Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC970 ryktet accelererar..

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-05-07 12:50

Apple kommer säkert på något bra, det oroar mig inte det minsta... bara det inte blir iPower, det vore en aning lökigt. PowerMac 5 är väl OK? Power femma i dagligt tal. Möjligen blir det en konflikt med faktumet att den innehåller en bantad Power 4.... Äsch, nu är jag där jag inte ville vara, jag överlåter det till grabbarna på Infinite Loop... P4? nja...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Power Mac Extreme givetvis.. dom verkar ju rätt tända på Extreme just nu Apple.

Alt PM 970 ?

"Surf's Up! Who's up fer' round TWO? RADICAL! EXTREME DUDE!!!"

Surfing och marijuana verkar vara ganska inne hos Fruktbolaget*

* This domain name, "fruktbolaget.nu", may still be available for registration!

You have arrived at this page because the domain name you entered is not currently active on the Internet. If you have recently registered or modified this domain name, you can expect it to become active within the next 24 hours.

Citat:

Så: Varför basunera ut "Year of the Notebook" om man vet att man kommer att släppa en PPC970 PowerMac som kommer att sälja som tok samma år?

Möjligen för att pusha det som är tänkt att dra in stålar tills stationära datorer är värt att satsa på igen. Att detta inte sammanfaller med kalenderåret och att 970 blir dragplåstret andra halvåret och då tar över showen är nog inget som bekymrar när man talar om "Year of the Notebook". Dom kanske tänker att nu är det bäst vi säljer bärbart och det gör vi bäst genom att försöka få uppmärksamhet kring det hela, trots vetskap om det du nämner.

Eller så kommer 970 senare än vad snittryktet säger? Jag ser dock ingen stor praktisk motsättning i att basunera ut årssatsningen och en tidig lansering av 970. Dom kan väl säga att dom själva blev överaskade av att utvecklandet av 970 samt tillhörande mjukvara gick så förträffligt att andra halvåret inte blev så notebookigt som dom tidigare trott? Vi är så jädrans bra att vi samtidigt med hårdsatsningen på Power och iBook lyckats få ut stationära värstingar!:eek:

John

Hur länge kommer PPC970-familjen heta just 970? Nuvarande processorer får nya siffror ganska ofta. Visst kallas Motorolas processorer för G4 men det innefattar en massa modeller med olika siffror i namnet. Om det någorlunda snart kommer 980 eller liknande verkar det för mig mindre troligt att Apples maskiner får 970 i namnet. Innan G3 hade jag inte tvivlat på en 970-serie men nu är trenden ett långvarigt namn. Tex G5, PM Extreme eller något annat som medför att man inte behöver ändra namn om 970 ersätts av en 980 tex.

John

  • Medlem
  • 2003-05-09 09:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Power Mac 970 låter ju som en gammal Volvo. ...

He he, ... inte riktigt. Siffran i mitten står för antal cylindrar. 7-cylindrig Volvo?

Men åter till rubriken.
Jag tror starkt på en PB 15" 970 under sommaren, 2003 så klart. Varför skulle den dröja så här långt annars?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 11:19

Jag tror starkt på en PB 15" 970 under sommaren, 2003 så klart. Varför skulle den dröja så här långt annars?

Det är den enda Powerbooken som bootar i OS 9? Det är vad killen på Apple storen trodde när jag frågade om ny Powerbook i samband med att jag beställde min nya iPod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag tror starkt på en PB 15" 970 under sommaren, 2003 så klart. Varför skulle den dröja så här långt annars?

Det beror väl på om den är strömsnålare än G4. G3 var ju en självklarhet i bärbart, snabb och snål på samma gång. G4 är lite mer tveksam, kräver mer kylning och drar mer batteri.

Vad har sagts om strömförbrukning och värme?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det beror väl på om den är strömsnålare än G4. G3 var ju en självklarhet i bärbart, snabb och snål på samma gång. G4 är lite mer tveksam, kräver mer kylning och drar mer batteri.

Vad har sagts om strömförbrukning och värme?

