Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-25 12:17
Ursprungligen av Keithan:

Håller helt med dig. Handelsbankens Internetsupport är suverän.
Nej det är lokalkontoren. Först Åkersberga, som aldrig svarat. Sedan efter flytt Huddinge centrum, som bara inte svarat på ett mejl, so far. Dom har fått en andra chans idag

Nu har dom svarat, I massor.
Skickat brev med dosa till kompis.
Skrivit e-mail till mig att be kompis komma in och hämta dosa.
Kompisen skickade dosan förra veckan och kortet dagen efter.
Idag, 7 dagar senare kom dom fram hit till Thailand.
Kopplade upp (utan sladd) och loggade in.
Inga problem.
Tur att man är trög och inte rusar sta !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-25 17:24

Finns det nåt sätt kvar att kunna nyttja tjänsten/betala utan dosa? Situation som uppstod i fredags då jag befann mig på Mallorca för semester; missade flyget, var tvungen att köpa nya biljetter hem. Gick via Fritidsresors hemsida, knappade in mina uppgifter samt uppgifter om mitt VISA-kort. Vad händer då i nästa steg? Jo, jag blir ombedd att sätta mitt VISA-kort i läsaren. Ja den brukar man ju ha med på semestern. Där satt jag, fick ringa mor och far så de fick köpa resan. Det måste ju gå att handla över internet med sitt vanliga betalkort utan den där förbannade dosan? Tacka vet jag skrapkoderna som de hade innan, lättillgängliga och bekväma.

Det där har diskuterats tidigare här i tråden. En polare nämnde för mig i helgen att man ska verifiera sitt VISA-kort EN gång med läsaren, men efter detta ska det gå att använda som man brukar. Kan någon verifiera om det är så det är tänkt?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det där har diskuterats tidigare här i tråden. En polare nämnde för mig i helgen att man ska verifiera sitt VISA-kort EN gång med läsaren, men efter detta ska det gå att använda som man brukar. Kan någon verifiera om det är så det är tänkt?

Nej, du använder kortet i dosan varje gång du gör ett köp, i alla fall köp där företaget är anslutet till Verified by Visa/SecureCard by Mastercard.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-27 00:12

Jag har använt det på nätet flera gånger, både med och utan. Men som sagt, befinner man sig på semester kanske man inte har med sig dosan. De borde ha alternativa betalningsvägar och inloggningssätt.

Fick just lära mig ngt nytt idag.

Om man gör ett köp på nätet (ex Crimson.se), så skall man stoppa i sitt VISA-kort i läsaren.
Ange den kod som tillhandahålles av Säljaren ex.

Ange 123 456 tryck på "BUY"
Ange din PIN (OBS INTE den sexsiffriga till ditt BANK-ID-kort utan den fyrsiffriga till VISAkortet)
Du får en kod i retur, den knappar du in.

Fördel, säkert och, nu kommer det fina i kråksången

Ditt VISAKORTSNUMMER flyger inte över darriga osäkra linor ngnstans!

Det som är förbannat luddigt är att man skall ta ur sitt bank-ID-kort och stoppa i sitt vanliga VISA. Där gör nog många fel.

Ursprungligen av Goflorp:

Fick just lära mig ngt nytt idag.

Om man gör ett köp på nätet (ex Crimson.se), så skall man stoppa i sitt VISA-kort i läsaren.
Ange den kod som tillhandahålles av Säljaren ex.

Ange 123 456 tryck på "BUY"
Ange din PIN (OBS INTE den sexsiffriga till ditt BANK-ID-kort utan den fyrsiffriga till VISAkortet)
Du får en kod i retur, den knappar du in.

Fördel, säkert och, nu kommer det fina i kråksången

Ditt VISAKORTSNUMMER flyger inte över darriga osäkra linor ngnstans!

Det som är förbannat luddigt är att man skall ta ur sitt bank-ID-kort och stoppa i sitt vanliga VISA. Där gör nog många fel.

Det där hade jag, otroligt nog, fattat. Men jag tycker alltihop är så ointuitivt att jag blir mörkrädd. Fint med säkerhet, men på enorm bekostnad av användarvänlighet och smidighet.

