Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Sysex" Seriöst förklarat?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OK, Jag har aldrig stuckit under stolen med att jag trivs mycket bättre framför ett tangentbord än som dator/synthprogrammerare och speciellt när alla prylar blir mer och mer invecklad så har mitt intresse att lära mig minskat i och med att andra kunnat sådant så mycket bättre.
Detta har gjort att jag suttit kvar framför klaviaturet med att "lira" som enda kall.:">

Nu sitter jag dock ensam hemmavid och av ren nyfikenhet så har jag gjort en "fabriksåterställning" som på Rolandspråk benämns som "Clear all memory".

Denna gamla synthesizer som är heldöd (eller rättare sagt toktyst, helt utan ljud samt med oläsbar display eftersom språket som säkert även det fanns i olika versioner (Jap/Eng) nu är ersatt med prickar och märkliga tecken) är en "U-50" eller "D-70" som Roland envisades med.

Bifogar ett brev som jag sände till en Yahoo-grupp ang just "D-70'n"...

Ok, guys !!!

My unit with the latest firmware (1:19) from Roland are from this day
just as "f-ckt up" as everyone else's who tried to mess around with
the nr-8 button while powering up.

I hope that I can solve the problems by digging into the "Files"

My D-70 are dead silent and with one unreadable display so earlier
firmware has nothing to do with the fact that things are not working.

My "dumb ass" thought dispute the warnings that a factory setting
could be done but are now struggling to make my unit ok again.

Just to let you all know,
With friendly regards, Roger.

...Det jag nu önskar är att någon av Er musikvänner kan förklara "Sysex" för mig då jag aldrig någonsin använt mig utav det.:confused:

Vad behövs?
Hur kopplar jag ihop det som behövs?

Att få denna synth att suga info som en tvättsvamp är säkert rena barnleken för många utav Er men när man som sagt aldrig sysslat med det...

SNÄLLA, Finns det någon seriös medmänniska till förfogande som kan hjälpa mig.

Mvh, Roger.:)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-21 19:00

Sysex går inte att "förklara". Det är en kuvert för godtyckligt data. Typiskt är att tillverkarna använder detta för att trycka över programvara eller images till och från
olika enheter. När det gäller gamla burkar så kan det ibland behövas lite andra saker än bara datat för att det ska bli rätt. Tex ett liten paus med jämna mellanrum.
D70 behöver tex dessa speciall funktioner, och det finns program som gör just detta.
Ofta behövs det också dubbelriktad midi.
Så det du behöver en dubbelriktad midiförbindelse, ett speciellt program och en sysex fil med factory settingen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 22:33

Sysex står för "system exclusive" och är MIDI-data i form av textfiler som en dator förstår och som en synt förstår. Sysex för Yamaha DX7 förstår ingen annan synt (förutom de som är kompatibla med den) och det ignoreras av andra syntar; om du t ex skulle försöka skicka den sysex-datan till en Yamaha DX11 så händer ingenting.

Det låter som om batteriet är slut i din D-70 och då kan liknande underligheter inträffa.

Jag ska googla lite åt dig så hittar jag nog D-70s fabriksljud snart... du behöver också en programvara. Dubbelriktat MIDI behövs med all säkerhet inte till en så pass sen synt. Det behövdes ibland till modeller som kom 5-6 år innan den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 22:36

För det första, jag utgår från att du har en PC med Windows? I så fall kan du använda exempelvis programmet MIDIOX -> http://www.midiox.com/

Detta kan du läsa in Sysex-filer i och sedan därifrån skicka ut till MIDI-utrustning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 22:38

Filen "zroland.zip" här -> http://midi.chez-alice.fr/soundsd.htm#roland ska innehålla fabriksljuden till D-70.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 22:42

Kan förklara lite till så du inte blir helt villrådig:

1. starta programmet och se till att ha ett midi-interface kopplat till datorn som programmet hittar.

2. koppla en sladd OUT från datorn till IN på synten.

3. i syntens menyer, leta upp "system exclusive" och sätt till ON, samt "protect" och sätt till OFF.

4. skicka över, vanligtvis med en SEND-knapp i programvaran.

5. kör aldrig mer en servicetekniker-test på en synt!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 22:44

oups... displayen visar bara gibberish, förresten? i så fall måste du nog få hjälp av en synt-tekniker... då behövs förmodligen ett nytt batteri till att börja med och kanske till och med en ny ROM-krets... men du kan ju alltid prova att ha den igång och skicka över sysex-paketet på olika midikanaler.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-21 23:06

Power on + Bank Number 5. Dvs håll knappen inne när du slår på den så ska du
komma i ett läge där du kan ladda fabriksljuden. Dvs motsvarande 8:an som du inte
skulle pilla på...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-21 23:35

Sedär, en synttekniker skred till hjälpen, nu sparade du 1475:- i servicekostnad

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 12:26

PF, Jag bugar och bockar allra ödmjukast för denna utförliga beskrivning.

- "Yo d'man" eller nå't men det visste Du redan.

Både jag och pme brottas med liknande problem med våra D-70's så detta kan visa sig hjälpa oss båda.

kroffe, Tack till Dig för din länk också. Den har jag dock redan läst utan att för den skull känna mig annat än påpekad om att närvaro i skolan är bra, liksom.:tveksam:

PF, igen. Nu kanske jag överdrev när jag beskrev displayen som helt oläsbar. Synthen startar upp genom att beskriva sig själv som just en D-70 från Roland så allt väl än så länge.
När den hittar tecken som jag aldrig någonsin sett på ett tangentbrd är efteråt då den går in i "Userläge" och dels vill visa namn på det ljud som finns framme (samt dessa som nedan ligger i samma familj och således snabbt kan framkallas genom knapptryckning.

