Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ideologi i inköpsval

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på en sak. Jag känner ett starkt motstånd i mej mot att köpa någonting alls av Microsoft. Samtidigt känner jag nästan lika starkt mot att köpa av andra giganter som starkt dominerar sin bransch, t.ex. GB, Marabou, Lever, Nestle... GB och Marabou övergav jag när de blev ägda av internationella superjättar.

Oftast försöker jag förklara min anti-Microsoft-känsla med rent praktiska argument (virusrisk, taskig design, bökigt att använda), för de argumenten är starka och räcker långt. Men, jag känner att ideologin är viktig och jag skulle vilja formulera den.

Om jag köper av en jätte, en dominerande aktör som inte behöver ta minsta hänsyn till nånting alls (speciellt inte mej), då lägger jag min röst, mina pengar, för denna kung, denna marknadsdiktator. Det vore att rösta för en maknadsmässig diktatur. Jag anser det är min rätt att lägga min röst på en mindre aktör med likvärdig produkt. Det är en röst för valfrihet.

Jag har stor respekt för Linux och liknande. Linux kombinerar valfrihet och handlingsfrihet (Open Source) med lågt pris. Kalasbra!

Apple skulle som bekant inte vara ett dugg bättre än Mr Bill om de var störst, men det är de inte, och de har dessutom en utmärkt produkt.

Det är samma sak med många andra alternativ jag väljer (Åhus, Cloetta, Rent), de är varken godare eller ondare än bjässarna, men de har bra produkter som jag kan välja utan att rösta för jättarna.

Har jag formulerat mej vettigt? Nåt som borde tilläggas?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 13:36

De stora aktörerna behöver aldrig ha de bästa produkterna. Därför är ofta de mindre bättre på att fila till sina produkter.

Så upplever jag det nästan alltid. Det finns iofs undantag, men få!

Det är helt och hållet ditt prerogativ som konsument att välja helt efter en egen uppfattning om vad som tjänar dig bäst. Nationalekonomerna talar om "nytta" - nytta i en vidare bemärkelse än hur bra produkten som sådan är eller vilka egenskaper den har. Nytta inkluderar även din subjektiva värdering av en produkt, d v s en slags uppskattning hur mycket du tycker "moraliska" eller emotionella faktorer är värda.

Det går förstås att sätta siffror på det här: om vi antar att du betalar 25 kr för chokladkakan X istället för att betala 20 kr för chokladkakan Y även fast de båda kakorna är identiska till innehåll och smak. Med andra ord, din marginella betalningsvilja skiljer sig åt vis a vis två till ytan identiska produkter. Hur ska vi förklara ett sådant beteende; det verkar inte särskilt rationellt?

Men din nytta måste i det här fallet vara högre för X än för Y givet helt andra kriterier än de mest uppenbara egenskaperna. En förklaring kan kanske vara att chokladfirman som tillverkar X har andra produkter som tidigare visat sig vara överlägsna eller att du har en faster som jobbar på företaget. Andra förklaringar är förstås möjliga, men det har det gemensamt att de inte syftar på produktens faktiska egenskaper utan har andra subjektiva värden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Apple skulle som bekant inte vara ett dugg bättre än Mr Bill om de var störst, men det är de inte, och de har dessutom en utmärkt produkt.
---
Har jag formulerat mej vettigt? Nåt som borde tilläggas?

Nej, det är väl inte mycket som behöver tilläggas. Jag känner likadant, fast jag skulle dock vilja hävda att Apple även rent ideologiskt är bättre än MS. Apple deltar i OpenSource-rörelsen, använder tekniker därifrån och ger tillbaka en del av det man vidareutvecklat (Darwin, Rendezvous etc). Det är en helt annan attityd än MS som bara hatar allt vad OpenSource heter. Steve Ballmer kallade det för kommunism och ett hot mot datorindustrin.

Apple har också utmärkt sig för en vidsynt personalpolitik, inte minst gentemot homosexuella och etniska minoriteter och har alltid legat långt framme i miljötänkande (om än jag inte hört så mycket om det på senare år).

[ 05 Januari 2003, 15:59: Meddelandet ändrat av: Michael Nord ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-05 16:04

Apple vill gärna tjäna pengar, och det är väl bra? Men Microsoft är ute efter MER än så. De vill ha total kontroll och envälde i it-världen, och i slutänden kontroll över användarnas datoranvändning.

Men man bör komma ihåg att högmod går före fall, och om tio år kanske marknaden ser helt annorlunda ut.

Microsoft är nästan ensamma om att stå för sluten källkod, eller "shared source" på nyspråk, och det kommer att handikappa MS längre fram. Det kommer, tror jag, att visa sig vara helt omöjligt att stoppa Linux och övergången till öppen källkod. Företagen kommer aldrig att köpa Microsofts slutna lösningar, hur mycket de än skriker, pockar och hotar.

Förändringen har redan fått för mycket rörelseenergi framåt, inte minst genom det massiva stödet från IBM och andra tungviktare.

Granska Microsoft noga i sömmarna. Vad är det för ett sjukt företagsklimat de står för egentligen? Som jag ser det har MS rent faschistoida tendenser. De har talat om att "kniva QuickTime", "strypa av Apples luftförsörjning" osv. En vidrig jargong tycker jag, och knappast värdigt ett börsnoterat företag.

[ 05 Januari 2003, 16:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-05 16:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Företagen kommer aldrig att köpa Microsofts slutna lösningar, hur mycket de än skriker, pockar och hotar.

Skolor och företag i USA som funderar på Linux får ju då rabatter upp till 60-70%. Det krävs iofs godkännande ifrån MS HQ. MS kämpar hårt emot Linux.

Jag kan nog hålla med om en del men inte förutsättningen om Apple var lika stora som Microsoft att de skulle betee sig likadant.

De HAR en andra grundvärderingar.
Jag behöver inte lista upp samma saker som Mickael Nord just ovan nämnde.

Det talar för sig, tycker jag.

/G

Den där bilden av Mr Bill i brunskjorta med en stor MS-flagga, MS-logga på en armbindel och en armé av lojala användare kanske inte är så fel...
Jag är frestad att försöka protestera mot den ganska magstarka bilden av MS, men med tanke på hur de motverkar alla öppna standarder så känns det än mer omoraliskt att betala nåt till dem.

Citat:

quote:Nationalekonomerna talar om "nytta" - nytta i en vidare bemärkelse än hur bra produkten som sådan är eller vilka egenskaper den har.

Min svärfar nationalekonomen har lyckats övertyga mej om att inte lyssna på nationalekonomer, för de har, liksom många andra ekonomer, ingen förmåga att se bortom sina förenklade modeller.

1
Bevaka tråden