Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-01 19:25
Ursprungligen av azoo:

Så man kanske ska sätta upp en affärsverksamhet här på forumet?

Är intresserad av att veta om det finns intresse för att köpa mac prylar från staterna?

Jag var i Apples butik i New York senast och den är riktigt skön, såklart även dygnet runt öppen...

Vad finns det för USA prylar man kan tänka sig att ta hem och sälja för en slant till all trevliga kollegor här på forumet, förslag?

Ja, en MacBook Pro köpt i USA kostar lika mycket som en MacBook kostar här.. så det skulle ju kunna vara en idé.

  • Medlem
  • 2007-10-01 19:37
Ursprungligen av boris91:

Ja, en MacBook Pro köpt i USA kostar lika mycket som en MacBook kostar här.. så det skulle ju kunna vara en idé.

Jovisst... Ironi antar jag.
Det skiljer i alla fall 4.000:- mellan minsta MB:n i Sverige och minsta MBP:n i USA.

Ursprungligen av Palle:

Jovisst... Ironi antar jag.
Det skiljer i alla fall 4.000:- mellan minsta MB:n i Sverige och minsta MBP:n i USA.

har du räknat med moms då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-01 22:31
Ursprungligen av poseidon84:

har du räknat med moms då?

Och kostnaden för att byta till svenskt tangentbord...

Är i USA nu, ska ner till apple store i eftermidda och kolla på apple store på lincoln road i miami..

återkommer med rapport!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 19:57

Of course....

7U738!

var nere nyss på apple store lincoln road i Miami!

ska ner dit igen och köpa flera

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-01 19:08

Betällde precis en Iphone från ebay, är dock lite orolig över hur pass säker köpet är. Läste någonstans om att paypal kan fixa tillbaka pengarna om jag inte får varan. Är det en tilläggstjänst eller gäller det för alla paypal?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-01 23:25

Jag jämförde priset för en månad sedan ungefär, med den svarta MacBooken.

hm...det finns ju en drös iPhones på eBay - får väl beställa där då. för när väl iPhone kommer hit - så kommer antagligen inte Tele2 få dealen - och jag har företagstelefon på Tele2...vilket innebär att det inte är lönt att köpa iPhone när den lanseras här

hur går det egentligen med upplåsning av 1.1.1!?

Senast redigerat 2007-10-02 12:22
Ursprungligen av el gringo:

hur går det egentligen med upplåsning av 1.1.1!?

Bättre att kolla på iPhone Wiki Dev:
http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php?title=Main_Page

Fan, sitter i en riktigt dålig sits just nu:

Kom hit till USA för en vecka sedan helt inställd på att tjacka en iPhone. Bara för att hamna mitt i den här sifferskarven. Och Apple Store verkar ju ha gått i ett stazi-mode där de inte tillåter att man kollar på kartongerna.
Så nu är ju frågan om man har så pass mycket is i magen att man bara... köper en?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-02 20:12

Störst chans att köpa en iPhone med gammalt firmware har du nog hos den avlägsnaste och minsta Apple Store du kan hitta.

jag köpte en precis på ebay. där är nog säkrast...

Ponera att min iPhone som köps om några veckor (upplåst och jadajada, men det borde gå att återställa så att garantin inte försvinner) går sönder när iPhone har lanserats i Sverige, kan jag då använda internationell service som väl Apple har på sina andra produkter? Alltså lämna in den för service i Sverige, trots att jag köpte den innan lanseringen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-03 00:12
Ursprungligen av mr_tobbe:

Ponera att min iPhone som köps om några veckor (upplåst och jadajada, men det borde gå att återställa så att garantin inte försvinner) går sönder när iPhone har lanserats i Sverige, kan jag då använda internationell service som väl Apple har på sina andra produkter? Alltså lämna in den för service i Sverige, trots att jag köpte den innan lanseringen?

Du kan bara få service på iPhone i USA i dagsläget då det är det enda landet i världen som den saluförs i just nu. När/om iPhone släpps i Sverige kommer du självklart att kunna lämna in din US-köpta dito.

Det som skulle kunna bli ett problem är ju att en helt annorlunda version av iPhone släpps i SVerige, till exempel en med 3G - då kan Apple hävda att det är två olika modeller och vägra reparera den. Men den som lever får se.. O:-)

Jo visst är det större chans att hitta en gammal telefon hos en liten apple store. Men de två här på manhattan är båda... svinstora.
Är det inga andra som säljer den? Hur fungerar det på ebay?

Nu sitter jag på Apple Store på 5e och har precis köpt 2 telefoner.
Deras serienummer är 7U738, när jag googlade så verkade det kanske inte helt kört? Är det någon som vet om de går att låsa upp?
Förresten så fick man ange e-mail - betyder det att man måste ange en annan e-mail om man ska köpa fler?

Ps. Haha, känns på vippen till förbjudet att sitta här och surfa upplåsningssidor på deras nätverk.

