Har kommit att bli fullt beroende av min mobil (HTC S710, Win Mobile 6) och Microsoft Direct Push teknologi. Helt otroligt överlägset när man reser mycket. Ständigt 100% uppdaterad kallender, kontaktlista och mail. Direktuppslag i LDAP, möjlighet att boka in kollegor, mötesrum osv i kallender.
Tangentbord ser jag som ett krav, och mindre än S710 vill jag nog inte ha.
Började med en Windows mobile lur med "vanlig" knappsats (0-9,*,#). Men, effektiviteten med ett QWERTY tangentbord är oerhört mycket högre, och jag måste ge lite kudos till HTC/Windows Mobile och dess ordkompletteringsfunktion a'la T9. Funkar klockrent.
GPRS är ett krav, 3G eller liknande är säkert trevligt, men inte nödvändigt när man använder Direct Push (laddar inte ned mer än 0,5-1k/mail).
Fördelen med Direct Push är att man slipper all sorts synkroniseringsapplikationer och problem, utan det sköts via nätet. Alltså, inga problem med OS X kompabilitet eller inte.
När (om...) iPhone får a) ett riktigt tangentbord och b) direct push email stöd så handlar jag. Hittar jag en mobil med samma skärmlösning, som har dessa funktioner, så handlar jag. Tills dess är HTC S710 klockren.
Direct Push är en bra sak Microsoft kommit på. Tro't eller ej