Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importerar jag ljudspår utan rätt ID3-taggar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPod nano, iTunes, köpte i går. Jag vill föra över cd-böcker som redan ligger på datorn. Men allt hamnar i en enda jävla röra, både i spelaren och i "Biblioteket". Spelar ingen roll vad jag döper filerna till eller om de ligger uppdelade i olika mappar. Måste filerna döpas om var och en - hoppas inte för det är typ 200-300 per bok. "Sätt ihop cd-spår" funkar ju bara om man läser in en skiva. Hur bestämmer och spikar man ordningen??? Jag har rtfm:at, men det gav föga.

Som du märkt, iTunes struntar i vad filerna heter om det redan finns ID3-information i filerna. Så du får prata med nötet som rippade dom. Alternativ, använd ett mp3-verktyg och rensa filerna på tags. Då ska iTunes läsa filnamnen istället. Jobba på en kopia.

  • Medlem
  • 2006-09-16 23:20

petern har rätt, ID3-taggarna måste rensas om de ska läggas i ordningen du vill att de skall ligga... (egentligen ska den som rippat dem fixat ID3-taggarna så de varit korrekta från början) men så är nu inte fallet, så rensa dem eller ändra dem så de blir rätt!

Det är väl förövrigt rätt lätt att rensa/ändra flera mp3:ors taggar samtidigt när man använder itunes?

Ursprungligen av slipZen:

Det är väl förövrigt rätt lätt att rensa/ändra flera mp3:ors taggar samtidigt när man använder itunes?

Så många hjälpsamma personer det finns som kan tänka sig bistå ett tekniskt icke-geni! Man bockar och tackar! Hur gör man det, ändrar flera taggar på en gång? Har bara hittat den funktion som tar en i taget, vilket jag inte är intresserad av eftersom de är så många.

Ursprungligen av Lodinski:

iPod nano, iTunes, köpte i går. Jag vill föra över cd-böcker som redan ligger på datorn. Men allt hamnar i en enda jävla röra, både i spelaren och i "Biblioteket". Spelar ingen roll vad jag döper filerna till eller om de ligger uppdelade i olika mappar. Måste filerna döpas om var och en - hoppas inte för det är typ 200-300 per bok. "Sätt ihop cd-spår" funkar ju bara om man läser in en skiva. Hur bestämmer och spikar man ordningen??? Jag har rtfm:at, men det gav föga.

Oavsett vad du har för taggar osv så kan du ju sortera dem i önskad ordning i playlisten.

Tack för förslag! Snällt att ta sig tid. Visst kan man sortera men jag har ingen nytta av den funktionen när iTunes döper tillbaka alla spår till ursprungsinfon (tio spår som heter 01, tio som heter 02 osv...) när jag slitit med att omnumrera typ 200 st.

Jag har ingen koll på ID3-taggar. Låter det sig förklaras här eller bör jag leta efter en kurs?

  • Medlem
  • 2006-09-18 17:04

En ID3-tag är följande:

(I WINDOWS XP)

Högerklicka på en låt och tar egenskaper/sammanfattning/Avancerat så kommer det fram information där det står massor med avancerade alternativ för låten såsom:

Artist/Skivnamn/År/Spårnummer/Kategori/Titel m.m. Det är ID3-taggen i just den låten...

Alla låtar har egna ID3-taggar som du kan ändra genom att högerklicka på en låt och stoppa i relevant information.

I MAC kan jag dock inte detta om du nu råkar ha en sådan.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-18 18:41
Ursprungligen av Lodinski:

Jag har ingen koll på ID3-taggar. Låter det sig förklaras här eller bör jag leta efter en kurs?

ID3 - susning.nu
ID3 - Wikipedia, den fria encyklopedin

hahaha, hänger du fortfarande här.
Minns på den tiden du var vanlig användare, och jag var aktiv. Roligt att återkomma till forum man inte skrivit på på en evighet.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-20 19:04
Ursprungligen av minipod:

hahaha, hänger du fortfarande här.
Minns på den tiden du var vanlig användare, och jag var aktiv. Roligt att återkomma till forum man inte skrivit på på en evighet.

Jodå, jag är kvar, även om jag tvivlade på forumets existens ett tag...

Jag har förtydligat rubriken i denna tråd. Tänk gärna på att skriva tydliga rubriker som förklarar vad inlägget handlar om. Det gör att fler personer hittar till tråden och att ni får hjälp snabbare.

  • Medlem
  • 2006-09-25 14:24

Om du har mac så markerar du alla filern i itunes och klickar "äpple-i". Under fliken information kan du ändra informationen för samtliga markerade filer

1
Bevaka tråden