Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macarna är snart inget alternativ på musiksidan

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:16

Jag fick i updrag av en bekant att sätta ihop ett macsystem som skulle vara likvärdigt ett pc system han fått en offert på. Priset på pc´n skulle landa på 31´000(inkl. moms) och då var det en ljuddämpad(<20DbA) maskin från Captech konfigurerad av Sweden midi music. Helt klar att använda - 1GB minne och fet HD, Firewire Ljudkort med massa kanaler, programvara osv osv...Jag är själv insatt i musiksvängen och offerten såg onekligen mycket bra ut.

När jag försökte sätta ihop motsvarande system på Macsidan...så insåg jag att det snart är dags att lämna det sjunkande skeppet om inte priserna förbättras alt. ett vettigt produktsegment mellan iMac och Tower introduceras. Alltså, den billigaste modellen idag, som är ett vettigt alternativ om man ska syssla med seriös musikproduktion, ligger på 22.000 inkl. moms.
I GRUNDUTFÖRANDE!

//Switcher?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:20

Räkna sen in supportkostnader, downtime, felsökningar mm mm. Jag vet fortfarande inget PC system som har samma ROI som en mac. Hos oss så är det tre gånger så mycket supportkostnader på PC sidan... Vad gör det då om burken är billig i inköp???

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Räkna sen in supportkostnader, downtime, felsökningar mm mm. Jag vet fortfarande inget PC system som har samma ROI som en mac. Hos oss så är det tre gånger så mycket supportkostnader på PC sidan... Vad gör det då om burken är billig i inköp???

Jo, jag har hört de där argumentet till leda - och det är bland annat det som fortfarande får mig att älska macen, men nu börjar pc´n komma ifatt. Så enkelt är det, det gäller att inte låta sig förblindas att Macens vackra yttre. Det märks i synnerhet när man bygger strömlinjeformade systen för ett specifikt ändamål. Som i detta fallet en Dator till studion. Den gamla devisen - pc kommer bara att vara trasig och strula etc etc håller då inte längre. Jag är inte blind, jag ser ju hur mina bekantas datorer faktiskt fungerar och får jobbet gjort.

Vad skulle Macen kosta om du plockade på det som behövs för att den ska bli lika "bra" som PCn?
Du har en prisskillnad på 9.000 kr nu, man får ju ganska mycket för 9.000 idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Jo, jag har hört de där argumentet till leda - och det är bland annat det som fortfarande får mig att älska macen, men nu börjar pc´n komma ifatt. Så enkelt är det, det gäller att inte låta sig förblindas att Macens vackra yttre. Det märks i synnerhet när man bygger strömlinjeformade systen för ett specifikt ändamål. Som i detta fallet en Dator till studion. Den gamla devisen - pc kommer bara att vara trasig och strula etc etc håller då inte längre. Jag är inte blind, jag ser ju hur mina bekantas datorer faktiskt fungerar och får jobbet gjort.

Nu är jag inte i musikbranschen, men inom den grafiskabranschen så är det helt klart så att ROI är betydligt större på macsidan.

För har användaren den kunskap som behövs att fixa de problem som sker själv i windows/macvärlden. Hur påverkar virusskydd produktionen? backuplösningarna på macsidan behöver inte vara lika ofta som på PC sidan. För virusdelen, den enbart är problematisk. Fast skall maskinen stå utan nätverk och inte ta emot media i någon form så är ju det problemet borta.

Hårdvarumässigt så är ju en mac otroligt välbyggd. Ser jag på de alla Towermodeller så har de varit förskonade med ett undantag för ett par som fått strömspikar på en av våra redaktioner. Förövrigt är de riktiga arbetshästar med noll support.

Vi på macsidan på jobb har i huvudsak användarproblem. Dvs de glömmer bort saker som de gör sällan, eller de kastar saker som de inte borde ha slängt. På PC sidan är det hårdvarurelaterat i mycket större omfattning. Diskar som går mm.

Så det finns inget farligare än att stirra sig blind på inköpskostnaden. Det är driftskostnaderna som springer iväg. Ta en iPaq. Den kostar nästan 40.000:- om året i supportkostander.

