Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någar allmäna frågor

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Är som ni vet ny här. Är mycket intresserad av datorer och teknik men kan inte alls så mycket. Undrar ödmjukast om ni skulle kunna hjälpa mig att fylla i en bråkdel av de frågor jag har. Ledsen att jag börjar med en
massa frågor. Men jag går och blir tokig av alla mina frågor. Tack på förhand!

Internet:
Vad är en subnetmask och varför verkar det behövs det fler?

Hur kan man dela internet uppkopplingen i 10.2? Behöver man inte en router för det?

Är gateway samma sak som router?

Kan man ha ett virusskydd i en router?

Vad är en MAC-adress? Är det samma som Ethernet-adress och är det isin tur
samma sak som adressen till Nätverkskortet och vad använder man det till?

Varför har man FTP när man kan ladda ned saker genom Explorer Är det för att man inte kan ladda upp saker genom Explorer? Eller kan man det?

När det gäller brandvägg undrar jag en sak. Är det bara genom öppna portar som en hacker kan komma in i min dator? Läste någonstans att det finns 65000
portar och då undrar jag hur många som är öppna från början.

Nätverk
Vad ska det vara för kabel mellan uplink till uplink? Måste man använda sig av uplink porten för att koppla vidare på från hubb till hubb?

Vad är det för sorts kabel som används för att koppla ihop kablarna som kommer in i serverrummet med hubbarna och är de korsade?

En kompis sa att han kunde använda vilken kabel som helst till sin
Powerbook. Att han hade någon sorts automatisk sak i sin nätverksport som byter om till det rätta. Är det så på alla Maccar? Hur fungerar detta?

Vad är en patchkabel och vad är så speciellt med dem?

Varför är en del kablar blåa eller gula?

Rendezvous verkar spännande, om jag har förstått det rätt som ligger det på TCP/IP? Eller hur är det, har läst olika tror jag.

Hårdvara.

Varför måste man ha master och slave och hur ställer man in det?

ATA/IDE? Verkar vara samma sak men ändå två namn?

Är IDE/ATA bakåtkompatibelt?

Mjukvara

Vad är det för skillnad på Postscript 1 2 3?

Vad är det för skillnad på alias och unix alias?

Vad är skillnaden på ppi och dpi?

Blandat
Vad är en proxy?

Vad är IPSec?

Vad är mime? Något att göra med ihoptryckning och kodning men...?

Sorry att det första jag gör är att fråga en massa frågor men jag är nyfiken.
/Adde

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 20:18

well, jag har en liten mailfråga...sedan jag uppdaterat funkar varken mina .mac eller telia konton...det verkar som om dom inte hittar porten (110) o inte hundraförtionånting heller som .mac använder...well, det började mä att min mailbox va full...sen har det varit kört....trots att jag tömt den....surt...telia hänvisar till apple...det e i detta läget man tackar Gud för 99mac!!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-04 20:24

förresten adde...välkommen i 99mac världen...när det gäller dina frågor så ska du nog portionera ut dom lite...jag tror inte jag kunde en enda men jag klarar mej ändå...när det däremot gäller din kompis mä kabeln så går han på nåt...starkt

god fortsättning på dej!!

Ja, IDe/Ata är bakåt kompatibla. Ursäkta men jag har ungefär en pch en halv flaska vin (drygt) cirkulernade i blodet så jag skall nog inte svar på så många fler frågor,

Välkommen by the way!

Återkomemr med fler svar när jag kan läsa frågorna

Va´de så allmänna förresten, frågorna alltså. Jag tycker nog att de var ganska så specifika.

[ 04 Januari 2003, 21:52: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 10:25

Intressant det där med din kompis, för jag har utav misstag kopplat min dotters iMac till min router med en korsad kabel, men det fungerar ju toppen ändå!

>En kompis sa att han kunde använda vilken kabel som
>helst till sin Powerbook. Att han hade någon sorts
>automatisk sak i sin nätverksport som byter om till
>det rätta. Är det så på alla Maccar? Hur fungerar
>detta?

Hej o välkommen Adde!
Många frågor blev det och det är fortfarande för tidigt på söndagen för att besvara dom.

Prova whatis.techtarget.com som är en uppslagsbok för IT-relaterade frågor. Där kan du få svar på de flesta "vad är"-frågorna.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 10:46

IDE systemet är uppbyggt på det sättet att man skall ha en master och en slave drive. På PC så skall C: (den som datorn bootar ifrån först) alltid vara Master på den primära IDE bussen. (Kanske moderna PC maskiner kan komma runt detta?)

