Ja nu jäklar har jag problem. Det hela började ikväll när jag satt och spelade WoW. Plötsligt märkte jag att det bara var jag som rörde mig, och att alla andra hade frysit. Jag gissade att det var routern som hade kraschat, startade om den, men det hjälpte inte. Tvångsavslutade WoW. Kom ut i Findern som vanligt men när jag åter igen startade WoW var alla färgerna helt knäppa och jag tänkte att nu kraschar skiten garanterat - och mycket riktigt - kernel panic nummer ett.
Tvångsomstartar, går afk en minut och kommer tillbaka till ännu en kernel panic. Blir förbannad, startar om igen och den här gången verkar allt fungera. Startar WoW som hinner studsa en gång i docken innan allt kraschar igen. Suck, bara att installera om WoW. Något måste ha blivit korrupt gissar jag.
Mitt under uppstarten kommer kernel panic nummer fyra. Startar om igen, samma sak. Tänker att fan också, dags att köra verktygsskivan och startar upp från den. Samma där. Kernel panic mitt i uppstarten.
Och så har det fortsatt...
Maskinen är en PowerBook 12" 1,33Ghz modell våren 2004, med 768 meg ram.
Jag har provat att låta den svalna. Jag har provat att plocka ur det extra minnet. Jag har provat att dra ur alla externa enheter. Jag har provat att starta från installationsskivan. Jag har provat att starta den med enbart batteri respektive enbart strömkabel.
Samma resultat hela tiden. Kernel panic alternativt total frysning av grafiken en stund in i uppstarten. Frysningen sker efter att det vita äpplet med grå bakgrund har visat sig, men innan välkomstfönstret visar sig.
Nu vill jag verkligen ha råd. Mjukvara? Hårdvara? Vad kan det vara? Hur ska jag lösa det? Ska väl finnas en resetknapp någonstans på moderkortet? Att leva utan dator är inte lätt...
En djävla tur att jag har beställt en ny iMac. Om PowerBooken är utom räddning så är det sorgerligt men acceptabelt. Däremot måste innehållet på hårddisken räddas. Den senaste säkerhetskopian är från i våras (jag vet, jag är en idiot) Och just nu sitter jag inkrypen i en garderob och skriver på en antik burk.