Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 06:50
Ursprungligen av Najkster:

För mig fungerar sladden + kortläsare utmärkt med Safari och Handelsbankens sida. Jag bytte till Handelsbanken i våras och när jag fick min dosa nämnde jag att jag hade Mac och då kollade han så jag fick med rätt sladd. På min sladd sitter det ett klistermärke där det står "BankID" på ena sidan med loggan för BankID och på andra sidan står det "För inloggning med BankID på kort".

Minst sagt underligt. För det är en USB till mini-usb-sladd och inget unikt för Apple. Och mina prylar fungerade under Mavericks. Ingen woodoo...

Ursprungligen av Najkster:

För mig fungerar sladden + kortläsare utmärkt med Safari och Handelsbankens sida. Jag bytte till Handelsbanken i våras och när jag fick min dosa nämnde jag att jag hade Mac och då kollade han så jag fick med rätt sladd. På min sladd sitter det ett klistermärke där det står "BankID" på ena sidan med loggan för BankID och på andra sidan står det "För inloggning med BankID på kort".

Men det är ju bara en vanlig standard USB-sladd...

Om någon har uppgraderat till Yosemite och använder Handelsbanken (dosa utan sladd), så får ni gärna berätta om det fungerar eller inte.

Ursprungligen av Mattias A:

Om någon har uppgraderat till Yosemite och använder Handelsbanken (dosa utan sladd), så får ni gärna berätta om det fungerar eller inte.

Jag har för mig att det har fungerat men jag provar när jag kommer hem

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2014-10-17 07:58
Ursprungligen av frazze:

Hmm... Vare sig Firefox eller ny BankID gör någon skillnad. Min dator känner inte av kortläsare på sladd.

Antar att du installerat senaste drivrutinen också?

Mysko kubik… Men den där programvaran har ju varit lite si och så på mac under många år. Körde själv en period sladdlöst då jag inte fick det att fungera. Men det är nog ett par år sedan nu.

Tänk om de kunde använda Mobilt BankID istället... Det vore underbart!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 08:54
Ursprungligen av Kalle W:

Antar att du installerat senaste drivrutinen också?

Har gjort dubbel vaktmästarreset: installerat om och startat om. Men inget hjälper.

Att jag har suttit med utvecklarbetan borde ju inte påverka något, tycker jag. Men antagligen verkar jag ju ha fel...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 11:42
Ursprungligen av frazze:

Har gjort dubbel vaktmästarreset: installerat om och startat om. Men inget hjälper.

Att jag har suttit med utvecklarbetan borde ju inte påverka något, tycker jag. Men antagligen verkar jag ju ha fel...

Och nu har jag dragit in den riktiga versionen av 10.10 Yosemite. Först bara den uppdateringen och sedan även med återinstallation av drivrutin. Fortfarande ingen framgång. Inväntar besked från Handelsbankens Internet-support.

Detta fick jag via chatten:
14:05:14] Lars Dagson:
När kommer ny drivrutin för kortläsaren till MacOSX 10.10. Den gamla tycks inte fungera.
[14:06:16] Nina:
Nästa vecka bör det fungera.
[14:06:35] Lars Dagson:
OK, behöver man ominstallera ny drivrutin då?
[14:07:51] Nina:
Ja, det kommer du förmodligen att behöva göra.
[14:08:23] Lars Dagson:
OK tack

OK utan sladd

Ursprungligen av Mattias A:

Om någon har uppgraderat till Yosemite och använder Handelsbanken (dosa utan sladd), så får ni gärna berätta om det fungerar eller inte.

OK UTAN sladd. Det är drivrutinen till dosan via sladden som får spunk vid uppdateringen. Hopp finns dock - se ovan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 15:02
Ursprungligen av cuben@mac99:

OK UTAN sladd. Det är drivrutinen till dosan via sladden som får spunk vid uppdateringen. Hopp finns dock - se ovan.

Men det krävs sladd för att få ut Mobilt BankID (till shb-appen och swish). Återvändsgränd!

