Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det nya tangentbordet till iMac

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 19:44

Vad tror ni om det nya tangentbordet till iMac 20" och 24"? Jag skulle gärna ha en numerisk del, även om jag förstår argumenten mot.

Min största fråga berör, som oftast, säkerheten. Kommer tangentbordstryckningarna att krypteras? Krypteras hårt? Att i klartext skicka text från ett tangentbord är en stor, stor säkerhetsrisk.

  • Medlem
  • 2007-08-07 20:48

Det finns två varianter:

1. Med numerisk del, med usb-sladd. <-- Kommer som standard
2. Utan numerisk del, trådlös med Bluetooth.

apple.com/keyboard/

>>Nedan Det trådlösa!!!<<

Senast redigerat 2007-08-07 21:14

Låter som en ok komprimiss istället för 4 varianter. Jag skulle inte vilja vara utan numeriska delen.

Tror ni inte att det kommer en numerisk trådlös del som tillbehör!
Om inte från Apple så från någon annan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 21:57
Ursprungligen av EricBradley:

Tror ni inte att det kommer en numerisk trådlös del som tillbehör!
Om inte från Apple så från någon annan

Säkerligen Från typ MacAlly, Kensington eller någon annan...

- Torkel

skitsnygga tangentbord!

Shit! Sjukt snygga båda två.
Sjysst med ett laptoptangentbord också, väldigt kompakt och man slipper ställa om sig när man går från sin bärbara till sin stationära, helt klart en fördel för hur ofta använder man egentligen den numeriska delen?

Blir grymt sugen på att köpa, fast man inte "behöver" nytt tangentbord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-07 21:53
Ursprungligen av tobiwan:

Shit! Sjukt snygga båda två.
Sjysst med ett laptoptangentbord också, väldigt kompakt och man slipper ställa om sig när man går från sin bärbara till sin stationära, helt klart en fördel för hur ofta använder man egentligen den numeriska delen?

Blir grymt sugen på att köpa, fast man inte "behöver" nytt tangentbord.

Fast poängen med ett externt till den bärbara är ju ofta att få ett fullstort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 21:55

En era har gått ur tiden... Äpplet borta från tangentbordet...

Mycket snygga tangentbord får jag säga, men notera att självaste Apple tagit bort Äpple-symbolen från Kommandotangenten...

Logiskt kanske, med tanke på att snabbkommandona i menyerna i Finder & andra program ju inte längre föregås av just Äpple-symbolen, utan sedan urminnes tider den välkända Kommando-symbolen

Synd tycker jag,

- Torkel

Senast redigerat 2007-08-07 22:13
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-07 22:12
Ursprungligen av Spiken:

Min största fråga berör, som oftast, säkerheten. Kommer tangentbordstryckningarna att krypteras? Krypteras hårt? Att i klartext skicka text från ett tangentbord är en stor, stor säkerhetsrisk.

På det med sladd = nej.

På det trådlösa = ja om du har OS X 10.4 (alla versioner tror jag), i 10.3 fanns det en kryssruta för att slå på och av krypteringen.

Bild från 10.3.9:

Ursprungligen av molia:

På det med sladd = nej.

På det trådlösa = ja om du har OS X 10.4 (alla versioner tror jag), i 10.3 fanns det en kryssruta för att slå på och av krypteringen.

Bild från 10.3.9:

Är det automatiskt krypterat (i 10.4) eller måste man slå igång det? Ser ingen knapp för kryptering, a la den du har på bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-07 22:29

molia: Tack! Ska försöka nosa upp vilket protokoll som används och så innan jag är helt nöjd, men det låter väldigt bra.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-08-07 22:58
Ursprungligen av Spiken:

Ska försöka nosa upp vilket protokoll som används och så innan jag är helt nöjd, men det låter väldigt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/E0_(cipher)

Senast redigerat 2007-08-08 03:28
  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-08-07 22:48

Attans att det är 3-5 _veckors_ leveranstid på det trådlösa, jag vill ju ha ett nyss! Nåja, boo boo..

jag hade rätt!

jag skrev tidigare i en tråd om hur man skulle lösa iden med det trådlösa tangentbordet vs. tunnheten på det!

Och jag skrev ju att det skulle vara smartast och snyggast att göra "överdelen" som en rundstav!

älskar att ha rätt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 10:02
Ursprungligen av rosen888:

jag hade rätt!

jag skrev tidigare i en tråd om hur man skulle lösa iden med det trådlösa tangentbordet vs. tunnheten på det!

Och jag skrev ju att det skulle vara smartast och snyggast att göra "överdelen" som en rundstav!

älskar att ha rätt!

Hahaha, vad gött! Jag har läst den tråden du syftar på. Jag däremot älskar att ha fel, för det skakar om min värld så att man får sån kick alltså...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 10:10

Det nya tangentbordet uppfyller min önskan om hur jag vill att ett tangentbord ska vara!

Slimmad, borstad metall, laptoptangenter, trådlös och utan den numeriska delen... Åh, den kommer att både tillfredställa mig och passa utmärkt till min Mac Pro!

Minnet av att jag nyligen införskaffa mig BT-tangentbord från Apple är som bortblåst! Begäret och ivrigheten är obeskrivlig... Hahahaha!

Jag har egentligen inget behov av ett trådlöst tangentbord till min mac (skulle dock behöva ett till min PC), men är verkligen sugen på detta!
Hade det funkat till min PC så hade det redan varit beställt.
Men det är så snyggt att jag till och med funderar på att köpa ett ändå... Ett trådlöst tangentbord kan man ju alltid använda, eller?...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 17:24
Ursprungligen av Reisan:

Det nya tangentbordet uppfyller min önskan om hur jag vill att ett tangentbord ska vara!

