Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama film till Flash. Filformat?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-08 11:32

En kund vill ha en film i sin banner. Vår "webb-nisse" här har kommit fram till att det som "sparar" mest bandbredd är om man lägger upp filmen på en server och att jag sedan streamar filmen därifrån. Givetvis skall det finnas en play-knapp i bannern så den inte stör besökare som inte är intresserade (det är ljud på den också).
Filmen har vi lagt upp som en .swf. När jag försöker importera den så får jag dock följande felmeddelande:
"1005: Invalid xml: URL: "http://www.blablabla/blablabla/blabla/hsb_film.swf" No root node found; if file is an flv it must have .flv extension"

.flv vill den alltså ha filmen i (?). På forumet här läste jag mig till att för att kunna spara om till flv så måste man ha "Apples Mpeg-2 Playback Component" som kostar pengar.

Måste filmen ligga i flv för att man skall kunna länka den och se den från en annan server?

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-09 08:44

Ok, nu har jag gjort den till flv. Det verkart fungera bättre - jag får in ett objekt i flash. Dock fungerar fortfarande inte länkningen.

Har det med rättighetsinställningar att göra? Att man någon stans måste tala om att det är ok att ta in grejer från en annan server?

• Oregistrerad
  • 2007-05-09 09:00

Hej,

Det borde gå att fixa till genom att lägga en fil som heter crossdomain.xml i websitens root.
Läs mer om diverse inställningar i xml-filen här:
http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_14213

/John

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-05-10 16:15

Tack för svaret.
Vår internet-nisse är inte mkt för att lägga "några sådana filer" i rooten..

Skulle man inte kunna lägga in filmen som vanligt i Flash ist (utan streming). Sedan lägga upp den färdiga swf-filen med knappar och allt på serven och med hjälp av något annat program strema swf-filen från servern.. då kommer man ju runt det där rättighets-jiddret.

(Utanför Flash så är jag inte så kunnig på webb-fronten..)

1
Bevaka tråden