Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckad lansering av 99.se

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag erkänner att jag var lite spänd inför lanseringen av nya 99.se. Vi visste att det mesta var genomtänkt men det dyker alltid upp överraskningar. Denna gång var det främsta felet en import som gått snett så att många saknade inlägg i sina profiler, det hade kunnat vara mycket värre.

Ett dygn efter lanseringen är jag både lättad och rejält peppad!

Dags att tacka gänget som gjort det möjligt
Utan Martin Belak hade vi inte haft någon 99.se sajt och frågan är om 99mac hade varit så populärt om inte han byggt så många tuffa lösningar och trollat med PHP-kod och MySQL databaser. Vi är alla skyldig honom ett enormt tack för alla timmar nattetid - Belak är mannen som ofta sitter uppe långt in på småtimmarna med små kodproblem.

Tobias "Tobot" Nilsson som skapat våra snygga 99 loggor. Han driver sajten http://www.guilago.se/ där ni kan se mer av vad han skapat.

Adminteamet som lagt så många timmar på att rätta till felen med användarprofiler. Baron, Olof Hennig, Christofer, Adrian Bengtsson, Christian Åhs och Sidde är killarna som ställer upp när det krisar!

Ett tack till Apple som ordnade fram lite Mac OS X Server 10.4 licenser så att vi kunde utöka serverparken ikväll med lyckat resultat. Sajten gick inte ner trots nästan 3.000 inloggade!

Tänk att detta bara är version 1.0
Önskemålen om förbättringar och förändringar haglar in i Feedback forumet - vårt första gemensamma forum på 99.se. Vissa saker är rena buggar som skall åtgärdas, andra är smarta trollerier som gör vardagen bättre och roligare här på sajten.

Det du ser idag är bara version 1.0 - tänk vad mycket vi kan hitta på tillsammans under 2007!

Nya syskon på väg
Nu när Apple lanserat nya coola iPhone är det helt självklart att vi måste satsa på en 99mobil-sajt. Hittar vi bara en duktig och mobil-intresserad chefredaktör på 99.se är nog lanseringen inte långt borta. Detsamma gäller andra blivande systersidor - har du intresse av att driva en sajt där mycket av det svåra & tråkiga redan är fixat (servrar, besökare och dom där första 35.000 medlemmarna) är du välkommen att höra av dig!

Fortsätt diskutera & kommentera!

/Martin

PS. Ni har väl inte missat Klickback® som är vårt gemensamma bonussystem här på 99.se? Skicka gratis SMS, få rabatter från webshoppar och premier när du handlar - kolla in http://www.klickback.se/ ikväll.

  • Medlem
  • 2007-01-09 22:00

Stor och svullen tumme rakt upp

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-09 22:07

Kan ni säga som har era konton intakta!

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Kan ni säga som har era konton intakta!

Alla som rapporterar problem får sina konton fixade - finns en tråd i feedback och 100-150 medlemmar har redan fått hjälp.

Jag är uppriktigt ledsen för buggen som inte upptäcktes förrän efter lanseringen. I det läget tvingades vi välja mellan att backa alltihopa och riskera 24-72 timmars nertid i väntan på nyimport eller att köra på och rätta felen efteråt.

Om någon vecka är problemen lösta och vi kan gå vidare mot nya äventyr och glömma strulen som uppstod.

Ursprungligen av Björnström:

Alla som rapporterar problem får sina konton fixade.

Nej?
Jag har skrivit inlägg på lite olika ställen om att mina trådar (trådar, inte inlägg) är borta. Det är bara de från 99pod som är kvar.
Mina PM från 99mac och *musik är borta, de med.

  • Medlem
  • 2007-01-09 23:11

http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-tomma-inlaeggsprofiler.html

Här är tråden. Ta alla kommentarer om saknade uppgifter och inlägg där. Fler inlägg om det i den här tråden raderas.

Ursprungligen av timothy:

Hur ska man veta det? Om man inte kan logga in med sitt vanliga konto med den vanligaste browsern så är inte det första man kommer att tänka på att försöka med firefox. Lägg in en liten textrad på inloggningssidan om att det är problem att logga in med IE för tillfället. Eller gör en sticky om det som med allt annat.

Jag håller med dig. Trots att det inte finns någon vettig anledning att inte använda Firefox så är det många som inte känner till det, eller orkar byta.
Sitter man sedan på en skoldator utan möjlighet att installera program, och IE som enda webbläsare så är det en katastrof.
Jag har visserligen installerat Firefox på mitt användarkonto på skolan, men det är inte alla som vet att den möjligheten finns.

Ursprungligen av Baron:

http://www.99.se/feedback/208717-problem-med-tomma-inlaeggsprofiler.html

Här är tråden. Ta alla kommentarer om saknade uppgifter och inlägg där. Fler inlägg om det i den här tråden raderas.