Bedrövligt att Handelsbanken/BankID inte har folk som ser till att sånt här fungerar vid release av nytt OP...
Beta har funnits i månader. Sen att inte skriva en enda notis på deras hemsida ang sena uppdateringar. I stället så sitter nu supporten och blir nerringda och sönderbombade med arga mail, när energin borde vara att se till att sånt här släpps i god tid. Det är samma visa vartenda gång det kommer nytt OP... Lär dom sig ingenting?
Det är 2014 för tusan...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-17 15:45
Ursprungligen av KillwithSkill:

Bedrövligt att Handelsbanken/BankID inte har folk som ser till att sånt här fungerar vid release av nytt OP...
Beta har funnits i månader. Sen att inte skriva en enda notis på deras hemsida ang sena uppdateringar. I stället så sitter nu supporten och blir nerringda och sönderbombade med arga mail, när energin borde vara att se till att sånt här släpps i god tid. Det är samma visa vartenda gång det kommer nytt OP... Lär dom sig ingenting?
Det är 2014 för tusan...

Det var ungefär just den frågeställningen som jag hade till Ulrika redan i början på september. Då utlovades det att kortläsaren skulle fungera med sladd när Yosemite kom. Och vi vet alla hur bra det stämde...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-17 18:57

Lär ni er ingenting? Byt bank

Ursprungligen av KillwithSkill:

Bedrövligt att Handelsbanken/BankID inte har folk som ser till att sånt här fungerar vid release av nytt OP...
Beta har funnits i månader. Sen att inte skriva en enda notis på deras hemsida ang sena uppdateringar. I stället så sitter nu supporten och blir nerringda och sönderbombade med arga mail, när energin borde vara att se till att sånt här släpps i god tid. Det är samma visa vartenda gång det kommer nytt OP... Lär dom sig ingenting?
Det är 2014 för tusan...

Såg att det tydligen var problem med SEB bank ID också enligt MacWorld. Förr om åren brukade det finnas en tråd här på 99mac om program som fungerar /inte fungerar i ett nytt OSX. Alltid lite riskfyllt om det är program man är beroende av. Tur man har alternativ numera i form av iPad/iPhone.
Bankerna brukar vara dom som är sämst på att uppdatera före/efter nya system släpps.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2014-10-17 20:57

Chattade med supporten på Handelsbanken idag och de har en uppdatering på gång för BanID på kort med Dosa inkopplad med sladd v.43. Deras lösning är att man kör utan sladd på dosan i nuläget, då fungerar inloggningen.

Så vitt som jag vet så avvaktar de alltid den officiella releasen innan de släpper sin uppdatering. Och det tycker jag är rätt. Exempelvis så skiljer sig sista GM mot den officiella releasen

Säkerhet > snabbhet tycker jag.

Ursprungligen av Scarecrow:

Säkerhet > snabbhet tycker jag.

Jo, men jag tycker att det är mycket strul. Nu får jag inte igång det på 10.9 ens och behöver ansluta med sladd för att få igång mobilt BankID för nya telefonen

Slutar med att jag åker till jobbet för att fixa detta... Hoppas att det går bättre

Edit: PC på jobbet med Windows7 OCH IE... Fungerade inte med Windows7 och Chrome. Om det inte vore för mobilappen så skulle jag överge handelsbanken

Senast redigerat 2014-10-18 12:11

Handelsbanken testar inte mot "beta"-versioner. Med andra ord kan dom inte släppa testade versioner samtidigt som Apple släpper nya versioner. Ett sorgligt beteende av en bank.

Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: PC på jobbet med Windows7 OCH IE... Fungerade inte med Windows7 och Chrome. Om det inte vore för mobilappen så skulle jag överge handelsbanken

Vad är det som gör den så speciell? Länsförsäkringar har en utmärkt app som gör allt du kan göra i Handelsbankens, och mycket mer. Dessutom stöd för att använda mobilt bank-id i stort sett fullt ut.
Så håller du kvar vid Handelsbanken på grund av deras app så tycker jag att du missar mycket genom att inte byta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-18 19:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har för mig att det har fungerat men jag provar när jag kommer hem

Installerade OSX 10.10 igår ska testa imorgon

Ursprungligen av maskh:

Vad är det som gör den så speciell? Länsförsäkringar har en utmärkt app som gör allt du kan göra i Handelsbankens, och mycket mer. Dessutom stöd för att använda mobilt bank-id i stort sett fullt ut.
Så håller du kvar vid Handelsbanken på grund av deras app så tycker jag att du missar mycket genom att inte byta.