Handelsbanken har öppnat en iphone-inspirerad webbank för mobil på http://m.handelsbanken.se

Man kan göra ungefär samma saker som man kan i telefonbanken men det är betydligt lättare att överblicka. Man använder samma pin-kod som till telefontjänsterna.

Jag har inte haft möjlighet att testa på iphone/ipod ännu, men det går lika bra i Opera på mobilen eller Safari på datorn. Faktum är att det är betydligt smidigare att använda denna tjänsten för att föra över pengar mellan konton än att plocka fram dosan.

Det är också mycket smidigt för att öppna och stänga VISA-kortet för internet och utlandsköp. Lite märkligt att det plötsligt räcker med inloggning med en fyrasiffrig pin och sedan kan man föra över pengar till förutbestämda konton utan ytterligare signering när det är så rigorös kontroll i internetbanken. Olika policy för internet och telefon/mobil? Det blir ju liksom väldigt tydligt med skillnaden i säkerhet om man loggar in på den nya tjänsten med Safari på datorn och jämför med den vanliga internetbanken.

Ursprungligen av morgan_a:

Handelsbanken har öppnat en iphone-inspirerad webbank för mobil på http://m.handelsbanken.se

Man kan göra ungefär samma saker som man kan i telefonbanken men det är betydligt lättare att överblicka. Man använder samma pin-kod som till telefontjänsterna.

Jag har inte haft möjlighet att testa på iphone/ipod ännu, men det går lika bra i Opera på mobilen eller Safari på datorn. Faktum är att det är betydligt smidigare att använda denna tjänsten för att föra över pengar mellan konton än att plocka fram dosan.

Det är också mycket smidigt för att öppna och stänga VISA-kortet för internet och utlandsköp. Lite märkligt att det plötsligt räcker med inloggning med en fyrasiffrig pin och sedan kan man föra över pengar till förutbestämda konton utan ytterligare signering när det är så rigorös kontroll i internetbanken. Olika policy för internet och telefon/mobil? Det blir ju liksom väldigt tydligt med skillnaden i säkerhet om man loggar in på den nya tjänsten med Safari på datorn och jämför med den vanliga internetbanken.

Sweet, tack för tipset! Ser bra ut i iPhone, men har lyckats glömma PIN för telefonbanken så jag kan inte loggs in och testa... Äntlign börjar Handelsbanken komma ifatt 2009. Nu får vi väl bara vänta på en app också.

Ursprungligen av Capeman:

Nu får vi väl bara vänta på en app också.

Ska tydligen vara på gång.
Mobiltjänsten - bank i mobilen - Självbetjäning - Privat - Handelsbanken

Super! Hade faktiskt tankar på att byta bank ett tag, enbart på grund av bristen på mobil tillgång till mina konton, men nu stannar jag nog ett tag.

Ursprungligen av Capeman:

Sweet, tack för tipset! Ser bra ut i iPhone, men har lyckats glömma PIN för telefonbanken så jag kan inte loggs in och testa... Äntlign börjar Handelsbanken komma ifatt 2009. Nu får vi väl bara vänta på en app också.

Jag tror att du kan ändra PIN i internetbanken under teletjänster i vänstermenyn.

Ursprungligen av morgan_a:

Jag tror att du kan ändra PIN i internetbanken under teletjänster i vänstermenyn.

Japp, kom på det igår kväll.

Ursprungligen av Capeman:

Nu får vi väl bara vänta på en app också.

Ute nu: iTunes Store - Svenska Handelsbanken (publ)

Oj, kan nån kolla om det snöar i helvetet? Näe nu ska vi inte vara sura.

Bra jobbat SHB!

fantastiskt!! hoppas snart inte menas blizzard "soon"

Halleluja sa den här ateisten

Så där då har jag provkört.

Det var väl bra det där men det jag hade högst på önskelistan var ett enklare sätt att betala räkningar men det är så klart inte med.

Jag kan titta på mina konton men inte på mina fonder.

Man kan överföra pengar till personer man skickat pengar till tidigare via webbanken. Skicka pengar till företag (räkningar) går inte alls.

