Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MicroKorg eller Alesis Micron?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en synth, jag är "nybörjare" och kan inte speciellt mycket om synthar.
Så jag skulle vilja ha lite hjälp av er på 99.se, ska jag köpa en MicroKorg eller en Alesis Micron?
Har hört att båda ska vara bra för nybörjare som vill kunna utvecklas utan att behöva köpa en ny efter ett tag.
Fördelar och nackdelar med MicroKorg / Alesis Micron?
Tack för er hjälp!

http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=microKORG

http://www.alesis.com/product.php?id=13

Om det är någon som har en MicroKorg eller en Alesis Micron
att sälja så skicka ett mail till: Damaschen@hotmail.com

MVH
-Emil

För en nybörjare så tror jag ärligt talat att de båda är väldigt knöliga att progga ljud på. Jag skulle då hellre rekommendera en synt där man slipper rota i editeringsmatriser och/eller menyer. T ex en ms2000 som i stort sett är en ballare microkorg och som inte är särskillt mycket dyrare.

Microkorgen har 4 röster och Micron har 8. Alltså dubbelt så många. Det kan vara bra att ha fler än 4 röster om du spelar ackord+bas eller större ackord. Detta beror förståss på hur man spelar och om man har lång release på ljudet. Isåfall kan fyra röster vara för lite och tonerna "klipper" varandra.
Tipset är ju som alltid att plinka lite på båda i musikaffärn innan du bestämmer dig.

Har du testat någon av dem?

Min personliga åsikt är att Micron låter 14 gånger bättre än Microkorg.

Kolla gärna en Ion också, prisvärd, och lite lättare att komma igång med tror jag.

Ursprungligen av reverbsvansen:

Microkorgen har 4 röster och Micron har 8. Alltså dubbelt så många. Det kan vara bra att ha fler än 4 röster om du spelar ackord+bas eller större ackord. Detta beror förståss på hur man spelar och om man har lång release på ljudet. Isåfall kan fyra röster vara för lite och tonerna "klipper" varandra.
Tipset är ju som alltid att plinka lite på båda i musikaffärn innan du bestämmer dig.

Har du testat någon av dem?

Nej jag har faktiskt inte det, men ska till musik affären nästa vecka och testa båda två.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-09-14 15:19

Ja ms2000 är i princip samma synth + någon extra grej,16 bands istället för 8-bands vocoder och så har den en 16-stegs modsequencer.

Den har rattar för det mesta också vilket är nice.

Har microkorgen något som ms2000 inte har? Har för mig det. Någon som vet.

Jag har inte prövat Microkorg men jag kan åtminstone inte rekommendera Micron. Den låter väldigt bra i mina öron, men jag tycker den är jobbig och oinspirerande att programmera ljud på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-14 16:21

Inga av ovanstående är något jag rekommenderar till en nybörjare. Inte om du ska lära dig syntesen ordentligt iaf. Vill du bara lira presets så köp Micron som låter mycket bättre än Microkorgen.

Om du nu är nybörjare så köp något har minimalt med menyer och mycket dedikerade rattar på. En Clavia Nordlead 1 är en bra nybörjarsynt t ex som det går att kräma ur mycket ur och som inte jätteavancerad ändå. Kolla på begagnadmarknaden om du kanske kan hitta en där.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-14 22:23

Micron har ju en schyst look, det måste man säga. Men jag har i ärlighetens namn inte hört den.

Korgens ljud (hade en MS2000R en gång) tycker jag är härligt sprött och karaktäristiskt. Men dessa minitangenter funkar bara inte till normalstora händer. Det är min åsikt.

Köpte jag någon av dessa så skulle det vara Alesis, bara för att den är tjusig. (det finns en speciell vill-ha känsla i detta format. Tänk Minimoogen)

Ett annat alternativ är nog Novation K-station (hade även en sådan en gång). Den är lättrattad. Man får snabba resultat. Men personligen gillar jag inte alls soundet. Det vet jag dock att det finns andra som gör. FutureMusic Mag. var som tokiga i Novations "Liquid analougue sound".

Frågan är om inte Clase gav ett toppenråd ovan: NL1!

Jag håller med Clase om Nordlead! Det är nog det klokaste valet.

Fast...det beror ju alltid på vilket ljud man är ute efter förstås. Gillar du vintage ljud är både Nordlead och Microkorg helt fel i mina öron. Det fixar Micron bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 01:09

Beggad NordLead-II eller Alesis ION, runt 5500 kr eller varför inte en Oberheim OB12... En sådan går att hitta för 3500 till 4500 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 08:18

Jag tror att köper du en Micron som första synth så blir det bara till att spela preset. En MicroKorg är ju lite bättre på den fronten, men inte mycket. Satsa på något med knappar och rattar istället. Ska den vara liten kanske en Novation K-Station kan funka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 12:41

Tack för alla tipsen!
Soundet som jag vill ha är väll lite mer åt Radiodept hållet. Vilken synth är lämpligast då?
Om ni inte har hört Radiodept, lyssna på: http://www.myspace.com/theradiodept

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-15 15:05
Ursprungligen av mrcloudman:

Tack för alla tipsen!
Soundet som jag vill ha är väll lite mer åt Radiodept hållet. Vilken synth är lämpligast då?
Om ni inte har hört Radiodept, lyssna på: http://www.myspace.com/theradiodept

då skall du väl snarare ha en juno-106 och ett gäng leksakssyntar?
kompletera med ett gäng pedaler också...

samt FL för programering av trummor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-15 14:33

Jag går nog på K-stationlinjen. K-station har rätt många rattar och är rätt pedagogiskt uppbyggd. Tycker personligen att den låter rätt trevligt också, men det beror ju på vad man har för ljudideal. Dock är presetsen riktigt tråkiga (typ trance/dance alltihop).

microKORG video: http://www.youtube.com/watch?v=x_WxZImnHv4
blir riktigt sugen på att köpa microKORGEn efter att ha sett "mikamulperi"'s filmer på youtube.com

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-09-15 18:41

leere: Det hörs verkligen på radio dept musik att de programmerat trummorna i FL

mrcloudman: Jag hittade de klippen också. Microkorgen låter bäst av de två syntharna på just hans låtar. M.Mulperi ger sig på Brad Fiedel's mäktiga The Terminator i ett annat klipp, fast leadslingan spelas med pianosampling. Störigt... Blir ju inte samma tyngd ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 20:52
1
Bevaka tråden