Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Migreringen från Google Apps har påbörjats, kommer ta en liten stund att flytta 30-40k mail.

Ursprungligen av keptang:

Migreringen från Google Apps har påbörjats, kommer ta en liten stund att flytta 30-40k mail.

Va flyttar du till?

Ursprungligen av ill_chrill:

Va flyttar du till?

outlook.com med egna domäner.
domains.live.com

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-22 23:29
Ursprungligen av keptang:

outlook.com med egna domäner.
domains.live.com

Hur flyttar du?

Ursprungligen av zappee:

Hur flyttar du?

Från egen domän hos Google till egen domän hos Microsoft så verkar det inte finnas något annat sätt en att gå via en klient.
Funkar dock fint, använde Outlook.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 15:56
Ursprungligen av keptang:

Från egen domän hos Google till egen domän hos Microsoft så verkar det inte finnas något annat sätt en att gå via en klient.
Funkar dock fint, använde Outlook.

Okok, lär ta sin tid bara

Ursprungligen av zappee:

Okok, lär ta sin tid bara

Sådär, Google-fri.

Satte upp på en ny domän (som jag redan hade) med outlook.com istället.
Alla gamla Gmail (inkl. apps)-adresser vidarebefordras till nya outlook.com-adressen och raderas därefter.

Allt (mail/kontakter/kalender) synkar så fint, I'm happy.

Ett "fejk" Gmail-konto kvar för tjänster som Youtube.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 17:51
Ursprungligen av keptang:

Sådär, Google-fri.

Ur askan i elden?

Har blivit straffkn****d av microsoft med både grovsalt och glassplitter för många gånger för att lägga något hos dem.

Nu senast att de kräver att abonnemang hos dem för att "låsa upp" Netflix på Xbox. Va?! Betala lösensumma för att låsa upp internet och tredjepartsappar på sina egna enheter man betalat kontant för.... .ett sådant företag får ingen business av mig.

Ursprungligen av keptang:

outlook.com med egna domäner.
domains.live.com

Hur har det fungerat så här långt tycker du?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Hur har det fungerat så här långt tycker du?

Fungerar suveränt, inga hiccups eller något.
ActiveSync till iOS-enheter fungerar klockrent också.

Ursprungligen av keptang:

Sådär, Google-fri.

Satte upp på en ny domän (som jag redan hade) med outlook.com istället.
Alla gamla Gmail (inkl. apps)-adresser vidarebefordras till nya outlook.com-adressen och raderas därefter.

Allt (mail/kontakter/kalender) synkar så fint, I'm happy.

Ett "fejk" Gmail-konto kvar för tjänster som Youtube.

Kostnad?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-30 16:19
Ursprungligen av grenhall:

Kostnad?

0 kronor.

keptang, Har du fått exchangesynken att fungera i OS X? Det fungerade smidigt i iOS men i Mail.app vägrar den

Ursprungligen av zappee:

0 kronor.

keptang, Har du fått exchangesynken att fungera i OS X? Det fungerade smidigt i iOS men i Mail.app vägrar den

Yep, 0 kronor.

Har inte testat med Mail.app tyvärr (använder det inte).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-30 18:47
Ursprungligen av keptang:

Yep, 0 kronor.

Har inte testat med Mail.app tyvärr (använder det inte).

Ok, vad kör du för mailklient?

Ursprungligen av zappee:

Ok, vad kör du för mailklient?

Jag använder Outlook.
Men det finns ingen ActiveSync aktiverad för annat än mobila enheter så det är nog inte möjligt utan något typ av hack.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-31 18:13
Ursprungligen av keptang:

Jag använder Outlook.
Men det finns ingen ActiveSync aktiverad för annat än mobila enheter så det är nog inte möjligt utan något typ av hack.

Hm, det står ju dock med här Skicka och ta emot Outlook.com-mejl från en app - Microsoft Windows

Ursprungligen av zappee:

Korrekt, till Outlook på Windows finns det och funkar utmärkt, med denna Microsoft Office Outlook Hotmail Connector - Outlook - Office.com .

ALLT är bättre än Google...

Ursprungligen av Scuderia-F1:

ALLT är bättre än Google...

Så handen på hjärtat, du söker bara via Bing och Duck Duck Go? Och du använder bara Apples kartor?

Ursprungligen av Adrian B:

Så handen på hjärtat, du söker bara via Bing och Duck Duck Go? Och du använder bara Apples kartor?

