Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-06-29 23:00

Ok, jag har druckit ett par Mariestad 7.2 så jag kanske inte kan sammafatta min åsikt helt prefekt

Men ärligt talat - OSX som högpresterande sever är väldigt överdriviet. Drivet ett företag där vi är i behov av MYCKET kraft (Online gaming) och jag skulle aldrig betala 30-40.000 för en server med så fruktansvärt dålig prestanda. Jag kan bygga ihop en server mycket billigare eller köpa en från dell till ett pris som är mer attraktivt. XServe är gjort för mediapuckon som har stora plånböcker och små *** som bara måste ha en OSX server. Jag är själv sugen på att köra OSX Server men inte till det priset.

Ska dom konkurrera på serversidan måste dom komma med en intressantare prisättning och göra en version av OSX som faktiskt är mer Server-like. Titta på Longhorn den kan du nu installera utan GUI; dvs. BARA med dem tjänsterna du behöver. Det är en enorm progress.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 14:33

Tja, jämför med en dell och konfigurera exakt samma spec så är en xserve billigare.

Visst, du kan köpa fler konfigurationer av andra servrar men skall du ha exakt samma innehåll så är det inte dyrt med en xserve.

• Oregistrerad
  • 2007-07-01 14:37
Ursprungligen av glemme:

Tja, jämför med en dell och konfigurera exakt samma spec så är en xserve billigare.

Visst, du kan köpa fler konfigurationer av andra servrar men skall du ha exakt samma innehåll så är det inte dyrt med en xserve.

Det blir lite långtråkigt o sitta o jämföra priser på dell.se och apple.se men jag har svårt o se hur Apple kan bli billigare.

Jag har tittat på den 1950 (Som mest motsvarar XServe).

2x DualCore 5150 (Gissar att det är dessa som sitter i XServe)
4x 1 Gig FB-DIMM
2x 80 GIG SATA (Räcker för dom flesta)
1x Windows 2003 Server (I Dell's fall)

Dell kostar 34.000 Exkl moms
Apple kostar 38.000 Exkl moms.

Då får man tänka på att detta är listpris, och handen på hjärtat hur många handlar på dells listpriser? (Vi köper mycket servrar och har ibland upp till 50% rabatt!). Man kan säkert på rabatt på Apple också men inget jag har märkt när man ringer till Apple store och försöker pruta (vi kör lite MacPro på kontoret). Skulle tänka mig att jag skulle få Dell server för 27.000 - En prisskillnad på 11.000 - Då kan jag slänga med en SBS server med SQL server och ändå få pengar över.

Så nog är XServe prissatt lite för högt. Jämför man med MacPro och Dells Workstation (Precision) så är macen mer prisvärd.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-01 16:12
Ursprungligen av studiox:

Det blir lite långtråkigt o sitta o jämföra priser på dell.se och apple.se men jag har svårt o se hur Apple kan bli billigare.

Jag har tittat på den 1950 (Som mest motsvarar XServe).

2x DualCore 5150 (Gissar att det är dessa som sitter i XServe)
4x 1 Gig FB-DIMM
2x 80 GIG SATA (Räcker för dom flesta)
1x Windows 2003 Server (I Dell's fall)

Dell kostar 34.000 Exkl moms
Apple kostar 38.000 Exkl moms.

Då får man tänka på att detta är listpris, och handen på hjärtat hur många handlar på dells listpriser? (Vi köper mycket servrar och har ibland upp till 50% rabatt!). Man kan säkert på rabatt på Apple också men inget jag har märkt när man ringer till Apple store och försöker pruta (vi kör lite MacPro på kontoret). Skulle tänka mig att jag skulle få Dell server för 27.000 - En prisskillnad på 11.000 - Då kan jag slänga med en SBS server med SQL server och ändå få pengar över.

Så nog är XServe prissatt lite för högt. Jämför man med MacPro och Dells Workstation (Precision) så är macen mer prisvärd.

Och då sitter du fast i Windows Licensträsk. Hur många datorer kan du serva med den licensen du får med Dellen? Hur många användare i Exchange, hur stor databas? Hur många AD-anslutningar?

OS X Server har den enkla modellen. Unlimited eller 10 client. Mycket smidigt.
Samt, en windowserver kör stängda programvaror. Inget Open Directory för din OS X/Unix-miljö osv.

Jag vet inte om diskussionen Dell vs Apple är så jätteintressant när det kommer till hårdvaran. Den riktiga diskussionen är Windows Server vs Mac OS X Server för det är där det avgörs. Ska du köra OS X Server så har du inget annat val än Xserve.

