Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ill_chrill:

De stämmer med domänen ja.
Verkar lite meckigt trots guiden.
Vet nån va A-record är och vad ska ja skriva där? Detsamma gäller value.

A-record definerar till vilket IP-nummer domänen ska peka till. Ändra inte denna. Då kommer din webbplats sluta fungera.

De uppgifter som ska ändras i din DNS på One.com är MX-records. Du hittar dessa på länken nedan. Dessa ska alltså ersätta de som idag finns förinställda på ditt One.com-konto.
Konfigurera MX-poster - Google Apps Hjälp

Ursprungligen av Christofer:

A-record definerar till vilket IP-nummer domänen ska peka till. Ändra inte denna. Då kommer din webbplats sluta fungera.

De uppgifter som ska ändras i din DNS på One.com är MX-records. Du hittar dessa på länken nedan. Dessa ska alltså ersätta de som idag finns förinställda på ditt One.com-konto.
Konfigurera MX-poster - Google Apps Hjälp

Konstigt att de står på One.com:
MX-Records (Mail-DNS)

Ett MX-record är ett annat primärt DNS-verktyg. Det är viktigt att ändra MX-record om du vill använda en egen mailserver, tex Microsoft Exchange Server. I detta exempel förutsätter vi att du har din mailserver på följande fiktiva IP-nummer: 123.123.123.123.

Skapa först ett A-record enligt guiden i tidigare avsnitt (tex mail.yourdomain.com pekandes mot 123.123.123.123).

http://www.one.com/sv/support/guide/advanced/dns#mxrecords

Ursprungligen av Christofer:

A-record definerar till vilket IP-nummer domänen ska peka till. Ändra inte denna. Då kommer din webbplats sluta fungera.

De uppgifter som ska ändras i din DNS på One.com är MX-records. Du hittar dessa på länken nedan. Dessa ska alltså ersätta de som idag finns förinställda på ditt One.com-konto.
Konfigurera MX-poster - Google Apps Hjälp

Skulle någon kunna dementera eller bekräfta detta?
Snacka nyss med live supporten men de kunde inte hjälpa mig utan bad mig skriva ett mail till dem.

Ursprungligen av ill_chrill:

Skulle någon kunna dementera eller bekräfta detta?
Snacka nyss med live supporten men de kunde inte hjälpa mig utan bad mig skriva ett mail till dem.

Om det är hänvisningen ovan du undrar över; "Skapa först ett A-record enligt guiden i tidigare avsnitt (tex mail.yourdomain.com pekandes mot 123.123.123.123)", så gäller inte den i detta fall då du kommer använda Googles serveradresser för att skicka och ta emot e-post.

Har du tidigare använt ett e-postprogram för att hantera din Gmail kan du i inställningarna se att det är domäner i stilen *.gmail.com som används för att skicka och ta emot din e-post, inte mail.yourdomain.com som i exemplet ovan. (Detta påverkar inte på något sätt avsändaradressen.)

Kontentan av detta är att du varken ska ändra ett befintligt A-record eller lägga till ett nytt. Men visst, någon annan får gärna bekräfta detta

Ursprungligen av Adrian B:

Har du "catch all" påslaget för ditt domännamn?

Nej, det har jag inte slagit på. Dubbelkollade precis.

Har nu använt Google Apps for your domain i några månader. I det stora hela så fungerar det fint, men något jag är besviken på är IMAP-funktionaliteten. Jag har följt guider på nätet hur jag ska konfigurera Apple Mail för att det ska funka bra, men jag tycker ändå att det inte lirar riktigt hundra.

Ursprungligen av stevenD:

Har nu använt Google Apps for your domain i några månader. I det stora hela så fungerar det fint, men något jag är besviken på är IMAP-funktionaliteten. Jag har följt guider på nätet hur jag ska konfigurera Apple Mail för att det ska funka bra, men jag tycker ändå att det inte lirar riktigt hundra.

IMAP på Gmail/Google Apps är relativt nytt fortfarande. När det först lanserades var det rätt mycket småfel, men jag har för mig att de rättat till en del av detta numera och många verkar rätt nöjda. Vad är det som inte fungerar för dig?

Sen Labs kom till Google Apps så kan man styra vilka mappar som visas så man inte laddar allting dubbelt, vilket är smidigt har jag förstått (har inte växlat över till IMAP ännu).

