Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var inga problem med Handelsbanken och dosa utan sladd ihop med Yosemite, la in räkningar igår och flyttade pengar utan problem. Kör Safari.

Ursprungligen av Mattias A:

Det var inga problem med Handelsbanken och dosa utan sladd ihop med Yosemite, la in räkningar igår och flyttade pengar utan problem. Kör Safari.

Det har fungerat hela tiden. Det är dosa med sladd som har varit problemet. Vissa funktioner (som att beställa mobilt bankid) kräver att du ansluter med sladd.

Den uppdateringen som hänvisas till efter felmeddelandet hos Handelsbankens hemsida fungerar ej för mig i Safari.

Senast redigerat 2014-10-25 08:58
Ursprungligen av JoelBurman:

Den uppdateringen som hänvisas till efter felmeddelandet hos Handelsbankens hemsida fungerar ej för mig.

Jag hamnade i läget att den fungerade i chrome men inte i safari

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-25 09:46

Spooky! Fungerade direkt för mig med Safari. Har inte provat Chrime eller Firefox.

Jag installerade först bara drivrutinsuppdateringen. Då fungerade det inte. Lurigt att säkerhetsprogrammet inte internt säger att det finns uppdatering. När jag manuellt tog hem 6.2.0 så fungerade det sedan utan problem.

Jag får väl haka på den här tråden. Jag försöker också, med varierande framgång, hantera Handelsbanken på Mac. Det är skakigt, men är det Handelsbankens fel? Mitt BankID fungerar lika dåligt mot skatteverket.

Igår var det i alla fall värre. Jag tror att det har fungerat - när man har tur - med både Chrome och Safari, men igår var det totalstopp i Safari. Det var vit ruta med en liten ikon. När jag klickade på den lilla ikonen (med namnet på det där företaget vad det nu heter) så fick jag "lita på" ett par gånger, sedan var det stopp igen. Men med Chrome kunde jag komma in och reglera mina skulder.

Det är närmast normalt för mig att starta om datorn för att kunna betala en räkning. Det är inte så kul.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-19 12:36

Stödjer inte Handelsbanken Mobilt BankID?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag får väl haka på den här tråden. Jag försöker också, med varierande framgång, hantera Handelsbanken på Mac. Det är skakigt, men är det Handelsbankens fel? Mitt BankID fungerar lika dåligt mot skatteverket.

Igår var det i alla fall värre. Jag tror att det har fungerat - när man har tur - med både Chrome och Safari, men igår var det totalstopp i Safari. Det var vit ruta med en liten ikon. När jag klickade på den lilla ikonen (med namnet på det där företaget vad det nu heter) så fick jag "lita på" ett par gånger, sedan var det stopp igen. Men med Chrome kunde jag komma in och reglera mina skulder.

Det är närmast normalt för mig att starta om datorn för att kunna betala en räkning. Det är inte så kul.

Har du verkligen senaste versionen på BankID. I annat fall är det ju vara att-göra-listan in på din bank hemsida och ta hem ett nytt - och säkerhetsprogrammet naturligtvis.
"Lita på" eller vad du skriver - låter med som du bör besöka systeminställningar på datorn.
Där kan du välja olika alternativ - att "lita på" olika program. Detta är ett säkerhetstänkande från Apple. Kolla dessa inställningar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-11-19 12:48
Ursprungligen av kenjon:

Stödjer inte Handelsbanken Mobilt BankID?

De kan utfärda Mobilt BankID, och man kan använda det för inloggning i iOS-appen. Men de stöder inte det för inloggning på webben. Appstödet kom ganska nyligen, så jag hoppas innerligt att det kommer till webben snart också.

Ursprungligen av adress@mac:

Har du verkligen senaste versionen på BankID. I annat fall är det ju vara att-göra-listan in på din bank hemsida och ta hem ett nytt - och säkerhetsprogrammet naturligtvis.

Det var inte så länge sedan jag plockade ner nyaste versionen. Det är ju inte säkert det är den allra senaste. Den har i alla fall fungerat precis lika dåligt som de tidigare.

Citat:

"Lita på" eller vad du skriver - låter med som du bör besöka systeminställningar på datorn.
Där kan du välja olika alternativ - att "lita på" olika program. Detta är ett säkerhetstänkande från Apple. Kolla dessa inställningar

Möjligen, men jag tyckte det snarare såg ut som om de infört något script som krockar med min Flashblocker.