"I:11 Superstring" (som exempel bara) beskrivs nu som, "I:11 ***********"

Jag tryckte in ett Data-Romkort och dess innehåll kunde genast läsas av OK.
På en gång så hette ljuden det dom skulle igen bara med det förbehållet att synthen är totalt tyst. Jag hör med lurar påtagna att jag så att säga höjer ljudvolymen från minimum till max genom det typiska sorlet (brus) som kan höras fast man nu ej spelar. Dock låter inga ljud vare sig om de är hämtad från kort eller tagna internt. Det verkar som att jag i mitt fall "stekt" internljuden först och främst eftersom inga ljud i det interna minnet längre har något namn. Kanske något mer eftersom allt nu är tyst men vad vet jag.

Direkt när jag köpt min så togs den isär för rengörning samt uppdatering av Firmware och jag beställde upp nya prommar ifrån Roland Scandinavia med den senaste kända versionen (1:19)
Detta påverkade ej synthens dåvarande interna ljud utan allt lirade vidare utan problem, nu ren och fräsch samt med den sista programvaran.

Min dumma nyfikenhet över om jag kunde återställa fabriksljuden har satt mig i denna sits.:mad:

Jag skall försöka så fort jag har rätt grejor runt omkring mig att via sysex trycka in ljuden som Du länkat till och jag antar att pme kommer att prova han också.

Har Du möjlighet och lust att låta mig skicka över någon bild på D-70'ns display via min mobil
till Din så att jag kan visa vad jag pratar om?

Mvh, Roger.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-22 17:03

Den filen har jag redan, och det fungerade inte. Det går bra så till vida att överförningen
går bra och setupen av synten blir anorlunda. Dock är den obrukbar i båda fallen,
men man märker att programmeringen har gjort något. Jag har två gissningar.
1. Roland gör fabriksinställningen från ram eller rom kort.
2. sysex datat är beroende av vilken version av firmware det är. Den setting som PF
länkar till påstår folk att de har fått att fungera med 1.17. Jag har också 1.19.
Det vore väldigt trevligt att få en dump från en 1.19 maskin även om det inte är helt
orginal. Någon mer här med en roland D70?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 19:44

Klurigt. Vad säger Roland här i Nacka då? Kanske Local Off som gör synten tyst... kanske japanska i displayen, nej? MMS kan du skicka om du vill till 0731-502205.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-22 19:47

Fler filer till D-70 hittades här:

http://synthzone.com/midi/roland/d70/D70/

Hej igen PF !!!

...skickade bilderna nyss och som Du kan se så "snöar" det i de 5 rutorna som närliggande ljud kan hämtas ifrån. Även det ljud som ovantill i displayen är framtaget ser ju ut att behöva "skottas"...

Har Du något bra förslag på vem (på Roland i Nacka) som man skall prata med.
Har för mig att ett antal väldigt intressanta inlägg här inne på 99'an skrevs av någon som heter Björn (eller nå't) och som jobbade på Roland Scandinavia.

Ja, PF... ...det borde man ju ha tänkt på...:">
Lokal Off blev det tydligen i och med "Clear All"-återställningen.

Nu står den åter i Local On och "kvittrar som en fågel" vid minsta beröring.
Detta gör i sin tur att allting fungerar hur bra som helst bortsett ifrån att de
Interna ljuden "stektes" och åter igen måste tryckas in via Sysex eller Card.

Vore kul om pme's maskin kunde bli lite högljudd nu också bara.;)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-24 17:26

Har du fått din display att visa något vettigt?

Ja, Allt är i sin ordning igen och displayen visar allt som den skall (fullt läsbart på Engelska).

Synthen är åter i kanonskick bortsett att de Interna ljuden är raderade vilket förståss gör att jag om jag väljer Internt Userläge/Performanceläge ser de tecken som jag tidigare pratat om och försökt beskriva i tidigare inlägg. Självklart är synthen tyst då också.

Låter samt avläses helt OK när jag använder Soundcard

Ge mig här eller via PM Ditt mobilnr så skall Du få samma bilder som PF fick så att Du kan jämföra med Din maskin.

Roger.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-24 20:05

Du får gärna beskriva vilka moment du gjorde.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-01-24 21:13

Ha! Nu har jag också fått fart på min.

Jag har mest kört med syx filen. Men denna gång provade jag med mid filen.
Det har jag visserligen också provat förut. Men efter det har jag bytt mitt midiman
mot ett emagic midi interface och jag har uppgraderat till Cubase 4. Ska man gissa
så är det midiinterfacet som har spökat.

Sitter med en Alesis Control Pad och ska dumpa sysex data för att se om jag kan bli kvitt problemet med att en av slagen cancelleras om jag slår exakta samtidigt på två pads.

Jag vet hur jag skickar sysex, men jag har inget program som klarar att ta emot den. Har prövat midi-ox, men inget händer. Den registrerar bara dumpen i texteditorn med svart bakgrund, men inte där man ska dumpa filen. Där står det bara 0 bytes recieved. Har testat med buffer på 2048bytes som Alesis rek med midi-ox. Har något något annat bra sysex dumpingsprogram?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-10 18:56

Vad är det du försöker sända ifrån padsen? Vanlig MIDI on/off eller sysex? Och vad är det du försöker styra?

Padsen sänder trumslag i midisignaler till Easy Drummer bl. a. Jag vill ändra så att varje midi note length blir längre så att programmet hinner uppfatta alla slag. För det måste jag göra ta emot Sysex dumpen från Alesis Control Pad, modifiera den, och sen sända tillbaka den. Men jag har inte lyckats ta emot något ännu i midi-ox. Har ni bra tips på andra Sysex editors?

1
Bevaka tråden