Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dataintrång ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-15 22:25

När och hur får en arbetsgivare kolla en anställds email ?.. finns det någon sammanställning på nätet för såna frågor ?

Jag vet inte om det finns någon samling över sådanna frågor på nätet. Men jag skulle tippa på att fackförbundens hemsidor kan innehålla information i ämnet.

/Martin

[ 15 Juli 2002, 22:35: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-15 22:48

Det beror nog på förutsättningarna. Står det i ett avtal tex. anställningsavtal, sekretessavtal eller motsv) så kan man nog inte hindra detta.
Om det är e-post som används för företagets verksamhet räknas denna e-post som korrespondans som i princip är likställd med inkommande eller utgående handling.
Om det gäller privat e-post så är frågan först och främst, är det tillåtet att köra privat post på arbetsgivarens utrustning. Är svaret på frågan nej då är det nog kört. Är svaret ja så borde det krävas skälig misstanke för att få kolla av posten.

Kanske du kan förtydliga lite mer så blir det lättare att ringa in situationen.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-15 22:56

mailen är blandad, tjänste och privat. personen som är drabbad, sa upp sig efter att ha fått reda på det. mailet som triggade utsökandet i den drabbades mail, påstås vara ett mail som är felskickat då den personens mail var avreggad då även den personen sagt upp sig. det sa då jag undersökte varför mailen söktes igenom att det var illojalt beteende, men inte av den vars mail söktes igenom, den personen hölls ovetande om genomsökningen. olagligt beteende eller ok ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-15 23:21

Detta är ett fall för Erik L, han kan nog utveckla sig ngt i denna fråga. Frågan är vilka regler finns det, vad påstås "den illojale" ha gjort?

Vet att det tex. pågår en rättegång rörande företagsspionage där två f.d anställda bla skickade över hela kundregistret till en av de bägges privata dator. Dom startade egen konkurrerande verksamhet. Vet inte hur det har gått i domstolen.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-15 23:27

den "illojale" fick säja upp sig när personen hade/har ett förhållande med en av delägarna, personen uttryckte vad jag uppfattade det missnöje med 2 låtsas PA wannbees..

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:08

Finns det en företagspolicy att all e-mail tillhör företaget som finns i företagetsdatorer så får företaget undersöka e-mailen. Det finns ju företag där den anställdes samtal kan avlyssnas...

Nu skulle jag aldrig sätta min fot på ett företag som inte sätter individen först. E-mailen skall ingen få läsa utom mottagaren.

Tyvär är det så att om arbetsgivaren äger datorn så kan du som anställd
inte göra så mycket om arbetsgivaren gör en koll.
Detta får dock inte göras hur som helst, det skall finnas rimliga skäl.
Typ nedladdning av olagliga filer (typ barnporr m.m)
Sen hänger det på företagets policy om privat användande av arbetsdator.
Bör finnas en skriven sådan som är tillgänglig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 13:30

Arbetsgivaren bör inte ha rätt att kolla e-posten lika lite som polisen får avlyssna telefonsamtal utan skälig misstanke om brott.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:35

Är det sen en arbetsplats för journalister så får man gå ännu mer försiktigt fram... De kan ju knappt dela en mapp på servern...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:46

finns ingen policy, bara en muntlig som säger att vi inte skall besöka sidor med mycket "grafik" läs porr.. för bandbredden tillåter inte allt för mycket gluttande på såna sidor.

den "anklagade" borde väl ändå få vara närvarande vid kontrollen ?

vad gäller policyn så är jag den som är ansvarig.. och jag har inte hunnit skriva någon vad gäller mail och dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 13:49

Den anklagade bör vara med.

Finns det en IT-policy som är övergripande? Formuleringar i en sådan kan påverka vad som får göras. Men det kan ju tolkas som fan läser biblen...