Har skrivit i den tråden redan, första dan.
Men visst, jag gör det igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-10 10:40

Jag tänkte bara nämna att jag fortfarande inte fått mitt "aktiv"-datum fixat till 99mac-profilens...

Dessutom (till er i "ledningen"): Ni kommer att få mycket kommentarer och klagomål liknande mitt, men tänk på att även de som klagar (i alla fall i mitt fall) ändå uppskattar ert arbete grymt mycket och tycker att det har utvecklat webbplatsen och ger det bra potential för framtiden.

Dessutom så tror jag att de flesta som inte säger något alls också är nöjda med övergången. Glöm inte bort detta! Det är viktigt för att inte tappa motivationen; ni gör ett bra jobb!

Ursprungligen av Björnström:

Denna gång var det främsta felet en import som gått snett så att många saknade inlägg i sina profiler, det hade kunnat vara mycket värre.

Förlåt mig, det kanske har åtgärdats, men:

Det går inte att logga in med Internet Explorer. Ni ser inte det som mycket värre än saknade inlägg i profilerna??

Ursprungligen av imported_Valfrid:

Det går inte att logga in med Internet Explorer. Ni ser inte det som mycket värre än saknade inlägg i profilerna??

Vi har prioriterat att hjälpa de som tvingats byta användarnamn och de som fått dubbla användare som behöver slås ihop. Och det har varit rätt många och det har tagit massor av vår tid. IE-buggen är besvärlig, men tills vidare går det utmärkt att använda Firefox i Windows för att logga in och använda sajten.

Ursprungligen av Adrian B:

IE-buggen är besvärlig, men tills vidare går det utmärkt att använda Firefox i Windows för att logga in och använda sajten.

Hur ska man veta det? Om man inte kan logga in med sitt vanliga konto med den vanligaste browsern så är inte det första man kommer att tänka på att försöka med firefox. Lägg in en liten textrad på inloggningssidan om att det är problem att logga in med IE för tillfället. Eller gör en sticky om det som med allt annat.

Äntligen up and running igen.
Det har varit en tråkig helg, men ack vad det var värt väntan! Allt verkar kanon, och jag väntar med spänning på alla systersajter!
Tack alla eldsjälar för ert finfina arbete med sveriges trevligaste community.

Ursprungligen av Björnström:

Lyckad lansering av 99.se

Jaså?!??
Själva ihopslagningen etc etc kanske fungerade ungefär som ni önskade, men nya versionen av ipod-forumet är ett nedköp i flera avseenden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-10 08:44
Ursprungligen av theplague:

Jaså?!??
Själva ihopslagningen etc etc kanske fungerade ungefär som ni önskade, men nya versionen av ipod-forumet är ett nedköp i flera avseenden...

I en stund som denna måste man försöka vara ödmjuk även om det kvarstår lite inkörnings problem.

I det stora hela är det tummen upp.

Vad mer kan man begära i ett första steg ?

Fantastisk arbetsinsats av teamet . många eldsjälar.

Fortfarande kostnadsfritt användande av siten i sitt grundutförande !!!!!

Så ödmjukhet måste vara på sin plats en dag som denna.

Grattis än en gång till ett bra långsiktigt lyckat koncept .

Lycka till på den forsatta färden.:)

Bra att ni har fixat texten på inloggningssidan om IE problemet!

Jag förstår att det alltid är lättare att klaga än att uppmuntra gänget som jobbar så mycket gratis för er räkning men släpp småproblemen för en stund och ge teamet en anledning att kämpa hårdare mot version 1.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 15:01

Jag tycker det ser riktigt bra ut hittills och flytten verkar ju ha gått ganska smärtfritt.
Ser fram emot vad som komma skall och om det faller mig i smaken så hoppar jag nog på Plus-tåget igen.

Olof meddelar att alla 378 email som kommit sedan 99.se premiären nu är besvarade och problemen är lösta / under lösning. Starkt jobbat (med tanke på att vi alla jobbar 08-17 på våra "riktiga" jobb)

Ursprungligen av Björnström:

Olof meddelar att alla 378 email som kommit sedan 99.se premiären nu är besvarade och problemen är lösta / under lösning. Starkt jobbat (med tanke på att vi alla jobbar 08-17 på våra "riktiga" jobb)

Först och främst - stor tumme upp för ett kanonbra jobb att lösa problemen!

Däremot vore det kanon om ni har möjlighet att förtydliga vad som gäller, och vad vi drabbade bör göra, vad gäller felaktiga profiler och inläggsräknare m.m.

Jag fick intrycket av att det skulle räcka att göra ett inlägg i huvudtråden om felaktiga profiler - behöver jag istället maila info@99mac.se för att ärendet ska läggas på kö?

