Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-09-26 12:32
Ursprungligen av draags:

Hur lång tid brukar det ta med International-order?

Min skickades sent på kvällen den 25:e och beräknas komma fram på fredag den 28:e.

  • Medlem
  • 2007-09-26 12:40

Vad blir totalpriset från International-order?

Totalpriset för mig blev:
$652.88 eller 4 318 kr

man hade ju lite tur med dollarkursen också.

Tillägg:
Jag köpte en 8Gb låst.
Med totalpris menar jag inklusive frakt skatt i usa osv... allt jag betalat.

Senast redigerat 2007-09-26 16:46

Vore ju ganska bra ifall ni skrev "vad" ni köpte också när ni anger era priser.
(4gb låst alt olåst. 8gb låst etc.....)
Ifall ni räknat med frakt + tull etc.

Ursprungligen av drifter7508:

Vore ju ganska bra ifall ni skrev "vad" ni köpte också när ni anger era priser.
(4gb låst alt olåst. 8gb låst etc.....)
Ifall ni räknat med frakt + tull etc.

Hade också varit tacksam om någon ville specificera sig.
Också sjukt sugen på en iPhone..

Okej om ni inte tyckte jag var tydlig nog, så här ser min order ut:

Apple iPhone 8GB New (ej upplåst): $499.00
Frakt: $104.12
Skatt (i usa): $49.76

TOTALT: $652.88

Om det bli nån avgift när den väl kommer till sverige vet jag inte än.
Priser i US Dollar så ni kan räkna fram dagspriset.

kneckenbauer: Tack så mycket!

  • Medlem
  • 2007-09-26 21:23

Shop Any Store tar $518 (+ moms i CA) tror jag.

Få en skickad från USA

Få en upplåst försvenskad iPhone skickad med UPS direkt från USA betala via internetgiro "idotsäkert" eller?
Ekonomiskt tänker jag då först o främst
Han har skickat 11 telefoner tidigare utan problem säger han!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-28 07:47

Fick min 8GB iPhone igår - köpte från eBay, priset landade på 3.600 med frakt. Meeeeeen. Nähädå. Tullen fick för sig att stoppa mitt paket och lade på tullavgifter, posten lade på expeditionsavgifter och moms. Fick betala 560 kr till innan jag fick ut min älskade iPhone.... Trodde inte det var tull på elektronik? Den var dessutom märkt som "Gift" "Handheld device" och ett värde på "199 USD"... Surt. Men nu har jag en fullt fungerande upplåst iPhone!

Ursprungligen av Oxygenic:

Fick min 8GB iPhone igår - köpte från eBay, priset landade på 3.600 med frakt. Meeeeeen. Nähädå. Tullen fick för sig att stoppa mitt paket och lade på tullavgifter, posten lade på expeditionsavgifter och moms. Fick betala 560 kr till innan jag fick ut min älskade iPhone.... Trodde inte det var tull på elektronik? Den var dessutom märkt som "Gift" "Handheld device" och ett värde på "199 USD"... Surt. Men nu har jag en fullt fungerande upplåst iPhone!

Så vitt jag vet är det ingen tull från USA på elektronik, men däremot moms. Och som bonus brukar man få betala en extra avgift för att dom gjort sig besväret att öppna paketet åt dig

Ursprungligen av Oxygenic:

Fick min 8GB iPhone igår - köpte från eBay, priset landade på 3.600 med frakt. Meeeeeen. Nähädå. Tullen fick för sig att stoppa mitt paket och lade på tullavgifter, posten lade på expeditionsavgifter och moms. Fick betala 560 kr till innan jag fick ut min älskade iPhone.... Trodde inte det var tull på elektronik? Den var dessutom märkt som "Gift" "Handheld device" och ett värde på "199 USD"... Surt. Men nu har jag en fullt fungerande upplåst iPhone!

var glad att värdet var på 199, annars så hade du fått lägga ut dubbelt så mycket..

via ups, posten, fedex osv så stoppas 97% av alla paket utifrån EU då alla dessa företag har egna lines för inkommande utifrån EU, och tullen plockar alltdärifrån för att lägga på moms..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-15 02:29
Ursprungligen av Oxygenic:

Fick min 8GB iPhone igår - köpte från eBay, priset landade på 3.600 med frakt. Meeeeeen. Nähädå. Tullen fick för sig att stoppa mitt paket och lade på tullavgifter, posten lade på expeditionsavgifter och moms. Fick betala 560 kr till innan jag fick ut min älskade iPhone.... Trodde inte det var tull på elektronik? Den var dessutom märkt som "Gift" "Handheld device" och ett värde på "199 USD"... Surt. Men nu har jag en fullt fungerande upplåst iPhone!

