Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optmala lagringslösningen för våra bilder...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är lätt att tro att det är dina kunder som ställer de höga kraven på IT-lösningar.
Pyttsan säger jag.
Prova med fruns krav och obefintliga ekonomiska förutsättningar istället.

Så här ligger det till.
Vi har varsin bärbar maskin som går via en trådlös g-router.
Hon vill komma åt bilder och musik som ligger på en stationär maskin.

Är det realistiskt att sätta upp den stationära maskinen som en server och låta henne ha sina iPhoto och iTunes biliotek på en utdelning?
Kommer det att fungera tillfredställande?
Jag tänker närmast på nätverksprestandan, kommer programmen dega ner hela nätverket och bete sig otroligt långsamt om jag placerar deras mappar på en nätverksvolym?
För på servern kan jag ha speglade diskar och ha en större säkerhet för alla 7000 bilder än om de ska ligga på en klientmaskin.

Eller är det någon annan som har bättre tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-09 15:57

Musik är enkelt, http://www.tuaw.com har bra guider på hur du exporterar ditt iTunes lib till en extern disk eller NAS och det funkar bra, bilder är en annan sak, kollar ni mest bara på bilder eller är det mest redigering som pågår?

bara kolla på bilder etc kommer nog funka utmärkt, det beror ju som mer på om bilderna är monster i raw eller mer humana storlekar.. redigering dock, där är det bättre att ha bilderna lokalt på datorn och sedan göra backups varje natt eller liknande av dem till servern så att de inte försvinner

Vi har gjort så här hemma att alla bilder och all musik ligger på vår server, en gammal G4/450MHz med S-ATA kort och stor hårddisk.
Musik och bilder delas inte ut från servern via Itunes/iPhoto utan för musikens del så är det helt enkelt där den ligger (du anger ju filernas plats i iTunes' inställningar). På så sätt kan vara och en av oss (vi har inte riktigt samma musiksmak) importera de låtar som önskas, och iTunes databas med spellistor och liknande blir inte gemensam (den ligger då på den lokala hårddisken).
För bildernas del så ligger det ett iPhoto Library på servern så där är databasen (med album och liknande) gemensam.
Det här funkar hur bra som helst för oss. Servern (OS X 10.4 klient) sitter på nätet med sladd och våra bärbara datorer är trådlösa. Musikmappen är på nära 70GB och bilderna närmar sig 30GB. iPhoto kan vara lite segt ibland (framför allt att avsluta programmet), medan iTunes rullar på lika bra som om musiken låg lokalt.

Tack för två intressanta inlägg.
Michael Nords inlägg ger mig stort hopp om den lösningen jag hade i huvudet.
Då ska jag "bara" få tag på en maskin som kan hantera detta.
Snart ska vi byta ut ett antal gamla Macar på jobbet.
Eller G5an som står och gör nada kanske.

Med lösningen som Michael presenterar blir det väl svårt att komma åt iPhotobiblioteket om man inte befinner sig i hemmet?

Jag har en annan lösning hemma. Den är långt ifrån optimal, men här kommer den:

Eftersom det bara är jag som drar in bilder från kameran och redigerar dessa så tankar jag först in bilderna på min MBP och syncar sedan "mitt" iPhotobibliotek med en kopia på min Linux-filserver hemma. När min sambo vill glo på bilderna klickar hon på ett litet AppleScript som syncar serverns kopia med hennes iPhotobibliotek.

Syncingen görs med rsync, så endast ändringar förs över. Det genererar alltså inte så värst mycket trafik.

Det dumma är ju förståss att man måste pilla med AppleScripts och rsync och att min sambos eventuella redigeringar går om intet vid uppdateringar.

Det bra är att vi egentligen har 4 kopior av biblioteket, 1 på min MBP, 1 på sambons MB och 1 på varje disk i RAID1-arrayen på servern.

Det hade dock varit fint om man hade kunnat synca med hennes ändringar och att hon också skulle kunna tanka in bilder.

Problemet är att bilbioteken är större än vad våra hårddiskar kan ta emot.
Därav vill jag ha biblioteken där de dels får plats och där jag kan säkra dem bättre än på en klientmaskin.

Jag blir alldeles kall när jag tänker på vad som skulle hända om våra bilder försvann.
Därför vill jag ha biblioteken på en server.

Servern kommer även ha möjlighet att kopiera dess innehåll utanför huset, då klarar vi även dessa saker om något skull bli stulet eller brand.

Jag överdrev lite när jag sa att iTunes rullar på lika bra som med filerna lokalt. Att lyssna på musik och pilla med spellistor funkar precis så bra, medan att redigera ID-taggar och inte minst att lägga in omslagsbilder tar längre tid. Underligt nog går det hur snabbt som helst ibland och långsammare vid andra tillfällen. Om det beror på musikfilernas filformat eller ID-tagsversion vet jag inte. G4 är ju inte precis blixtsnabb så den påverkar också. Ska bli skönt att byta ut den snart.

Det stämmer att det är knepigt att titta på bilderna när man inte är hemma. Vi har förvisso servern åtkomlig via AFP, men uthastigheten på bredbandet är ju vad den är...

Det som ska göras i iTunes är att lägga till skivor genom import.
Redigeraring för musik blir självklart ID4 taggar.
iPhoto samma sak säk här import av bilder samt mycket lätt redigering (vrida bilder).

Så en hyffsat snabb G4 borde klara sig bra.
För vid import måste väl den lokala processorn används och inte serverns?

1
Bevaka tråden