Ursprungligen av Adrian B:

IMAP på Gmail/Google Apps är relativt nytt fortfarande. När det först lanserades var det rätt mycket småfel, men jag har för mig att de rättat till en del av detta numera och många verkar rätt nöjda. Vad är det som inte fungerar för dig?

När jag loggar in på webmailen så har jag ibland 10-20st drafts av ett och samma mail. Detta trots att själva mailet faktiskt är ivägskickat.

Jag kan inte få Spam-mappen att få den rätta ikonen och lägga sig på rätt plats i Apple Mail. "Use this mailbox for ... Junk" funkar inte.

Finns såkert fler saker som strular. Hade lite problem med borttagning av meddelanden, men jag har ändrat lite inställningar nu som kanske ger effekt.

Ursprungligen av stevenD:

När jag loggar in på webmailen så har jag ibland 10-20st drafts av ett och samma mail. Detta trots att själva mailet faktiskt är ivägskickat.

Det lät ju rätt buggigt. Hur är det för er andra som använder IMAP?

Jag får inte IMAP att funkar överhuvudtaget, kör med egen domän.
Först trodde jag det var brandväggen på jobbet som var boven, men det funkar inte hemma heller. Har försökt med alla möjliga varianter i Mail men får till svar efter långt stund att servern inte svarar. Webbmejlen funkar dock fint...

Ursprungligen av Melker Lindström:

Jag får inte IMAP att funkar överhuvudtaget, kör med egen domän.
Först trodde jag det var brandväggen på jobbet som var boven, men det funkar inte hemma heller. Har försökt med alla möjliga varianter i Mail men får till svar efter långt stund att servern inte svarar. Webbmejlen funkar dock fint...

Har du aktiverat IMAP i inställningarna i webmailen?

Ursprungligen av stevenD:

Har du aktiverat IMAP i inställningarna i webmailen?

Japp, och efter ett sista försök rasslade det igång hemma. Kan det varit att jag inte satt kontnamn = mejladress? Enda jag kan komma på...

Ursprungligen av stevenD:

När jag loggar in på webmailen så har jag ibland 10-20st drafts av ett och samma mail. Detta trots att själva mailet faktiskt är ivägskickat.

Jag kan inte få Spam-mappen att få den rätta ikonen och lägga sig på rätt plats i Apple Mail. "Use this mailbox for ... Junk" funkar inte.

Finns såkert fler saker som strular. Hade lite problem med borttagning av meddelanden, men jag har ändrat lite inställningar nu som kanske ger effekt.

Har satt upp kontot enligt följande guide och det verkar fungera mycket bra:
Configure Gmail IMAP accounts properly in Apple Mail and on the iPhone | Geekology

Det enda som kvarstår är draft-problemet som finns omnämnt här:
Apple Mail and Gmail multiple drafts in trash - Settings | Google Groups

På vilket sätt ter sig Imap problematiskt. Har satt upp ett konto för någon vecka sen för en ny domän men inte hunnit få mail dit än.

Hej,
tänkte ge mig på att avsluta mitt webhotellabonnemang (balou) och flytta till google apps då jag bara använder mailen.

Det som jag inte förstår är hur jag ska ändra det sk MX-record hos min "domänvärd".
Rimligtvis är webhotellet min domänvärd men även om jag lyckas ändra genom dem så vad händer när jag avslutar mitt abonnemang där?
Nameserver kan jag ändra på iis.se, hur spelar det in i det här om alls?

tackar

Ursprungligen av jaand96:

Det som jag inte förstår är hur jag ska ändra det sk MX-record hos min "domänvärd".
Rimligtvis är webhotellet min domänvärd men även om jag lyckas ändra genom dem så vad händer när jag avslutar mitt abonnemang där?

Flera webbhotell som Binero och Loopia tillåter att man bara har domänkonto hos dom, dvs att webbhotellet är ditt domänombud, men att du i övrigt inte betalar för något webbhotellkonto. Detta kostar inget utöver domännamnets avgift. Då kan du ställa in MX records (och CNAME) hos webbhotellet.

Tackar. Flyttade se-domän nameserver till loopia på iis.se. På loopia skapade jag MX records och ett cname för subdomän. Gick fort och fungerar bra.

På tal om Google Apps, det kan vara ytterst förvirrande hur det förhåller sig till Google-konton. Ett Google-konto är något man använder i massor av sammanhang som Google Reader, Google Analytics. Google Wave osv. Man kan regga vilken epost-adress som ett Google-konto.

