Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-24 19:20

Jag kör 10.4.8/Netscape 7.1 och E-cert på Handelsbanken. Privatkund.

Tycker att det fungerar bra. Ser istället fördelen med att ha en ålderdomlig läsare som Netscape enbart för bankärenden. Ingen risk att man trasslar till läsaren med några add-ons som gör att du inte kan göra dina ärenden.

/Fred

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-29 22:13
Ursprungligen av Aerofred:

Jag kör 10.4.8/Netscape 7.1 och E-cert på Handelsbanken. Privatkund.

Tycker att det fungerar bra. Ser istället fördelen med att ha en ålderdomlig läsare som Netscape enbart för bankärenden. Ingen risk att man trasslar till läsaren med några add-ons som gör att du inte kan göra dina ärenden.

/Fred

Samma här,
hade sånt strul med att få det att funka så jag vågar inte röra det nu, kör enbart gamla Netscape
för banken, har ett separat lösen för cert'et. Har aldrig fått bankid att funka.

Tycker om SHB för övrigt, därför har man 'vant sig'..

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2007-01-30 08:53

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Kör Netscape 7.1 på OS X 10.4. Det känns segt, men har ännu inte vågat mig på att gå över till FF eftersom jag kör FF 2. Funderar på skraplotter.

- Använder du e-legitimation eller inte?
Ja, fast på en PC. Provade att flytta över till Macen men fick det aldrig att funka.

- Vad skulle du vilja förändra?
Lika snabb respons på browseruppdateringar som för PC.
Om jag inte hade haft så pass bra personlig kontakt på Handelsbanken hade jag bytt bank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 19:30

En bank är så mycket mer än dess internettjänster, och Handelsbanken har aldrig gjort mig besviken när det gäller placeringar, personlig service, snabba lånelöften osv.

Dessutom har SHB alltid varit bra i sin hantering av kundernas surt förvärvade korvören, i synnerhet under bankkrisen i början av 1990-talet när de andra bankerna hade slarvat bort svenska folkets pengar och fick räddas från undergången av pappa staten till den nätta summan av 66 miljarder kronor som den dåvarande socialdemokratiska regeringen utöver det hade dubbeldevalverat! (Men folk har väl redan glömt hur förbannat, riktigt ruskigt illa ute vi var då, 1990-91 och några år framåt.)

Däremot står jag fast vid att bankens it-avdelning inte är de vassaste knivarna i lådan, eller de piggaste. Alltså, varför har det dröjt så länge innan banken ställer frågan användarna vad de tycker om internetbanken? Den har sett ungefär likadan ut sedan den startades, dvs varit lika dåligt utformad. Dags för förändring! Sätt fart för fan, soffpotatisar.

När huslånen skulle läggas om i Handelsbanken, ville man naturligtvis att vi skulle vara helkunder och flytta över lönekontot från Swedbank. Jag tänkte att jag kunde åtminstone se hur Handelsbankens internetlösning fungerade, och sen bestämma mig.

Har precis idag fått SHB:s internetbank att fungera. Fick först installera och sedan nedgradera Firefox - förstås. Tre långa samtal till internetsupporten innan det funkade. Mycket krångligare än Swedbank.

Har kvar kontona på Swedbank. Vet verkligen inte om vi ska gå över helt till Handelsbanken eller inte... just nu tror jag det inte.

Swedbank är MYCKET snyggare och lättare att navigera i. Viktigt - faktiskt!

Saknar också möjligheten att skapa ett "e-konto", som i Swedbank. Där kan jag skapa hur många såna konton som helst, med ränta... utan avgifter för uttag eller bindningstider. För mig känns Handelsbankens tre möjliga konton ("Framtidskonto" - bundet 1-10 år!!!!, "Bunden placering" minst 10.000 kr!!!!!, eller "Sparkonto" med bara fyra avgiftsfria uttag per år) som rena döden.

Bara det är skäl nog att stanna kvar i Swedbank.

Jobbigt också att man måste logga in stup i kvarten på det där certifikatet... som finns i två versioner där man måste hålla koll på vilket som är det "riktiga"...

Alltså:
Fult och tråkigt, svårnavigerat
Krångligt med certifikatet, lättare med Swedbanks dosa
Banktjänsten har dålig flexibilitet med sämre kontoalternativ än Swedbank.