Vilken säljare köpte du ifrån?

Det är några saker som jag inte förstår..

Jag har bett en vän till mig som åker till USA om någon vecka och ska ta med en lur till mig.

Men hur funkar det ?
Vart ska han köpa den?

Kan han bara gå in på första bästa Apple Store & betala den utan att behöva teckna abonnemang som man måste göra här i Sverige? Eller måste man leta reda på någon speciall affär?

Hur funkar det?
Ni som hämtat lurar snälla upplys mig!

//Claes

Senast redigerat 2007-09-28 10:23

Fick precis min telefon från FedEx och vad jag förstår så slapp jag både moms och tull, jippie!

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-09-28 10:17

Wohoo... min telefon är inköpt i USA nu... kompisen kommer hem med den på måndag 2900kr tot. (8gb).

Dom har redan börjat sälja telefoner med 1.1.1, så jag skulle fråga säljaren innan ni köper, men det ser ganska mörkt ut just nu.

  • Medlem
  • 2007-09-29 18:48
Ursprungligen av wunderbaren:

Dom har redan börjat sälja telefoner med 1.1.1, så jag skulle fråga säljaren innan ni köper, men det ser ganska mörkt ut just nu.

Hur vet du det? Kanske inte så populärt att fråga säljaren om en sån sak.

Det kanske är bäst man slänger sig i bilen lite snabbt och försöker få tag i fler på direkten då. Tänk om man råkar dra på sig ett gäng 1.1.1:or...!

Ursprungligen av Palle:

Hur vet du det? Kanske inte så populärt att fråga säljaren om en sån sak.

Det kanske är bäst man slänger sig i bilen lite snabbt och försöker få tag i fler på direkten då. Tänk om man råkar dra på sig ett gäng 1.1.1:or...!

Jag försökte ju köpa iPhones. Frågade säljaren om vilken version. Han sa att de är 1.0.2 när man köper dem. Men de jag fick verkar vara 1.1.1 så det är för sent att köpa 1.0.2 nu tror jag. Jag köpte mina på AppleStore 5th Avenue.

Ursprungligen av Palle:

Hur vet du det? Kanske inte så populärt att fråga säljaren om en sån sak.

Det kanske är bäst man slänger sig i bilen lite snabbt och försöker få tag i fler på direkten då. Tänk om man råkar dra på sig ett gäng 1.1.1:or...!

Därför att det rapporteras på forum och hemsidor, Apple verkar varit snabba med att få ut nya uppdateringen. Kan ju inte garantera något, men det är vad som skrivs och sägs.

  • Medlem
  • 2007-09-29 19:34
Ursprungligen av wunderbaren:

Därför att det rapporteras på forum och hemsidor, Apple verkar varit snabba med att få ut nya uppdateringen. Kan ju inte garantera något, men det är vad som skrivs och sägs.

Ok, jag sticker direkt och chansar. Det lär ju inte vara illa att ha 1.0.2:or (om det nu är sådana jag får).
Jag går ju inte till 5th Ave i alla fall eftersom jag är i LA just nu...

Ursprungligen av Palle:

Ok, jag sticker direkt och chansar. Det lär ju inte vara illa att ha 1.0.2:or (om det nu är sådana jag får).
Jag går ju inte till 5th Ave i alla fall eftersom jag är i LA just nu...

I värsta fall får du väl vänta tills den går att låsa upp om den innehåller 1.1.1, det kommer ju gå förr eller senare.

  • Medlem
  • 2007-09-29 19:54
Ursprungligen av wunderbaren:

I värsta fall får du väl vänta tills den går att låsa upp om den innehåller 1.1.1, det kommer ju gå förr eller senare.