Ursprungligen av AriTenenbaum:

Deras serienummer är 7U738, när jag googlade så verkade det kanske inte helt kört? Är det någon som vet om de går att låsa upp?

Kolla den här tråden för diskussion om serienumrena: iPhone 1.1.1 är tillverkade vecka 39 eller senare

Kan någon som beställt en iPhone via International-Orders bekräfta om man behöver betala moms i tullen? 4300 är jag redo att betala för telefonen, men om momsen tillkommer blir det ~5300, och lite väl dyrt

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-03 16:21
Ursprungligen av robert-:

Kan någon som beställt en iPhone via International-Orders bekräfta om man behöver betala moms i tullen? 4300 är jag redo att betala för telefonen, men om momsen tillkommer blir det ~5300, och lite väl dyrt

Köpte från international-orders och jag har inte betalat någon extra moms...
FedEx var vid dörren idag när jag inte var hemma och lämnade en lapp Kommer väl imorgon istället då.
Fortfarande spänd om det är 1.1.1 eller inte

Uppdatering:
Ifall ni går in på international-orders.com och trycker/söker på iPhone så står det Apple iPhone 8GB v1.02
Alltså säljer de endast den gamla firmwaren

Senast redigerat 2007-10-03 17:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 16:14
Ursprungligen av soft:

Uppdatering:
Ifall ni går in på international-orders.com och trycker/söker på iPhone så står det Apple iPhone 8GB v1.02
Alltså säljer de endast den gamla firmwaren

Jag läste detta nyss och gick rätt in på sajten och beställde en sån! Jag har gått emot min egen ståndpunkt med att vänta på den svenska lanseringen. Jag såg att det stod v.1.02 på deras sajt, så jag hoppas att det stämmer. Nu när jag har gått emot mig själv! Haha!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 12:50
Ursprungligen av robert-:

Kan någon som beställt en iPhone via International-Orders bekräfta om man behöver betala moms i tullen? 4300 är jag redo att betala för telefonen, men om momsen tillkommer blir det ~5300, och lite väl dyrt

Se inlägg nr 192 ovan i denna tråd. Någon från IO har skrivit ett inlägg som besvarar på det mesta.

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/10/04/10-percent-of-september-iphone-sales-were-for-unlocks-claims-analyst

Vet inte om den passar in i denna tråden...
Men Ars Technica säger att 10% av alla iPhones som sålts har varit exportvara enligt analytikerna...

allt beror på vilken dag tulltjänstemannen har, men personal belongings är en bra hit, be henne öppna den med å ta bort syddsplast osv lägga ner en gammal t-shirt med..

Ursprungligen av skoggy:

allt beror på vilken dag tulltjänstemannen har, men personal belongings är en bra hit, be henne öppna den med å ta bort syddsplast osv lägga ner en gammal t-shirt med..

Mitt paket skickat med USPS hade rutan med gift ikryssad och paketet vart oöppnat. Men jag krävdes på 180kr.

Eftersom jag ifrågasatte avgiften så kontrade personalen med att syrligt - skall du inte hämta ut paketet eller...

Jag hade väl halvtur att avgiften var så pass låg

Anders med en upplåst lur

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 16:35

Slutsumman blev ca 4600 kr. Helt ok, om den har rätt firmware! Valde International Express 2 days. Så den bör ju komma nästa vecka. Bäst att läsa in sig på iFun.se.

Senast redigerat 2007-10-05 17:28
Ursprungligen av Reisan:

Slutsumman blev ca 4600 kr. Helt ok, om den har rätt firmware! Valde International Express 2 days. Så den bör ju komma nästa vecka. Bäst att läsa in sig på iFun.se.

Var på väg att beställa en, tills jag såg att dom höjt priset från $499 till $594.
4600 totalt alltså. Har sett folk som betalat totalt 4300 tidigare innan dom höjde priset, hur kommer det sig att det bara blir 300kr dyrare med nästan $100 mer på prislappen? Har jag missat något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 20:04
Ursprungligen av robert-:

Var på väg att beställa en, tills jag såg att dom höjt priset från $499 till $594.
4600 totalt alltså. Har sett folk som betalat totalt 4300 tidigare innan dom höjde priset, hur kommer det sig att det bara blir 300kr dyrare med nästan $100 mer på prislappen? Har jag missat något?

Ok, så de har höjt från 499 till 594. Sen valde jag transportsätt och då tog jag det billigaste som var på 116 dollar. Så slutnotan blev typ ca 710 dollar som motsvarar ca 4600.

Senast redigerat 2007-10-05 21:03
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 22:03
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så de har höjt från 499 till 594. Sen valde jag transportsätt och då tog jag det billigaste som var på 116 dollar. Så slutnotan blev typ ca 710 dollar som motsvarar ca 4600.

Jaså du blev så inspirerad efter pubben att du beställde en, kul

Bevaka tråden