Det finns oftast en primär och en sekundär IDE-buss, men t.ex. iMac 233 har bara en buss, och den senaste PowerMacen har väl tre, då den kan hantera 6 enheter, 2 / IDE-buss...(?)

Master/Slave konfigureringen görs med små ´jumpers´, eller byglar som man säger på ren svenska, och detta görs direkt på driven. Oftast brukar det finnas en konfigureringstabell på driven, annars får man kolla på tillverkans hemsida.

Intressant med master/slave och då man har två IDE-bussar, är att om man skall uppnå högsta möjliga överföringshastighet mellan två enheter, t.ex. CD och HD, så skall de sitta på varsin buss. Detta eftersom IDE-kontrollenheten inte kan läsa/skriva på både master och slave samtidigt (på samma buss).

När det gäller ATA kontra IDE så vill jag minnas att IDE är den ursprungliga benämningen, men i takt med att standarden har utvecklats så har man ´döpt´ om standarden

IDE/ATA är tänkt att den skall vara bakåtkompatibel, men det är inte alltid sanningen. T.ex. så skall iMac 233 använda sig av en IDE 33MHz, men det är endast HD av vissa märken OCH med högre data rate (t.ex. 66, 100, 133MHz) som iMacen klarar av. Eller om man vill vända på det så kan man säga att det inte e alla tillverkare som följer reglerna för bakåtkompabilitet.

Ni som skulle veta bättre får gärna rätta mig eller göra tillägg.

//Mellberg

>Varför måste man ha master och slave och hur
>ställer man in det?

>ATA/IDE? Verkar vara samma sak men ändå två namn?

>Är IDE/ATA bakåtkompatibelt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-05 11:12

Subnetmask:
Ett nätverk måste begränsas uppåt och nedåt så att datorerna på samma nätver vet inom vilken rymd de kan förvänta sig hitta andra datorer.
Lunds universitet har adresserna:
130.235.0.0->130.235.255.255 Datorerna på nätverket räknar med att alla datorer som har nummer inom detta intervall befinner sig fysiskt på samma tråd som den själv, alltså kan den nås endast genom att köra en broadcast för att hitta MAC-adressen och sen skicka paketen dit. LU har vad man förr kallade för ett B-nät, 65535 adresser.
Adressen 130.235.0.0 är inte gilitig för en dator utan är nätets nummer. 130.235.255.255 är inte heller giltig utan är själva broadcasten. För att datorerna skall vet vilken rymd man har att göra med skriver man in en subnetmask. I LU:s fall är den 255.255.0.0 dvs, de 2 första nummerserierna är nätnumret (130.235. är gemensamt för alla datorer på nätet) och 0.0 innebär att datorerna kan befinna sig mellan 0.0->255.255=65535 adresser.
Nu finns det ju nät som är betydligt mindre än så här, då får man omforma subnetmasken efter det.
Mitt BBB-nät har adresserna 213.113.18.x och nätmasken 255.255.255.224 vilket ger totalt 32 adresser inklusive nätnummer och broadcast och eftersom broadcasten är 127, är adressrymden för detta hus 213.113.18.96->213.113.18.127
Att komma ihåg är att det måste gå jämnt upp om man räknar binärt. Varje 255-grupp motsvarar ju 8 bitar, och i BBB-fallet ovan är adressrymden i sista gruppen:
01100000->01110000 alltså bit nummer 5 som har värdet 32, ergo 32 adresser.
Lite struligt, det finns säkert de som kan förklara det bättre...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-05 11:29

Det finn internetdelning i 10.2, titta under delning. Du måste ha 2 nätkort (eller nätkort och modem). Det fungerar med vad man kallar NAT (Network Adress Translation) och är en typ av router.
Gateway kan man enkelt säga är en router. Om datorn som skall nås inte finns i adressrymden (se subnetmask ovan) skickar datorn paketet till sin gateway om en sådan är definierad och då är det upp till vad som finns på den adressen att se till paketet kommer dit det skall.
Virusskydd kan man väl ha i en router men då blir det mer en brandvägg. Router har hand om just routing, att se till att paket kommer dit de skall. Se en router som en trafikpolis som vet var vägarna går och viftar trafikanterna åt rätt håll beroende på vart de skall. Den kan dock bara peka åt de håll den känner till, dvs om inte routern vet var dator x finns kan den inget göra, de binder bara ihop flera nätverk (med olika subnetmask, nätnummer osv).

