Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark eller InDesign? Omröstning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför väljer du det ena framför det andra?

va? Huh?

Tycker att Adobes hela GUI är lättare att använda. Quark är ett mycket bra program och funkar underbart men jag måste välja InDesign för dom små saker som bara Adobe lyckats med. Sen måste jag alltid ändra bilder i Photoshop eller EPSar i Illustrator så jag måste ha alla program. NU så funkar CS3 för allt. För mig ialla fall.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-16 21:42

Större Redaktion eller Privat studio ???

Jag har använt Quark sedan många år, men funderar på att gå över till ID. Vill veta varför ID är bättre - om det nu är det.

Både i stor redaktion och i litet företag.

Ursprungligen av Drummer:

Jag har använt Quark sedan många år, men funderar på att gå över till ID. Vill veta varför ID är bättre - om det nu är det.

Både i stor redaktion och i litet företag.

Jag har jobbat med QuarkXPress sedan version 2.5 både med stora tidningsprojekt och mindre produktioner. För tidningsproduktion var PageMaker inget alternativ, segt, inga extensions och ofta kruppade dokument – »Bad table index«… Men hade helt klart funktioner som var mycket bra och som inte fanns i QXP.
QXP å andra sidan snabbt, stabilt och utbyggbart, men glöm inte Quarks fientliga inställning till kunderna, taskiga support och trasslet med donglar…
De tidiga versionerna av InDesign kändes inte lovande.

Jag har länge stått på QXPs planhalva, men gör det inte längre. Sen ID 3.0 har jag successivt gått över till att helt arbeta med ID. Men måste (det känns faktiskt så) ibland producera i QXP 6/7.
ID är idag mycket mer förfinat och precist än QXP, jämför exempelvis formatmallar mellan programmen…
Att QXP hänger kvar beror nog mest på antika publiceringssystem som kostar en hel del att konvertera/byta ut.

Quark är ett program som gör de flesta grunderna väl, men har många år på nacken. InDesign är modernare, kan mer och kan anpassas till olika arbetsflöden och produktioner i högre grad.

Om man är nöjd med Quark så finns det väl egentligen ingen anledning att byta - funkar det så funkar det, inte sant?

Däremot så vill jag gärna säga att om man går över till InDesign så bör man också kosta på sig en bra utbildning. För till skillnad från vad många tror så går det inte att bara starta ett program och vara produktiv. Naturligtvis kan man lära sig på egen hand, men det tar många gånger längre tid och risken finns att man underutnyttjar programmet.

Den risken är faktiskt större när man kommer från Quark, än om InDesign är det första layoutprogram man lär sig, eftersom vana Quark-användare tenderar att försöka hantera InDesign som om det vore Quark, vilket det inte är, och därför jobbar MOT programmet, snarare än med.

Och jag har några tusen konvertiter jag guidat som bekräftar det

• Medlem
  • 2007-08-17 09:17

Jag skriver under på Richards resonemang, med reservationen att jag inte har satt mig in i QXP 7. Jag hade betan hemma ett tag, och min installation var praktiskt taget oanvändbar så jag utgår från att det var fel på något annat är Quarkens funktionalitet.

1
Bevaka tråden