Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS-10 Japan transformator

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ny på forumet. Jag har köpt en korg ms-10 från Japan som jag inte får igång.

Den vill ha 100V 50/50hz, men när jag kopplar in den i en sån trafo så händer ingenting.

Är det någon som har något tips? Har Ampere något med saken att göra?

Säljaren har testat den säger hon, har ingen anledning att inte tro på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-30 13:34

Två frågor först, ta inte illa upp, det är lika bra att ta det från grunden:

1. Är du säker på att din trafo är rätt? Dvs ger den 100V~(växelspänning)? Har du mätt upp det? Varken frekvens(50Hz) eller strömstyrka(antal Ampere) borde spela någon roll, en MS-10 drar inte så mycket.

2. Har du slagit på synten? Dvs vridit volymreglaget förbi första snäppet som är powerswitchen? (Lika bra att fråga...)

/F

Mycket bra med basicupplägg. Jag tar inte illa upp.

1. Nej, jag är inte helt säker. Jag har köpt den från teknikmagasinet (seriöst va?) På den står et output 110 V, max bel. 300 W. Jag har inte mätt.

2. Ja, det har jag.

Kanske är det fel på trafon.

Ursprungligen av zutkaptenen:

Mycket bra med basicupplägg. Jag tar inte illa upp.

1. Nej, jag är inte helt säker. Jag har köpt den från teknikmagasinet (seriöst va?) På den står et output 110 V, max bel. 300 W. Jag har inte mätt.

2. Ja, det har jag.

Kanske är det fel på trafon.

Känner inte MS-10, men du skulle kunna kolla hur säkringen ser ut, kan vara paj..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-05-01 15:14

Ursäkta inhoppet, men är du säker på att den vill ha 110V ? Korg hadde ju produkter med 110V kontakt som ville ha max 18 ~ 24 V.

  • Medlem
  • 2007-05-02 06:25

Helt rätt. Alla mina går på 18~24 förutom en som jag kan köra direkt från väggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-02 15:50

Jo, fast han skriver ju att han köpt den från Japan. De som går på 18-24 är ju svensksålda och moddade av den svenska återförsäljaren och har amerikansk kontakt. Jag har själv byggt om en sådan MS-20 och stoppat in en trafo från en PolySix för att slippa den enorma externa saken.

zutkaptenen: Du har köpt den direkt från Japan, eller? Det är inte så att säljaren _trodde_ den var från Japan pga den konstiga kontakten och bortsupen extern transformator?

Jag har lagat några sådana som ätit 115/23v och det är ingen vacker syn iband...
Man kan testa att mäta om det finns något motstånd mellan pinnarna på kontakten. Gör det det så är troligen resten helt, är det inte det så är sladden av, säkringen bränd eller hela skiten grillad!
Ta bort höger sida och kolla in så ser man säkring, trafo och eventuella brännhål!
posta en bild på inanmätet om du är osäker.

tack för all hjälp och teorier.

Nej, inget ser konstigt ut inuti.

Ja, jag har köpt den direkt från Japan.

Nu har jag lämnat in den till jam. Får se vad han säger.

1
Bevaka tråden