Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples prissättning i Europa är tveksam

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 04:27

Det här är min första post i detta forum. Jag har hur som helst gjort en liten prisjämförelse mellan olika länder i världen.

Omräknat till US-dollar ser priserna ut så här för nya iMac G4:

Priserna är från Apple Store och är inklusive moms, VAT, sales tax, Mehrwertsteuer och motsvarande. Synpunkter? Ska man flytta till den uppstigande solens rike? Smaskens käk har de också, japsarna.

Jag har postat samma prisjämförelse på Macword US diskussionsforum där jag håller till för det mesta. (Det är därför ländernas namn är på utrikiska.)

[ 18 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

I svenska kr:

Japan 12 914 kr
USA 13 970 kr
Sverige 19 063 kr
Finland 22 880 kr

Det skiljer alltså 9966 kr mellan Japan och Finland. Det är en saftig summa pengar.

Jag tror att prisskillnaderna har några olika orsaker:

1. Momssättning i olika länder
2. Fraktkostnader
3. Försäljningsvolymer
4. Allmän prisnivå i länderna

Så jag tror inte att allt är Apples fel.

Men jag skulle inte tacka nej till att den nya iMacen skulle kosta 12 914 kr

  • Medlem
  • 2002-02-18 09:49

Jag har ingen aning om varför det fungerar så här, men när jag för länge sedan köpte en Nikon i USA så var den billigare där än i tillverkningslandet Japan. Försäljaren sa att det berodde på ett högt antal importerade enheter.
Ifall man skulle anpassa prissättningen till olika länders köpkraft, skulle det vara billigare i Sverige, så det kan det inte vara.
Eftersom Apple agerar sin egen slutleverantör och generalagent, så måste det vara de som sätter priserna. Förmodligen har de samma vinstmarginaler i alla länder, och det blir sådana skillnader. Att Finland är så dyrt är ju lite konstigt, Japan vet jag ingenting om...

... särskilt som japan är MYCKET dyrt...

Där är iMacen verkligen prisvärd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 10:48

Hmmm, problemet är att i det här fallet är det Apple som sätter priserna eftersom de är hämtade från Apple Store. Jag ville bara visa vilka enorma prisskillnader det handlar om.

Prissättningen är fri. Jag är inte säker på att Apple väljer att ha samma marginaler i alla länder. Apple har historiskt sett sålt med olika marginaler. Jämför studentpris. Däremot kan vi nog förutsätta att Apple i slutändan vill maximera sin vinst. Den drivkraften är mycket starkare än "rättvisa pris", om det finns något sådant.

Jag vet inte hur det är med tullsatser på elektronik som skeppas från Asien till USA eller till EU. Men, jag kan tänka mig att det kan vara något som påverkar Japenernas pris positivt. Hur är det med fabriksgaranti? När jag var yngre så hade vi i Sverige 1 år, och jag har för mig att det bara var 3 månader i USA. Garantitiden påverkar självklart också priset.

Frihandel är konsumenters skydd mot prisskillnader. Köp en iMac från Japan, på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 12:01

Men det handlar inte om några "rättvisepriser" utan om marknadsmässighet. iMac G4 är helt enkelt inte konkurrenskraftig med dessa priser - inte på hemanvändarmarknaden.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men det handlar inte om några "rättvisepriser" utan om marknadsmässighet. iMac G4 är helt enkelt inte konkurrenskraftig med dessa priser - inte på hemanvändarmarknaden.

Låt marknadskrafterna jobba då. Apple bryr sig jättemycket om vad konsumenter gör, jag tror dom struntar fullständigt i vad vi tycker. Vi får se. Jag tror fortfarande att iMacen kommer att bli en komersiell framgång för Apple. Men, du kan vara säker på att Apple heller lägger ner en produkt än fortsätter att tillverka och sälja den med förlust. Vad Apples marginaler är struntar jag som konsument i. Däremot tror jag det är lite förmätet att som konsument tala om för Apple hur DOM skall tjäna pengar. Det är lite som att försöka lära pappa göra barn.