Känns som åttiotal....

Icke sa Nicke

Ursprungligen av Mondo:

En bank är så mycket mer än dess internettjänster, och Handelsbanken har aldrig gjort mig besviken när det gäller placeringar, personlig service, snabba lånelöften osv.

Dessutom har SHB alltid varit bra i sin hantering av kundernas surt förvärvade korvören, i synnerhet under bankkrisen i början av 1990-talet när de andra bankerna hade slarvat bort svenska folkets pengar och fick räddas från undergången av pappa staten till den nätta summan av 66 miljarder kronor som den dåvarande socialdemokratiska regeringen utöver det hade dubbeldevalverat! (Men folk har väl redan glömt hur förbannat, riktigt ruskigt illa ute vi var då, 1990-91 och några år framåt.)

Däremot står jag fast vid att bankens it-avdelning inte är de vassaste knivarna i lådan, eller de piggaste. Alltså, varför har det dröjt så länge innan banken ställer frågan användarna vad de tycker om internetbanken? Den har sett ungefär likadan ut sedan den startades, dvs varit lika dåligt utformad. Dags för förändring! Sätt fart för fan, soffpotatisar.

De skötte den "säkra" flermarknadsfonden kriminellt dåligt undet krisen. Internetbanken är bra tycker jag. det är lite jobbigt att behöva hämta bank-ID via en PC, det är ju under all kritik och inget de flesta bör göra. Där är ju användarvänligheten = 0. Resten är bra. kär Netscape och har den bara till det. måste köra Netscape med Panther.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2007-01-24 21:32

Är FSB/SWEBANK kund idag men har även ett konto i SHB.
Om handelsbanken hade kunnat erbjuda en bättre lösning hade jag varit helkund där.
Att låsa upp sig till en unik dator som certifikatlösningen kräver är alldeles för oflexibelt för mina behov. Skraplottslösningen, med begränsad funktionalitet, är inte heller något alternativ för min del.
Generellt tycker jag att proprietära lösningar samt lösningar som inte bygger på vedertagna standarder är förkastliga.

Kör Handelsbanken med hjälp av Netscape.
Har e-leg och hustrun skrapkort.
Funkar perfekt och har inget att anmärka på egentligen mer än att det
vore bättre om det kunde funka med Safari istället.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-24 22:31
Ursprungligen av Björnström:

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

Inte tillräckligt bra. Det måste vara möjligt att använda sig av den inbyggda funktionaliteten i OS X. Tex så har Keychain Access PKCS12-stöd (.p12-filer) - varför inte använda det? Jag kan köra mot FK och SKV med mitt BankID och signera - varför kan jag inte göra det mot SHB? Enkla men viktiga frågor.
Den första träffen i Google på "pkcs11 mac os x" ger detta. Så varför ser det ut som det gör idag? Kan inte SHB göra en installerare som kollar OS X-version och installerar det som behövs för att uppnå rätt PKCS11/12-stöd med antingen Nexus- eller native-lösning beroende på 10.1/2/3/4/n?

Ursprungligen av Björnström:

- Använder du e-legitimation eller inte?

Ja.

Ursprungligen av Björnström:

- Vad skulle du vilja förändra?

Layouten ser lika tråkig ut som gamla konservativa gubbar i kritstrecksrandiga kostymer. Det finns mycket forskat på områder hur man utformar en site - kan inte SHB tillämpa (åtminstone lite) av det? Och som Mondo skrev - varför är det så svårt med svenska? Skriv i imperativform och planka inte dåliga standardlösningar med "Ja/Nej/Kanske/Vet ej/etc".
Förbättra hanteringen av certifikat. Det får inte finnas två (2) certifikat i fönstrena när jag endast äger ett (1). Och det är några certifikat-frågor för mycket under inloggningen. Men det kanske beror på hur Nexus har kodat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-26 13:01
Ursprungligen av frazze:

Förbättra hanteringen av certifikat. Det får inte finnas två (2) certifikat i fönstrena när jag endast äger ett (1). Och det är några certifikat-frågor för mycket under inloggningen. Men det kanske beror på hur Nexus har kodat.