MAC=MediaAccessNågot. Det är det unika nummer på nätverkskortet som behövs för att man skall kunna komma åt det från en annan dator.

Anledningen till att du kan ladda ner i Explorer är att IE stödjer FTP-protokollet. Du behöver FTP för att kunna ladda ner filer. Hur sedan gränssnittet mot FTP-servern ser ut beror på vilket program du använder, IE eller ftp-klient. Oftast brukar en ftp-klient typ Fetch fungera betydligt snabbare och bättre än IE.

En öppen port innebär att det finns något som svarar. Finns inga portar öppna på din dator finns inget att hacka sig in på. Portar över 1024 brukar bara användas för etablerade kopplingar. DVS om du ftp:ar till en server på port 21 kommer du att hänvisas till en slumpad port över 1024 för din fortsatta kommunikation med servern så att port 21 är öppen för nästa som vill ansluta till servern.
Vad som är öppet på din dator kan du kolla med port-scannern i nätverksverktyget i Verktygsmappen.

Uplink-portar är "twistade"-portar dvs man kan koppla in en rak kabel så blir det länk. Man kopplar alltså Uplink->vanlig port för att få kontakt. Uplink->uplink ger ingen kontakt med rak kabel. Uplink->normal ger ingen kontakt med twistad-kabel, uplink->uplink ger kontakt med twistad kabel. Anledningen till att man har upplink-portar är främst för att man inte skall behöva twistade kablar.

Vad som används i ett serverrum (jag antar du menar kopplingen mot internet) varierar kraftigt. Vi har dubbla fiber. Där har man en fiber för in och en för ut, vi har alltså 4 fiber in. Twistad kan man inte tala om när man har med fiber att göra.

Patchkabel är en rak Twisted-Pair-kabel. Inget speciellt, de bara kallas patchkablar eftersom man använder sådana i patch-paneler (i kopplingsskåpen).

Olika färg är mest bara för att man skall kunna hålla ordning på dem. Det intressanta är vad som står på dem, vad det är för typ.
Cat - kategori
3 - 10MBit
5 - 100MBit
5e - 1GBit
6 - 1GBit

FTP - folieskärmad
UTP - oskärmad

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-05 11:40

PostScript 1 2 3 tänk version 1 2 3. Ny saker har stoppats in, fler funktioner, buggfixar osv.

Rendevouz är en teknik som fungerar med broadcast, dvs den som har något att dela ut, skriker ut det på nätverket med jämna mellanrum och ja det kör över TCP/IP.

I unix heter det inte alias utan symboliska länkar. Länkar är väldigt smidiga och helt transparenta. Alias i MacOS var ett försök att efterlikna unix länkar. Windows så kallade genvägar är ett ännu sämre försök som dessutom bara funkar i vissa fall.

En proxy är en mellanlagringsstation som används för att minska lasten på en svag internet-lina. Exempel:
Du sitter med en proxy och vill gå till aftonbladet.
Förfrågan skickas _inte_ till www.aftonbladet.se utan till proxyn. Om proxyn bedömer att den version som den har är tillräckligt ny så får du den, annars hämtar proxyn hem www.aftonbladet.se och ger dig den. Nästa person som vill se aftonbladets sida får den cache-lagrade versionen som finns på proxyn.
På så sätt kan man minksa lasten genom att www.aftonbladet.se bara behöver hämtas varje timme, eller vad man sätter för intervall, istället för varje gång någon vill se sidan. En nackdel är ju att man inte kan se förändringar som görs oftare än vad intervallet är satt i proxyn.

IPSec=IP Security. En teknik som används av t.ex. brandväggar och innebär att brandväggen kollar i IP-paketen efter farligheter.

Mime har med kodning att göra. Till exempel för att filer och diakriter (åäö t.ex.) skall fara fram över nätet oskadade behöver de kodas om till 7-bitars-koder så de inte blir manglade av någon dålig server på nätet.

Det var många frågor, Jag slänger in lite snabba svar på två av dem:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adde A:
Varför har man FTP när man kan ladda ned saker genom Explorer Är det för att man inte kan ladda upp saker genom Explorer? Eller kan man det?

