Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nintendo krossar konkurrensen - värdet av att våga gå sin egen väg

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

ööööh… du skojar?
PS3 är den snyggaste konsollen (och den kraftfullaste, till skillnad mot Wii som inte ens kan kallas tredje generation) på marknaden medans Wii ser ut som en liten tekniklåda med en miljon fula luckor, knappar och spröt. Den var hyfsad på bild, ful i verkligheten. Och Nintendo-fanboys är väl grund-typen av fanboys.
Jag har använt den mer än en timme, det jag sa var att det var kul i en timme, när jag väl hittat ett spel som gick an (Wii-tennis. Alla andra spel jag provat sög)
Sen är det nog inte så konstigt att den konsoll med absolut sämst prestanda och därför billigast säljer mest. Antagligen är det föräldrar som köper det billigaste de hittar till sina barn och därför finns heller inga bra våldsspel. Det är en barnkonsoll helt enkelt och det är därför jag inte kommer köpa en. Jag vill spela GTA4 och annat blodigt skoj

sen har jag för mig att PS3:an är den konsoll som sålts för mest pengar, vilket gör det ganska ointressant att Wii sålt flest orkeslösa maskiner.

ointressant är resonemanget om att man säljer grejer som kostar mer så är man mer relevant. Det som betyder något är vinst per enhet och om kunden ... kommer tillbaka för nästa produkt lansering!!

en sak till jag vill säga; man återfår lite tro på världen, och mänskligheten, när den konsollen med minst grabbiga våldsspel säljer mest. Bevisar återigen att det inte altid är de som hörs och syns mest som är flest.

Jag räknade till tre knappar på min Wii i går och det finns en lucka på fronten som syns om man sätter sig på golvet framför den. Några spröt har jag dock inte lyckats hitta, men så har jag bara haft den i en vecka.

Vet inte om jag tycker att den är vare sig snyggare eller fulare än PS3, däremot är den betydligt nättare och smälter in betydligt bättre i vardagsrummet. Men alla har ju inte samma smak eller åsikter vilket vi faktiskt måste respektera.

det fula är ju att vill man koppla in gamecube-kontroller så måste man ha den luckan öppen (hur det är med luckan till minneskortet vet jag inte), vilket sabbar den där stående extern CD-läsar-looken man får annars. Jag antar att det ser ut som spröt när man har sladdar som går rakt upp.

har både Wii och DS. Hur bra som helst.
Till DS har jag ifs bara New super mario, men det är hur kul som helst

Några spelrekommendationer till DS?

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-29 13:44

Har man spelat Resistance: Fall of Man på PS3 så fattar man att PS3 är en supermaskin och kommer bli enormt mycket bättre framöver. Som exempel kan man komma ihåg att när PS2ans dagar ansågs räknade så kastade man in titlar som Singstar, Buzz osv och fick en nystart. Räkna med att PS3 kommer att ha en hel del funktioner som vi inte tänker på nu. Kanske rent av betydligt fräsigare rörelsekänliga mojänger än Wii´s kontroll.

I vilket fall så gillar jag att Wii finns med i matchen. Bra med ett lågbudget alternativ som också är bra underhållning. Det ena utesluter inte det andra. Att Nintento kan göra grymt sköna lir med förstklassig spelkänslan är ju också vida känt.
Och egentligen handlade väl inte tråden om Wii vs. PS3? Länge leve båda. (Men tro mig PS3 kommer sopa mattan framöver! Såväl i funktion som försäljning, 360° skulle jag inte ta i med tång, några principer får man kosta på sig )

Senast redigerat 2007-06-29 16:40
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-29 13:57
Ursprungligen av Emanuel L:

Syrran älskar Mario Kart DS, det ska vara ganska mycket retro-känsla i det, så gillade du tidigare versioner av Mario Kart så är det ett kanon-spel... men sedan finns det de som bara avskyr Mario Kart.

Ursprungligen av MinMac:

Räkna med att PS3 kommer att ha en hel del funktioner som vi inte tänker på nu. Kanske rent av betydligt fräsigare rörelsekänliga mojänger än Wii´s kontroll.

Det finns absolut ingenting som stoppar det. Nackdelen som jag ser i detta är bara att det är svårare att sälja på något som inte ingår från starten, samtidigt som dagens spel inte har stöd för de spelen. På samma sätt som Wii'n har problemet att alla spel (bortsett från klassikerna) i princip kräver att man använder viftande rörelser som spelsätt, är man som vissa sagt, bakfull så är det inte så roligt att vifta med händerna... då går klassiska spelmetoden mycket bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 23:19

Förutom Mario Kart DS (som är sjukt kul när man är fler) kan jag rekommendera Castlevania: Dawn of Sorrow och Castlevania: Portrait of Ruin samt Hotel Dusk. Annars är det ju bara att kolla in topplistan på sålda DS-spel på www.webhallen.se om du vill se dig efter nåt intressant.

kan varmt rekomendera Pheonix Wright: Ace Attorney. Ett av de absolut roligaste spel jag kört, alla plattformer.