Nu ska vi trampa i klaveret lite och genera sin nya arbetsgivare lite... :"> De två (2) certifikat som syns är väl authentificering respektive signering? Så (om nu det stämmer) borde Nexus se till att bara presentera de användbara certifikaten vid varje tillfälle: visa inget auth-cert då sign-certet ska användas. Makes sense?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-26 13:06
Ursprungligen av frazze:

Nu ska vi trampa i klaveret lite och genera sin nya arbetsgivare lite... :"> De två (2) certifikat som syns är väl authentificering respektive signering? Så (om nu det stämmer) borde Nexus se till att bara presentera de användbara certifikaten vid varje tillfälle: visa inget auth-cert då sign-certet ska användas. Makes sense?

Fast om man nu läser askers inlägg ovan (lite bättre) så verkar SHB hela tiden köra med sign-certet vilket gör ju att dedet framstår som att vänstra handen inte vet vad den högra gör: en del i specen för Internet-banken hos SHB kräver två (2) cert, auth & sign, men den delen som anger hur inloggning och signering har angivit att *endast* ett (1) cert ska användas, nämligen sign-certet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 22:49

Alltså, för att förtydliga vad jag menar:
Apple har standarder för hur man utformar gränssnitt och skriver de texter som visas i program, system och dokumentation samt översätter dem till olika språk. Dessa standarder eller traditioner är väl genomtänkta och utarbetade sedan 20 år så att upplevelsen blir så naturlig och egentligen "osynlig" som möjligt.

Jag har jobbat oerhört mycket med sånt.

Men det går djupare än så.
Texter är nämligen också bilder. Första gången du ser knappen Skriv ut är det en text: hjärnan måste tolka den. Efter ett par hundra gånger, kanske, uppfattar hjärnan Skriv ut, Avbryt osv automatiskt som bilder och reagerar mycket snabbare. Så funkar det inte bara i språk som har ideogram som skrivtexten (kinesiska, japanska, koreanska osv) utan även i alfabetiska skrivsystem, exempelvis engelska, svenska, arabiska, grekiska, ryska och hebreiska.

Det måste man hela tiden ha i åtanke när man utformar gränssnitt: knappar är bilder.

Utöver det ska språket vara så koncist och direkt som möjligt, inte för detaljerat och absolut inte pratigt. Kort, enkelt och elegant.

tips

vill bara tipsa er om att bank-id går att beställa med senaste säkerhetsprogrammet, nexus personal 3.6.0 tillsammans med firefox 1.5.

använder firefox 2 själv och det funkar utan problem, det brukar fungera om man uppdaterar ifrån 1.5 istället för att göra en "clean" installation.

att man får välja mellan två certifikat är för att shb's certifikat består av 2 delar, ett för påloggning och ett för signering.

EDIT: felkod -12225 uppstår om "fel" del av certet väljs vid påloggning

Senast redigerat 2007-01-25 13:15
  • Medlem
  • 2007-01-26 09:01

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?
Hjälpligt, knappe ens det...
- Använder du e-legitimation eller inte?
Ja.

- Vad skulle du vilja förändra?
* Först och främst vill jag ha officiellt stöd för Safari, i andra hand Firefox 2. Kör FF2 just nu och det funkar, men eftersom det inte är supportat så finns det ju inga garantier för att det kommer fortsätta funka. Var fantastiskt att avinstallera Netscape!
*Fullt Bank-id stöd. Just nu har jag fått ta hem certifikat via en Windowsburk och flytta över det - jag använder det i Safari mot försäkringskassan. Ett måste för småbarnsföräldrar att det funkar direkt i Macen! - Läste i tråden att det visst numera gick med FF, men det måste bli officiellt supportat så att det garanterat funkar!
* "Dubbla" certifikat måste bort! Just nu får man upp två certifikat att välja mellan vid inloggning / certifiering, och det dyker upp 2gg vid inloggning med FF. Bara ett kan användas, och det är alltid samma, så varför behöver Nexus ens visa upp det andra - varför ska vi ha det och varför ska vi se det?
* Smartare certifikathantering. Eftersom både jag och min fru använder SHB på samma dator och användare så blir det fyra certifikat som visas hela tiden. Det är ALLTID det översta som är förvalt. Med intelligens kunde det senast använda vara förvalt, just eftersom man måste välja det så många gånger under en session...
*Bolånen... Varför kan man inte se sina SHB/Stadshypotek bolån och deras räntebindningstid i internetbanken?