I begynnelsen, vilket för mej är när jag började med Internet, var Internet E-post, FTP och Internet news. FTP var den allenarådande metoden för att föra över filer.

Varför har man kvar FTP? För att det är ett praktiskt sätt att ladda hemmånga filer. Med HTTP (WWW, dvs Mozilla, Netscape, Explorer mfl) kan du bara ladda hem en fil i taget. FTP-klienter brukar låta dej ta flera på en gång.

Fast egentligen är FTP pensionsfärdigt. Av säkerhetsskäl ska man undvika FTP för annat än anonym inloggning på allmänna servrar. Numera är det SCP som gäller.
Vad är mime? Något att göra med ihoptryckning och kodning men...?

MIME är en kodning av data för E-post. E-post-standarden kräver att alla data är text. ASCII-teckenuppsättningen inkluderar en mängd specialtecken som inte får förekomma. Därför kodar man det så att man slipper kontrolltecknen.
Sorry att det första jag gör är att fråga en massa frågor men jag är nyfiken.
/Adde

Den som inte frågar får inga svar. Bland det dummaste man göra är att känna sej så dum att man inte vågar fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 12:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mellberg:
Intressant det där med din kompis, för jag har utav misstag kopplat min dotters iMac till min router med en korsad kabel, men det fungerar ju toppen ändå!

>En kompis sa att han kunde använda vilken kabel som
>helst till sin Powerbook. Att han hade någon sorts
>automatisk sak i sin nätverksport som byter om till
>det rätta. Är det så på alla Maccar? Hur fungerar
>detta?

Det kallas Autosensing och finns förutom på hyfsat nya macar (dvs nyare än min PB ) också på de flesta nya switchar och hubbar. Grymt smidigt.

DPI betyder "Dots per Inch" och PPI betyder "Pixels per Inch". 3 sekunders enkel förklaring får du av denna bild:
http://cit.spsu.edu/manuals/graphics-ppt/img003.JPG

Nej, du kan inte ladda upp på en FTP-server via Internet Explorer eller Netscape. För det behöver du t.ex. Fetch eller transmit. Alla sådana sorters program hittar du på Mac OS X-avdelningen på www.Versiontracker.com. Sök efter "FTP".

Som tillägg på IPSec kan jag säga att det används som ett säkert "protokoll" för att köra tunnling. Exempel:
Ditt företag har skapat en tunnel för att personalen ska kunna komma åt företagets servrar då dom är hemma i sina bostäder. För att kunna kommunicera med servrarna via tunneln så måste ett protokoll användas. Det finns två stora, varav IPSec är det absolut säkraste. PPtP (hmm, blev inte rätt tror jag, är en annan förkortning, hjälp någon) är det andra protokollet. Skillnaden ligger mest i säkerheten alltså. Företaget har kanske valt IPSec för att ingen ska kunna "lyssna" på din trafik mellan din dator och företagets servrar.
IPSec följer dock inte med Mac OS X, vilket det andra gör. IPSec kostar således pengar

Jaja, hoppas du förstod lite bättre nu.

Edit: Fixade stavfel

[ 05 Januari 2003, 15:19: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 17:27

Mycket bra info i den här tråden! Framför allt en eloge till bollman.

Citat:

quote:Vad är en MAC-adress? Är det samma som Ethernet-adress och är det isin tur
samma sak som adressen till Nätverkskortet och vad använder man det till?

Som jag förstått är det precis samma sak. På mitt universitet (CTH) använder vi MAC-/Ethernet-/(nätverkskortets) hårdvaru-adress till att dela ut ip-nummer och hålla koll på datorer.
Varje dator (eller eg nätverkskort) har ett unikt id-nummer som består av några hexadecimala siffor (eller fyra ggr så många binära:). Olika korttillverkare har olika nummerserier.

IP-nummer hos oss delas ut via DHCP/BootP.
Varje ny dators MAC-adress registeras först manuellt i en databas. Den nya datorns nätverksinställningar väljs till att konfigureras via DHCP/BootP (Mac OS X hittar DHCPn och frågar själv detta under installationen om datorn installeras med nätverkskortet anslutet till uttaget:-). Inga fler nätverksinställningar behöver skrivas in i datorn för tcp/ip.
Varje gång man sedan startar datorn/klienten kontaktas DHCP-servern, DHCP-servern jämför MAC-adressen hos klienten med databasen och returnerar en nätverkskonfiguration för klienten.