Det var kanske lite felaktigt formulerat. Den fungerar vilket hindrar mig från att byta bank.

Jag har inte Handelsbanken på grund av deras internettjänster. Jag har Handelsbanken trots deras internettjänster men utan iOS apparna så skulle jag vara tvungen att byta.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2014-10-20 10:21
Ursprungligen av maskh:

Vad är det som gör den så speciell? Länsförsäkringar har en utmärkt app som gör allt du kan göra i Handelsbankens, och mycket mer. Dessutom stöd för att använda mobilt bank-id i stort sett fullt ut.
Så håller du kvar vid Handelsbanken på grund av deras app så tycker jag att du missar mycket genom att inte byta.

Det där känner jag inte igen mig i..... Har både SHB och LFB och tycker SHB:s app är flera gånger bättre och smidigare än LFB. Sedan förstår jag inte varför LFB ska envisas med den där dosan, har jag ett bankid så ska väl det vara bra nog? I mitt företagskonto på LFB kan jag logga in med bankid, men sedan när jag ska betala måste jag använda dosan. I LFB har jag mycket sämre koll på lån än i LFB, finns många fler exempel där SHB har bra lösningar. Men om nu SHB ska invisas med sin dosa så kunde de väl vara lite mer allerta!

Ursprungligen av adress@mac:

Såg att det tydligen var problem med SEB bank ID också enligt MacWorld. Förr om åren brukade det finnas en tråd här på 99mac om program som fungerar /inte fungerar i ett nytt OSX. Alltid lite riskfyllt om det är program man är beroende av. Tur man har alternativ numera i form av iPad/iPhone.
Bankerna brukar vara dom som är sämst på att uppdatera före/efter nya system släpps.

Idag meddelar SEB att under denna vecka - senast nästa - skall deras ID fungera med 10.10...... Jag har inte uppdaterat ännu. Tror jag tar IOS 8.1 först i kväll - och ser hur det fungerar på rubricerade.

Ursprungligen av tobbehj:

Det där känner jag inte igen mig i..... Har både SHB och LFB och tycker SHB:s app är flera gånger bättre och smidigare än LFB. Sedan förstår jag inte varför LFB ska envisas med den där dosan, har jag ett bankid så ska väl det vara bra nog? I mitt företagskonto på LFB kan jag logga in med bankid, men sedan när jag ska betala måste jag använda dosan. I LFB har jag mycket sämre koll på lån än i LFB, finns många fler exempel där SHB har bra lösningar. Men om nu SHB ska invisas med sin dosa så kunde de väl vara lite mer allerta!

På vilket sätt envisas LFB med dosan? Jag använder den i princip aldrig. Allt går att göra med mobilt bankid. Dock vet jag så klart inte hur det fungerar för företagskunderna. De kanske har färre möjligheter där. När jag däremot hade SHB så var det ju i stort sett ingenting som kunde göras med bankid. Och betalningar var ju omöjligt om man inte redan i förväg hade godkänt dem via handelsbanken.se och inloggning med deras dosa+kort. Nu vet jag dock att de har släppt en ny version av sin app där de börjat släppa in mobilt bankid. Men jag vet inte exakt vilken funktionalitet det ger.

Hur som helst så har Handelsbankens app från och med idag stöd för inloggning via mobilt BankID:)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-20 15:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst så har Handelsbankens app från och med idag stöd för inloggning via mobilt BankID:)

Men du måste fortfarande ha en dosa *med sladd* för att kunna få ut ett nytt Mobilt BankID... Alla andra tjänster fungerar med dosa *utan sladd*.

Ursprungligen av frazze:

Men du måste fortfarande ha en dosa *med sladd* för att kunna få ut ett nytt Mobilt BankID... Alla andra tjänster fungerar med dosa *utan sladd*.

Jo. Det var det som jag behövde ansluta med sladd för och det höll på att ta knäcken på mig?

Det var iofs för att få igång swish men sedan så ramlade Handelsbankens uppdatering in idag som bonus

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-21 14:15

Och nu finns:

Citat:

This package installs the driver for the Todos Data System AB Handelsbanken smart card reader.
Driver version 1.0.0.5
Date 2014-10-07

samt BankID för Mac 6.2.0 för nedladdning.

Bevaka tråden