Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Version 5.1.3

Ursprungligen av IngoX:

Ögonen är det första man blir .... ....
27" låter bra

För övrigt sitter jag också med en imac (24") från 2007 och är ständigt förundrad över hur bra den hänger med

Jag trodde det skulle stå Version 5.1.3 den som jag uppdaterade till nu?

Ja den hänger med men det är något fel på min HD, det går inte att uppdatera den till Mavericks och när jag startar iPhoto och labbar lite så går det oerhört långsamt, men den hänger med och surfa med, maila osv.

Men det kan ju hända att det är något vaj på själva iPhoto?

Håller på och släktforskar så jag vill gärna ha två skärmar, jag hade det förut på min gamla PC vilket var suveränt!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 19:15
Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag trodde det skulle stå Version 5.1.3 den som jag uppdaterade till nu?

Programmakaren har uppenbarligen missat att uppdatera versionsnummer och datum där

Tack för tipset om nya bankid. Den känns i alla fall trevligare än den gamla och det är inte fel även om jag mest använder banktjänsten via IOS

Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag trodde det skulle stå Version 5.1.3 den som jag uppdaterade till nu?

Håller på och släktforskar så jag vill gärna ha två skärmar, jag hade det förut på min gamla PC vilket var suveränt!!!

Jag har använt två skärmar på Mac sedan 1987, flesta Macar klarar av flera skärmar.

2 skärmar

Ursprungligen av hummel:

Jag har använt två skärmar på Mac sedan 1987, flesta Macar klarar av flera skärmar.

Skulle min så pass ny som mitten på 2007 klara av två skärmar? Så att ,man kan ha ett program uppe på den en skärmen och ett på den andra och kunna föra cursern över från den ena till andra skärmen när man vill kopiera något?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Skulle min så pass ny som mitten på 2007 klara av två skärmar? Så att ,man kan ha ett program uppe på den en skärmen och ett på den andra och kunna föra cursern över från den ena till andra skärmen när man vill kopiera något?

Om jag inte läst fel, så kan du koppla en extern skärm. Så svaret blir i fall ja

Citat:

Apple Mini-DVI video output port
Using the Apple Mini-DVI video output port, you can mirror video or extend the size of the Mac OS X desktop (extended desktop mode) with a compatible DVI (Digital Visual Interface) display or VGA (Video Graphics Display) or projector using the appropriate Apple Mini-DVI adapter:

For DVI displays, use the Apple Mini-DVI to DVI Adapter (M9321G/A).
For VGA displays or projectors use the Apple Mini-DVI to VGA Display Adapter (M9320G/A).
For televisions, projectors or VCRs that use S-video or composite video connectors, use the Apple Mini-DVI to Video Adapter (M9319G/A).

Dubbla skärmar

Ursprungligen av dvalfrid:

Om jag inte läst fel, så kan du koppla en extern skärm. Så svaret blir i fall ja

Du har rätt!!! http://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA273... sid 24
Men då är frågan, fungerar det så att jag kan föra cursern från den ena skärmen till den andra och ha var sitt program uppe på resp. skärm? Då förmodar jag att det är någon komplicerad inställning eller programvara som måste till?

Jag har den här kabeln: http://www.deltaco.eu/se/product/(DP-DVI5-K)/... men det är till hustruns Mac Book Air, och den passade naturligtvis inte.

Bif. bild som det ser ut på baksidan av min iMac från 2007, det är porten längst till höger vi pratar om?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Du har rätt!!! http://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA273... sid 24
Men då är frågan, fungerar det så att jag kan föra cursern från den ena skärmen till den andra och ha var sitt program uppe på resp. skärm? Då förmodar jag att det är någon komplicerad inställning eller programvara som måste till?

Jag har den här kabeln: http://www.deltaco.eu/se/product/(DP-DVI5-K)/... men det är till hustruns Mac Book Air, och den passade naturligtvis inte.

Bif. bild som det ser ut på baksidan av min iMac från 2007, det är porten längst till höger vi pratar om?

Du ska ha någon av följande

Citat:

For DVI displays, use the Apple Mini-DVI to DVI Adapter (M9321G/A).
For VGA displays or projectors use the Apple Mini-DVI to VGA Display Adapter (M9320G/A).
For televisions, projectors or VCRs that use S-video or composite video connectors, use the Apple Mini-DVI to Video Adapter (M9319G/A).

beroende på vilken skärm du har.

