Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.9 är här nu!

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-21 09:24

Min macbook har strulat massor, gjorde så att jag körde uppdateringen igen och denna gång comboversionen från apple.se. Nu är datorn sig själv igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 12:53

...laddade 4.9 men fullföljde aldrig - hur som helst så försvann bluetooth "ikonen" i högra hörnet. hur får man tillbaka den? :S

Ursprungligen av barzini:

hur som helst så försvann bluetooth "ikonen" i högra hörnet. hur får man tillbaka den? :S

Samma här. Kom tillbaka för mig genom att öppna Bluetoothinställningarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 17:35
Ursprungligen av Kristian B:

Samma här. Kom tillbaka för mig genom att öppna Bluetoothinställningarna.

aaah, tack. kollade liksom där från början och "rutan" var då icheckad och allt, men ingen statusikon visade sig i menyraden... testade att klicka fram och tillbaka några gånger - och vipps så kom den tillbaka. whoppi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-21 15:00

Normalt ska man inte behöva använda sig av combon om man ett uppdaterat system innan. Men kan vara en räddare i nöden om man får strul efter den lilla uppdateringen.

Men om jag har 10.4.8 nu och allt rullar fint och jag vill lägga in 10.4.9.
Kan jag inte ladda ner 10.4.9 combo och installera? Är det ngn nackdel att ta ner den?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-03-21 15:48

Nepp, det finns inga nackdelar. Tvärtom kan installationen bli stabilare.

Jag kör ett applescript varje gång datorn stängs av - det sätter volymen till noll. Det skriptet är som följer:

tell application "System Events"
	set volume 0
end tell

En kommentar till KRAFTWERK's script - det räcker med att skriva "set volume 10"

Jag har det som sagt som ett avstängningsskript och sedan har jag ett som sätter upp volymet efter login - således slipper jag plonget när datorn startas. Dock är det senare skriptet fn avstängt e-som det ingår i ett större script som jag jobbar på att modifiera.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 18:55

Nu har jag kört in 10.4.9 igen. Vlc kraschar vid upprepad snabbspolning och då särskilt om jad kör fullskärm.
Hur funkar det för er?

Yes!!

hehe. jag har läst så mycket nu så man vågar inte uppdatera. jag saknar inget på min mbp eller mini. förutom att många skrivit att mini'n har blivit rappare...

Måste säga att 10.4.9 kanske blir det sista os x mina macar kan köra ): då jag har en g3 ibook och en pm g4 400 mhz. Men ibooken känns som om systemet var helt nyinstallerat, vilket gjordes i somras!!!!

Ursprungligen av Lindholm:

Måste säga att 10.4.9 kanske blir det sista os x mina macar kan köra ): då jag har en g3 ibook och en pm g4 400 mhz. Men ibooken känns som om systemet var helt nyinstallerat, vilket gjordes i somras!!!!

Leopard lär nog stödja alla G4or. Äldre G3or är mer tveksamt. En vit iBook G3 skall nog funka också (min gissning)

nu fick jag tummen ur och har uppdaterat. än så länge rullar allt fint. tempen har stigit lite, men de är nog för att jag gjorde en större backup av hemmamappen osv innan uppgraderingen. det kanske tog lite kräm av mbp'n.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 12:37

... efter att ha uppdaterat verkar det mesta som vanligt... dock har airporten tappat kontakten flertalet gånger, vilket aldrig hänt tidigare. safari kommer inte på sidor jag brukar logga in på flertalet gånger per dag.
är det bara en tillfällighet och lätta paranoia från egen sida eller skulle det kunna ha att göra med 4.9 updaten?

Ursprungligen av barzini:

... efter att ha uppdaterat verkar det mesta som vanligt... dock har airporten tappat kontakten flertalet gånger, vilket aldrig hänt tidigare. safari kommer inte på sidor jag brukar logga in på flertalet gånger per dag.
är det bara en tillfällighet och lätta paranoia från egen sida eller skulle det kunna ha att göra med 4.9 updaten?

jag körde in 10.4.9 igår men då märkte jag inga problem med airporten.
har inte hårdkört den än men jag postar om jag får problem med den.
Får jag inte det så postar jag inte

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 23:26

har jobbat med photoshop under kvällen och fläkten drar igång direkt om man gör något. vilket den inte brukar göra. datorn, mbp 2,33, blir råvarm osv.