Här hos oss tittar vi aldrig i mailen. Det är så privat det kan bli. Sen så bryr vi inte heller oss om var någon surfar. Frihet under ansvar kan man säga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 13:53

All e-post borde vara krypterad. Ingen har rätt att läsa andras brev, så varför skulle de ha rätt att läsa andras e-postmeddelanden? Inför kryptering!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-16 16:08

Om man sitter på sitt jobb och jobbar och skickar e-post i tjänsten så är det företaget som "äger" denna information och kan då göra vad den vill med det. På vissa företag är man väldigt noggrann att ingen tex. sitter och skickar massor med privata saker då det ser ut att komma från företaget. Det kan bli stora problem, spridning av skadlig kod är ett sånt exempel där företaget kan ställas till svars för vad man gjort.

Har man däremot sanktionerat att man får använda miljön för privat e-post, då krävs det tydliga regler för vad som är OK eller inte. För den som är road av sådana här frågor finns en standard som berör detta området som heter ISO 17799-1/SS 627799-2. Men det här med gränsdragningar, etik och tydliga regler är ett sorgligt eftersatt kapitel på svenska företag.

Rannsaka er själva om ni hade ett företag skulle ni acceptera att anställda satt och skickade porrbilder till polare från jobbets miljö och e-post?

Är det OK att nyttja företagets miljö för att tanka hem pirat-DVDfilmer som dom bränner ner och tittar på hemma?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 16:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Rannsaka er själva om ni hade ett företag skulle ni acceptera att anställda satt och skickade porrbilder till polare från jobbets miljö och e-post?

Är det OK att nyttja företagets miljö för att tanka hem pirat-DVDfilmer som dom bränner ner och tittar på hemma?

Det beror ju helt på vad det är för arbetsplats. Om det finns journalister så råder andre regler. Då kan ju både pirat DVDn och porrbilderna ha ett journalistiskt värde...

Rent generellt bör ju mail likställas vid vanlig post och telefonsamtal. Är det rätt för arbetsgivaren att läsa den post som är adresserad till dig personligen? är det rätt att arbetsgvaren skall få avlyssna dina telefonsamtal?

Frihet under ansvar är det som jag tycker är bäst. En veckoöversikt över bandbreddsanvändande kan ju ge en indikation som får en del att minska privatnedladdandet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-21 15:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Är det sen en arbetsplats för journalister så får man gå ännu mer försiktigt fram... De kan ju knappt dela en mapp på servern...

Haha! Så sant så sant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-21 16:03

Jag vet inte, det är ju kutym på många arbetsplatser att "klassisk" post öppnas centralt. Vad skulle vara skillnaden med e-post? Med tanke på hur osäker e-post är hur som helst, bör man väl inte skicka konfidentiell information per e-post?

Vänligen, Ylan

Klassik post där personens namn står överst får inte öppnas utan domstols beslut. Det är alltså brottsligt att öppna någon annas privata post.
Det är något helt annat som företagsnamnet står överst och namnet på personen under.

Därför fattar jag inte hur man kan tillåta arbetsgivaren att kolla en anställds mejl.
Eftersom där står alltid namnet först.

Precis samma sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-22 10:43

Om du skriver ett brev i ditt arbete, och får post i ditt arbete är detta inte att jämställa med privat post. Du kan ha blivit sjuk eller ha semester och därför kanske posten måste öppnas. Men om det verkar vara privat då ska det inte öppnas. Jobbar du offentligt skall all tjänstepost diarieföras som inkommande skrivelser och även utgående. Dessa ska också vara försedd men dokumentnumrering.

Skickar du post i jobbet så gör du ju det i egenskap av antälld representant för företaget.

Nej, jag hävdar fortfarande att om du skickar e-post från företagets system och adress så är detta en information som ägs av företaget. Du representerar utåt företaget och dessa kan ställas till svars om du då gör något opassande.

Problemet uppstår för företaget om man accepterar att du skickar privata mail från din företagsadress. Du krävs tydliga regler och rutiner vad man får göra eller inte får göra för att undvika missöden. hade Apple haft fungerande sån hade dom inte skickat virus till sina kunder.

[ 22 Juli 2002, 10:44: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

1
Bevaka tråden