Jo det är sant, men då kommer de bara att ligga och kosta osäkra pengar tills dess. I så fall väljer jag andra dealar så länge. Min egen är redan i full funktion.

Jag lider med dig, wunderbaren...

Ursprungligen av Palle:

Jo det är sant, men då kommer de bara att ligga och kosta osäkra pengar tills dess. I så fall väljer jag andra dealar så länge. Min egen är redan i full funktion.

Jag lider med dig, wunderbaren...

Gör inte det Jag är inte ett dugg orolig, är mest en leksak för mig, kommer ju ändå köpa iPhone när den kommer till Sverige, så man slipper hacka den osv.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-09-29 20:53

Men om jag köper en iphone från produktionsvecka säg 38 så kan det ju omöjligt vara 1.1.1 versionen. Om de inte har stått och öppnat alla kartonger och uppdaterat vilket inte är så troligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 22:11
Ursprungligen av groeben:

Men om jag köper en iphone från produktionsvecka säg 38 så kan det ju omöjligt vara 1.1.1 versionen. Om de inte har stått och öppnat alla kartonger och uppdaterat vilket inte är så troligt.

Skulle det vara så att det är 1.1.1 i den du köper kan du ju alltid restora den med 1.02 firmware för iPhone från Apple.

Ursprungligen av prince:

Skulle det vara så att det är 1.1.1 i den du köper kan du ju alltid restora den med 1.02 firmware för iPhone från Apple.

Nej, det går inte att göra det, så enkelt är det inte.

  • Medlem
  • 2007-09-30 08:19

Ok, så var det dags igen...

Inte helt oväntat så kom den amerikanska självsäkra kommentaren "Jajamensan! De har legat här hos oss i tre veckor, så det är 1.0.2 i dem. Jag vet det".
Jag tänkte inte ens tanken att kolla på serienumret för att se om det stämde.
Otroligt dumt, när jag tänker efter. Det händer ju dagligen att man följer tvärsäkra kommentarer rakt in i skogen i det här landet. Så har det alltid varit.
Men jag älskar dem ändå...:D

När jag nu sitter med mobilskrället, så inser jag att det måste vara 1.1.1.
För det första är den tillverkad denna vecka (hur snabba är de!?) och för det andra så kommer inte den gula triangeln upp när man nollar den. Det dyker upp en fin bild på en dockkabel och en pil på en iTunessymbol. Jag släpper där. Vägrar uppdatera firmware och därmed kanske göra den ännu mer låst än den redan är.

Tack och lov så kan man stänga av den och återfå grundläget på en nyöppnad kartong dvs där den vill att man ska aktivera den eller ringa ett emergency call.
Bara att gå tillbaka och få igen pengarna.

Eller kanske byta mot nån iPod Touch...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 10:23

Reser via USA ungefär var tredje månad...

Så man kanske ska sätta upp en affärsverksamhet här på forumet?

Är intresserad av att veta om det finns intresse för att köpa mac prylar från staterna?

Jag var i Apples butik i New York senast och den är riktigt skön, såklart även dygnet runt öppen...

Vad finns det för USA prylar man kan tänka sig att ta hem och sälja för en slant till all trevliga kollegor här på forumet, förslag?

  • Medlem
  • 2007-09-30 18:17
Ursprungligen av azoo:

Så man kanske ska sätta upp en affärsverksamhet här på forumet?

Är intresserad av att veta om det finns intresse för att köpa mac prylar från staterna?

Jag var i Apples butik i New York senast och den är riktigt skön, såklart även dygnet runt öppen...

Vad finns det för USA prylar man kan tänka sig att ta hem och sälja för en slant till all trevliga kollegor här på forumet, förslag?

Intressant inlägg i frågan...

Det är klart du kan skapa affärsverksamhet med amerikanska produkter.
Det får vem som helst göra.
Här på forumet? Njaa... då får du snart med pojkarna att göra.

Endera måste du bli smugglare, eller så kommer priserna att hamna i nivå med Sverige.
Den väsentliga skillnaden på slutpriserna är den svenska momsen.
Den som tjänar på de amerikanska priserna är den som är på plats och köper något åt sig själv (eller brosan eller nåt) och tar med det hem i sin egen

Good luck, azoo!

Bevaka tråden