TV4 bytte system och nu är de anmälda för arbetsmiljö problem. Macsystemet var bättre och mer smärtfritt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-05 12:48

Hur ligger det till med det sk oväsendet som de nya PM ger?Är det ok i en musikstudio?PC´n var väll ljuddämpad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 12:49

Det är väl produktiviteten som räknas? Det spelar väl ingen roll om Windows-burken är 10K billigare än Macen om den krånglar? Vad kostar ett fullt utbyggt Mac-system?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 12:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Hur ligger det till med det sk oväsendet som de nya PM ger?Är det ok i en musikstudio?PC´n var väll ljuddämpad.

Det går att ljuddämpa en PM. En bra ÅF fixar det för någon hundring. Sen finns det ljudhuvar. Vill man vara riktigt ljudfri så är det ju smartast att sätta burkarna i ett eget rum med rätt tempratur mm och dammfritt.

Kostnaden för ett helt nytt system, där tycker jag inte PC-burkarna är så överlägsna. Visst, en skit-PC kostar väldigt lite, men ska man ha en hyfsad så är det inte så mycket mellan. Besparingen i inköpspris räcker inte för strulrisken.

Macens problem ligger mer på uppgraderingssidan. iMac och eMac har begränsade möjligheter. Senaste grafikkortet? Icke. Byta en trasig CD-spelare till lågt pris? Knappast.

Ännu värre är det när man sitter med en gammal Mac med dött eller akterseglat moderkort. Då kan jag inte ta med CD, hårddisk, bildskärm med mera till en ny maskin, för att göra den billigare. Jag måste reparera för vansinnespriser eller köpa nytt, med flera delar som jag redan har.

Jag vet vad jag vill ha: En "barebones"-Mac, en kub med ett par kortplatser och flexibilitet, som säljs utan HD, CD mm.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 13:24

Priset på en motsvarande Mac ligger ungefär 10.000 kr över Wintel burken. Och då har jag inte räknat med ljuddämpning som garanterat kostar *minst* 2000 spänn. Under 20DbA kommer man nog inte om man inte skaffar en skrymmande ljudhuv.

Glömde nämna att i pc dealen med Sweden midi music ingick en tre års support på platsen garanti.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 13:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
...snip...
Jag vet vad jag vill ha: En "barebones"-Mac, en kub med ett par kortplatser och flexibilitet, som säljs utan HD, CD mm.

YES!!! Precis så! Kan du inte övertyga trögbollarna på apple om det också?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 13:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Glömde nämna att i pc dealen med Sweden midi music ingick en tre års support på platsen garanti.

Hur lång insatstid är det? för måste kunden vänta ett par dagar är det ju noll värt. Inom 3 timmar på platsen garanti eller så snart vi får tid på platsen garanti är ju enorm skillnad.

Men det är svåt att konkurrera med pris då det gäller noname PC. Uptime och ROI är ju det man får gå efter. Sen sitta och jobba med windows dagarna i ända har knäckt en hel del kreativa människor förr...

Citat:

quote: Priset på pc´n skulle landa på 31´000(inkl. moms) och då var det en ljuddämpad(<20DbA) maskin från Captech konfigurerad av Sweden midi music

Då måste de ha plockat på ganska mycket på den datorn. För utgångspriset är runt 14 000. för Captechs tystaste maskin. Den låter ca 17.5 dba och heter Captech Decibel. Enkel ekvation säger att de plockat grejer för 16 000, alltså mer än vad datorn i sig själv kostar. Vad har de plockat på vad som kostar så mycket?

Tror helt klart att CapTech Decibel är en av de bästa PC-datorerna på marknaden tack vare att den är så tyst. Har itne tagit hem den och testat den ännu, men har funderat på det ett tag. Kankse dags snart då...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 14:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:

Citat:

quote: Priset på pc´n skulle landa på 31´000(inkl. moms) och då var det en ljuddämpad(<20DbA) maskin från Captech konfigurerad av Sweden midi music

Då måste de ha plockat på ganska mycket på den datorn. För utgångspriset är runt 14 000. för Captechs tystaste maskin. Den låter ca 17.5 dba och heter Captech Decibel. Enkel ekvation säger att de plockat grejer för 16 000, alltså mer än vad datorn i sig själv kostar. Vad har de plockat på vad som kostar så mycket?

Tror helt klart att CapTech Decibel är en av de bästa PC-datorerna på marknaden tack vare att den är så tyst. Har itne tagit hem den och testat den ännu, men har funderat på det ett tag. Kankse dags snart då...

