Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ARP submoduler

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-15 21:10

Hej,

Jag har tänkt klona ett gäng ARP submoduler, tänkte höra om det finns intresse här för att köpa sådana av mig om jag erbjuder dessa till försäljning. De jag i första hand tänkt göra är:

4019 VCA (ARP 2600) och senare kanske 4012 VCF (Tidiga ARP 2600) 4072 VCF ( Senare ARP 2600) 4075 VCF (Odyssey). Eventuellt skulle även 4027-1 VCO kunna vara intressant om man hittar alla komponenter till den.

De kommer att göras professionellt, dvs inget hemma meck med solariumbelysning av kort eller etsning i badkaret. Modulerna kommer att vara runt 95% lika orginalen, vissa komponenter ersätts med likvärdiga moderna varianter.

Priset för 4019 VCA kommer att ligga runt 1000:- fullt monterad och färdig kalibrerad.

Kan det finns något intresse för dessa moduler här på 99:an ?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-02-15 21:25

Inte intresserad av 4019 men väl 4012. Helst om priset ligger runt en tusing. När i tiden ligger detta tror du?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-15 22:05
Ursprungligen av PBIT:

Inte intresserad av 4019 men väl 4012. Helst om priset ligger runt en tusing. När i tiden ligger detta tror du?

Ingen aning faktiskt, det beror på intresse och hur mycket förbeställningar jag lyckas få in och hur det ser ut ekonomiskt för mig att göra ett dylikt projekt. 4019 VCA:n är först ut IAF då jag behöver en sådan till min ARP 2600. Jag tänkte erbjuda dessa moduler för att Phil Cirocco som redan gör submoduler är en dålig affärsman (Han må vara bra tekninker, men att inte svara på varken telefonsamtal eller e-mail får inga av hans "CMS" ARP submoduler sålda). Verkar lite skummt desutom att han inte vill sälja "overseas", för lat att gå till posten och fylla i tull deklaration kanske ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 22:17

Jag skulle nog också vara intresserad. Kan även tänka mig att köpa kort + komponenter och löda själv om den möjligheten kommer finnas? Inte så intresserad av 4019, men 4012 och 4072.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-15 22:41
Ursprungligen av zthee:

Jag skulle nog också vara intresserad. Kan även tänka mig att köpa kort + komponenter och löda själv om den möjligheten kommer finnas? Inte så intresserad av 4019, men 4012 och 4072.

Möjligt att jag kan erbjuda hela paket lösningar som kit, det som ställer till det är att många utav transistor paren kommer att behöva vara matchade, därför vore det nästan enklast att erbjuda ett kort och komponent paket. I så fall matchar jag transistor paren så att du slipper köpa på dig ett 50-tal av varje för att söka upp rätt par (Har redan beställt hem 300 transistorer utav en sort och 100 av de andra 4-5 som behövs för 4019).

  • Medlem
  • 2007-02-15 22:38

Är nog intresserad av filtren jag med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 22:53

Kort + komponenter funkar perfekt. Det tråkigaste jag vet är att köpa komponenter

  • Medlem
  • 2007-02-15 23:22

Nu är jag mer än lovligt dum! Men är detta moduler med fronter, eller rena ersättningsprylar att peta in i en arp2600. Eller kan man mosa in dessa i ett vanligt modulärt system!

Kan också vara intresserad om det kommer gå att köpa "byggsats" för mindre än 1000 kr. Inge fel med 1000 kr det låter rejält billigt (typ som i du borde ta mer annars jobbar du billigare än gratis) men alla är ju fattiga.

Jag förmodar att du frågat på de vanliga ställena, SDIY och SAS osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 23:53

Kommer dom att gå att köpa färdigbyggda gärna så dom funkar för .COM?? Jag orkar inte bygga... vill spela.

Mvh
Demokid

1000:- spänn e kanon för lött å trimmat kort.. men jag frågar lite som steve:
Vad behövs mer för att stoppa in den i sin "x" modulär..support elektonik?.. strömförsörjning är väl kanske ölik tex en döpfer..så då behövs det nåt imellan kanske.. pottar å jackar..

Sen lite off topic... svara bara om du orkar med en sån "lamer" fråga..- Hur matchar man transistorer?... med örona? med mätare? med oscilloskop?.. vilken enhet matchar man?

/freddo

Vad vill modulerna ha för strömming?

Citat:

Hur matchar man transistorer?

Med en multimeter. Värdena kan variera en hel del.. så man matchar dem gärna så gott det går.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-16 12:58

Tdligen finns en del utav submodulerna redan att köpa hos synthrestore.co.uk men inte som byggsats och alla finns inte tillgängliga. Så en 4019 VCA blir det IAF, kan ju vara idé att köpa på sig om man äger en ARP 2600 ut i fall att.

Men det handlar alltså om de epoxyfylda SUBmodulerna inte om moduler som man kan stoppa in i sitt modulära system av märke X. För att göra det behövs ytterligare kring elektronik. Modulerna i ARP 2600 drivs med 15 volt har jag för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 13:49
Ursprungligen av SynthX:

För att göra det behövs ytterligare kring elektronik.