Citat:

att man får välja mellan två certifikat är för att shb's certifikat består av 2 delar, ett för påloggning och ett för signering.

felkod -12225 uppstår om "fel" del av certet väljs vid påloggning

Fast det är ALLTID samma som används överallt - så varför behöver det då vara tvådelat? Nexus kanske internt använder den andra delen, men då ska jag inte behöva se den eftersom det är alltid det samma certifikat av de två som jag måste välja oavsett vad jag gör!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-01-27 12:31
Citat:

Chansen är större att det kommer en storm och du står där utan el.

Bor i stan

Citat:

Batteriet håller oerhört länge. Morsans dosa höll i 5 år, och den hade använts i princip varje dag i jobbet + normalt privat användande. När den väl havererar är det bara att gå ner på bankkontoret så får man en ny direkt.

Nä, för då är banken stängd, och skulle den va öppen så är kötiden enorm.

Jag har en dosa på Swebank (eller vad det är dom heter nu), när jag sköter jobbets ekonomi, så jag vet vad det innebär att hantera en dosa. Jag har väldigt svårt att förstå er som tycker det är smidigt med dosan. Jag sköter mina bankaffärermycket smidigare på Handelsbanken. Visst är det struligt och förhoppningsvis kommer de att åtgärda det nu, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta till en bank med den där dosan. Rena -70talet!!!!
Jag har min "dosa" integrerad i min dator, skitbekvämt. Skulle jag behöva använda en annan dator har jag skrapkortet. Går ni alltid omkring med dosan? På ett av mina jobb där jag sköter om datorerna, ligger väldigt ofta de anställdas privata dosa i skrivbordslådan. Hur säkert är det??????

Ursprungligen av tobbehj:

Jag har en dosa på Swebank (eller vad det är dom heter nu), när jag sköter jobbets ekonomi, så jag vet vad det innebär att hantera en dosa. Jag har väldigt svårt att förstå er som tycker det är smidigt med dosan. Jag sköter mina bankaffärermycket smidigare på Handelsbanken. Visst är det struligt och förhoppningsvis kommer de att åtgärda det nu, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta till en bank med den där dosan. Rena -70talet!!!!
Jag har min "dosa" integrerad i min dator, skitbekvämt. Skulle jag behöva använda en annan dator har jag skrapkortet. Går ni alltid omkring med dosan? På ett av mina jobb där jag sköter om datorerna, ligger väldigt ofta de anställdas privata dosa i skrivbordslådan. Hur säkert är det??????

Det är kanske bara att konstatera att vi är olika, och att de olika bankernas system passar olika människor. Jag har, som sagt, fått en propå från SHB att bli helkund där, men gör det nog inte ändå. Vi har huslånen där, men övriga bankärenden i Swedbank. Har använt Swedbanks Internetbanken sedan den startades någon gång i början av nittiotalet (?), var en av deras första testkunder.

För mig passar dosan perfekt. Tre-fyra veckor innan batteriet är slut får man en förvarning genom att displayen blir något svagare. Då har man god tid på sig att beställa nytt batteri från Internetbanken, batteriet är hemma i brevlådan på max två dagar. Jag ser inga problem med att ta med mig dosan då jag reser. Jag kan då anväånda vilken dator som helst, med säker inloggning. Skraplotter - tja, det är kanske en känsla, men det LÅTER ju som rena lotteriet...

Det främsta skälet till att vi inte blir helkunder hos Handelsbanken är ändå att jag inte kan skapa nya konton, typ Swedbanks "e-konto", med obegänsade kostnadsfria uttag och ränta på innestående medel. Det är praktiskt att kunna lägga upp ett sådant konto för både tillfälligt sparande för något särskilt ändamål och/eller som lätt-tillgängligt buffertkonto. Handelsbankens tre mycket begränsade konto-alternativ är INTE tillräckligt.

Dessutom är de närmaste Handelsbankskontoren "kontantlösa", dvs jag kan inte sätta in eller ta ut reda pengar. Man kan undra över definitionen "Bankkontor"... Däremot har Swedbank även lätt-tillgänglig insättningsautomat. Och så kan jag, som taxiförare, växla mina pengar i kontantkassan utan strul där!