Vänligen
Michael

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Däremot vore det kanon om ni har möjlighet att förtydliga vad som gäller, och vad vi drabbade bör göra, vad gäller felaktiga profiler och inläggsräknare m.m.

Jag fick intrycket av att det skulle räcka att göra ett inlägg i huvudtråden om felaktiga profiler - behöver jag istället maila info@99mac.se för att ärendet ska läggas på kö?

Vi erbjuder både möjligheten att maila eller skriva i feedback. Det finns ju dom som inte ens kan logga in överhuvudtaget - dessa personer har mailat in sina "åsikter". Finns ditt inlägg i feedback kommer en admin fixa det.

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Först och främst - stor tumme upp för ett kanonbra jobb att lösa problemen!

Däremot vore det kanon om ni har möjlighet att förtydliga vad som gäller, och vad vi drabbade bör göra, vad gäller felaktiga profiler och inläggsräknare m.m.

Vänligen
Michael

Tills vidare skapa ett inlägg i tråden om felaktig profil. Vi blev ju lite tagna på sängen med problemen, så nu när det värsta är över får vi se över vad som är kvar att göra och därefter kan det kanske komma ett förtydligande när vi själva hunnit utarbeta en plan.

Ursprungligen av ohennig:

Tills vidare skapa ett inlägg i tråden om felaktig profil. Vi blev ju lite tagna på sängen med problemen, så nu när det värsta är över får vi se över vad som är kvar att göra och därefter kan det kanske komma ett förtydligande när vi själva hunnit utarbeta en plan.

Jadå, det har jag gjort.

Dock verkar det ha runnit ut i sanden, så jag provar att maila in min felanmälan till er istället - så har ni den med övriga anmälningar i kön.

/Michael

Ursprungligen av Björnström:

Olof meddelar att alla 378 email som kommit sedan 99.se premiären nu är besvarade och problemen är lösta / under lösning. Starkt jobbat (med tanke på att vi alla jobbar 08-17 på våra "riktiga" jobb)

Finns ju risk att en del mejl missats, eller att en del svar inte varit på pricken. Den som upplever det får göra ett nytt försök. Nu när den värsta stormen är över finns det lite mer tid att lägga på varje mejl. Dock med brasklappen att vi har andra jobb att sköta också.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-10 15:24

Så....
Nu är jag också nöjd.
Känner mig som ormen Väs i Disney-filmen Robin Hood när han gosar ner sig i sängen igen.
Tack ohenning!

Nu ska jag bara fundera ut vad detta skulle va bra för......

tycker nog att det är lite rörigt, så funktioner för att själv kunna sortera ut det som intresserar just mig skulle va tacksamt.
Tänk ifall jag kunde pricka i de forum som jag är intresserad av. Lite från 99musik, lite från 99mac och lite från 99web och lite från 99foto när de kommer.

Ursprungligen av tobbehj:

Nu ska jag bara fundera ut vad detta skulle va bra för......

tycker nog att det är lite rörigt, så funktioner för att själv kunna sortera ut det som intresserar just mig skulle va tacksamt.
Tänk ifall jag kunde pricka i de forum som jag är intresserad av. Lite från 99musik, lite från 99mac och lite från 99web och lite från 99foto när de kommer.

Precis den typen av feedback vi vill ha! Skapa ett förslag i feedback så hamnar det i vår tankelåda.

En stor tumme uppåt till folket bakom nya 99.se! Ett bra jobb.

En enrom insats som visar hur driftiga och goa folket bakom 99:an är. Otroligt att medlemskapet fortfarande är gratis med tanke på hur mycket tid och teknik som ligger bakom. 99:an som helhet är en enorm resurs som bör värdesättas. Denna site - nu förenad under ett tak med alla sina diverse avstickare - är ett sant guldkorn.

Utveckling medför alltid en del problem, men dessa löses med tiden. Visst kan det vara frutsrerande att allt inte fungerar så som det brukar, men förhoppningen är att allt slutligen ska fungera bättre än tidigare. Säkert är det tryggare att stå och stampa på samma ställe hela tiden, men knappast särsilt givande.

Som den "artist" man nu är höjer jag ett litet men ack så skönt glas portvin i er ära! Länge leve 99:an!

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2007-01-11 00:35

Och jag tvingades ladda ner och använda firefox för första gången i mitt liv.
Nu surfar jag bara med den..
Jag tycker ni är skitduktiga som lägger ner en massa energi för att forumet skall finnas till.
Jag trivs här, och vill framföra mitt tack till er som jobbar för detta.

/Mikael Mauritsson

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-01-11 14:49

Tummen upp! Starkt jobbat alla inblandade!

  • Medlem
  • 2007-01-11 15:50

Tycker tidigare 99musik var mycket bättre. Det här suger:'(

Bevaka tråden