Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight söker inte på bilder i iPhoto

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett tag nu grubblat på varför Spotlight inte ger sökträffar på filer jag vet finns där. Främst har det rört sig om bilder, t ex såna jag tagit med min K800i. iPhoto säger att det finns lite över 300 bilder tagna med den men Spotlight ger bara träff på 10.

Nu tror jag mig kommit vad det beror på. Spotlight söker tydligen inte bland originalfilerna i iPhoto Library mappen. De träffar jag får låg alla i Modified. Apple måste alltså utslutit sökning bland originalen. Sannolikt för man inte ska frestas att av misstag slänga eller redigera bilder utanför iPhoto.

Jag har kollat i Spotlight-inställningarna och där ligger inget på Integritets-listan. Jag har även provat bygga om indexet för Spotlight men det ger samma resultat. Kopierar jag en fil från iPhoto till t ex skrivbordet dyker den upp i Spotlight direkt.

Detta var helt nytt för mig. Jag är dessutom helt övertygad att det tidigare gått att söka på bilder som finns i iPhoto. Jag hade nämligen ett tag en smart mapp som visade alla bilder tagna med mobilen.

Även Google Desktop search verkar söka på samma sätt. Även det hittar bara 10 bilder tagna med K800i.

Detta kanske inte är nytt för er andra men för mig var det som sagt helt nytt. Nån som kan bekräfta/dementera?

Nej riktigt så enkelt var det ju förstås inte heller. Det verkar mer som att bilderna i Originals inte indexeras på meta-data. Det går nämligen att hitta filerna efter namn men inte t ex enhetsmodell (kameranamn).

Nåt lurt är det iaf.

Intressant. Mitt system uppvisar exakt samma beteende med K800-bilderna.

Det verkar också vara något annat än det som står om i den länkade diskussionen. Jag har inga kommentarer i mitt bibliotek, och mdimport ger visserligen ett fel men inte om PhotoCount:
ERROR: syntax error (<key>LastViewedSlideIndex</key>)

Hmm, det var ju enkelt och smidigt. Verkar dock inte hjälpa mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-08 21:33

Får du något felmeddelande vid mdimport?

Jag hade liknande problem som putte_xvi, men det försvann då jag tog bort ett bildspel.

spotlight-plugginen till iPhoto verkar inte vara helt frisk...

Arrghhhh..... Detta gör mig vansinnig. Jag kan inte söka på bilder i Spotlight som finns i iPhoto. Med 9000 bilder att leta igenom är detta ganska begränsande. Ovanstående tips gjorde inte ett skvatt. Inget felmeddelande eller nåt.

Fler tips?

1
Bevaka tråden