Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens bästa företag

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-09 08:52

"Vårt mål är att göra världens bästa PC" säger Steve Jobs. Jag kanske befinner mig i ett macbubbla men jag tror verkligen att Jobs menar det han säger. Apples mål är att göra världens bästa produkter och sen tjäna pengar på dom, inte tvärtom. Jag kan tänka mig fler företag som har en liknande profil - Tivoli Audio, Hasselblad och Kurzweil.
Någon som kan nämna några fler sådana företag?

Har inte alla företag detta mål även om alla har en subjektiv uppfattning om vad som är "världsbäst"?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-09 09:03

Ja det är möjligt, men det är inte den känslan man får från vissa företag. När dom skeppar "good enough"-grejor. Det är så klart en subjektiv bedömning, men jag menar företag som strävar efter den perfekta kvaliteten och inte låter sig hejdas förrän dom är riktigt nöjda med produkten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-09 09:21

Enligt amerikansk aktiebolagslag så är det kriminellt/straffbart att ha några andra intressen än ägarnas (aktieägarnas) intressen. Apple är - precis som vilket annat kapitalistiskt företag som helst - börsnoterat med vinstpiskan i ryggen. Om Apple-konsumenterna krävde/konsumerade usla skitadorer i frigolit så skulle Apple tillverka sådana så det rykte om det. Om Jobs - och några andra på det företaget - skulle jobba där är väl tveksamt.

Det finns inget gott eller altruistiskt inom Apple och att som konsument utveckla en annan relation till ett företag - än en krass vaksam biznizrelation - är inte sunt enligt mig. Däremot kan man givetvis utveckla starka känslor till en produkt (se barn/leksaker - vi är alla barn hela livet). Kan man dessutom skapa konstnärliga produkter med verktyget så kan man givetvis bli väldigt fäst vis mojängen. Vår primathjärna funkar dessutom så att om vi ägnar väääldigt mycket tid åt något - som dessutom är repetitivt - så utvecklas en trygghetskänsla.

Jobs diggar sitt jobb utöver det vanliga. Det är uppenbart. han är också en gammal hippie som sugit i sig en hel del mariujana och tagit sina tripper - och han har mera pengar än han själv och generationer av avkomma kan spendera - så he's not in it for the money.

Jag tror inte det är burkarna/os/apps i sig själv som driver honom. Han älskar att jobba helt enkelt. Han älskar att göra det han gör och det socialkulturella mönstret - och mötena med människor - det innebär.

Jag personligen får förhöjda serotoninvärden av en Mac och OSX. Det är väl som när den gamle smeden älskar sina verktyg - eller sjömannen älskar skutan. Men företaget Apple har jag inga känslor för. Jag har aldrig några känslor för företag - förutom negativa när dom beter sig osedvanligt vidrigt. Om jag ägde ett företag - och jobbade inom företaget halva mitt liv - så skulle jag säker utveckla känslor gentemot det.

Det finns många som Jobs. Han är känd, det är allt. Utåtriktad, mediepositiv, keynotes, högprofilerat företag.

(Hasselblad ägs väl av ett japanskt konglomerat?)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-09 09:29

Just Hasselblad är väl ett exempel på ett företag som inte håller på med att bli världens bästa företag: det konkade för ett par år sedan. Deras nya fina huvudkontor nere i Göteborgs hamn står övergivet sedan ett par år tillbaka. Gå in på Jan Jörnmarks hemsida och vidare till Hasselblad och läsa om företaget.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-09 09:48

Det är klart att ett företag måste företräda aktieägarnas intressen - att tjäna pengar. Men jag tror det finns företag som verkligen har ett brinnande intresse av sina produkter och sådana som är lite halvmjäkiga - "In it for the money". Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-10 22:24

Blanda inte ihop multi-nationella företag med enskilda personer.
Jobs m.fl. brinner säkerligen för det han gör, men styrelsen är nog inte lika intresserade förrän de ser kvartalsrapporten på sitt skrivbord. Därmed inte sagt att de inte gillar att sitta i styrelsen och vara med om att skapa fina produkter (det är ju alltid kul att kunna vara stolt över det man åstadkommer) men i slutändan är det pengarna som styr.

1
Bevaka tråden