Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket är det bästa programmet för webbstatistik?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja.. det finns ju en uppsjö av dom. Vilket statistik-genereringsprogram är de bästa? Loggarna kommer från apache, och programmet får väldigt gärna vara gratis

Analog finns ju men jag tycker inte att statistiken är så vacker och lättläst, inget man vill presentera utan att göra om den..

Så utförlig statistik som möjligt är ett ju ett plus.

AWStats är trevligt tycker jag. Sen finns ju förstås Google Analytics också, men det används ju inte för att analysera redan befintliga loggar.

Jag har också kört AWStats tidigare, men även hört mycket gott om Webalizer. Båda kan ju med fördel automatiseras med lite cronscript och grejer.

Det kan även vara vettigt att använda sig både av Apacheloggarna och till exempel Mint eller Google Analytics så du får lite olika bilder på statistiken.

Tycker också att AWstats är trevligt.

• Medlem
  • Varberg
  • 2007-01-17 13:14

Jag har tidigare kört Webalizer, men har sedan några månader tillbaka bytt till Awfful (http://www.stedee.id.au/awffull) istället. På hemsidan beskrivs det som 'AWFFull - A Webalizer Fork, Full o' features!'

En av de största fördelarna med awfful gentemot webalizer är att ettårs-begränsningen är borta. Du kan spara statistik hur länge som helst, januari månads statistik skrivs inte över efter ett år.

Webstats

Jag återaktiverar denna fråga!!
Finns det nåt gratis som kan mäta besöken på alla sidor "under huvudmenyn" var och en för sig, ni förstår säkert. /sida/sida2/ osv.

Pearl

Nu har jag laddat ner AWStats, men jag fattar inte hur man ska köra Pearlinstalleraren?
Så här står det på "Pearls hemsida" höll jag på att säga, men sidan dom hänvisar till:
"Perl for the Macintosh:
Mac OS X distributes a modern version of Perl, so you already have it."

Jaha.

Hur ska jag göra då?

Ursprungligen av the örjan:

Nu har jag laddat ner AWStats, men jag fattar inte hur man ska köra Pearlinstalleraren?
Så här står det på "Pearls hemsida" höll jag på att säga, men sidan dom hänvisar till:
"Perl for the Macintosh:
Mac OS X distributes a modern version of Perl, so you already have it."

Jaha.

Hur ska jag göra då?

AWStats är baserat på ett antal Pearl-script och kräver alltså att Pearl är installerat. I de flesta fall finns redan Pearl installerat, t ex på Mac OS X. Det är alltså inget du behöver bry dig om.

Efter att du laddat hem AWStats och packat upp en komprimerade mappen är det inte så mycket du behöver göra. Du kopierar den generella inställningsfilen och ändrar den så att den har sökvägen till din logg-fil. Därefter är det praktiskt taget klart. Du kör ett Pearl-script då du vill att AWStats ska ha uppdaterad information, men det kan du lägga in i crontab för att få det automatiskt.

Äh! Nu kör jag Google analytics.
Det var ju hur lätt som helst.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-02 20:37

Kan tipsa om bbclone, fungerar lite annorlunda än awstats, det analyserar inte loggar utan man lägger in lite kod på sina sidor. Det jag gillar med den är att man kan följa besökarnas besök-väg. Och så kräver det bara php.

http://bbclone.de/

Ha ha ha!
Ursäkta mej men, jag började plötsligt skratta när jag såg att encore plåtat sin avatar inne på muggen.

Sorry...

1
Bevaka tråden