Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 23:03

Jag använder handelsbankens BankID med senaste SmartTrust. Tiger och Safari. Funkar bra.

  • Medlem
  • 2007-09-11 21:23

Alltså! Hur funkar detta med BanId nu egentligen? Jag har läst här utan att bli speciellt klok trots allas godhjärtade försök.

Vi kör sedan länge hemma (Handelsbanken förstås), med E-legitimation via Netscape för det var det enda som funkade då.
Nu behöver vi BankId och då verkar inte Netscape funka, utan Safari från version 1,2 och uppåt, eller?

Men måste vi först ladda ned ny e-legitimation i Safari och sedan BankId, eller hur gör vi???

Ursprungligen av danjo:

Alltså! Hur funkar detta med BanId nu egentligen? Jag har läst här utan att bli speciellt klok trots allas godhjärtade försök.

Vi kör sedan länge hemma (Handelsbanken förstås), med E-legitimation via Netscape för det var det enda som funkade då.
Nu behöver vi BankId och då verkar inte Netscape funka, utan Safari från version 1,2 och uppåt, eller?

Men måste vi först ladda ned ny e-legitimation i Safari och sedan BankId, eller hur gör vi???

Enligt Handelsbankens hemsida ska BankID fungera med Safari 1.2 eller högre och Java version 1.4.2.

Testade just att förnya mitt och det fungerade.

Logga in på internetbanken med din vanliga webläsare för E-legitimation och sedan går du till Beställa och avbeställa och följer sedan instruktionerna. Där står fortfarande att det krävs Windows men det funkar.

Sedan funkar BankID åtminstone med Safari. För mig funkar det även med Firefox.

  • Medlem
  • 2007-09-12 13:22

OK! Tack!

Men jag kan alltså inte ladda ned BankId i Netscape - det har jag försökt.
Men jag kan väl heller inte använda min redan nedladdade E-legitimation i någon annan webbläsare direkt? Eller?

för mig är det helt obegripligt att någon med mac överhuvudtaget stannar kvar hos handelsbanken...
blir bara såååå sne när man hör kunder behandlas så.
byt bank NU!!
eller vad har dom som inte någon annan kan erbjuda?

  • Medlem
  • 2007-09-15 13:25

Det funkar nu med Firefox!
Det jag missat var att importera Handelsbankens E-legitimation till Personal. Efter det funkar både legitimation och BankId perfekt. Tack till Handelsbankens Internetsupport!

Ursprungligen av Hasse Carlsson:

för mig är det helt obegripligt att någon med mac överhuvudtaget stannar kvar hos handelsbanken...
blir bara såååå sne när man hör kunder behandlas så.
byt bank NU!!
eller vad har dom som inte någon annan kan erbjuda?

Utmärkt personlig service på ditt lokala bankkontor. Annars hade inte så många av oss stannat...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-19 13:41

Ny kvinna vid rodret?

  • Medlem
  • 2007-09-19 21:52

Får jag bara fråga vad den här tråden handlar om?
Min flickvän har Handelsbanlen med skrapkoder och kör safari.
Det har alltid funkat. Man vad är det ni diskuterar här?

Det är mer än surt att bo utanför Konungariket Sveriges gränser om man har Handelsbanken. Hade jag bott i Sverige hade jag bytt bank, kanske får göra det nästa gång jag åker "hem".

Jag har nämligen fått problem med mitt certifikat (jag vägrar använda bara skrapkoder), och jag kan inte få ett nytt skickat till mig. Ytterst opraktiskt. Supporten säger att jag kan be snällt till mitt lokala bankkontor som, om de verkligen vill kan skicka mig ett nytt formulär med data för att skapa ett nytt certifikat.

Nämnas bör är att när jag var hemma i Sverige senast så gick jag in på ett Handelsbankskontor och fick en ny kod, men de missade att ge mig alla papper jag behöver för att aktivera ett nytt certifikat. Så det var bara att le glatt och hoppas att mina svenska bankaffärer inte behöver någon interaktion det närmaste året tills jag är tillbaka i Sverige. Oerhört frustrerande...

Hade det inte varit för den bra service jag har fått på mitt lokala bankkontor i Umeå så hade jag bytt till någon annan bank för länge sedan.

Ja du William, Handelsbanken är definitivt ingenting för oss som lämnat Konungariket Sverige. De första åren fungerade det bra, men sedan har det bara gått utför. Jag trodde Handelsbanken bara gjorde det enkelt för dem som kör Windows. Nu är jag tveksam.
Jag startade Windows i min Mac för att göra överföringar till vår "nya bank" Swedbank.
I säkerhetsprogrammet Personal finns två certifikat och jag kunde välja en av dem för att logga in. När överföringen var klar loggade jag ur för att kunna logga in med det andra certifikatet. Emellertid kom bara den första certifikatet upp. Är jag dum i huvudet?????
Problemet löste jag genom att tillfälligtvis lyfta ut det första certifikatet ur Personal så att det andra blev tillgängligt. Kan det vara så korkat???

  • Medlem
  • 2007-11-08 01:51

Du kan ju testa starta om Firefox mellan påloggningarna Brukar fungera bättre...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 08:22

Handelsbanken funkar fint med Firefoxen - ring supporten

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 15:10

Helnöjd med Handelsbanken, Firefox OCH Certifikatet. Har aldrig haft problem, snabb kontakt med support mm.

Kör med skraplott på Postgirot, vilket suger fett.

Har kollat SEB hos en anhörig och både Interfacet och dosan suger lika fett.

Jag tycker helt enkelt att HB med cert är det bästa alternativet. Jag gör aldrig bankärenden från olika datorer, och om jag är på resande fot, går det faktiskt (tro mig) att FYSISKT gå till banken och fixa.