Var säker på att Apple har prissatt sina produker för att i slutändan tjäna så mycket pengar som möjligt. Ibland kanske dom göra felaktiga beräkningar men tvivla aldrig på deras avsikter. Apple drivs av affärsmän, inte präster.

Inför frihandel och eliminera det otyg som kallas tullar. Jag är extremt irriterad på det idiotiska "man får bara föra in varor för 1700 kronor från ett icke-EU-land".

Det sjukliga med det är uppenbart om man betänker följande:

1. En Mac tillverkas hos Apple på Irland (inom EU och av arbetskraft som betalar skatt etc inom EU).

2. Denna Mac exporteras sedan till ett land som inte är med i EU.

3. Vid importen till detta land läggs tull på.

4. En person köper den EU-tillverkade Macen tillsammans med diverse EU-tillbehör och ska importera den till EU.

5. Då måste personen alltså betala tull m.m på en VARA SOM REDAN BESKATTATS INOM EU!

Detta system är så sjukt att man nästan inte har ord för att beskriva det. Det idiotiska förslaget om att försöka ta ut skatt på nedladdningar från USA gör det bara värre.

Den enda lösningen är att införa frihandel. Amerikanska företag får väl starta dotterbolag i Europa och erbjuda nedladdningar från EU-servrar för att komma ifrån detta idiotiska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 12:57

Jag tycker inte att jag var förmäten. Jag ville bara göra en så rättvisande prisjämförelse som möjligt. Prislistan visar vad grejorna verkligen kostar i Apple Store runt om i världen.

Citat:

Var säker på att Apple har prissatt sina produker för att i slutändan tjäna så mycket pengar som möjligt. Ibland kanske dom göra felaktiga beräkningar men tvivla aldrig på deras avsikter. Apple drivs av affärsmän, inte präster.

Tack för att du upplyste mig.

Poängen är att Apple har prissatt iMac på tok för högt hur man än vrider och vänder på det! Kolla vad man får för de pengarna på pc-sidan. Enkel matematik: folk väljer det som ger mest. Varför skulle jag som konsument betala det dubbla för mindre? 18 495 pix inklusive moms för instegsmodellen? Det funkar inte på hemanvändarmarknaden. Det är inte 1987 längre.

Man kan undra ibland om inte Jobs är lite av en överstepräst ändå. Svart polo och knäppta händer, stor symbol på väggen, hängivna åhörare... Ja, jag var med när 99mac visade MWSF lajv på stor duk och jag måste väl med all rätt anses vara en av de troende.

[ 18 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

När det gäller det idiotiska systemet jag nämnde:

En konstgjord andning skulle vara att helt enkelt slopa moms/tull på varor inköpta utanför EU om de är tillverkade inom EU. D.v.s: köper jag en Saab i Tjeckien får jag föra in den utan problem, eftersom den är tillverkad inom unionen.

Köper jag en irländsk Mac råder också tullfrihet etc. I annat fall kan det gå väldigt långt med idiotierna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 13:38

Visst, visst. Men ämnet för tråden var väl Apples prissättning, inte EUs tullmurar?

Angående Japan kan det bero på att yenen rusar rakt ner och inga japaner har några pengar just nu. Det, och att det bara blir värre - vilket japanerna vet. Vill Apple kunna sälja någonting där måste det vara billigt.

Varför det är så dyrt i Finland har jag alls ingen aning om...

Förresten är maten i Japan inte alls god - den är fruktansvärd.
(I vart fall om man är vegetarian)

/Martin

Jag tycker din prisjämförelse var bra. Jag kanske var otydlig. Det kom ett antal svar på ditt inlägg som verkade försöka hitta rationella skäl till prisskillnaderna. Jag vände mig lite mot resonemanget att Apple måste ha samma marginaler på samtliga marknader. Eller överhuvudtaget "rationella priser". Dom försöker bara maximera vinsten, direkt eller indirekt. Flybolag säljer samma flygstol till helt olika priser, för att dom kan.