Därför är vi kvar som dubbelkunder, och håller Swedbank som vår "dagligbank".

Ursprungligen av tobbehj:

Jag har min "dosa" integrerad i min dator, skitbekvämt.

Tyvärr lika "skitbekvämt" för hackers. Bara att skapa ett virus som installerar en keylogger och kopierar certifikatfilen, så bingo: både lösenord och certifikatet i orätta händer.

Jag tyckte också dosan var besvärlig när jag bytte från SHB till SEB, men har insett att de låg lite längre fram när det gällde säkerhet: Regel 1A är att man ska använda tvåfaktorsautenticering, dvs. både något du vet (pinkod) och något fysiskt i din besittning som inte kan kopieras (dosa eller t.ex. mobiltelefon).

Imorse när min fru försökte logga in till sitt SHB-konto fungerade det plötsligt inte på OS X igen. Det har säkert bara ändrat någon småsak för femtielfte gången, men idag fick vi nog av att hålla på att installera om säkerhetsprogram - på måndag byter hon också till SEB.

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

Tillfredställande

- Använder du e-legitimation eller inte?

Ja, utan några problem. Jag kör FF och det funkar fint. Här kan jag tillägga att installationen av skerhetsprogrammat är ett skämt. Jag har hjälpt ett antal vänner som kört fast p g a dålig dokumentation och/eller helt enkelt inte fattat hur dom skall göra.

- Vad skulle du vilja förändra?

Gränssnittet, som är vedervärdigt fult. Bättre kompatibilitet vad det gäller skapandet av BankID. NU har jag fått skapa ett på PC och sedan importera.

  • Medlem
  • 2007-01-30 21:02

Jag kör SHB med Netscape 7.1 och certifikatinloggning. Jag har sällan haft problem och tycker att det funkar rätt bra.

Firefox, ja tack om det nu ska vara så svårt att få Safari att funka.

BankID är det jag retar mig mest på. Snälla fixa det!

Och häng med bättre när det kommer nya uppdateringar.

-Bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-30 21:57

Jag ställer följande krav på en internetbank:

• Måste fungera med alla de vanligaste webbläsarna: Safari, Camino, Firefox, Internet Explorer, Netscape, Opera osv.
• Ska fungera med Mac, Windows, Linux samt äldre versioner av operativsystemen.
• Ska fungera utan extra säkerhetsprogram, hårda certifikat, inställningar osv.
• Måste använda koder som bara används en gång: skrapkoder eller dosa.
• Säkerheten ska vara passiv, inbyggd, och inte kräva något av användaren.
• Ska vara användarvänlig, snygg och logisk till max.

Handelsbankens internetbank uppfyller än så länge bara ett av dessa kvar, nämligen att den använder engångskoder.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-02-01 07:34
Ursprungligen av Mondo:

Jag ställer följande krav på en internetbank:

• Måste fungera med alla de vanligaste webbläsarna: Safari, Camino, Firefox, Internet Explorer, Netscape, Opera osv.
• Ska fungera med Mac, Windows, Linux samt äldre versioner av operativsystemen.
• Ska fungera utan extra säkerhetsprogram, hårda certifikat, inställningar osv.
• Måste använda koder som bara används en gång: skrapkoder eller dosa.
• Säkerheten ska vara passiv, inbyggd, och inte kräva något av användaren.
• Ska vara användarvänlig, snygg och logisk till max.

Handelsbankens internetbank uppfyller än så länge bara ett av dessa kvar, nämligen att den använder engångskoder.

Varför måste det vara en webläsare? Kunde de inte göra en egen applikation, då skulle de kunna göra den hur säker som helst. Lägg sedan applikationen på ett typ usb-minne, (endast läsbart) där det finns applikationer för de vanligaste operativen.
Typ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 07:52

Nej, inget extra program ska behövas: bara en webbläsare. Man ska inte behöva installera eller ställa in någonting. Applikationer gör man i syslöjden förresten.

Jag använder Swedbank /Föreningssparbanken sedan flera år tillbaka och har alltid varit nöjd. Fungerar både med; Opera, Camino, Safari, Firefox och några andra testade webbläsare utan problem.