Slimmad, borstad metall, laptoptangenter, trådlös och utan den numeriska delen... Åh, den kommer att både tillfredställa mig och passa utmärkt till min Mac Pro!

Minnet av att jag nyligen införskaffa mig BT-tangentbord från Apple är som bortblåst! Begäret och ivrigheten är obeskrivlig... Hahahaha!

Kan inte annat än hålla med!

Letade långt och länge efter ett tgb som detta utan att hitta något. Det närmsta jag kom var ett MacAlly Icekey. Det blir till att shoppa ett sånt här ASAP!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-08 13:51

det trådlösa e sån given grej till vardagsrumsbordet - till mediaminin behövs ju inget num pad...

Ursprungligen av Wiberg:

det trådlösa e sån given grej till vardagsrumsbordet - till mediaminin behövs ju inget num pad...

Det är nog så Apple tänkt. Jobs sa något i stil med att de som använder trådlösa tangenbord har en tendans att flytta på dom oftare och ta med sig dom och då är ett litet format önskvärt.

Ärligt talat har jag aldrig riktigt förstått poängen med trådlösa tangentbord om man bara har dom på samma plats hela tiden. Det blir förstås en sladd mindre, men å andra sidan måste man byta batterier eller ladda det då och då. En trådlös mus är mera förståeligt, den rör man på och då kan sladden vara ivägen. Samma gäller om man t.ex. har just en "mediamini" eller liknande och vill kunna skriva från soffan, då är ett trådlöst tangentbord motiverat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 14:52

Varför aldrig tangentbord med styrplatta?

Jag har en PowerBook och tycker det absolut snabbaste sättet att arbeta är med ett tangentbord med styrplatta så man slipper flytta handen bort till en mus hela tiden.

Men varför har ingen konstruerat ett trådlöst tangentbort med styrplatta?

Om man t.ex. kör datorn som mediacenter är det ju otroligt opraktiskt att sitta i soffan med ett supersnyggt trådlöst tangentbort i knät om men ändå måste ha en mus på ett bord... Visst, det finns ju numera fjärrkontroll men om man t.ex. vill surfa på sin HD-TV? Och även om man sitter rakt framför sin stationära iMac så vore det som sagt effektivare med en inbyggd styrplatta jämför med en mus...

Oerhört svårförståeligt tomrum i produktsortimentet!!

Ursprungligen av RobertK:

Men varför har ingen konstruerat ett trådlöst tangentbort med styrplatta?

Precis vad jag tänkte när Jobs pratade om att folk gärna tar med sig trådlösa tgb till soffan. Skulle vara mycket smidigt.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Precis vad jag tänkte när Jobs pratade om att folk gärna tar med sig trådlösa tgb till soffan. Skulle vara mycket smidigt.

Finns ju faktiskt ett sådant på marknaden. Dock så finns det inte med Svensk tangentuppsättning, plus att det verkligen inte är speciellt snyggt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-08 14:59
Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat har jag aldrig riktigt förstått poängen med trådlösa tangentbord om man bara har dom på samma plats hela tiden.

Guilty as charged! Jag tillhör den skaran. Enda tänkbara motiveringen är väl: "Men, men tänk om ifall att..."

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-08-08 15:36
Ursprungligen av Adrian B:

Ärligt talat har jag aldrig riktigt förstått poängen med trådlösa tangentbord om man bara har dom på samma plats hela tiden. Det blir förstås en sladd mindre, men å andra sidan måste man byta batterier eller ladda det då och då.

Jag bytte nog batterier i mitt nuvarande trådlösa Apple-tangentbord för första gången efter drygt ett år. Det kan jag leva med för att få en sladd mindre.

Ursprungligen av johanf:

Jag bytte nog batterier i mitt nuvarande trådlösa Apple-tangentbord för första gången efter drygt ett år. Det kan jag leva med för att få en sladd mindre.

Ah, ok det var ju inte så farligt. Jag kanske bara är nedsudlad av alla andra sladdar här hemma att jag inte lider just av den (ström, högtalare, USB -> USB-hub, DVI till extern skärm, ström extern skärm, mus, tangentbord, externa hårddiskar, iPod-sladd, iPod shuffle-sladd osv osv.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-10 18:35
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ok det var ju inte så farligt. Jag kanske bara är nedsudlad av alla andra sladdar här hemma att jag inte lider just av den (ström, högtalare, USB -> USB-hub, DVI till extern skärm, ström extern skärm, mus, tangentbord, externa hårddiskar, iPod-sladd, iPod shuffle-sladd osv osv.)

Vill ni se en bild på mitt ormbo?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-08 16:30
Ursprungligen av johanf:

Jag bytte nog batterier i mitt nuvarande trådlösa Apple-tangentbord för första gången efter drygt ett år. Det kan jag leva med för att få en sladd mindre.

OT: Stilig ikon! Openbsd for life.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-21 20:57
Ursprungligen av johanf:

Jag bytte nog batterier i mitt nuvarande trådlösa Apple-tangentbord för första gången efter drygt ett år. Det kan jag leva med för att få en sladd mindre.

Jag köpte ett trådlöst Logitec-tangentbord till min gamla pc för minst tre år sen och jag har nog aldrig bytt batteri i det. Tangentbord verkar inte dra speciellt mycket ström. När jag trott att batteriet gett upp har det visat sig att jag bara råkat blockera mottagaren

Bevaka tråden