Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer Mac-frågor (mer nyfiken..)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några fler frågor som uppstått under min datorjakt.
Hur pass kompatibelt är OSX med XP?
Frågan kanske låter helkorkad men man har ju kamrater med XP och är bortskämd med att bara dunka in en tvinnad kabel och byta filmer, musik m.m. fram och tillbaka mellan datorerna.
Om man tar en PB med OSX och drar en sladd till en XP - vad händer det då?
Hittar de varandra lika enkelt som två PC?
Kommer Macken att spruta in ngt slags gift i PCn, lösa upp denna och sedan suga upp den genom sladden?
Eller händer det ingenting?

För skojs skull frågade jag data-nissen på kontoret om det skulle gå att pula in en Mac i nätverket - och jodå - det skulle gå.
Han visste inte hur man skulle göra men han var övertygad om att det var möjligt.
Och det var ju lite peppande.

En 12" PB med 60 gig HD och maxat minne är ju faktiskt inte ens dyr. Pula i samma prestanda i en Dell så brakar ju priset iväg ordentligt.

Ni som switchat från PC - vilka är era erfarenheter? Vilka problem kan uppstå?
Och inte minst - vilka fördelar har ni uppskattat mest?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 23:04

Det är mycket enkelt...

1) Plugga in nätverkskabelns ena ände till din Mac och den andra till din PC.

2) Väl sedan vad du ska dela ut på din PC.

3) Därefter går du tilbaka till din Mac och väljer "Anslut till server..." från menyn "Gå" i Finder.

Om allt sedan stämmer, vilket det alltid har gjort för mig, så ska din PC dyka upp i listan.

Gött! Precis det svar jag hade hoppats på.
Nå. Switch-erfarenheter då?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 23:43

Pellerman
När jag läste media i några år så hade dom Macar på skolan och lärarna sa mer eller mindre rätt ut att dom tyckte att vi skulle skaffa Macar allihop och det gjorde jag.

I början så beundras man mest av hur roligt det kan vara med ett nytt operativsystem (och hur snygga dom är) men man jobbar inte lika snabbt som på en PC och tycker att en del lösningar är lite ´konstiga´ (för några år sedan sa jag dumma men har ändrat mig nu för dom är verkligen inte det minsta dumma).

Efter en månad eller två så tycker man att man gör allt lika snabbt och när man väl sätter sig framför en dator med Windows så fattar man hur smidigt Mac OS är i jämförelse med Windows.

Kort sagt. I början gillar man dom men tycker att Windows är lika bra men efter några månader så fattar man hur bra det egentligen är och vill aldrig byta tillbaka.

Om du inte har en Mac nu och köper en så kommer du definitivt inte att ångra dig.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet, men mitt OS X Jaguar > Win2000-nätverk fungerar inte alls.
Felmedelanden i samba _hela_ tiden. Fruktansvärt irriterande. Tydligen är det någon bugg i samba/OSX som ställer till det (fel: -36). Jag har provat det mesta och inget fungerar.

.. Men det kanske fungerar bättre mellan OS X & WinXP. Jag har inte provat att få igång ett nätverk mellan dom två.

  • Medlem
  • 2003-01-09 00:02

Jag har nästan samma erfarenhet som romanenko. Tyvärr är jag fortfarande tvungen att använda "windoz" emellanåt. Men att byta ut filer funkar hur bra som helst.
Mp3, doc, ppt, matlabfiler, mathematika filer, ... you name it. De funkar även på UNIX.
Du måste "bara" ha ett program på diverse OS för att hantera filerna. Svårare än så är det inte.

-36 felet är ett generellt fel, men nästan uteslutande samma användarfel ändå

Hur man delar ut filer som ligger på din Mac OS X-maskin:
Sätt på "personal filesharing" i "Sharing" i "System Preferences". Gå in i "accounts" gör en användare för din PC-kompis. Nästan längst ned i den rutan finns en kryssruta du måste komma ihåg att kryssa i. Det står något liknande som "Enable logins from Windows". Om du kryssar i den kan den användaren logga in från en Windowsmaskin genom kommandot "map network drive" som finns om du högerklickar på "My Network" eller vad tusan den heter i Win2000...den som ligger på skrivbordet under "My Computer".
Dialogrutan du får upp på PC:n har två delar. Först väljer du en enhetsbeteckning. Till exempel E:
Den andra delen är att skriva in adressen på typiskt PC-manér. Om jag inte minns fel så måste du skriva namnet på Macen, tror inte det gick skriva IPadressen, men jag har haft fel förut
I följande exempel så har jag en OS X-maskin som jag döpt till (alltså inte hårddisksnamnet, utan datorns namn): "danieldatorn", min användare har ett shortname som är atrus.
I PC:n så skriver jag alltså under enhetsbeteckningen följande:
\danieldatornatrus
Sen klickar jag ok, och så går jag in i "My computer" och klickar på den nya enhetsbeteckningen som dykt upp. Vips så är jag inne i rooten på användaren "atrus" hemkatalog.

