Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny lag kan stoppa musikbyte på nätet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från Aftonbladet.se
Dansk lag kan införas i Sverige
Från årsskiftet är det förbjudet att göra om köpta cd-skivor till mp3-filer och att lägga ut dem på nätet.
I Danmark, vill säga. Men liknande lagstiftning förbereds också i Sverige.

Det ska bli klart intressant att följa utvecklingen av det här.
EU-anpassning av lagstiftningen, ja, jag säger då det.

Läs mer på Aftonbladet.se

Jaha.. Det är väl redan olagligt att dela ut MP3 filer med komersiellt material?

Men ladda ner är inte det..

Sen undrar man över formuleringen Aftonskvallret gör.

"Från årsskiftet är det förbjudet att göra om köpta cd-skivor till mp3-filer och att lägga ut dem på nätet."

Så med skivor man har fått eller någon har stulit så är det tillåtet då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
JFrån årsskiftet är det förbjudet att göra om köpta cd-skivor till mp3-filer och att lägga ut dem på nätet."

Ja, man undrar... antingen kommer biblioteken börja låna ut enormt mycket med CD till folk - eller så kommer AAC få ett enormt uppsving.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2003-01-09 18:50

Jag tror faktiskt inte att dom som lägger ut olagliga mp3or på nätet kommer att bry sig. Förresten, är det straffbart eller bara olagligt?

Jag fattar ingenting. De som lägger ut publicerar ju (medvetet) sina filer så vem som helst, allmänheten, kan komma åt dem, solklart brott mot upphovsrätten. Det behövs ju ingen ny lag för.

Annat vore det väl om det blev olagligt att hämta.

Straffbart, tja, kanske, men det är svårt att komma med bevis om omfattningen. "Problemet" är ju att mp3-publicerare inte tjänar pengar på det själva, och ingen loggar hur mycket som hämtas.

Intressant rubrik det där som Aftonbladet fått till.
Jag skulle dock tro det ligger till precis tvärtom.

"Ingen ny lag överhuvudtaget kan stoppa musikbytandet på nätet"

• Medlem
  • 2003-01-09 23:41

Man får väl ha de mp3-filerna i ett litet lokalt nätverk. Det kan väl ingen förbjuda.

P.S. Ett litet lokalt nätverk med ca ett par miljoner användare.

Mp3-spridningen kommer aldrig att kunna stoppas.

Lite patetiskt att de ens försöker. Skivbolagen kan dra nåt gammalt över sig. Man förstår ju att de blir skraja när de inser att mp3s möjliggör bättre försäljning direkt från artisten till kunden utan mellanhänder a la skivbolag som lägger på fett på priset. Varför betala 179 kr för en cd med 15 spår men bara 2 bra låtar när man hellra laddar ner de två låtarna separat direkt från artisten?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olof N:

Tekniskt sätt blir det nog svårt, men med juridiska medel kanske det går att minska. Spridningen av barnporr är ju tekniskt sett lika enkel som mp3, men med hårda lagar, polisarbete och stor självsansering på nätet så jobbas det på att minskas. (Jag menar inte att barnporr och mp3 på något sätt ska likställas, men det tror jag ni fattar.)

Citat:

Varför betala 179 kr för en cd med 15 spår men bara 2 bra låtar när man hellra laddar ner de två låtarna separat direkt från artisten?

För att stödja artisten..?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

Tekniskt sätt blir det nog svårt, men med juridiska medel kanske det går att minska. Spridningen av barnporr är ju tekniskt sett lika enkel som mp3, men med hårda lagar, polisarbete och stor självsansering på nätet så jobbas det på att minskas. (Jag menar inte att barnporr och mp3 på något sätt ska likställas, men det tror jag ni fattar.)

Citat:

Varför betala 179 kr för en cd med 15 spår men bara 2 bra låtar när man hellra laddar ner de två låtarna separat direkt från artisten?

För att stödja artisten..?

Ahh jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag menade inte att man ska pirata en artists musik, utan att det är bättre att man köper direkt från artisten (genom tex att ladda ner från artistens hemsida), än det är att ett bossigt skivbolag ska stå ivägen och lägga på en massa avgifter. Nu när man hur lätt som helst och mycket billigt kan distribuera sina produkter via internet blir skivbolagets roll mindre och mindre viktig. Och det gillar inte skivbolagen. Därför försöker ju majoriteten av världens skivbolag motverka formatet mp3 snarare än lära sig dra nytta av det.

[ 10 Januari 2003, 14:54: Meddelandet ändrat av: Olof N ]

• Medlem
  • 2003-01-10 18:30

Ja, skivbolagen är de sista "kommunistländerna".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:

Right on

• Oregistrerad
  • 2003-01-11 01:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:

• Medlem
  • 2003-01-11 02:20

Vem vet? Det kanske blir som med prostitutionslagen.
Det blir tillåtet att dela ut/ladda upp låtar på nätet men förbjudet att tanka hem dem.. Skulle inte förvåna mig..

P.S. Jag är ingen piratmotståndare, men det ska ju erkännas att Bert är min stora idol....

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-11 03:34

Hej hej!

Så vitt jag vet har ingen lag stoppat någon från att mörda, smuggla, knarka, kör för fort o.s.v. Så sannolikheten att en lag kommer att stoppa MP3 verkar inte troligt. Känns som ett slag i luften. Och föresten är det redan nu olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material. Vare sej det gäller musik, film, böcker, programvara eller fotografier. Hur distributionen går till spelar inte heller någon roll. Carracho, Hotline, FTP, postorder eller gatuförsäljning. Alla är lika olagliga.

/Jens

• Medlem
  • 2003-01-11 09:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: souljens:
Hej hej!

Så vitt jag vet har ingen lag stoppat någon från att mörda, smuggla, knarka, kör för fort o.s.v. ...
/Jens

Så du menar att bara de som idag riskerar indraget körkort/böter för sitt fortkörande skulle köra fort om lagarna försvann?

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-11 13:48

Nej. Jag menar ett den som har för avsikt att begå brott inte bryr sej om det finns en lag mot det. Ett exempel på det är dödsstraffet i Texas. Eller de extremt hårda narkotikalagarna i Tailand. Förstår du min poång?

/Jens

1
Bevaka tråden