i want out. hur får man bort skiten? :/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 23:36

...nu låter det som om datorn ska explodera. yay!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-23 23:42

Hålller på att uppdatera jusst nu ! Efter att ha läst trådarna här så kanske man borde avbryta :S

...... okej, jag avbröt inte, har kört och testat lite i 20 min. Märker ingen skillnad alls.
Iof har jag en ny macbook (köpt förra veckan). Så den e fresh from factory (ganska iaf).
Men vad man har läst så brakar väll helvetet lös snart endå

Senast redigerat 2007-03-23 23:57

Jag ska köpa en MBP 17" direkt från Apple Store Sverige på tisdag eller onsdag,
kommer senaste OSX vara installerat då? Med denna uppdatering?

Ursprungligen av WashedUp:

Jag ska köpa en MBP 17" direkt från Apple Store Sverige på tisdag eller onsdag,
kommer senaste OSX vara installerat då? Med denna uppdatering?

Sannolikt inte. Men det spelar överhuvudtaget igen roll. Om du börjar med att ladda ner alla uppdateringar till Mac OS innan du installerar nåt annat kommer allt gå som en dans.

(För säkert 99% går installationen som en dans oavsett hur länge man haft sin dator.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-25 20:45
Ursprungligen av Rickard A:

Sannolikt inte. Men det spelar överhuvudtaget igen roll. Om du börjar med att ladda ner alla uppdateringar till Mac OS innan du installerar nåt annat kommer allt gå som en dans.

(För säkert 99% går installationen som en dans oavsett hur länge man haft sin dator.)

Sitter man uppkopplad med 56K-modem har det med sannolikhet ganska så stor betydelse

Ursprungligen av WashedUp:

Jag ska köpa en MBP 17" direkt från Apple Store Sverige på tisdag eller onsdag,
kommer senaste OSX vara installerat då? Med denna uppdatering?

Japp, det kommer det antagligen att vara.
För mig, och många andra, är det dock inga problem alls.
Det enda jag har råkat ut för är att mina spellistor försvinner när jag kör Uno. Men jag tycker att det är värt det, och inser att det är rätt sjysst med shuffle i alla fall

Jag blir switcher, så var hittas alla uppdateringar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-25 23:05
Ursprungligen av WashedUp:

Jag blir switcher, så var hittas alla uppdateringar?

Äpple uppe till vänster. Välj sedan Programuppdatering...

Ursprungligen av acke:

Äpple uppe till vänster. Välj sedan Programuppdatering...

Det var inte svårare än så, tack för det!
Vet att det kanske inte hör hit, men en leverans tar inte mer än två veckor va?
Om jag inte krånglar till beställningen mer än vad man kan välja
för display och hårddisk och så?

För alla som vill ha lite nygamla tips för hur man bäst uppdaterar sin mac: http://daringfireball.net/2004/12/software_update

Jag tror iofs mest på att inte ha en massa haxxies i datorn, rensa med Onyx eller Cocktail ett par gånger om året iaf och att stänga av andra program när man kör uppdateringen (speciellt under "optimeringen"/update pre-binding).

Det verkar som att uppdateringen har inneburit fler problem för intel-macarna än PPC.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-26 08:18

Mina finns kvar efter Uno.
Det finns en 1.5 version ute nu.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Mina finns kvar efter Uno.
Det finns en 1.5 version ute nu.

Yes!!

Gud vad bra, nu är iTunes fint igen

Senast redigerat 2007-03-26 23:04
Ursprungligen av ztaafen:

Gud vad bra, nu är iTunes fins igen

Ja!
Det här var ju kanon!
Jag har faktiskt offrat itunes för Uno sen det hängde sig med låtvisning, pallar inte med brushed metal längre. konstigt. ett tag var jag på väg att börja gilla det igen

Efter uppdatering på min pb12 buggar eyetv2 nästan varje gång jag ser på tv. Ibland försvinner ljudet, ibland får jag meddelandet "insufficient usb2.0 bandwidth" och inget funkar. Måste starta om datorn för att det ska fungera igen, räcker inte med att logga ut. Ibland hänger sig programmet, ibland hänger hela datorn. Jag har aldrig haft några problem med eyetv innan uppdatering, första gången det hände var direkt efter uppdateringen...

Jag har inte märkt någon skillnad med fläkten, men min pb12 har ju alltid varit skitvarm och maxat fläkten för ingenting.

Bevaka tråden