Samtidigt är en epost-adress som man skapat i Google Apps också ett slags Google-konto, men ändå inte. T.ex. fungerar så vitt jag vet inte Google Reader med enbart ett Google Apps-konto.

Vad värre är, man kan hamna i samma sits som jag: Jag reggade min epost som Google-konto långt före Google Apps kom. Sen skapade jag Google Apps med min domän. Så nu har jag både ett Google-konto och ett Google Apps-konto för samma adress och det är väldigt luddigt vad som gäller när. Det finns ju situation när Google frågar efter ett Google-konto och jag vill att mitt Google Apps-konto ska väljas, men istället väljs mitt gamla Google-konto.

Jag önskar Google gjorde det lite enklare att hantera detta på ett bra sätt. T.ex. så att man kan slå ihop två konto.

Det längtar jag också efter; att slå ihop konton, sitter i samma sits där..

Jag har nu satt igång med att rädda över min pappas adress till gmail från one.com (inte ens jag fattar hur den fungerar) Han har redan en massa mail där och jag känner mig *lätt* orolig för att de inte kommer med till gmail..

Jag läste om gmail-fetcher, men det blir konstigt i och med att jag ska flytta mailen från kristoffer(at)kristoffernilsson.se till samma adress i gmail? De vill att jag ska göra mx-records nu men fördärvar jag något då? Jag har inte aktiverat email-servicen ännu och inte rotat i mx.

Han har bara mailen där i deras webmail, inget mail-program eller så. Jag vill bara att allt ska klara sig över dit...någon som kan ge råd hur jag ska göra nu?

Senast redigerat 2010-05-23 01:31

Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet av att flytta mejl på det sättet. Innan du gör något kan du ju ställa in hans uppgifter i ett mejlprogram och ladda hem allting (fast kryssa i att lämna på servern) om det är POP eller bara dra ner allting om det är IMAP. Så har du en kopia på din dator om något går snett. (Förutsatt att din far förtror dig med sin mejl... ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 20:00

Enklaste är om du tar över alla mailen innan du ändrar MX. Vet inte hur One.com gör men med Loopia fick jag problemet att alla konton försvann direkt när jag ändrade MX-records! (Räddades dock genom att prata med supporten..)
Så logga in på den nya GMail kontot och gå till Inställningar och sedan konton. Där finns det ett val som heter Hämta från andra konton (eller liknande). Du behöver ha POP adressen för nuvarande kontot. Lyckades inte hitta information om det men är antagligen: pop3.dindomän.se
Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-23 20:08

För att inte förlora några mail medans du gör ändringar så kan du sätta en forward från den gamla adressen till den temporära GMail adressen som du hittar i Kontrollpanel. Är typ: namn@dindomän.se.test-google-a.com

Här är förresten en intressant guide till att flytta till GMail Apps:
Scott Hanselman - Migrating a Family to Google Apps from Gmail, Thunderbird, Outlook and others: The Definitive Guide

Ska titta närmre på det! Tusen tack!

Ok. Jag fick till slut över det hela.. trodde jag. Nu ser jag i min pappas inkorg på one.com så finns där 289 mail. I gApps bara 261..? Vet inte vilka de inte tagit över eller varför..än mindre hur jag ska få dessa också?

Nån som vet råd?

Ursprungligen av klarabara:

Ok. Jag fick till slut över det hela.. trodde jag. Nu ser jag i min pappas inkorg på one.com så finns där 289 mail. I gApps bara 261..? Vet inte vilka de inte tagit över eller varför..än mindre hur jag ska få dessa också?

Nån som vet råd?

Inget som automatiskt hamnat i spam-mappen hos Google?

Jag har kollat det med. När jag har varit i kontakt med one.com så de aktiverar fram o tillbaka och säger nu att jag måste ta ner allt med imap för att sen ladda upp det på så vis. Det verkar inte så.. bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-24 18:05

Det kan också vara så att GMail inte hunnit ladda alla mail ännu. GMail har en viss fördröjning när det är många mail... För att inte överbelasta antar jag..

aah.. jag läste något om det men hittar det inte igen. Kanske bäst att vänta en dag till innan jag ger mig in i mail-appen...

Jag tog bort poop-kontot och la till det igen. Historiken av den hämtningen säger att jag har hämtat allt 290 emails och att det inte finns något mer att hämta. Jag har kollat i alla mappar, spam, drafts, star whatever i google apps och bara 261 stycken plus ett enda i spam. Om jag ändå bara visste vilka email det var...

Bevaka tråden