Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple UK bjuder in 99mac till London

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-20 13:33

Den 19e januari var 99mac hos Apple för Affiliate Channel Partner Briefing på Apples Europakontor som ligger alldeles intill Applestore på Regent Street i London.

Dagen var anordnad utav Apple i samarbete med Tradedoubler och handlade om hur man ska förbättra sin inkomst på annonser från Apple och deras reklamstrategi.

Vi var ca 30st deltagare, många utav dem var från Tradedoubler. Jag (Sidde) som ensam utsänd från 99mac trodde jag skulle bli den enda svensken där, men även Jens Kullander från Kullander & Kullander, och två stycken Törngren från Grafix dök upp.

Vi blev bjudna på kaffe, kakor, lunch, dryck och en iPod. Vilket är ungefär vad man behöver för att klara av en lång dag som denna.
Det började precis som Steve Jobs keynotes brukar börja, en massa staplar och grafer om hur Apples försäljning går i olika delar utav världen. Tyvärr var det inte Steve Jobs som talade.

Sedan kom dagens ämne, nya typer utav annonser, bland annat:
* Mini Store, en liten applestore som man kan integrera direkt på hemsidor.
* Referb Store, banners för hemsidor samt är en del utav Apples onlinebutik där man kan köpa återlämnade varor med 25-30% rabatt.
* iTunes Affiliate Program, annonser för produkter på iTMS med olika profileringar.
* Pro Store Banners, inkluderat tredjepartsprodukter.
* Education banners, innehåller annonser med studenterbjudanden.

Under keynoten för Education tog de upp lite rolig fakta.
Tydligen så är Sverige det bäst säljande landet inom denna sektor.
Hela 39% utav alla laptops som säljs till studenter är macar i Sverige, jämfört med 30% i Nederländerna och Tyskland samt 20% i Frankrike. Overall har Apple 15% utav hela europas education market.

Den sista keynoten var Apple Brand Communication.
De berättar om Apples historia, viktiga årtal och produkter samt visade upp alla olika musikvideos de haft genom åren.
Men det intressanta var nog när de förklarade Apples marknadsstrategi.
Apple satsar aldrig på mer än en produkt per kvartal. Så även fast flera produkter kommer ut på marknaden, ca 15st varje år inkl. uppdateringar, så är det bara max 4st som kommer att marknadsföras.

De berättar också om att de inte kör med vanlig reklam i Europa längre. Utan de satsar på hela projekt som när de köpte varenda reklamplats i hela Waterloo Station i London och St Lazare Station i Paris.

Bilder från dagen kan ses här.

Senast redigerat 2008-10-23 19:14
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-20 14:09

Härligt att många studenter köper apple!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 14:11

Nice nice Helt klart kul att se att laptopförsäljningen går bra dessutom.

Vad är det för trams att sätta skärmen inuti racket och ta upp värdefulla U

Senast redigerat 2007-06-29 20:02

Tja, de flesta studenter jag pratat med som kör pc-laptops säger att de helst skulle velat ha en mac. Men de verkar inte känna till studentrabatten och tror fortfarande att de är dyrare än motsvarande PC, när det egentligen är precis tvärtom.

Trevlig artikel Sidde! Lite avundsjuk blir man allt när ni får sådana fina presenter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-20 15:09

http://home.frontslash.org/gallery/Photos/2007-01-19-Apple_Affiliate/.gis/PICT3441.JPG.prev.jpg

Snajdig stjärt i bakgrunden på den bilden

Riktigt kul med den höga försäljningen till studenter! Hade nästan det på känn. Har fått över 4 pers i min klass på IT Universitetet i Göteborg till den ljusa sidan sedan vi började. Och fler verkar det bli Man ser fler och fler MacBooks i korridorerna.

Senast redigerat 2007-06-29 20:02
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-20 15:12
Ursprungligen av xevve:

http://home.frontslash.org/gallery/_mojs/2007-01-19-Apple_Affiliate/.gis/PICT3441.JPG.prev.jpg

Snajdig stjärt i bakgrunden på den bilden

Riktigt kul med den höga försäljningen till studenter! Hade nästan det på känn. Har fått över 4 pers i min klass på IT Universitetet i Göteborg till den ljusa sidan sedan vi började. Och fler verkar det bli Man ser fler och fler MacBooks i korridorerna.

Finns en anledning varför den bilden togs
Det är creds till Jens Kullander som tog bilden...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 15:25

och det här eventet missade man!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-01-20 15:35

ni är duktiga på att titta på bilder ser jag webserverloggen rullar förbi i rasande fart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-20 17:15

Bra jobbat Sidde!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-01-20 18:39

Kul att det är många studenter som köper Macar, speciellt i Sverige.

Tar själv åt mig lite av äran då jag köpte en Macbook med studentrabatt den här månaden.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-01-20 21:16

Kul att det var storm i UK så jag inte kom iväg... hm.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-20 21:46
Ursprungligen av bollman:

Kul att det var storm i UK så jag inte kom iväg... hm.

Storm?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-20 21:49
Ursprungligen av bossep:

Storm?

Missade du ovädret som höll på att blåsa ner hela London. Alla tunnelbanelinjer stängdes ner. Themsen såg ut att översvämma staden...
Samma gäller på andra håll också i .uk.

Det var egentligen så att både jag och Bollman skulle företräda 99mac, tyvärr gick det inte riktigt enligt planen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-21 12:30
Ursprungligen av Sidde:

Missade du ovädret som höll på att blåsa ner hela London. Alla tunnelbanelinjer stängdes ner. Themsen såg ut att översvämma staden...
Samma gäller på andra håll också i .uk.

Det var egentligen så att både jag och Bollman skulle företräda 99mac, tyvärr gick det inte riktigt enligt planen.

Winchester måste ha varit tämligen skonat. Jag hade planerat att åka in till stan men fick ändrade planer. De sa ingenting på min järnvägsstation.

Storm stänger tunnelbanan? ehhhh...

Tunnelbanan går ju ovanför jord till stor del i London. Ni har ju iofs ganska långt till närmaste t-bana uppe på Alnö

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-01-23 12:44
Ursprungligen av Björnström:

Tunnelbanan går ju ovanför jord till stor del i London. Ni har ju iofs ganska långt till närmaste t-bana uppe på Alnö

Ja, men Sundsvalls kommun jobbar hårt för att gräva ner järnvägen genom stan.;)

Att Apple har stora marknadsandelar på studentdatorer är inte svårt att se efter en tur på LiU

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-21 18:22

Kul att se att apple går så bra i sverige! Sitter själv med en macbook på universitetet och har lyckats övertala många av mina kompiar till att köpa en. Eller designen och funktionaliteten har övertalat. Med studentrabbaten är det klart värt det så jag kommer nog få se fler och fler användare på universitetet.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 11:20

Synd bara att aktien rasat

1
Bevaka tråden