Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Evolver fråga?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 12:30

Hallå!

Jag har en fråga som jag letat efter svar lite överallt men inte kommit någon vart med - Jag sitter och programmerar min Behringer BCR2000 att CC-styra min kompis Evolver Desktop men kan inte få till det - Var kan man få tag på de fullständiga MIDI-speccarna för Evolver Desktop?

Är jag blind eller finns dom någonstans på nätet...?

EDIT: Till slut fixad själv, vassego:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/BCR2000Evolver.mid

Senast redigerat 2007-04-11 23:08

De ska väl finnas i OSv3-manualen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-03-29 12:38

Finns naturligtvis på Dave smith's hemsida i Evolvermanualen. Sidan 44.
http://www.davesmithinstruments.com/support/downloads.html

(Anledningen till att jag vet det är för att jag lusläst manualen, som ligger på mitt skrivbord...sugen på en Evolver...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 12:45

Tack! Enkel lösning på (relativt) enkelt problem. Det knasiga var att jag inte kunde hitta detta i manualen min kompis fick med...?

...och ja - är själv grymt sugen på en egen evolver!

Ursprungligen av kroffe:

Tack! Enkel lösning på (relativt) enkelt problem. Det knasiga var att jag inte kunde hitta detta i manualen min kompis fick med...?

Den var antagligen gammal. Innan OS3 så kunde man bara styra ett fåtal grejer via CCs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 12:54

Hur mycket är det man kan styra på evolvern egentligen? Alla parameterar? Eller bara några? Kan man styra seq. med CC#? Eller på något annat sätt?

Ursprungligen av zthee:

Hur mycket är det man kan styra på evolvern egentligen? Alla parameterar? Eller bara några? Kan man styra seq. med CC#? Eller på något annat sätt?

RTFM!!

Närå, men det är rätt så mycket av parametrarna som ska kunna styras via CC nu. Har för mig att jag och Clase diskuterade det för ett tag sedan...? Jo, här: http://www.99.se/1227602-post15.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 14:10

Jo...manualen var säkert gammal, med det är nya OSet i burken och det är ju det som räknas!

Katzen: Grymt! Tack som fan - sparar mig en halvtimmes jobb....;)

hur/var laddar man upp låt??

chhenna..
spelade in ett onetake funkyass grovve:) igår med två trummaskiner och min evolver.. hur var kan jag ladda upp detta??
vore kul och höra vad ni tycker..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-29 17:35

android, Jag frågade först och läste sen Så seq.en gick inte att styra.. :-/ Men det spelar ju egentligen inte så stor roll. Den är ju tämligen snabbrattad ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-29 23:28

peppe: 99 stödjer tyvärr inte direkt-uppladdning utan du får länka via fileshare eller annan liknande tjänst om du inte har tillgång till webspace någon annanstans...

EDIT: eller kanske http://www.mediafire.com

Senast redigerat 2007-03-30 07:47

ugh. Jag har också planer på införskaffa en evolver. vill dessutom styra min micron med bcr n. visst är det så att bcr n har flera kan ha flera templates eller? ursäkta om jag snor tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-30 07:48

Japp, det finns plats för 32 templates i BCR & BCF2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 08:05

Men åh vad sugen jag blir på att bygga min egen midikontroller nu

24 rattar och 4st joysticks vore perfa!

Det är lite retligt att sequencern inte svarar på cc. Det hade varit grymt om man kunde göra cc-kurvor för den i Cubase så att den kontinuerligt ändrade sig genom en hel låt.

Men visst. OS3 ger mycket kontroll och det blir definitivt lättare att göra ljud med en mer rattbestyckad controller. En fin maskin som blivit ännu finare.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-03-30 19:46
Ursprungligen av sawtooth:

Men visst. OS3 ger mycket kontroll och det blir definitivt lättare att göra ljud med en mer rattbestyckad controller. En fin maskin som blivit ännu finare.

vad hände med sågningen i G.A.S.M.A.S.K-tråden

Jomen, jag tog bara mitt ansvar och försökte skydda andra från samma habegärspiral som jag hamnat i: har man en vill man ha fler. Det är ett grymt öde som jag inte önskar att mina kära med-99:or ska behöva drabbas av. De som redan har Evolvers vet troligen vad jag menar...