Alltså! Glöm inte att använda datornamnet istället för IPnumret, och för guds skull, glöm inte att i adressraden skriva in vilken användare ni vill logga in på. Sist men inte minst. Glöm inte att i "accounts" definiera att just denna användare har tillgång till att logga in från windowsklienter.

________________________________

Ok, om jag vill komma åt PC:ns filer då? Ja, om du inte orkar be PC-polaren att mappa upp din disk, så måste du ju mappa upp hans. Well, som det beskrivits så är det inte svårt, men vissa saker måste man hålla i huvudet.

1. I PC:n kollar du vilket namn PC:n har.

2. I PC:n, dela ut en mapp. (Högerklicka på en mapp och välj "Share", tror det var så man gjorde bestämt)

3. På din OS X-maskin, välj "Go" som är en av Findermenyerna. Längst ned så väljer du "Connect to server".

4. I den nya dialogrutan som dök upp så ska du definiera vilken adress du vill koppla upp dig på längst ned (om den inte syns i listan ovanför adressraden).
I detta exempel heter windowsburken "billgates" och den mapp som delades ut heter "temporaryinsanity". Om nu inte någon klåfingrig PCnisse delat ut mappen med ett annat namn än vad mappen heter fysiskt på hårddisken så skriver du följande i adressraden på OS X-maskinen:
\billgates emporaryinsanity och trycker på ok-knappen. Då kommer en annan ruta upp. Det är en dialogruta som kräver att du ska identifiera dig. Så du behöver ett användarnamn och lösen OCH vilken domän dessa ska autentifieras mot.
Så jag skriver in "NTDOMAIN" i domänraden, om det är domänens namn. Raden under skriver du in ditt användarnamn som du har i domänen, och under den skriver du in lösenet du har på samma domän.
Vips pips så ska den utdelade mappen dyka upp på skrivbordet, som en monterad hårddisk ungefär.

Alltså: Du måste komma ihåg att använda PC:ns namn, inte IPadress i första delen i adressen, plus använda den utdelade mappens namn i den andra delen av samma adress. Kolla också att jag använde backslash-tecknet på tre ställen i adressen.

Ahh, förresten, döp aldrig din Mac till något tvådelat...det kan skapa problem. "danieldatorn" är mycket bättre än "Daniel´s Dator" som systemet själv väljer om du inte skriver in nått eget.

Sist men inte minst...glöm inte att koppla ihop datorerna med en kabel först

Frågor på detta?

EDIT: Stavfelade litegrann

[ 09 Januari 2003, 01:06: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 01:02

Vi har ett blandat nätverk och det är inga problem alls att ansluta från macen till windows 2k eller samba: dela ut pcn sen är det inga problem att ansluta från Mac OS X, se till att köra senaste versionen av osx (10.2.3) - tidigare versioner har strulat lite.

Har inte testat att ansluta till macen från en pc av den enkla anledningen att jag får frossa och ångest av att sitta och jobba på pc

Sundevall, om inte något av mina ovanstående förslag hjälper, så hjälper jag gärna till. Skriv upp PRECIS hur du gör så ska jag luska ut en lösning.

Daniel: *applåd* till ditt 00:58-inlägg. Skall stajla med detta på nästa LAN, ge deltagarna varsitt username osv.

.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 01:40

Testat lite: det räcker med att på macen skriva smb://[i]

Lättar att använda ip-adress än datornamn om man inte har dns och det brukar man inte ha om man bara låter en tråd löpa mellan burkarna... Vet inte om mosx snackar wins... iofs är det samba så då borde wins funka.

-> får upp en dialogruta som frågar efter domän, användarnamn och lösenord. När man fyllt i allt och klickat ok så får man upp en till ruta där man får välja vilken share man vill ansluta till.

Sitter man på samma lan (eller bara en sladd bort från pcn) så borde burken synas i dialogrutan man får upp när man väljer connect to server.

Du behöver väl inte vara sarkastisk Andersson. Det var ju bara ett exempel. Ett annat är ju att du gör ett LAN-konto, och ger ut samma login och pass till alla. Du behöver natürligtvis inte göra ett till varje person.

*morgontrött*
*stressad*

EDIT: Läste igenom ditt inlägg igen och upptäckte att det inte alls är säkert att du var sarkastisk. Sorry om så är fallet.

[ 09 Januari 2003, 09:41: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Eric skrev:

Citat:

quote:Sitter man på samma lan (eller bara en sladd bort från pcn) så borde burken synas i dialogrutan man får upp när man väljer connect to server.

Nja Eric, jag är ganska övertygad att du kan lyckas fippla till så att den inte syns
Om man inte fyller i allt i network t.ex. Det går säkert, säkert utan problem t.o.m.

1
Bevaka tråden