- Stefan Johansson
- Medlem ●
- Lidingö
Behöver byta portabel maskin och undrar över PB 12". Det har skrivits mycket om hur bra/dålig skärmen är. Min fråga; hur funkar den i praktiken? Vänjer man sig eller känns den sämre med tiden?
Jag hade vant mig och tyckte att den ändå var OK - Tills jag såg den vid sidan om PB 17" och Cinema Display 20"... I dagsljus ser det ut som om PB12"-skärmen nästan är defekt. Men det gäller bara om man tittar på den från fel höjdvinkel, sitter man rakt framför den och har rätt vinkel så duger den. Inte mer. Ska du jobba med färger/bilder så är den på gränsen till skräp, man får hela tiden byta vinkel om man inte sitter helt still. Annars tycker jag den är OK. Överlag är PB12" ändå superfin. Med 10.2.5 är den knäpptyst och något svalare (!) än innan.
Mina huvudsakl behov är skriva/läsa, räkna, maila etc. Läsbarhet är m a o a och o (med andra ord a och o). Tycker du att du störs av skärmen vid läsning/skrivning?
Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
m a o a och o (med andra ord a och o).
Applåd!
Även om skärmen må vara av inte-direkt-toppklass fungerar den utmärkt ur läsbarhetsaspekten. Har du problem med skärmens suddighet är det bara att stänga av kantutjämning på text i 12 pt och mindre.
Ärligt talat så förstår jag inte kritiken som riktas mot PB 12" skärmen. Man kan endast tycka att den för liten, om man nu av olika skäl skulle behöva en större.Själv är jag en mycket lycklig och nöjd ägare till enPB G4 12" och kan också tilläga att pojkväns Pismo-skärm känns som rena rama stenåldern i jämförelse med min
Jag sitter också rakt framför min dator för det blir lite svart att skriva på den annars och är glad att min omgivning inte kan så lätt läsa av min skärm
Skärmen är enligt mig som inte pysslar med bilder och färger klart bra. Jag har visserligen inte jämfört den med en 20" Cinema Display. Men den är helt i klass med nya bärbara från t ex Dell och IBM.
Men det som kan tyckas vara en nackdel är vad den tenderar att bli mörkare ju mer man tittar på den från sidan. Men sitter man och jobbar med den så är bilden helt ok.
Och att det är svårt att se på skärmen från sidan är ju bara en fördel när man t ex sitter på flyget eller tåget och datar. Ingen annan ser vad man skriver då
Skrevs ursprungligen av Puppet
Men den är helt i klass med nya bärbara från t ex Dell och IBM.
Min kollega har ett bärbart monster från Dell med 1600x1200 på 15 tum och även om man kan tvista om upplösningen i evigheter så är hans skärm det bästa jag sett på en bärbar vad gäller färger, betraktningsvinkel och ljusstyrka. PB12"-skärmen har inte en suck vid sidan om en inspiron, iaf inte mitt exemplar. Iofs var kollegan tvungen att flasha om sitt videokort för att bli av med störränder och något annat som strulade, men nu är skärmen tip top. Jag är den enda mac-evangelisten på jobbet och jag hoppades kunna kväva motståndet mha PB12", men medelklass-skärmen sabbade ju allt.
För att återgå till ursprungsfrågan: Det enda man vänjer sig vid är att snabbt vinkla om skärmen när man byter sittställning. Fenomenet är ganska slående faktiskt, alla som för första gången provar PB12" (som jag sett) försöker minst 2-3 ggr att hitta "rätt" vinkel på skärmen. För det är ju höjdvinkeln som är problemet, från sidan går det mycket bättre att kika snett.
Tack för god konsumentrådgivning! Verkar som det finns två grenar i denna fråga. Ska försöka hitta en återförsäljare med utställn-ex för att se själv, har varit på Sekvencia två gånger gångna veckorna med ogjort ärende. Någon som kan tipsa om annan återförsälj i centrala s-holm?
Håller helt med om att betraktn-vinkeln fr sidan snarast kan vara en fördel men den höjdvinkeln är ju rätt viktig.
(Dell med 1600x1200; såg den hos en kompis... kändes som om man hade fel glasögon på sig, ini h***e liten text! Som vanligt; värst är inte nödvändigtvis bäst)
Kanon, visste inte att de öppnat. De hade alla modellerna uppställda för demo.
(Dell med 1600x1200; såg den hos en kompis... kändes som om man hade fel glasögon på sig, ini h***e liten text! Som vanligt; värst är inte nödvändigtvis bäst)
Det håller jag med om, delvis. Fast 1280x960 t ex, är en upplösning som borde fungera på ganska små TFT-skärmar. Märkligt att ingen verkar använda den upplösningen. 1024x768 kan man vänja sig vid, men jag tycker det är lite trångt.
Dells bästa skärmar är nog bland de bästa som finns på bärbara datorer för närvarande, men de blir ju inte särskilt billiga. Jag tycker inte att någon skärm från Apple håller riktigt samma standard.
Jag tycker att Apple har fått oförtjänt mycket dålig kritik för skärmen på PB 12". Visst är skärmen lite känslig för vilken vinkel (i höjdled) man betraktar den ur. Om man gör som jag och oftast sitter still framför datorn är skärmen inget problem. Har man myror i rumpan och flyttar på sig hela tiden kan det kanske bli jobbigt att vinkla om skärmen då och då . Skärmen är ljusstark och har fina färger.