För PPC 970 tillverkad med 130 nm-process ser siffrorna ut så här:

42 W @ 1,8 GHz, 1,3 V
19 W @ 1,2 GHz, 1,1 V

Håller man sig till 1,2 GHz bör det alltså inte bli någon större skillnad i energiutveckling jämfört med G4:an. Siffrorna lär bli ännu bättre när IBM går ner till 90 nm, vilket sägs vara mycket nära (ev. redan mot slutet av det här året).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-09 17:10

eller kanskje bare G5

  • Medlem
  • 2003-05-09 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Lite väl långt från ämnet men; det finns ju femcylindriga Volvobilar, varför skulle det inte gå att göra en sjucylindrig?
...

Därför att det är svårt att bemästra vibrationerna som uppstår i en sådan motor.
Det är redan svårt med femcylindriga motorer i synnerhet dieselmotorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Eller KjempeMac!

Eller Macen med dubbla processorer ->DubbelMackan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det beror väl på om den är strömsnålare än G4. G3 var ju en självklarhet i bärbart, snabb och snål på samma gång. G4 är lite mer tveksam, kräver mer kylning och drar mer batteri.

Vad har sagts om strömförbrukning och värme?

Det går lite olika rykten om detta. Vissa påstår att 970 är strömsnål och därför passar in i de bärbara. Det återstår att se.:)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-13 06:30

Rykten om att det skulle komma POWER 5:or i burkar från apple ska man nog ta med en nypa salt. Dels är prislappen på varje plugg inte att leka med, sen så slår IBM lätt undan sina egna ben om det skulle gå att köpa POWER 5 från andra än dom själva.

En annan sak är att POWER * är byggda för minnesprestanda dvs dom kör med groteska minnesbussar. Redan i 66MHz P2 kör man med
256bitar i bussen för att uppnå samma hastigheter som dagens pc och mac har.

Har lite svårt att tänka mig att apple skulle implementera det eftersom marknaden för 100kkr-1Mkr macar är nog inte så stor...

LoopRumors säger att IBM har levererat 20.000 st. 1.2 Ghz, 40.000 st. 1.6 Ghz och är på väg att leverera 40.000 st 1.8Ghz till Foxconn som tydligen ska tillverka de nya PowerMac:arna.

Hoppas...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-13 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
Vem bryr som om vad burken heter!? Är de inte innehållet som räknas?

Så länge maskinen kör OSX så får den ha vilket innehåll som helst

O så styr vi upp den här tråden med det senaste..från PolPotsmoker Ryan på Macosrumors.com

Dom tippar på att Apple droppar Gx ur sina system o istället använder det riktiga CPU namnet, ala PPC970.
Detta då Apple även kommer att droppa Moto (äntligen?!) helt ur sina produkter och köra med IBM G3 som kommer med PPC750 inom en snar framtid.
"..new chips in the PPC 750 family from IBM will exceed 1GHz, include 512K-1MB of on-chip L2 cache, and eventually even include a Velocity Engine unit, dropping the Altivec name as Motorola is wiped completely out of Apple's system lineup).....it may show up in Powerbooks a lot sooner than once thought."

Enligt Insanely great mac som i sin tur citerar franska macbidouille så ska stödet av 64-bitars processorer (PPC970) vara borttaget från de senaste build:erna av Darwin och distribuerade utvecklingssystem. Detta för att inte avslöja för mycket om kommande generationers hårdvara.

Enligt fransmännen (eller var det bara en dålig översättning från IGM?) så ska två processorer vara aktuella, 1,7 och 2,5 GHz.

Jag tolkade det till att de snabbare (2,3 GHz stod det nämligen på fransmännens hemsida) kommer först senare.

Vem har alltså pimplat för mycket rödtjut..?

DU? El iofs du kör ju bira för nu började du prata 10.3 lite mitt i diskussionen om PPC970 el tolkar jag dig fel? trots bristen på rödtjutsintag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
DU? El iofs du kör ju bira för nu började du prata 10.3 lite mitt i diskussionen om PPC970 el tolkar jag dig fel? trots bristen på rödtjutsintag.

*Hick*

Hrm... Nja.. alltså...eehh.. Jo. I vanliga fall brukar vi väl vara liiite mer toleranta vad det gäller sidospår?

Herregud Jürgen, jag skrev tre rader om 64-bitarsstödet i Darwin/Panther och nämnde t o m PPC970 i den första meningen!

Tur som var fannn jag mig ju snabbt och kom in på rätt spår i slutet av inlägget.

Och förresten så dricker jag hellre rödtjut än bira, även om det är bira...

Bevaka tråden