Inloggning Handelsbanken

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det var inte så länge sedan jag plockade ner nyaste versionen. Det är ju inte säkert det är den allra senaste. Den har i alla fall fungerat precis lika dåligt som de tidigare.
Möjligen, men jag tyckte det snarare såg ut som om de infört något script som krockar med min Flashblocker.

Problemet är att varken Handelsbanken eller Bank-ID annonserar att en ny version finns och att denna måste laddas hem innan allt fungerar igen. Exempelvis efter varje uppgradering av Mac OS X. Som det nu är får man bara ett ”felmeddelande”. Men vi är väl lite till mans bortskämda med att av andra programleverantörer bli underrättade om att en ny uppgradering finns att hämta… Förhoppningsvis kommer också Handelsbanken att fatta vikten av göra livet lite lättare för sina internetanvändare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-11-19 14:35
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Möjligen, men jag tyckte det snarare såg ut som om de infört något script som krockar med min Flashblocker.

Det har dom haft länge (flera år). Om du kör Clicktoplugin så måste du kryssa i en ruta för Nexus Personal så att den kör igång som den ska.

Ursprungligen av Mats Ödman:

Problemet är att varken Handelsbanken eller Bank-ID annonserar att en ny version finns och att denna måste laddas hem innan allt fungerar igen. Exempelvis efter varje uppgradering av Mac OS X. Som det nu är får man bara ett ”felmeddelande”. Men vi är väl lite till mans bortskämda med att av andra programleverantörer bli underrättade om att en ny uppgradering finns att hämta… Förhoppningsvis kommer också Handelsbanken att fatta vikten av göra livet lite lättare för sina internetanvändare.

Jag laddade hem senaste och det visade sig att den var nyare. Så bra, då kanske det funkar nu? Försökte just betala en viktig skuld... Tekniskt fel, ingen aning om pengarna överfördes (luddiga felmeddelanden som vanligt). Vilket skräp!

Ursprungligen av Mats Ödman:

Problemet är att varken Handelsbanken eller Bank-ID annonserar att en ny version finns och att denna måste laddas hem innan allt fungerar igen. Exempelvis efter varje uppgradering av Mac OS X. Som det nu är får man bara ett ”felmeddelande”. Men vi är väl lite till mans bortskämda med att av andra programleverantörer bli underrättade om att en ny uppgradering finns att hämta… Förhoppningsvis kommer också Handelsbanken att fatta vikten av göra livet lite lättare för sina internetanvändare.

http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom...
Måste BankID säkerhetsprogram uppdateras?
Ja, det måste uppdateras när det finns nya versioner. Detta sköts automatiskt och det enda du som användare behöver göra är att svara ja på frågan om du vill uppgradera programmet.

Funkar inte detta i macversionen? Det borde väl stå i så fall på deras sida.

Inloggning Handelsbanken

Ursprungligen av Anders T:

http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom...
Måste BankID säkerhetsprogram uppdateras?
Ja, det måste uppdateras när det finns nya versioner. Detta sköts automatiskt och det enda du som användare behöver göra är att svara ja på frågan om du vill uppgradera programmet.

Funkar inte detta i macversionen? Det borde väl stå i så fall på deras sida.

Om du startar BankID så hittar du under BankID i menyraden ”Sök efter uppdatering”. Om en ny version finns så laddas den ner. Däremot annonserar inte Handelsbanken (vad jag vet) att det har släppts en ny drivrutin till inloggningen. Det enda som skvallrar om en ny drivrutin är ett felmeddelande. Svagt, Handelsbanken!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-03 10:30

Om du kör Parallels Desktop 10 på en Mac OS X 10.10 som kommer den att slå ut drivrutinen (version 1.0.0.5) till den sladdanslutna BankID-dosan från Todos.

Edit: Den fungerar tillsammans under samma session, men om datorn somnar så kommer drivrutinen att krascha när den väcks upp ur sömnen.

Senast redigerat 2014-12-03 11:45
Ursprungligen av frazze:

Om du kör Parallels Desktop 10 på en Mac OS X 10.10 som kommer den att slå ut drivrutinen (version 1.0.0.5) till den sladdanslutna BankID-dosan från Todos.