OS X Server vänder sig främst till typiska Mac-kunder som är mindre och kanske bara har en server i nätverket och upp till 50 användare. Det är en rätt grymt helhetslösning som bara är att klicka igång så har man filserver, mailserver, webbserver, ftpserver, printserver, Software Update server, VPN-server, brandvägg/router, DHCP-server, Open Directory för användarhantering med mera.

För den som har huvudsakligen Mac i nätverket är Xserve med OS X Server ett givet val. Om din installation består av främst PC och du behöver styra användarnas klient-installationer krävs Active Directory och då är du låst till en Windows Server installation.

• Oregistrerad
  • 2007-07-03 00:16
Ursprungligen av Sidde:

Och då sitter du fast i Windows Licensträsk. Hur många datorer kan du serva med den licensen du får med Dellen? Hur många användare i Exchange, hur stor databas? Hur många AD-anslutningar?

OS X Server har den enkla modellen. Unlimited eller 10 client. Mycket smidigt.
Samt, en windowserver kör stängda programvaror. Inget Open Directory för din OS X/Unix-miljö osv.

Vi har en Dell server på jobbet med 15 samtidiga användare. Vi är idag 10 i vårt AD så det räcker. Kör du SBS som vi kör finns det bara en typ av CAL's dvs jag behöver inga exchange cal's. Vi kör inte MSSQL då den är värdelös (Kör Mysql istället).

Jag har inga som helst problem med att AD är stängt, speciellt inte när det ändå är LDAP i botten o jag kan köra vilket linux program som helst o få det o prata med mitt AD - men det var inte det diskussionen handlade om.

Jag är sugen på att köra OSX som alternativ till linux framförallt i vår datahall då Apple valt at prissätta sina övriga Intel burkar rätt agressivt. Det jag säger är att det dels 1.) inge ger samma prestanda som att köra linux och 2.) Xserve är inte alls lika aggresivt prissatta (speciellt om man tar hänsyn till att dell ger BRA rabattar). Eftersom ingen annan här verkar ha någon aning om man kan få rabatter på Apple (O att Björnström köper sina servrar begangnade på usa) så antar jag att det inte finns rabatter.

Jag har en MacPro och det var mycket bra pris/prestanda ratio på den burken - Tyvärr får jag bara ut kraften om jag kör Windows då OSX är ruskigt dåligt på att ge bra kräm.

Detta är en helt annan diskussion men Mac användare GENERELLT använder ju argument som "Men du får världens skönaste os" - Fuck that säger jag - Ge mig kraft OCH ett skönt OS.

På jobbet kör jag Dual Core AMD 64 med 2 Gig ram. Dell's 34" och Windows Vista och den MYSER jag vid.
Hemma kör jag Mac Pro med Windows Vista och Cinema Display 32" och flyter på!

En ny installation av tiger känns som sirap. Dvs. två problem 1.) Icke optimerat OSX och 2.) För höga priser på XServe..

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 17:29

Det som jag tycker talar emot apple är väll främst avsaknad av stöd för virtualisering, på en dell kan du köra x antal server os medans du är begränsad till ett på e nxserve (idagsläget).

Och förresten, vilka IT-avdelningar sitter idag och bygger sina egna servrar?

#Edit: Skulle iovs inte köpa dell heller

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 18:27
Ursprungligen av studiox:

Ok, jag har druckit ett par Mariestad 7.2...

XServe är gjort för mediapuckon som har stora plånböcker och små *** som bara måste ha en OSX server. Jag är själv sugen på att köra OSX Server men inte till det priset.

Jag tycker ingen på vårat företag är ett Pucko. Fastän vi har Xserve. Och inte någon stor plånbok.

När vi räknade på kostnaden för hårdvara, licencer för fildelning och db blev valet Xserve. MS-varianten kostade för mycket.

Har bara dragit några Pripps Pure..

Jag tror alla håller med dig - vi vill också ha snabbare, billigare servrar! Och ja - anledningen att jag måste flyga maskiner över Atlanten är att priserna (både beg och nytt) är för höga för mig.

Att Dell ger 50% rabatter på sina servrar är väl kul! Lite konstigt med så höga rabatter är det ju - varför inte sänka priserna generellt då? Apple erbjuder inte någonting liknande.

Håller också med dig att man önskar sig lite mer krut i Mac OS X Server men vi får väl hålla tummarna för 10.5 Leopard?

Hursomhelst får du väga fördelarna med Mac OS X Server mot pris/prestanda med Dell och Linux. Du väger nog på ett sätt och andra väger annorlunda. Jag är väldigt nöjd med vårt rack. Snyggast i hallen är väl värt lite också

1
Bevaka tråden