Detta har flera fördelar: bara aktiva datorer behöver få ett ip, skrotade datorer kan rensas bort från listan med klienter, lätt att spåra trasiga nätverkskort eller "otillåten aktivitet" (just den brukar jag stå för hos oss...) mm

Citat:

quote:En kompis sa att han kunde använda vilken kabel som helst till sin
Powerbook. Att han hade någon sorts automatisk sak i sin nätverksport som byter om till det rätta. Är det så på alla Maccar? Hur fungerar detta?

Det kallas Auto-MDIX.
Det fungerar på de flesta nyare Macar. Alla som säljs nu med undantag av eMac, iMac G3 och iMac G4 kan detta.
PowerMac G4 kan detta sedan de fick gigabit-ethernet. Alla PowerBook G4 och fyrkantiga iBook (fr o m 500MHz) har detta.

Är gateway samma sak som router?

Kan man ha ett virusskydd i en router?

Lite slarvigt så används ordet "gateway" synonymt med "router", men det är egentligen fel. Det svenska ordet för gateway är "förmedlingsnod", och det säger nästan mer om vad en sådan har för funktion. En förmedlingsnod är en enhet som agerar mellanhand mellan nätverksenheter som använder olika protokoll och/eller fysiska media.

Om man t.ex. vill få en gammal unix-burk att prata med en (riktigt) gammal pc, kan man få lite problem. För att försvåra lite kan vi föreställa oss att pc:n bara förstår IPX-protokollet och inte TCP/IP, medan det motsatta gäller för unix-burken. Även om datoren har fysisk kontakt via ett nätverk kan den ene inte förstå vad den andre säger, och vice versa. En lösning kan då vara att placera en enhet (en förmedlingsnod) mellan de två datorerna som talar (och översätter mellan) de två protokollen.

En router, å andra sidan, är en enhet som förbinder nätverk med varandra. Routern är bestyckad med otroligt smarta algoritmer, som bygger upp logiska nätkartor så att routern kan hitta vägen ute på ett WAN. När en dator ska skicka paket till en dator som befinner sig utanför det egna nätet, adresseras dess paket som med den mottagande datorns IP-adress, men med routerns MAC-adress. På datalänknivå (ur nätverkskortets perspektiv) sker därför all kommunikation enbart på det interna nätet, mot routern, även om datorn kommunicerar med en dator som befinner sig på andra sidan jordklotet.

Routrar ska normalt sett inte drabbas av virus, eftersom de bara skickar paket fram och tillbaka. De flesta routrarna är dedikerade enheter som kör någon form av realtidsoperativsystem, och det är långtifrån alltid som det ens går att komma åt routerns system utifrån annat än med en direkt anslutning till routerns serieport (beror iofs på hur routern är konfigurerad). Har man en vanlig dator som agerar router, kan man däremot naturligtvis behöva ett virusskydd.

Vad är en MAC-adress? Är det samma som Ethernet-adress och är det isin tur
samma sak som adressen till Nätverkskortet och vad använder man det till?

MAC = Medium Access Control. MAC-adressen är en unik adress som hårdkodas in i varje nätverkskort, och korttillverkarna tilldelas adresserna av organisationen IEEE. Adressen ser ut ungefär så här:

00:01:02:03:04:05

Det finns 281 miljoner möjliga MAC-adresser, men en del (alla som inte börjar med en nolla) är reserverade. T.ex. är FF:FF:FF:FF:FF:FF en broadcastadress.

MAC-adressen är den enda adress nätverkortet egentligen "förstår", så all trafik som ska skickas direkt till ens dator måste ha kortets MAC-adress på "adresslappen". IP-adressen, å andra sidan, är en abstrakt adress som bara ligger mjukvarumässigt. Det går bara att komma åt en dator via MAC-adressen om man befinner sig inom samma nät; annars bör man använda datorns IP-adress eller skicka ett riktat IP-broadcastanrop.

Mer om MAC-adresser:
http://howto.lycos.com/lycos/step/1,,26166+25845+18045,00.html

Vad är det för skillnad på alias och unix alias?

Ett vanligt alias, av den sorten som använts i Mac OS sedan några år tillbaka, är ungefär som en hänvisning till ett objekts ID-nummer (HFS+ ger alla objekt sådana). Flyttar man målfilen gör det därför ingenting, eftersom den fortfarande har samma ID-nummer.