Nu rörde väl diskussionen iofs mail klienter.
Men för att svara på dina frågor så, ja jag använder Googles sökfunktion, nej jag har inte Google Maps i min bil, iPhone eller iPad.

Nej, jag har inget Google konto.

Senast redigerat 2013-01-04 12:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-30 18:11

Njäe.. Google och Apple har jag ett ljummet, sunt kritiskt förhållande till... Microsoft skyr jag som pesten.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2013-01-04 12:25

Tänk vad smidigt om Apple skulle släppa icloud för egen domän... Men lär väl förbli en dröm..

Ursprungligen av kim_sv:

Tänk vad smidigt om Apple skulle släppa icloud för egen domän... Men lär väl förbli en dröm..

Jag hade dumpat min egna mailserver direkt för det. I en handvändning. Men tills dess så är det Kerio Connect som gäller.

Jag märkte nu att jag "drabbats" av detta att Google har ändrat grejer, då jag tänkte lägga till frun som en användare i mitt GoogleApps för min personliga domän.

Det jag inte förstår och inte hittar någon info om är hur jag kommer in som admin igen? Jag är ju adminen för min domän och tidigare fanns det en länk till admin-sidan, men nu hittar jag den inte.

Är det någon som hittat rätt plats att logga in som admin igen?
Om man nu vill lämna Google, är det bara att skapa ett nytt konto tex Microsoft och sedan ändra inställningarna hos Loopia som har hand om domänen?
Finns det andra som ni känner till som funkar bra? Gäller 5-tal adresser till min domän.

EDIT. Hittade tillslut vart det var.. Otroligt att man kan gömma något så otroligt..
Och om jag förstår rätt, eftersom jag hade ett konto tidigare, jag jag ha max 10st unika användare?

Senast redigerat 2013-01-17 13:39
Ursprungligen av J THOMAS E:

Om man nu vill lämna Google, är det bara att skapa ett nytt konto tex Microsoft och sedan ändra inställningarna hos Loopia som har hand om domänen?

Ja precis, skapa konto/registrera domänen här; https://domains.live.com/

Citat:

Och om jag förstår rätt, eftersom jag hade ett konto tidigare, jag jag ha max 10st unika användare?

Menar du hos Google? Isåfall kan det vara olika antal för dig och för mig.
Du ser i Googles kontrollpanel hur många användare du kan ha.

Ok. Får kolla upp Microsofts version lite mer..

Hittar faktiskt ingen info om antalet när jag kollar runt i GoogleAdmin, men så länge den inte säger stopp så fyller jag på med användare..

Här är länken om någon annan letar någon ggr.. (Produkter Google Apps for Business) "Skrolla" sedan uppåt så finns det en liten "loggin-länk" till höger..

Ursprungligen av J THOMAS E:

Ok. Får kolla upp Microsofts version lite mer..

Hittar faktiskt ingen info om antalet när jag kollar runt i GoogleAdmin, men så länge den inte säger stopp så fyller jag på med användare..

Så vitt jag vet ska vi som skaffat Google Apps innan ändringen fortfarande kunna använda det som tidigare och har samma gräns på användare som tidigare. Ändringen gäller bara de som vill skapa ny Google Apps-domän. (Än så länge...)

Största anledningen till att jag dumpade Google är för att ActiveSync (som ingår i Google Sync) är ett minne blott om drygt 2v.
Samt begränsningar i antal konton, men det hade inget större avgörande..

https://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=2716936
Official Google Blog: Winter cleaning

Starting January 30, 2013, users, other than paid Google Apps users, won't be able to set up new devices using Google Sync.

Ursprungligen av keptang:

Största anledningen till att jag dumpade Google är för att ActiveSync (som ingår i Google Sync) är ett minne blott om drygt 2v.
Samt begränsningar i antal konton, men det hade inget större avgörande..

https://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=en&answer=2716936
Official Google Blog: Winter cleaning

Starting January 30, 2013, users, other than paid Google Apps users, won't be able to set up new devices using Google Sync.

innebär det att man inte kan lägga till sitt mail-konto i ios-enheter med exchange-alternativet för att få mail med push?
och att man då måste välja gmail-alternativet i epost-inställningarna när man skapar konto? (och då inte få mail med push)

Ursprungligen av mjewl:

innebär det att man inte kan lägga till sitt mail-konto i ios-enheter med exchange-alternativet för att få mail med push?
och att man då måste välja gmail-alternativet i epost-inställningarna när man skapar konto? (och då inte få mail med push)

Korrekt, från 30 januari så får du köra med IMAP på nya enheter. Det går bort för mig.

Bevaka tråden