Följdfrågan blir då: Hur mycket kringelektronik? Är det omöjligt? Eller barra jättejobbigt att försöka integrera på något sätt i en annan setup?

emulatorarchive säljer en klon av 4075 filtret, bara pcbt eller komplett

http://www.emulatorarchive.com/Sales/sales.html

enligt honom är 4012 och 4075 såpass identiska konstruktionsmässigt
att det just inte är nån skillnad ljudmässigt, så därför har han ingen
4012 klon, men varför han då valde att klona 4075an istf 4012an kan man ju undra,
modcan har ju också 4075an men ingen 4012a....

Ursprungligen av synth_ollie:

enligt honom är 4012 och 4075 såpass identiska konstruktionsmässigt
att det just inte är nån skillnad ljudmässigt, så därför har han ingen
4012 klon, men varför han då valde att klona 4075an istf 4012an kan man ju undra,
modcan har ju också 4075an men ingen 4012a....

ooops, ett skrivfel har smugit sej in, det är naturligtvis 4072 (inte 4012) och 4075
filtren jag menar här, 4012 är ju "moog" filtret man blev tvugna att sluta med

Jag skulle absolut vara intresserad av ett filter, men som många andra så önskar jag använda det med andra syntar. Har än så länge inte ens ett modulsystem att pluppa in det i, utan undrar om det går att använda externt liksom. Funkar kanske med nån Claes-i-sjön-trafo? Vore najs att ha som extrafilter till MS/PS-serien om det är möjligt?
(Ursäkta min okunskap)

för att använda emulatorarkivets filter till "vad man nu vill", så behövs en par pottar, lämpliga telejack och en +/-15 v nätdel samt en lämplig fronpanel/låda att sätta allting på/i

tror inte clas o har lämplig 15v nätdel men kan man hantera en lödkolv så kan man köpa typ en sån här byggsats och en lämplig trafo

http://www.autemashop.com/prod_k8042.htm

det är f.ö emulatorarkivets klon som kommer att sitta i bananalogues
4075 vcf modul

http://photos1.blogger.com/x/blogger/6863/1447/400/390835/lpfapeek.jpg

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-02-16 22:21

4012 o 4072 må vara lika varandra designmässigt, men jag upplever 4012 som råare med mer omph i ljudet medans arps "egna" filter låter träigare på något vis. Det kanske vore kul att testa och se om man kan göra ett 2moduls kort där man kan sätta både 4012 och 4072 filtrena och en switch på panelen för att switcha mellan dem ?

Och jo det krävs en del kring elektronik för att få modulerna att funka, det finns mer än några jacks och sliders (Ska så småning om öppna min ARP 2600 och se exakt vad som ligger bakom slider panelerna, hittills har jag sett en del tantaler som ska bort ur mitt system IAF).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 14:20

det är banananalogue-mannen som säljer överblivna pcb från hans bananmodulproduktion kan man tro, klonen är f.ö den som rob/emulatorarkivet gjort och som jag länkade till tidigare i denna tråd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 14:29

Jag brukar tänka på den här tråden ibland..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:04
Ursprungligen av zthee:

Jag brukar tänka på den här tråden ibland..

Ah, inte hänt så mkt alltså. Snälla ngn?

Beställa lite PCBer Zthee? Då går dagen fortare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:14

Ja, beställa PCBs skulle vara skönt.

Men vilka?

Har iofs en lång lista på pcbs jag vill ha från CGS. Borde nog räcka till en hel modular till.. Hans suboscillatorn ser verkligen intressant ut.

Varför har din kanin en liten Hitlermustasch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:24

Kaniner är nazister!
YouTube - *Miffy And Friends*

Den som bestämde avatar åt mig gillar miffy den VITA kaninen...

http://farm1.static.flickr.com/136/348953680_2b29f9cc4f.jpg?v=0

För er som är orolig att jag är nazist så är miffys hitlermustach en mun...

Vet inte vilka PCBs som borde beställas men ngt borde vi kanske beställa.... Kanske ngt som MS-20 filtret så beställer vi det etsat från karlstad typ....
http://www.analog-synth.de/synths/mod2/ms20filter/rene_ms20_filter_clone%20rev%204.pdf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-12 16:00
Ursprungligen av Dego:

Den som bestämde avatar åt mig gillar miffy den VITA kaninen...
http://farm1.static.flickr.com/136/348953680_2b29f9cc4f.jpg?v=0

Jag har en mycket sötare bild på henne när hon patchar pappas modularsynt....men jag tänker kanske inte på samma person? O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:30

Untitled Document

Iofs fick jag hem 4 st Buchla 281 Clone PCBer idag. Perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:37
Ursprungligen av zthee:

Untitled Document

Iofs fick jag hem 4 st Buchla 281 Clone PCBer idag. Perfekt!

4?!?

Bygg jag vill lyssna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:30

Bra sida så kan att man kan planera inköp:
electro-music.com :: View topic - PCB/ Schematic Quick Reference

Ett PCB om dagen gör det gott för magen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 15:48

Jag ska ha 2 och Volle ska ha 2

Bevaka tråden