Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aftonbladet igen

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-09 09:45

Aftonbladet skriver om nya Powerbooken. De nämner inte ens 12" och skriver att priset för den nya Powerbooken börjar vid 40000 kr.
Jag har mailat till Dino Stén, som har skrivit artikeln.

Artikeln är upprättad. Nu står det ingenting om 12"-modellen.

/c

Citat:

quote: Jag har mailat till Dino Stén, som har skrivit artikeln.

Hehe, jag mailade honom med. Den stackarn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 11:15

Läste en lika usel artikel i Ny teknik. Till och med Computer Swedens artikel var bättre.

[ 09 Januari 2003, 11:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Skulle vara intressant att se hur mycket rättningar skvallerpressen får in till sina redaktioner. Undrar hur snacket går i fikarummen. Kanske:
- Oj vad vi är klantiga som inte har en siffra rätt, tur att vi har våra läsare som är smarta. Man kanske skulle gå någon typ av journalistisk utbildning...

Jag har själv skrivit in och rättat rena faktafel ett par gånger.

Jag mailad honom också. Jag önskade en artikel;

Ämne:
Angående artikel om PowerBook G4 och nya idéer

När de uppdaterade versionerna av iPhoto, iMovie, iTunes och iDvd kommer den 25:e januari är det väl dags att föra in en artikel om dessa otroligt kompetenta program.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Undrar om det hjälper att vi användare visar vårat intresse till tidningar. Är det någon som testat tidigare med lyckat resultat?

[ 09 Januari 2003, 11:28: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 11:19

Många skribenter saknar akademisk utbildning och många saknar tyvärr elementära kunskaper i svenska språket. Dessvärre tycker jag att kvaliteten på journalistiken har sjunkit markant de senaste åren.

[ 09 Januari 2003, 11:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Skulle vara intressant att se hur mycket rättningar skvallerpressen får in till sina redaktioner. Undrar hur snacket går i fikarummen. Kanske:
- Oj vad vi är klantiga som inte har en siffra rätt, tur att vi har våra läsare som är smarta. Man kanske skulle gå någon typ av journalistisk utbildning...

Snarare:
- Äh, va fan, vi säljer ju bra ändå, skit i faktakollen. Man kanske skulle höra med Anna Nicole om hon vill visa upp sommarens badmode...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 11:22

Precis. Skit i kvaliteten - det är ingen som läser skräpet i alla fall. Det gäller att pumpa ut si och så många ord bara.

Aftonbladets artikel var en av de sämsta någonsin i tidningens historia, tror jag. Fullt av stavfel, konstiga formuleringar samt faktafel.

Jag mailade honom också.

Fast å andra sidan... vem vill inte ha en Powerbook G4 med 600GB disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 12:29

Tja alla Aftonbladetjournalister är ju iofs outbildade puckon. En av mina bästa vänner jobbar där. Han har mer än 300 högskolepoäng...

Men problem med faktakoll är stort överallt. Jag jobbade tidigare på Värnpliktsnytt. Där hade vi relativt oerfarna killar och tjejer som gör lumpen som reportrar på tidningen. Trots att vi som chefer kämpade hårt med att dom skulle faktakolla allt ett par gånger extra så ramlade det naturligtvis igenom fel. Det tråkiga är att folk reagerar mer på småfel än på själva nyheten. Vi hade en gång en historia om jägarsoldater i Karlsborg som bettede sig illa, rent av olagligt (kommer inte ihåg vad dom gjort). Men vi råkade kalla dom fältjägare på K3. Nu finns fältjägarna inte där utan i Östersund. Det var ju naturligtvis fel av oss men det intressanta är att vi fick ett stort antal mejl och telefonsamtal om faktafelet men inga reaktioner på att K3-jägarna borde skärpa sig och vara laglydiga förebilder.
Så visst är faktakollen viktig för trovärdigheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-09 12:40

Så även förmågan att skriva läslig och engagerande svenska - och att använda tempusformerna någorlunda konsekvent i en och samma mening.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 12:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Många skribenter saknar akademisk utbildning och många saknar tyvärr elementära kunskaper i svenska språket. Dessvärre tycker jag att kvaliteten på journalistiken har sjunkit markant de senaste åren.

Tack gode gud för att inte alla journalister har akademisk utbildning.