Ett unix-alias (en symbolisk länk, eller symlänk) hänvisar i stället till målobjektets sökväg. Flyttar man målobjektet, slutar symlänken att fungera. Det kan verka dumt med symlänkar, men de har fördelen att man kan byta ut målobjektet (förutsatt att målobjektet har samma namn) genom att lägga ett annat objekt på samma sökväg. Med alias, däremot, måste man skapa nya alias eller länka om de gamla. Båda sorterna har alltså sina fördelar och nackdelar.

Vad är en proxy?

En proxy är en enhet som agerar mellanhand på ett nätverk. Tre fall när man vill ha en proxy:

1. Om man har begränsad bandbredd ut mot Internet. Då kan man ha en proxy som cachar frekventerade webbsidor så att surfandet inte tar upp så mycket bandbredd.

2. Om man vill logga allt som sker utåt (t.ex. kolla ifall någon besöker webbsidor som enligt IT-policyn inte får besökas, tankar piratkopierad mjukvara, etc.).

3. För att se till att inga obehöriga tar sig ut på nätet via ens uppkoppling. T.ex. har Umeå universitet en proxy som enbart har syftet att kräva inloggning, så att enbart studenter och universitetsanställda kan komma åt Internet.

Vad är mime? Något att göra med ihoptryckning och kodning men...?

En standard som gör att man kan skicka epost med andra tecken än de som är definierade i 7-bits ASCII. De utökade tecknen skrivs som ett likhetstecken följt av tecknets hex-kod, så "å" blir "=E5" och "Å" blir "=C5".

MIME gör det även möjligt att skicka binära filer via epost. Begränsningen till 7-bits ASCII skulle annars göra det omöjligt att skicka binära data (d.v.s. bifogade filer) men MIME kringgår det genom att dela upp filen i block om 6 bitar. Varje block paddas sedan med nollor till 8 bitars storlek, vilket gör att filen går att skicka i 7-bits ASCII. Dessvärre gör MIME-kodningen att filen som ska skickas blir mycket större, men jämfört med att den inte skulle kunna skickas överhuvudtaget är det ändå ett framsteg...

edit: fixade lite skrivfel...

[ 06 Januari 2003, 12:46: Meddelandet ändrat av: Samuel K. ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-06 12:58

Ang. ftp

Sitter man med ett windowsopperativ kan man med explorer både hämta och lämna filer till en ftp-server, konstigt att det inte går med explorer för mac. Har man OS X så är det bara att gå in i menyn "gå" och sedan "anslut till server", funkar för mig i alla fall.

För dig som undrade bara värför ska man ha en slave och master kan lägga till ytterligare info.
En master kan man ha i vilken domän som helst. Man kan skapa zonfiler vilket Nameserver är ansvarig för.
Masterservern är domänens primära servern. Den hämtar in domäninformation direkt från en lokal diskfil som underhålls av domänadministratören. Masterservern anses vara auktoritativ för domänen och har riktiga svar.

Slavesern läser information från Masterservern vilket är det viktigt att uppdatera serienummer av slaveservern.
Slaveserven hämtar hela zonfilen från MS. Denna process kallas "zonfilöverföring". Slaven kommer inte att överföra zonen igen förran MS uppdaterar den.
Slaveservern anses då vara en auktoritativ server, den har en komplett och exakt databas som den för över för MS. Den kallas också sekundär servern - den är also slaven till MS även kallad den primära servern.

Startar man slavesevern, kommer att försöka med MS (via zoner). Man kan dessutom köra flera olika zoner för samma slaveservern.

//Nancy

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 14:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
kopplingar. DVS om du ftp:ar till en server på port 21 kommer du att hänvisas till en slumpad port över 1024 för din fortsatta kommunikation med servern så att port 21 är öppen för nästa som vill ansluta till servern.

Nja, det är ju så att ett TCP-koppel är full duplex, och därför måste det ju finnas ett portnummer på vardera sidan. Portparet definierar ett unikt koppel, annars skulle det inte funka att ha flera TCP-sessioner mot samma port från en viss host.

Portnumren på "klientsidan" är > 1024 eftersom man bara kan öppna portar under 1024 som root i UNIX.

/BR (BisserwesseR?)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
FTP - folieskärmad
UTP - oskärmad

När behöver man egentligen använda folieskärmade?
(Brukar jag fundera på ibland innan jag ska sova.)

1
Bevaka tråden