Mina favvospel hittills: Advance Wars: Dual Strike

Sen håller jag tummarna för en DS-uppföljare till Golden Sun-spelen för GBA (det har varit dött länge, men nyligen kom mycket positiva signaler faktiskt).

Om man gillar strategi och RPG alltså

Edit: En ny Golden Sun var bara fejk tyvärr

Senast redigerat 2007-07-19 23:19

Har kört Wii och XBOX 360 (samt PS3 med demospel inne på siba).

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. 360:n och PS3:an har väldigt fin grafik tycker jag, Wii:s grafik var väl inte att hurra för. När det gäller hantering tyckte jag att Wii kom på sin egen plats eftersom den inte kan jämföras med XBOX 360 riktigt, PS3:ans hantering var ingen höjdare heller (kasst demospel?).

Wii tycker jag är väldigt stilren, PS3:an klumpig och fin, XBOXEN, bubblig och gullig.

Saknar SEGA-konsoller SEGA HYPER DRIVE skulle ha passat fint Mitt gamla Mega Drive samlar damm...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 19:06

Har spelat tv-spel i snart 20 år nu och måste verkligen säga att Nintendo verkligen repat sig de senaste åren.

Det började (såklart) med en NES i mitten av 80-talet, vidare till Super NES drygt 5 år senare med några av världens bästa spel. Sen tog man det lite mer spännande alternativet PlayStation i mitten av 90-talet för att tömma sparkontot ett halvt decennium senare när PlayStation 2 släpptes. Den senaste konsollen är dock en vit DS Lite, riktigt kul och välanvänd - bara grejen med att köra multiplayer över wi-fi tar spelandet till en helt ny nivå!

Nu står man dock inför nästa stationära konsollinköp och det verkar inte bättre än att det slutar med alla tre under TV:n. Wii för dess Nintendo-magi, nyskpande kontroller och alla gamla klassiska spel på Virtual Console. XBOX 360 för alla grymma spel som hittils kommit och kommande Halo 3. Sist men inte minst PlayStation 3 för den extrema grafiken och sinnessjuka upplösningen och alla kommande stortitlar som Metal Gear Solid 4 och Gran Turismo 5.

Frågan är bara i vilken ordning man ska införskaffa dom...

Btw, längtar även efter en slimmad PSP i stil med DS Lite...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-30 20:26

Vad kul att fler ser att Nintendo och Apple har sina likheter, likheterna har verkligen blommat upp och visat sig den senaste tiden. Då jag bara älskar att skriva, men faktiskt är rätt dålig sådant, skrev jag en liten gästartikel på nya sajten Kommando-N. - Fastän att jag är en dålig skribent!

http://kommando-n.se/news/55-vaga-ga-sin-egen-vag---nyckeln-till-framgang

Om det är så att ni är sugna på att läsa hänvisar jag till länken ovanför. Kanske kunde vara kul att få höra tankarna från någon som varit med under Nintendos glanstid med lanseringen utav Nintendo DS och nu Wii.

För att jag jobbar på Bergsala AB/Nintendo får ni inte se detta som någon "propaganda" eller reklam för något utav företagen. Försök istället se det som något "kul", förhoppningsvis kul och intressant läsning.

- Joachim

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 23:20

Angående likheter mellan Apple och Nintendo finns ju den här klassikern:

• Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-01 02:05

Ds måste ju vara den absolut bästa konsollen som släppts sedan NES.
Wii är oxå bra, men DS är outstanding.

jag köpte ett Wii för ett par dagar sedan. Med Zelda + de spelen som ingick såg jag fram emot att testa. Zelda var mest för barnen, medans jag gav mig på sport spelen. Ganska snabbt insåg jag att jag bara måste ha mer sport spel.. Golf är sjukt roligt, men det finns bara en bana (med 9-hål), någon som vet om det kommer att komma lite mer verklighetstrogna golfspel. Där man kan välja kända spelare, skapa sin egen karaktär och testa välkända banor?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-08 10:42
Ursprungligen av ru4real?:

Golf är sjukt roligt, men det finns bara en bana (med 9-hål), någon som vet om det kommer att komma lite mer verklighetstrogna golfspel. Där man kan välja kända spelare, skapa sin egen karaktär och testa välkända banor?

Personligen fastnade jag inte för golfen just för att jag tyckte att responsen vid puttning var för dålig. Annars finns Tiger Woods PGA Tour och Pangya Golf With Style (det sistnämnda skulle jag inte tro är särskilt välkända banor, men Tiger Woods borde ju innehålla det).

Ahhh.. bara så jag är tydlig..Tiger Woods PGA Tour finns alltså till Wii?

Ursprungligen av ru4real?:

Ahhh.. bara så jag är tydlig..Tiger Woods PGA Tour finns alltså till Wii?

Googlade och så att det fanns... Jag var inte lat..bara dum

Bevaka tråden