Vad har du egentligen för syn på människor och journalistik? Ska vi ställa samma krav på utbildning innan folk får kommunicera här på forumet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Fast å andra sidan... vem vill inte ha en Powerbook G4 med 600GB disk?

Aftonbladet citerade väl IDG i sin artikel. Jag tror att Macworld.se i går skrev att Powerbook G4 hade en 600 Gb hårddisk. Aftonbladet lyfte det rakt av tydligen.

/c

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-09 13:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NoBody:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Många skribenter saknar akademisk utbildning och många saknar tyvärr elementära kunskaper i svenska språket. Dessvärre tycker jag att kvaliteten på journalistiken har sjunkit markant de senaste åren.

Tack gode gud för att inte alla journalister har akademisk utbildning.

Vad har du egentligen för syn på människor och journalistik? Ska vi ställa samma krav på utbildning innan folk får kommunicera här på forumet?

Precis! Det är därför som det ska finnas redigerare på en tidning som kollar upp fakta i text och rättar fel, i den mån de har tid. Och eftersom Aftonbladet med flera sätter ekonomi fräsmt, så har man passat på att kicka de flesta redigerare och språkgranskare. Förr fanns det fler sådana på en tidning. Nu skiter man nog ganska mycket i det. Och de få stackare som finns kvar har ingen chans i världen att hinna med.

Jag tror att vi läsare/konsumenter sitter på nyckeln. Om vi konstaterar att problemet är att det produceras för mycket nyheter med dålig kvalitet så vad skall vi göra åt det?

Jag tror dessvärre att kolla Aftonbladet.se 100 ggr om dagen och bli förbannad 10 ggr om dagen är kontraproduktivt. Jag tror inte ens att skriva till dom och klaga får dom att inse att dom är inne på fel spår. Jag tror att cheferna på Aftonbladet bara tycker det är bra med "engagerade läsare". Jag tror faktiskt dom gillar det mer en oengerade läsare. Vet ni vad jag tror skulle skrämma skiten ur cheferna på Aftonbladet.se? Om vi slutade läsa! Om dom skulle se en markant minskning i trafiken till sin site skulle dom på allvar ställa sig frågan "Vad gör vi för fel?".

Våga vägra kvällstidningar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NoBody:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Många skribenter saknar akademisk utbildning och många saknar tyvärr elementära kunskaper i svenska språket. Dessvärre tycker jag att kvaliteten på journalistiken har sjunkit markant de senaste åren.

Tack gode gud för att inte alla journalister har akademisk utbildning.

Vad har du egentligen för syn på människor och journalistik? Ska vi ställa samma krav på utbildning innan folk får kommunicera här på forumet?

Är journalist verkligen en skyddad titel? Eller menar du att alla som vill borde få operera folk på landets sjuhus?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-09 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: NoBody:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Många skribenter saknar akademisk utbildning och många saknar tyvärr elementära kunskaper i svenska språket. Dessvärre tycker jag att kvaliteten på journalistiken har sjunkit markant de senaste åren.

Tack gode gud för att inte alla journalister har akademisk utbildning.

Vad har du egentligen för syn på människor och journalistik? Ska vi ställa samma krav på utbildning innan folk får kommunicera här på forumet?

Själv vill jag kanske att det finnas lite journalistiska färdigheter hos en journalist på AB.Både vad gäller saklighet och kunskaper i Svenska språket.Utbildning är aldrig fel.

Hej,
Ny här på forumet, jag blev lotsad hit av en supportkille. Varför finns det inte en rubrik som heter HJÄLP!!! när man behöver kunnig hjälp och hoppas att någon förbarmar sig över mig?? Jag sitter med en iMac (den första som kom) och den blir bara mer och mer förvirrande i takt med att mina barn laddar ner diverse smått o gott. Jag skulle behöva någon som kunde tala om för mig hur jag bringar ordning i oredan. Till att börja med ska jag göra olika profiler till ungarna och mig, så att jag får ha mitt ifred, men hur ordna upp redan skedd skada??? OM någon vänlig själ därute kan tänka sig att hjälpa mig så blir jag oerhört tacksam!
med hopp...
anna f

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-09 20:03

Välkommen Anna.
Du kan fråga i forumen "Allmänt",MacOSx klient","Classic","Programvara".Prova med en fråga i något av dem.

1
Bevaka tråden