Och det är inga speciella inställningar som måste göras... bara att koppla ihop allt och så kommer det fungera för dig

Apropå Handelsbanken. Kan någon förklara varför jag alltid måste logga in på deras tjänst för att läsa de meddelande som de skickar till mig?

Jag får ett mail som säger att jag har ett meddelande på Handelsbankens internetservice och glömmer alltid bort att läsa det. Har väl 50 olästa eller så

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-04 14:20

Det är väl helt normalt att logga in om man ska läsa privata meddelanden, oavsett om de ligger på Internetbanken eller på en vanlig mailserver.

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå Handelsbanken. Kan någon förklara varför jag alltid måste logga in på deras tjänst för att läsa de meddelande som de skickar till mig?

Jag får ett mail som säger att jag har ett meddelande på Handelsbankens internetservice och glömmer alltid bort att läsa det. Har väl 50 olästa eller så

Förmodligen på grund av säkerhetskraven som finns och att mail inte är klassat som ett säkert sätt att skicka sådan information över och till. Din folkbokföringsadress är säkrare än en maildress.

På SEB måste man också vara inloggad. Det kan ju handla om känslig ekonomisk information, och sådan ska definitivt inte hanteras via mail. Eller kunna kommas åt utan ordentlig säkerhet.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl helt normalt att logga in om man ska läsa privata meddelanden, oavsett om de ligger på Internetbanken eller på en vanlig mailserver.

Ursprungligen av Scarecrow:

Förmodligen på grund av säkerhetskraven som finns och att mail inte är klassat som ett säkert sätt att skicka sådan information över och till. Din folkbokföringsadress är säkrare än en maildress.

Ursprungligen av pmarriott:

På SEB måste man också vara inloggad. Det kan ju handla om känslig ekonomisk information, och sådan ska definitivt inte hanteras via mail. Eller kunna kommas åt utan ordentlig säkerhet.

Kenjon: Jag är ju faktiskt redan inloggad på min mailserver.

Jo, givetvis så är det säkerhet men varför inte erbjuda krypterade mail såsom PGP med publik nyckel?

Nåväl, vi lär inte lösa det här och nu. Jag tycker bara att det finns bättre metoder än att tvinga mig att logga in med min dosa - varför kan jag inte läsa det från min Ipad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-04 20:59

Din mailserver har ju inte ett dugg med banken att göra. Det man skulle kunna tänka sej är väl att kunna vidarebefordra mailet från banken till ens egen emailadress. Men det tror jag nog inte någon bank gör.

Ursprungligen av pmarriott:

På SEB måste man också vara inloggad. Det kan ju handla om känslig ekonomisk information, och sådan ska definitivt inte hanteras via mail. Eller kunna kommas åt utan ordentlig säkerhet.

Nej, visst. Men är "Du har ett fått en ny e-räkning" verkligen "känslig ekonomisk information"? Jag tycker inte det. Alla meddelanden utom ett jag fått av Handelsbanken är just det där meddelandet.

Senast redigerat 2014-04-17 14:49

Det verkar som dagens säkerhetsuppdatering av OS X tog kål på mitt Bank ID. Eller så har det helt enkelt gått ut.

Kan någon av er andra verifiera om er inloggning till SHB fortfarande funkar eller ej efter uppdateringen?

Följdfråga: jag vill försöka lägga tillbaka mit gamla Bank ID från backup - vilka filer är det jag ska flytta in?

Du hittar certifikat med filtypen ngp i sökvägen
/Users/"användare"/Library/Application Support/BankID/IDs

Ursprungligen av Anders T:

Det verkar som dagens säkerhetsuppdatering av OS X tog kål på mitt Bank ID. Eller så har det helt enkelt gått ut.

Kan någon av er andra verifiera om er inloggning till SHB fortfarande funkar eller ej efter uppdateringen?

Det fungerar att logga på SHB via dosa med kabel.

Tack, då hade det nog inget med OSX-uppdateringen att göra.

Jag har försökt stega tillbaka och få igång det men går bet. Det ser ut så här.

1, Jag har länge sett några gamla bank-ID när jag loggat in men inte brytt mig för jag har haft en ny som funkat. När det kom en ny version av säkerhetsprogrammet så hade vi diskussion om detta här den 2 april. I samband med den uppdateringen så tog jag bort de gamla bank-ID-filerna. Det nya programmet såg så snyggt ut så nu ville jag inte ha kvar något som fulade ner.