Ursprungligen av leere:

vad hände med sågningen i G.A.S.M.A.S.K-tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-30 12:49

Sawtooth, det skulle varit sjukt coolt om den svarade på CC#. Men tänk det hade blivit 16x4 CC# som ska ut, mycket hade det blivit.

+ evolver. Hur ballt vore inte det? Det är nog dags att beställa sig en PE från doepfer... Styra massa latjo, som t.ex. micromodularen.

Den där ser väldigt DDR ut. Såg De Andras Liv härom veckan och det ser precis ut som något Stasi-agenten i dom för övrigt grymt snygga träningsjackorna skulle kunna plocka fram i sin lilla kommunistlya och skruva fram nåt Wagnerskt tjutande på.

Fixar du det där så har du en kund på stubben! Råkool ju!

Ursprungligen av zthee:

Sawtooth, det skulle varit sjukt coolt om den svarade på CC#. Men tänk det hade blivit 16x4 CC# som ska ut, mycket hade det blivit.

+ evolver. Hur ballt vore inte det? Det är nog dags att beställa sig en PE från doepfer... Styra massa latjo, som t.ex. micromodularen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-03-30 19:42

Vilken hijack på min tråd!

Nä, nu har jag suttit lite med sysex-dumpen som jag fick av Katzen och det hela slutade så klart med att det var nåt jox med den och jag programmerade en egen... :/

Men det funkar ju det också...ska optimera den en sväng sen...

Kroffe, aj då. Kul att det löste sig ändå.

BCR+Evolver lysdiod rave: http://www.trippler.net/files/mov/bcrevo.avi

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-01 01:47
Ursprungligen av Katzenjammer:

Kroffe, aj då. Kul att det löste sig ändå.

BCR+Evolver lysdiod rave: http://www.trippler.net/files/mov/bcrevo.avi

stopmotion eller?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-04-06 00:36
Ursprungligen av Nihad:

stopmotion eller?

Nope, BCR svarar mot CC också, så om du vrider ett reglage på datorn så hänger knoben med på BCR'en. Smidigt och smart, och kan se tufft ut. Det som visades på filmen var inte så svårt att göra. Tycker att BCR är en av de bästa kontrollerna som finns. Tyvärr så lider den av det som alla midikontrollers lider av. Anonymitet på rattarna. Jag mappade upp min BCR till min Pulse, men glömde att skriva ned vad som gick till vad (fick preciiiis med alla funktionerna på rattlådan), så nu är det som att ratta i blindo...en dag ska jag ta reda på vad som går till vad...

Kanske borde skaffa en ny kompis till min BCR...dags att kolla upp alla CC-medelanden lite mer i detalj...

Känns som att jag börjar i fel ändå nu bara...:cool:

jag har också funderat på bcr2000 till min evolver. har det kommit någon produkt nyligen som kan matcha behringerns möjligheter och håller nära samma pris?

men fan lite beatkuddar skulle man vilja ha också... trummar alldeles för mycket finger för SPD-8:an jag hade förut

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-04-01 03:04

sawtooth: har haft G.A.S på den där jäkla synten sen den släpptes.
har bara inte blivit av att köpa någon ännu.

Klart du ska ha en Evolver. Men faktum är att det jag skrev i gasmasktråden är helt sant. Den är lite egen och kräver en del uppmärksamhet.

Ursprungligen av leere:

sawtooth: har haft G.A.S på den där jäkla synten sen den släpptes.
har bara inte blivit av att köpa någon ännu.

  • Medlem
  • 2007-04-01 17:51

egen + uppmärksamhet = bra
(jag har haft en annan blå synth som nog var tänkt att servera allt - spec för nybörjare - på ett fat och maken till tråkigare "synth" ((cs-1x)) får man leta efter... en vecka räckte för min del) när kommer evolver II med hörlursutgång och egen volym så man slipper bli döv om man råkar skruva fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-04 08:43

Testade av BCR-templaten igår mot Evolvern - fungerade klockrent, så vid tillfälle slänger jag upp en vettig (den Katzen skickade länken till var för java-editorn) sysex-dump till BCRen här för andra att njuta av.

Bevaka tråden