Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple som UNIX-leverantör

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-09 00:54

I en ny intervju med Jobs, säger han att Apple komer ta marknadsandelar från dom traditionella UNIX leverantörerna http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2846005,00.html

"this isn´t something most Apple customers think about much. Why? They didn´t go looking for Unix, they just bought a Mac with OS X. Unix just happens to be at OS X´s core."

Kan tänka mig att det är möjligt, det är tex extremt mycket lättare att sätta upp ett kluster PowerMacar än traditnella *NIX burkarna. Dock är ju Apples servrar inte billiga direkt vilket kan påverka försäljningen lite, tror dock Apple har en rätt ljus framtid när det gäller servrarna. Just pga enkelheten i att sätta upp och administrera dem.

Nu tror jag han talar om Apple som Unix leverantör, inte som server leverantör..

Sedan tillkommer ju det faktum att Apple måste sluta förväxla servrar med spelkonsoller för att unixfolket ska sluta garva och för att vi OS X-användare ska sluta gråta...

Som Unix-variant sedd, är OS X faktiskt inte så pjåkig. Det mesta som andra unixvarianter kan, kan också OS X. Däremot har OS X sina egenheter, som enligt min uppfatting bör leda till att få användare av exempelvis AIX och Solaris hoppar över till OS X. Ett exempel är den lite halvtrasiga funktionen autodiskmount (finns mycket bättre program med samma funktion).

Ett annat exempel på egenheter är att OS X bakar in allt och lite till i sin Netinfo-databas. Det är kul att ha allt samlat på ett ställe, men för en luttrad Unix-användare är det helt enkelt omöjligt att inse fördelen med att exempelvis användarinformationen ligger inbakad med allt annat i en databas som endast är tillgänglig lokalt via ett godisgränssnitt. Det ger rätt rejäla problem med fleranvändarsystem, eftersom det blir hopplöst att försöka distribuera ut användarnamn och lösenord till andra datorer på nätverket.

Personligen tycker jag att OS X är ett riktigt bra klient-OS, förutsatt att det är "en användare - en dator" som gäller. Jämför man dessutom priserna på Unixbaserade arbetsstationer är en dual G4/1 GHz otroligt prisvärd - jämför bara med en Sun Blade 1000 för 180 papp, eller en IBM RS för det tredubbla! Däremot kan man ju också jämföra priser med Intel/AMD-baserade lösningar som kör Linux eller BSD, men även om de har bättre prestanda på en del punkter och lägre pris tillkommer det faktum att de är byggda av just pc-hårdvara, som håller för låg komponentkvalitet. Som arbetsstationer ger alltså G4:orna helt klart Unix-stationerna en hård match, fastän AIX fortfarande är ett kraftfullare OS.

Däremot finns det mycket bättre lösningar på serversidan än just Apples... jag vidhåller min uppfattning att deras serverhårdvara är ett hån och att OS X Server inte riktigt passar in i den nisch som servrarna från Sun och IBM har. OS X Server är iofs bra för små Mac OS-baserade arbetsgrupper, men de lär inte få sälja några servrar till unixfolket...

1
Bevaka tråden