Bortsett från att inte kunna se fonder gillar jag den. Snabb, och betydligt smidigare inloggning än på datorn (herregud vad klumpigt det är med fet-dosan och kort).

Ursprungligen av Striberger:

Bortsett från att inte kunna se fonder gillar jag den. Snabb, och betydligt smidigare inloggning än på datorn (herregud vad klumpigt det är med fet-dosan och kort).

Men vad ska du göra då?

Man kan i princip göra samma sak som vid en bankomat. Se vad som hänt på kontot sen sist.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Men vad ska du göra då?

Man kan i princip göra samma sak som vid en bankomat. Se vad som hänt på kontot sen sist.

Jag kommer skicka pengar mellan konton, och hålla koll på transaktioner och saldon. Betydligt smidigare än att behöva logga in på datorn.

Bankomater använder jag ytterst sällan - än mindre nu.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Så där då har jag provkört.

Det var väl bra det där men det jag hade högst på önskelistan var ett enklare sätt att betala räkningar men det är så klart inte med.

Jag kan titta på mina konton men inte på mina fonder.

Man kan överföra pengar till personer man skickat pengar till tidigare via webbanken. Skicka pengar till företag (räkningar) går inte alls.

Det är ju för att skydda dina pengar som de begränsningarna finns.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju för att skydda dina pengar som de begränsningarna finns.

Jag förstår säkerhetsproblemet de har med det här. Man kan bli överfallen av någon buse som kräver att man flyttar pengar till hans konto. Därför kan man bara skicka pengar till personer man redan har skickat till tidigare via sin datorn.

Samma princip borde alltså kunna gälla för räkningar. Jag tror inte jag blir överfallen på stan och busen kräver att jag skickar mina besparingar till Telia.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag förstår säkerhetsproblemet de har med det här. Man kan bli överfallen av någon buse som kräver att man flyttar pengar till hans konto. Därför kan man bara skicka pengar till personer man redan har skickat till tidigare via sin datorn.

Samma princip borde alltså kunna gälla för räkningar. Jag tror inte jag blir överfallen på stan och busen kräver att jag skickar mina besparingar till Telia.

Det borde vara en enkel sak att kunna betala sina e-fakturor utan att tumma på säkerheten.

I ett ord: Äntligen!

Jag får helt seriöst tårar i ögonen.

Wunderbar!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 18:20

Men, hallå
Jag har inte testat mobilbanken.
Men om man bytt ut ett knappande av koder och kort och pinkoder och ...., suck
mot nästan ingenting. 4 siffror i en kod man kan byta själv, Vart tog säkerheten vägen ?

Ursprungligen av Keithan:

Men, hallå
Jag har inte testat mobilbanken.
Men om man bytt ut ett knappande av koder och kort och pinkoder och ...., suck
mot nästan ingenting. 4 siffror i en kod man kan byta själv, Vart tog säkerheten vägen ?

det är ju därför du inte kan flytta pengar hur som helst heller.
Bara mellan egna konton eller fördefinierade konton.

Bra sak kolla kontona med och flytta över till Bankomatkortet etc.

Man kunde väl hålla koll på räntor och värdepapper med (har inga så det var helt ointressant för mig)

Du har inget bankomatkort eller?

Det är ju fyra siffror som är skillanden mellan fullt och tomt ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 18:44
Ursprungligen av Goflorp:

det är ju därför du inte kan flytta pengar hur som helst heller.
Bara mellan egna konton eller fördefinierade konton.

Bra sak kolla kontona med och flytta över till Bankomatkortet etc.

Man kunde väl hålla koll på räntor och värdepapper med (har inga så det var helt ointressant för mig)

Du har inget bankomatkort eller?

Det är ju fyra siffror som är skillanden mellan fullt och tomt ...

Jo, men det var ju bra. Att man inte kan föra över eller betala till andra med mobilen.
Bankomatkortet ligger i kassaskåpet för det mesta och då ska det väl inte kunna rensas, även om koden kom på avvägar.
Jag tyckte dock att 6 siffror som ger 9 siffror plus 6 siffror pinnkod, var lite mera än 4 siffror som man själv kan ändra.

Bevaka tråden