En stor kostnad ligger i mjukvaran och ljudkortet. I övrigt är det minne och disk osv osv

Det jag sett av audio på PC har INTE imponerat!
Skulle aldrig ens överväga att köra på Windows.
Brorsan försöker gå PC vägen, kantad av kompabilitetsproblem och usel hårdvara (Gateway, Dell). Han har varit tvungen att köra tre OS, win 98, win 2000, och win XP.
Jag har, trots OSX övergången, haft mycket mindre problem.
Visst kommer det säkert att stabilisera sig för win också, men så kommer nästa uppgradering...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-07 09:35

Ska man köra ljud genom firewire så räcker ju en iMac eller iBook som inte alls kostar särskillt mycket. Tysta är de också.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 10:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det går att ljuddämpa en PM. En bra ÅF fixar det för någon hundring. Sen finns det ljudhuvar. Vill man vara riktigt ljudfri så är det ju smartast att sätta burkarna i ett eget rum med rätt tempratur mm och dammfritt.

Vill hemskt gärna veta vilken/vilka ÅF som gör ett sånt ingrepp för en hundring! Trodde att Åf:ar ogärna gjorde sådant som förverkar garantin...men det spelar väl egentligen ingen roll för Apple vilka fläktar som sitter i burken, så länge de kyler tillräckligt. För jag antar att en sådan här meckar-ÅF helt sonika byter ut standardfläktarna till tysta varianter med samma specifikationer i övrigt?

[ 07 Januari 2003, 10:01: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 10:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Vill hemskt gärna veta vilken/vilka ÅF som gör ett sånt ingrepp för en hundring! Trodde att Åf:ar ogärna gjorde sådant som förverkar garantin...men det spelar väl egentligen ingen roll för Apple vilka fläktar som sitter i burken, så länge de kyler tillräckligt. För jag antar att en sådan här meckar-ÅF helt sonika byter ut standardfläktarna till tysta varianter med samma specifikationer i övrigt?

Några hundringar blir det nog, men just nu vet jag bara en som gör det till kunderna som vill ha det. Fläkten kosat ju även så där en hundring. Men vid ett större paketköp så borde det inte vara några problem att få det fixat. Tillsammans med att sätta i minne mm så vore det en bra service!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
Ska man köra ljud genom firewire så räcker ju en iMac eller iBook som inte alls kostar särskillt mycket. Tysta är de också.

Jag har förvandlat min iBook till en portabel mini-studio med Cubase SX som hörnsten. Det fungerar grymt bra!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 10:16

Jag fattade inte varför jag använde Mac istället för PC tills jag provade att spela in via line-in:n på pappas ´superPC´ (P4 2Ghz eller något).

Allvarligt talat så trodde jag att datorn skulle slocka och aldrig mer vakna upp och när jag försökte använda en mjukvarusampler så fick jag jättelång latency som det hade varit helt omöjligt att jobba med.

På min gamla Powerbook (G3 333Mhz) så fick jag så gott som ingen latency och hårddiskinspelning fungerade utan några som helst problem. Kunde ha en massa kanaler körandes samtidigt utan trubbel.
På Powerbooken så spelade jag också in via line-in:n.

Saken är den att jag hellre hade haft min gamla Powerbook G3 333Mhz med OS 9 än en helt ny superdator som kör Windows.

Jag tror att själva Appledatorerna kör en mer kreativ på grund av att dom ser så snygga ut.
Jag sitter ju hellre och designar något på en PB G4 än en bärbar Dell om ni förstår vad jag menar..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-07 10:16
Citat:

quote:quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Skapades ursprungligen av: Peter Hedin:
Ska man köra ljud genom firewire så räcker ju en iMac eller iBook som inte alls kostar särskillt mycket. Tysta är de också.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag har förvandlat min iBook till en portabel mini-studio med Cubase SX som hörnsten. Det fungerar grymt bra!

Ciryon

Själv har jag gjort min iBook till en portabel superstudio med ett motu 828 en extern firewiredisk och logic gold.

funkar kanooon!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 11:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Några hundringar blir det nog, men just nu vet jag bara en som gör det till kunderna som vill ha det.

Vore jätteglad om du kunde skicka ett internmeddelande eller icq:a mig namnet på den ÅF:en, om det inte passar sig att skriva direkt i forumet. Jag börjar på nytt jobb nästa onsdag, och då ska det köpas in en ny burk till mig. En tyst G4:a vore ju fantastiskt.

1
Bevaka tråden