Edit: Den fungerar tillsammans under samma session, men om datorn somnar så kommer drivrutinen att krascha när den väcks upp ur sömnen.

Detta är alltså unikt för Parallels 10? Jag har då inte märkt något med 9an. Normalt kan man ju tala om för Parallels att ignorera anslutna manicker. Varför fungerar det inte här?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-04 17:01
Ursprungligen av Micke Byström:

Detta är alltså unikt för Parallels 10? Jag har då inte märkt något med 9an. Normalt kan man ju tala om för Parallels att ignorera anslutna manicker. Varför fungerar det inte här?

Jag det verkar så. Det har inte funnits tid att testa med 9:an tillsammans med Yosemite 10.10. Det verkar finnas för mycket bättre anpassning i 10:an för en bärbar.

Nu har jag uppdaterat detta elände på fyra datorer, 3 Apple 1 Dell, med diverse olika webbläsare och ingenstans känner systemet igen kortläsaren!

Hur ini hela världen har detta hack sett världens ljus?

Och, JA!, jag måste logga med sladd eftersom jag ska ha en nytt mobilt bankid till min nya telefon!

Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag uppdaterat detta elände på fyra datorer, 3 Apple 1 Dell, med diverse olika webbläsare och ingenstans känner systemet igen kortläsaren!

Hur ini hela världen har detta hack sett världens ljus?

Och, JA!, jag måste logga med sladd eftersom jag ska ha en nytt mobilt bankid till min nya telefon!

Kan det vara så att du behöver uppdatera själva BankID-programmet?

Ursprungligen av kafferast:

Kan det vara så att du behöver uppdatera själva BankID-programmet?

Jag är farligt nära att brista ut i ironiska utfall här men...

BankID-programmet och drivrutiner är uppgraderade både en och två gånger....

När det är nya versioner räcker det inte alltid att uppdatera inifrån applikationen. Då känner den bara av uppdatering typ buggfixar etc utan man måste själv gå till hemsidan och ladda ner för att få den senaste versionen. Det har du säkert redan gjort dock...

Tänk på att nya bankID inte använder insticks-plugin i webbläsare som förr!

http://support.bankid.com/sv/supportbankidcom...

Och i min safari även om sidan skall fråga om den får öppna bankID gör inte min bank det utan jag måste manuellt forcera att tillåta nexus personal på alla sidor.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har fungerat hela tiden. Det är dosa med sladd som har varit problemet. Vissa funktioner (som att beställa mobilt bankid) kräver att du ansluter med sladd.

Igår funkade det inte ens utan sladd. När inte ens det går, då går det för långt. Och alltid dessa korkade felmeddelanden som i princip säger "hoppsan, nåt är fel och vi har ingen aning om vad, och vi vet inte ens om vi drog dina pengar".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-10 21:15

Testa idag och det funkar utan strul med sladd OSX 10.10.1

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Igår funkade det inte ens utan sladd. När inte ens det går, då går det för långt. Och alltid dessa korkade felmeddelanden som i princip säger "hoppsan, nåt är fel och vi har ingen aning om vad, och vi vet inte ens om vi drog dina pengar".

Jag har använt HB Internet i flera års tid både på min iMac 27", min MacBook Pro, min iPad och min iPhone utan några större problem. När sådana har uppstått (och ja, jag kan hålla med om att felmeddelandena lämnar en hel del i övrigt att önska), så har det för det mesta berott på att det kommit en ny drivrutin. Det måste man således hålla koll på. Att jag själv ska behöva göra detta är svagt av HB. Man kan skicka ut meddelande om årsbesked och kontoutdrag med mera, men inte att det finns en ny drivrutin! Emellanåt kan det vara BankID som behöver uppdateras.

Jag gillar Handelsbanken men har alltid haft problem med deras internetbank och vore det inte för deras IOS-lösningar så hade jag bytt bank för länge sedan...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag gillar Handelsbanken men har alltid haft problem med deras internetbank och vore det inte för deras IOS-lösningar så hade jag bytt bank för länge sedan...

IOS-lösningen fungerar mycket bra med ett överskådligt gränssnitt och är mycket lättanvänd; jag använder den hellre än att behöva använda dosa med sladd och kort.

Bevaka tråden