2. Jag kan se i min backup att mappen /Library/Application Support/BankID finns tillgänglig fr o m den 2 april. Övriga backuper går längre tillbaka vilket då skulle kunna antyda att jag inte hade den mappen tidigare.

3. Jag kan hitta de gamla .ngp-filerna i min backup (de jag tog bort i nr 1). De ligger i /Library/Application Support/se.nexus.Personal. Om jag återställer dessa så hittas de av säkerhetsprogrammet men går så klart inte att använda då de var föråldrade.

4. Jag har ingen ID mapp här: Library/Application Support/BankID/IDs. Ej heller i den äldsta backupen (som alltså var 2 april).

5. När jag hade installerat nya programmet den 2 april så var jag sen inloggad med det Bank-ID som funkade och gjorde något ärende. Sen har jag nog inte varit inloggad sen dess.

6. I säkerhetsprogrammets inställningar finns val för sökvägar till BankID. Jag har två val där.
anders/Library/Application Support/se.nexus.Personal
anders/cbt

Det där är väl de äldre sökvägarna. Har ni andra valet IDs med där?

Så där. Nu är jag lite visare efter samtal med supporten på SHB.

1. Det finns ingen fil i datorn längre.
2. Bank-ID-filen ligger inlagd på kortet i kortläsaren
3. Jag hade förmodligen lite glappkontakt när jag provade tidigare. Nu går det bra att logga in med sladd igen.

Ursprungligen av Björnström:

Vi söker feedback från användare av Handelsbankens Internetbank på Mac OS X

Jag försöker samla ihop feedback från användare av Handelsbankens Internetbank på Mac OS X. Min avsikt är att sammanställa och överlämna informationen till ansvariga på Handelsbanken med målet att förbättra tjänsterna.

Jag tycker att det måste ju vara ett bra & kraftfullt sätt att använda 99.se och alla våra Mac-besökare?

Nedan finner du en översikt där man snabbt ser att Firefox 1.5 krävs (men inte Firefox 2) för oss som kör Mac OS X 10.4 av senaste version i kombination med Handelsbanken e-legitimation. Den som använder privattjänsterna kan köra Safari 1.3 eller 2.0.

http://media.99mac.se/se/2007/01/internetkrav.gif

Detta vill vi veta:

- Hur tycker du Handelsbanken Internet fungerar på OS X idag?

- Använder du e-legitimation eller inte?

- Vad skulle du vilja förändra?

Tidigare diskussioner om Handelsbanken Internet på Mac:
Hur får jag Handelsbanken Internet att fungera på Mac?

Handelsbankens OS X lösning närmar sig

Förtydligande: Formuleringen av detta inlägg har ändrats något för att förtydliga att initiativet till denna tråd kommer från teamet på 99mac.

Efter uppgradering till Mac OS X 10.9.3 slutade BankID 5.1.3 att fungera. Installerade senaste, 6.0.1 men det fungerar inte heller. Efter en timme i supporten hos Handelsbanken fick jag rådet att installera en så gammal version som 4.19.4 och nu fungerar det. Dock synnerligen irriterande att behöva använda en obsolet version. Någon annan som haft samma problem?

En annan sak: Varför kan inte Handelsbanken meddela på sin hemsida (när man loggat in) om det finns en ny version av BankID och varför står det inte någonstans att man behöver uppgradera drivrutinen efter varje uppgradering av BankID. Det skulle säkert spara många samtal till supporten!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-19 12:09
Ursprungligen av Mats Ödman:

Efter uppgradering till Mac OS X 10.9.3 slutade BankID 5.1.3 att fungera. Installerade senaste, 6.0.1 men det fungerar inte heller. Efter en timme i supporten hos Handelsbanken fick jag rådet att installera en så gammal version som 4.19.4 och nu fungerar det. Dock synnerligen irriterande att behöva använda en obsolet version. Någon annan som haft samma problem?

En annan sak: Varför kan inte Handelsbanken meddela på sin hemsida (när man loggat in) om det finns en ny version av BankID och varför står det inte någonstans att man behöver uppgradera drivrutinen efter varje uppgradering av BankID. Det skulle säkert spara många samtal till supporten!

Jag loggar sällan in på Handelsbanken med BankID, kanske en gång varannan månad, kanske inte ens det. Det dagliga gör jag via Ipaden där det fungerar utmärkt.