MEN det är mer här jag undrar lite över vad man betalar för egentligen. Det måste kosta en bråkdel för bankerna att underhålla sin onlineavdelning jämfört med kassorna.

Kommer man in på banken, kan fem anställda stå runt en barnvagn och snacka skit hur länge som helst. Vad som drunknat i hela euforin över gör-det-själv-tjänsterna är att du - just det - gör det själv. Vi gör DERAS jobb.

Samma sak vid bankomaterna.

När man väl besöker banken, då har man anledning.

Så vad arbetar alla dessa människor med bakom disken?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-15 23:43
Ursprungligen av quasar:

Helnöjd med Handelsbanken, Firefox OCH Certifikatet. Har aldrig haft problem, snabb kontakt med support mm.
Kör med skraplott på Postgirot, vilket suger fett.
Har kollat SEB hos en anhörig och både Interfacet och dosan suger lika fett.
Jag tycker helt enkelt att HB med cert är det bästa alternativet. Jag gör aldrig bankärenden från olika datorer, och om jag är på resande fot, går det faktiskt (tro mig) att FYSISKT gå till banken och fixa.

Jag kan förstå att man gillar Certet om man vill att det skall fungera enkelt. Du kan ju lägga certet på olika datorer, du kan tom ta med dig certet på ett usb minne eller cd skiva m.m. och använda på en främmande dator.
Som jag nämt tidigare i denna tråd så är ju använding av cert inte så säkert. Både skraplott och dosa anses som säkrare. Problemet är att man använder samma lösenord hela tiden och har man otur så kan detta uppfångas på flera olika sätt utan din vetskap. Förvisso skall någon vilja göra det mot just din dator. Det kanske inte är så stor risk.
Det är lite som att bara använda säkerhetsbältet när man krockar, om man nu vet det i förväg, vill säga. Och då kanske det är försent.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-01 12:14

Någon som prövat Firefoxen senaste bygge 2.0.0.11 med Handelsbankens e-leg inloggning? Jag kör FF 2.0.0.9 nu o den funkar fin fint. Vågar jag uppdatera läsaren?

Per

På sistone verkar SHB ha släppt på den där rigorösa kontrollen av versionsnummer. Tidigare var det så att om man hade x.1 som var godkänd och det släpptes en x.2 så skulle den först testköras 3 månader innan den blev ok att använda. Vid den tidpunkten fanns redan x.3 ute och processen startade om på nytt, dvs man kunde aldrig uppdatera för då slog det stopp. Med Firefox 2 verkar det som sagt inte funka så. Det är bara att uppdatera direkt.

Det enda jag märkt kan hända mellan uppdateringar är att inställningen för att välja certifikat automatiskt återställs.

Handelsbanken och Firefox 2.0011

Funkar perfekt för mig.

Ursprungligen av larskarl:

Funkar perfekt för mig.

Samma här men det vore ännu bättre med Safari. Det är framförallt när en sajt erbjuder betalning via internetbank det är irriterande att behöva flytta över det man höll på med till FF.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-01 19:24

Kanon Än så länge inga problem efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-10 14:05

Hej, för mig funkar det bra både med certifikat och engångskoder. Använder deras e-legitimation (Bank-ID) som förövrigt Swedbank också använder sig av.

Har följande konfiguration på burken:
OSX 10.5.1
Firefox 2.0.0.10

Inga bekymmer med Firefox 2.0.0.11. Det enda irritationsmomentet är att jag alltid måste välja ett av två visade certifikat. Tydligen så ska ett användas för inloggning och det andra för signering men Firefox vet tydligen inte vilket som ska användas när.

Som jag nämnde i inlägg 281 så verkar Firefox återställa den inställningen efter varje uppdatering. Gå in i inställningar och aktivera att den väljer certifikat automatiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 08:21

Tack Anders! Jag höll på att bli tokig på att det alltid kom upp två certifikat somjag skulle välja mellan.

Kör OSX 10.5.1
Firefox 3.0b2

Nu funkar allt perfekt!

Tusen tack för ditt expertråd, Anders!
Nu funkar signeringen som den ska!

Vet inte vad era problem är??? Kör Firefox 2.0.0.5 och allt fungerar felfritt, har även E-leg. och även det felfritt! Visst kunde man önska snyggare o bättre design o funktion men funktionen finns och fungerar! Det vore ju oxå smidigt om man kunde använda Safari till allt men Apple har ju tydligen inte nån ambition att lösa detta?? Det är ju många sidor som inte funkar med Safari... Använder både certifikat o skrap.

Anders, JÄTTEtack för certifikat-tipset!!! Funkar klockers!

  • Medlem
  • 2008-01-24 09:52

Ett problem jag har är att nyckelringen kommer ihåg vilket certifikat jag använt och inte låter mig välja något annat utan att radera den gamla nyckeln. Dvs, det är rätt krångligt att använda två identiteter ... finns det någon lösning på det?

Skulle dock passa mig för alla banker som inte har en påloggning med en separat dosa.

Jag har använt Handelsbanken ett längre tag. Jag har dock länge funderat på att byta bank då jag tycker dosa är så mycket smidigare än certifikat, extraprogram (windows) och skraplotter. Det är fruktansvärt omständigt. Dessutom har vi två gånger fått gå till banken för att få en ny skraplott då de tryckta siffrorna på dessa inte varit tydliga nog för att kunna läsas. Kan det bli mer irriterande?

Jag har inte vågat testa på min mac än (är ny ägare).

Jag skulle vilja se dosa istället!

Bevaka tråden