Jodå, jag har argumenterat för hur otroligt billga PC-burkar är här i forumet tidigare. Kolla t ex. ArsTechnicas budget-box för $761.20. I deras budget-PC har dom t ex DDR266-minne, och inte PC100 som det sitter i en iMac... http://arstechnica.com/guide/system/budget.html

I mina ögon är Macintosh en dyr och bra dator. Apple kan inte kämpa på alla fronter på en gång. Man försöker vara sexig, lättanvänd och kraftfull. Billigast får någon annan vara. Det är mycket svårt att tjäna pengar på att vara billigast.

Ja, nog påminner Jobs lite om en präst. Det är faktiskt det jag gillar mest honom, hans drivkraft är att göra coola produkter snarare än egen ekonomisk vinning. Pengar har han redan.

Priserna är från Apple Store och är inklusive moms, VAT, sales tax, Mehrwertsteuer och motsvarande. Synpunkter? Ska man flytta till den uppstigande solens rike?

Jag kollade priset på G4/1000MP i Kanada och Sverige och dom är nästan exakt samma (Kanada dollar är 6.64 kronor).

Då är Svenska priset exkl moms. Därför påstår jag att prisskillnaden inte är annan än att dom lokala skatterna skiljer sig åt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 14:36
Citat:

I mina ögon är Macintosh en dyr och bra dator. Apple kan inte kämpa på alla fronter på en gång. Man försöker vara sexig, lättanvänd och kraftfull. Billigast får någon annan vara. Det är mycket svårt att tjäna pengar på att vara billigast.

Håller med. Problemet är bara att Apple sopas av banan på hemanvändarsidan helt enkelt därför att man får mer (mera meggahärts, större plåtburk, mer fågelbajsfärgad plast) om man köper en pc. Fast iBook 14" är riktigt prisvärd och bra. Om Jobsen bara ville peta dit en G4 också så skulle jag vara nöjd och glad.

Citat:

Ja, nog påminner Jobs lite om en präst. Det är faktiskt det jag gillar mest honom, hans drivkraft är att göra coola produkter snarare än egen ekonomisk vinning. Pengar har han redan.

Jag gillar honom också, fast han är lite av en diktator.

[ 18 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-18 14:41
Citat:

Jag kollade priset på G4/1000MP i Kanada och Sverige och dom är nästan exakt samma (Kanada dollar är 6.64 kronor).

Då är Svenska priset exkl moms. Därför påstår jag att prisskillnaden inte är annan än att dom lokala skatterna skiljer sig åt.

Jo visst, fast nu kollade jag bara hemanvändarmarknaden, dåra. G4/1000MP är en fin kärra, men knappast en maskin som Nisse Svensson i Rågsved har råd med. Priserna på listan avser iMac G4 och varierar enormt från land till land.

Mondo , prisskillnaderna beror ju mycket på valutakursernas upp & nedgång sedan apple fixerade iMac priserna , mycket händer på valutabörserna på 50 dagar .Sedan så är det låga japanska priset till stor del beroende på att Japan av tradition har låga elektronikpriser plus att Japan är ett litet land med enormt många invånare = billigare att distribuera och marknadsföra.Att Taiwan ligger på en armslängd är ju inte heller negativt.Har också för mig att Apple i Japan har en större procentuell andel av datoranvändarna vilket kan möjliggöra lägre priser.

I USA så varierar ju dessutom priset beroende på i vilken delstat man köper sin Mac.På grund av att de har olika hög moms .

Slutligen så är jag lite trött på alla som jämför Mac-priser med PC-priser. Visst kan man bygga ihop en PC för runt 10.000:- men en märkes PC "motsvarande" nya iMac kostar faktiskt inte många kronor mindre. Och med tanke på att stora PC tillverkare som DELL inte har någon egen hårdvaru eller program- utvecklingsavdelning så framstår ju deras datorer som dyra.Köper man en MAC så bidrar man ju till utvecklingen. Och inte bara till kopierande skruvaihopboxarföretags vinst.

1
Bevaka tråden