Nästan varje gång måste jag börja med att ladda ner ny drivrutin och nytt BankID. Detta är en rutin som jag betraktar som en del av inloggningen. Sedan kan man ju logga in utan att ansluta sladden, det kanske fungerar bättre? Men för utlandsbetalning måste man ha i sladden.

Kollade nu och upptäckte att den senaste versionen av BankID som jag tror mig laddat ner nyligen, är just 4.19.4.

Instämmer med att det borde stå på inloggningssidan vilken version som gäller just nu och vilket datum den lades upp. KANSKE man skulle slippa ladda ner dem någon gång.

Vad gör de som utvecklade Ipad-appen idag? Kan inte Handelsbanken hyra in dem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-19 12:46

Det verkar som om BankID Security Application 5.1.3 fortfarande har en massa problem. För mig personligen så påverkade inte Mac OS X 10.9.3 något med BankID Security Application 5.1.3 (och tillhörande drivrutin för kortläsare) vad jag kan se. Men min version (5.1.3) hittar inte den nyare versionen 6.0.1 som finns att ladda ned hos bankid.com. Den version som finns på Handelsbankens hemsida är inte likadan (bla skiljer storlek) och jag har inte haft tid att ta reda på vilken version det är.

Ursprungligen av Mats Ödman:

Efter uppgradering till Mac OS X 10.9.3 slutade BankID 5.1.3 att fungera. Installerade senaste, 6.0.1 men det fungerar inte heller. Efter en timme i supporten hos Handelsbanken fick jag rådet att installera en så gammal version som 4.19.4 och nu fungerar det. Dock synnerligen irriterande att behöva använda en obsolet version. Någon annan som haft samma problem?

Jag kör 4.19.4 eftersom jag inte kommit mig för att försöka uppdatera. Den fungerar som du skriver med 10.9.3, lika bra som i alla versioner av OS X Mavericks. När jag försöker uppdatera säger den att jag kör den senaste versionen. Finns det kända eller potentiella säkerhetsproblem med att inte köra den senaste som du känner till?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-19 18:09
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag kör 4.19.4 eftersom jag inte kommit mig för att försöka uppdatera. Den fungerar som du skriver med 10.9.3, lika bra som i alla versioner av OS X Mavericks. När jag försöker uppdatera säger den att jag kör den senaste versionen. Finns det kända eller potentiella säkerhetsproblem med att inte köra den senaste som du känner till?

Det här är ju helt otroligt: var för sig säger både 4.19.4 och 5.1.3 att dom är senaste versionen trots att 6.0.1 finns ute. Automatiken hos programmet fungerar alltså inte. Sedan har jag inte hittat någon release-information som säger vad som är åtgärdat i varje version vilket gör det omöjligt att uttala sig om säkerhetsproblem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-16 22:27

Den 11 sept lovade Ulrika Kiesbye på SHB:s Internetsupport att Handelsbankens Internettjänst skulle fungera med sladd när Apple släppte Mac OS X 10.10 (Yosemite). Tror ni att det stämde? eller ska det vara ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2014-10-16 22:31

För mig fungerar det bra med sladd i 10.10 i Firefox. Har haft trubbel med Safari, så jag kör FF just för SHB och Skatteverket. Har installerat nya BankID.app (6.0.1) också. Gjorde nog skillnad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 05:11
Ursprungligen av Kalle W:

För mig fungerar det bra med sladd i 10.10 i Firefox. Har haft trubbel med Safari, så jag kör FF just för SHB och Skatteverket. Har installerat nya BankID.app (6.0.1) också. Gjorde nog skillnad.

Hmm... Vare sig Firefox eller ny BankID gör någon skillnad. Min dator känner inte av kortläsare på sladd.

Ursprungligen av frazze:

Hmm... Vare sig Firefox eller ny BankID gör någon skillnad. Min dator känner inte av kortläsare på sladd.

För mig fungerar sladden + kortläsare utmärkt med Safari och Handelsbankens sida. Jag bytte till Handelsbanken i våras och när jag fick min dosa nämnde jag att jag hade Mac och då kollade han så jag fick med rätt sladd. På min sladd sitter det ett klistermärke där det står "BankID" på ena sidan med loggan för BankID och på andra sidan står det "För inloggning med BankID på kort".

Bevaka tråden