Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med DHCP och statisk IP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fösöker få OSX att ha en statisk IP och ta DNS mm från DHCP, använder DHCP with manual IP address i Network. Skriver in min ip 192.168.x.x men får det inte att fungera. Ren DHCP och helt manuell fungerar men det optimala är förstås att kombinera.

Har en D-Link DI 704 brandvägg/router. Körde så här under förra sommaren bla då fungerade det smärtfritt, annan maskin och 10.2.5 nu någonting med Jaguar kanske?

Förslag?

/F

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Freske
Fösöker få OSX att ha en statisk IP och ta DNS mm från DHCP, använder DHCP with manual IP address i Network. Skriver in min ip 192.168.x.x men får det inte att fungera. Ren DHCP och helt manuell fungerar men det optimala är förstås att kombinera.

Har en D-Link DI 704 brandvägg/router. Körde så här under förra sommaren bla då fungerade det smärtfritt, annan maskin och 10.2.5 nu någonting med Jaguar kanske?

Förslag?

/F

Har hört talats om detta förut men kom inte vad det var. Hur som helst avhjälptes det hela med att skriva något i "DHCP-klient-ID" och klicka utför. Försök detta.
Om det fungerar är det helt klart en bugg.

Hur menar du? Alternativet DHCP klient ID finns inte när man har valt "DHCP with manual IP address"

Ingen annan som råkat ut för detta? Borde finnas fler eller kör alla manuellt?

/F

Jag skall försöka mig på en gissning.
Det finns DHCP-servrar som kan dela ut en fast adress till en specifik MAC-adress.
I ditt fall så tror jag att DHCP servern inte får dela ut den adressen som du vill använda manuellt.
Säg att DHCPn delar ut 10.0.1.3 - 10.0.1.10 Gateway 10.0.1.1 och du navänder den fasta adressen 10.0.1.2
Har dock aldrig använt detta...

I D-linken kan man ställa in vilka adresser som DHCP skall dela ut, och det är ingen sådan konflikt. Jag har som sagt kört så tidigare dock inte pä denna maskin och inte med Jaguar.

/F

• Oregistrerad
  • 2003-05-04 21:37

Det ska gå att dela ut/fylla i IP helt manuellt också, då är ju dina problem lösat. Det ligger ingen konflikt i att fylla i adresser på vissa noder och köra DHCP på andra. En vanligt DHCP-server skickar ut en ARP-förfrågan innan den delar ut en ny adress, får den då svar att adressen är upptagen så väljer den en annan. OSX jobbar väl på samma sätt? Fyller man i en adress manuellt som redan är upptagen så får man som svar att man måste välja en annan?

Ligger det något hinder i att fylla i även DNS manuellt?

Ja, jag KAN köra med manuell ip, tror jag har nämt det ett par gånger...

Inte för att jag har någon serverpark, men kan jag undvika att fylla i samma uppgifter på två ställen så...

/F

• Oregistrerad
  • 2003-05-04 22:46
Citat:

Ja, jag KAN köra med manuell ip, tror jag har nämt det ett par gånger...
/F

Sorry, så går det om man inte läser tillräckligt noga. Läste DI-704 och tog då plötsligt för givet att det inte var så många noder det handlade om. Vilket man så klart inte ska. Trodde jag kunde det här med nätverk hyfsat, men nu blev jag förvirrad. Helt manuellt eller manuellt via DHCP? Var ligger skillnaden? Man måste ju hålla koll på vad man har fyllt i och inte iaf. eller har jag fel?

Hur många datorer handlar det om? Och varför inte köra med bara DHCP? DI-704 ska ju spara MAC-adresserna från noderna i sin routertabell för att kunna dela ut samma adress till noderna varje gång man startar upp dessa, om man nu inte ber om en ny.

Ändrade lite bara.

Det handlar inte om så många noder, men att undvika dubbellagring sitter i ryggmägren på en systemutvecklare

Citat:

manuellt via DHCP? Var ligger skillnaden?

Man ställer in en statisk IP-adress på datorn, men får DNS via DHCP, alltså kommer min "server" alltid att fungera och jag behöver bara ändra på ett ställe när jag byter ISP eller om något ändras.

Var ställer man in MAC adresserna (på D-linken)? Har inte sett det valet i adm gränssnittet, kanske måste göras via den seriella kopplingen?

/F

• Oregistrerad
  • 2003-05-05 14:49
Citat:

Man ställer in en statisk IP-adress på datorn, men får DNS via DHCP, alltså kommer min "server" alltid att fungera och jag behöver bara ändra på ett ställe när jag byter ISP eller om något ändras.
/F

Vilket DNS man använder spelar ju ingen större roll, så mycket sparar man inte in i tid att använda en lokal DNS-server. Klart har man ett lokalt nät med många noder kan det ju vara bra med en lokal DNS-server. Men nu skriver du ju att det inte är ett stort nät. Själv använder jag inte min ISPs DNS, och det funkar utmärkt.

Citat:

Var ställer man in MAC adresserna (på D-linken)? Har inte sett det valet i adm gränssnittet, kanske måste göras via den seriella kopplingen?
/F [/B]

Jag har inte sätt någon sån inställning. Utan det är en gömd funktion, men den finns ju där. Det jag tänkte på var mer varför du skulle köra med manuellt IP(via DHCP)? Du kommer ju att få samma IP varje gång även om du kör med vanlig DHCP, om du nu inte har så många noder det vill säga.

Jag tror inte man får samma ip varje gång, möjligen är det sant tills man bootar om D-linken. Hur som helst börjar vi glida ifrån det som det egentligen handlar om.

Valet "DHCP with manual IP address" finns i nätverksinställningarna på OSX, det har fungerat för mig på en annan maskin med versioner före 10.2! Varför fungerar det inte nu?

Kan någon testa om det fungerar för dem?

/F

• Oregistrerad
  • 2003-05-05 16:05

Beklagar att jag inte har svaret på frågan. Men jag kan iaf bekräfta att DHCP med manuell IP inte funkar i 10.2.5 i kombination med DI-704. Beklagar. Fick syrran att testa då jag inte själv har någon DI-704, några större försök och felsökning var hon inte upplagd för att ta just nu. Så någon annan kanske har svaret? Har du hört med Apple direkt, eller kanske D-Link?

1
Bevaka tråden