Jag anser att skärmen är helt ok, men det finns självklart alltid någon som är bättre, större, ljusstarkare osv. Det som kanske kan upplevas som störande är att skärmen endast är på 12" vilket är ganska litet. Man vänjer sig dock vid det förvånansvärt snabbt, efter ett tag tänker man inte på att skärmen endast är på 12". Det lilla formatet gör att datorn blir mycket lättare att ta med sig vilket är för mig mer värt än aningen större skärm. För övrigt är tangentbordet, som nämndes ovan, helt underbart.
Skrevs ursprungligen av Anton S
Jag tycker att Apple har fått oförtjänt mycket dålig kritik för skärmen på PB 12". Visst är skärmen lite känslig för vilken vinkel (i höjdled) man betraktar den ur. Om man gör som jag och oftast sitter still framför datorn är skärmen inget problem. Har man myror i rumpan och flyttar på sig hela tiden kan det kanske bli jobbigt att vinkla om skärmen då och då . Skärmen är ljusstark och har fina färger.
Jag anser att skärmen är helt ok, men det finns självklart alltid någon som är bättre, större, ljusstarkare osv. Det som kanske kan upplevas som störande är att skärmen endast är på 12" vilket är ganska litet. Man vänjer sig dock vid det förvånansvärt snabbt, efter ett tag tänker man inte på att skärmen endast är på 12". Det lilla formatet gör att datorn blir mycket lättare att ta med sig vilket är för mig mer värt än aningen större skärm. För övrigt är tangentbordet, som nämndes ovan, helt underbart.
Jag håller med dig fullständigt -man måste ställa rimliga krav på 12" skärm. Fast jag har inte testat att göra presentationer för 40 pers på den eller bjuda kompisar på hemmabio för att då blir jag kanske besviken
Äh, lägg av!
"Man måste ställa rimliga krav på en 12" skärm"
Datorn kostar ju 20 papp!!!
Varför skulle skärmen vara sämre bara för att den är mindre?
Skärmen är KASS!!
Den har grådaskiga färger. Det är inget snack. T om jämfört med en hyffsad CRT-skärm ser man skillnaden i färgerna. Att man sen är nöjd med den är en annan sak....(men kass är den )
Skrevs ursprungligen av star-affinity
Äh, lägg av!
"Man måste ställa rimliga krav på en 12" skärm"
Datorn kostar ju 20 papp!!!
Varför skulle skärmen vara sämre bara för att den är mindre?
Skärmen är KASS!!
Den har grådaskiga färger. Det är inget snack. T om jämfört med en hyffsad CRT-skärm ser man skillnaden i färgerna. Att man sen är nöjd med den är en annan sak....(men kass är den )
You wish!
Jag har en PB12" som är min första mac och det första som jag fick göra då jag fick den var att skicka in den på rep, för att det interna minnet i den var trasigt, och datorn således krashade hela tiden.
Alla kompisar som har sett den har typ dragit andan och utstött ett litet "åååååh" då de sett, den och samtliga har då de testat den sagt "fan vad sjysst skärm" och sådan utrop. Ingen har sagt att den är dålig och då pratar vi om "diehard"-pcfantaiker.
Jag har även en IBM Thinkpad och den har inte en chans i ljusstyrka mot powerbookens skärm. Det enda som jag finner trist med 12" är att jag inte hittar något att gnälla på med den, och som svensk känns det ju rätt onaturligt....
Iof så skulle en högre upplösning uppskattas av mig, men jag har ju en extern skärm för det då jag behöver mer än 1024x768 px.
Att sen allt bara funkar så otroligt bra som tex då jag skulle testa se divx och bara stoppade in kabeln i datorn och den andra i tvn och allt var klart utan att köra en massa TV-tool och annat elände är ju bara att tacka och ta emot...
/N
Spanade in 12" på Inlife igår. Mycket trevlig maskin! Skärmen, i fullt dagsljus, var helt godkänd. Däremot var vänstersidan riktigt VARM!
Spanade in 12" på Inlife igår. Mycket trevlig maskin! Skärmen, i fullt dagsljus, var helt godkänd. Däremot var vänstersidan riktigt VARM!
Det är sant alu-leder ut värme från processorn. Det har jag vant mig vid.
Skrevs ursprungligen av Milo
Om man jämför nya PB 12" skärmen med motsvarande ny iBook skärm är det nån skillnad vad gäller kvalitet eller är det exakt likadan typ av skärm? Om inte vilken är isf bättre tycker ni som skådat dem båda?
Något sent svar kanske :D, men jag upplever Powerbookens skärm som något behagligare och framför allt skarpare. Har tillbringat många timmar framför skärmen, och den är väldigt vilsam för ögonen vid tolvtimmarspassen.
Betraktningsvinkeln är den svaga punkten, men precis som många andra här så anser jag att exempelvis Ytterbergs totalsågning i MW var tämligen orättvis.
Vid större bild- eller webbdesignjobb så brukar jag koppla in min 17" CRT, och anser då att PB:n är totalt överlägsen eftersom den ju stödjer flera skärmar på riktigt (1600x1200px) och inte bara speglar datorns skärm som iBooken.