Jag har inget emot att använda en webbläsare. De finns installerade automatiskt på de datorer jag använder och har alla ett gränssnitt jag känner igen. Jag håller dock med Mondo om att det skulle vara bra om det kan vara helt plattformsoberoende, men jag förstår att man kanske inte lägger det högst på listan av funktioner.

Nä, satsa hellre på nya innovationer på Internetbanken, saker som gör att Handelsbankens Internetbank blir överlägsen de andra. Ha klassens bästa säkerhetssystem som INTE kräver att man installerar ett litet program på datorn och skapa smarta funktioner istället. Det är viktigare än plattformsoberoende...

Ursprungligen av William WM:

Jag håller dock med Mondo om att det skulle vara bra om det kan vara helt plattformsoberoende, men jag förstår att man kanske inte lägger det högst på listan av funktioner.

Detta är väl ändå den absolut viktigaste prioriteringen. Alla borde ges lika möjligheter att oberoende webbläsare och OS, kunna logga in och ta del av samma tjänster. Om inte det hade varit så, hade alla lika väl kunnat "tvingas" använda sig av t.ex. Windows samt Internet Explorer idag.

Ursprungligen av William WM:

Ha klassens bästa säkerhetssystem som INTE kräver att man installerar ett litet program på datorn

Jag kan visserligen hålla med dig om detta, men... låt säga att t.ex. Handelsbanken hade utvecklat något bättre säkerhetssystem och gått ut med en stor kampanj med t.ex. en slogan som: "Handelsbanken - Sveriges säkraste Internetbank". Hade inte detta uppmanat och frestat "hackers" ännu mer till att försöka tränga sig in i ett så "säkert" system i så fall? Tittar man och jämför säkerhetsbeskrivningar på olika myndigheters hemsidor så är säkerheten något som man talar relativt tyst om för att inte "fresta/uppmana" någon/några till en olaga handling. Sen finns det inget system i världen som är säkert till 100 % idag.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-02-08 21:40

Sidan funkar inte så bra om man har låg skärmupplösning. Texter hamnar över varandra osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-09 00:02
Ursprungligen av alfacat:

Detta är väl ändå den absolut viktigaste prioriteringen. Alla borde ges lika möjligheter att oberoende webbläsare och OS, kunna logga in och ta del av samma tjänster. Om inte det hade varit så, hade alla lika väl kunnat "tvingas" använda sig av t.ex. Windows samt Internet Explorer idag.

Jag kan visserligen hålla med dig om detta, men... låt säga att t.ex. Handelsbanken hade utvecklat något bättre säkerhetssystem och gått ut med en stor kampanj med t.ex. en slogan som: "Handelsbanken - Sveriges säkraste Internetbank". Hade inte detta uppmanat och frestat "hackers" ännu mer till att försöka tränga sig in i ett så "säkert" system i så fall? Tittar man och jämför säkerhetsbeskrivningar på olika myndigheters hemsidor så är säkerheten något som man talar relativt tyst om för att inte "fresta/uppmana" någon/några till en olaga handling. Sen finns det inget system i världen som är säkert till 100 % idag.

Du kan ju försöka knäcka inloggning med användarnamn och lösenord plus fyrsiffriga skrapkoder som bara används en enda gång. Under några få minuter. En kod för inloggningen, och ytterligare en för transaktioner. Du kan själv räkna ut hur pass svårt det skulle vara.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-09 00:46
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det skulle vara intressant att få läsa rapporten du sammanställt när den är klar.

Jag med

Har lämnat SHB pga obefintligt Macstöd och nonchalant bemötande. Mac kommer att dö sotdöden och liknande kommentarer från deras supportavdelning. Känner inte för att någonsin igen vilja stödja människor med den inskränkta målsättningen. De kan ta sin pensionsfond Oktagonen och ... Mina macpengar behövde de inte då i alla fall.

Kör nu Länsförsäkningar Bank med dosa via Safari, e-leg och det hele. Fungerar klockrent och med trevlig personal på kundtjänst.

  • Medlem
  • 2007-02-09 13:43

Jag använder E-legitimation och Netscape och det funkar väl OK.
Kör skraplotterna på den MacBooken om jag inte orkar masa mig upp till iMacen där certifikatet är nedladdat och det funkar ju också bra...

Bevaka tråden