Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D40x eller D80?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi (jag och min fru) ska ta nästa steg inom vårt foto, och har länge suktat efter en D80 som verkar vettig och bra.

Men nu när vi tänkt slå till inser vi att D40x verkar ha ganska exakt samma spec som D80, men är ganska rejält mycket billigare. Så; vad är skillnaden? Verkar vara olika utseende, men rent fototekniskt? Eller är det så att D80 börjar bli gammal och snart kommer uppdateras?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-30 16:45

En stor skillnad är att D40x inte har inbyggd AF motor i huset som D80 har. Därför kan du inte använda lika många gluggar på den som på D80 och de med inbyggd AF motor är dyrare en de utan. Jag skulle köpt en D80 (som ja också gjort) då kan du använda nikons 28 och 50mm gluggar, enligt mej dom bästa för de priset.
Sen så är det lite mer småskillnader som skiljer dom åt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 17:16

Köp inte Nikon ännu, kameran klarar ej damm på sensor själv.
Därför erbjuder Nikon gratis i tre år rengöring. Tre år går fort och sedan står ni där med dammproblem.

Alla andra konkurrenser är steget före med automatisk sensorrengörning.
Vänta hellre nästa Nikon modell ! eller köpa Canon som jag gillar mycket

Bra aspekt, REP. Verkar som att nya D300 har det, fast den ligger en klass ovanför vad vi mäktar med ekonomiskt. Canon är självklart ett alternativ; tyvärr känns de plastigare än en Fischer-Price-kamera, åtminstone de billigare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 18:00

Tack !

Jag misstänkte att du gillar Nikon.
Så vänta lite till för nästa modell.
Idag är det väldigt snabba uppdateringar av kamerorna !
Jag har hållit på med Canon från 1971 !
En modell kunde finnas 10 år eller mera.
Liksom bilar, Amason eller Volvo 140 serie.

Så jag tror att med tålamod lite till kommer Nikon med modeller i rätt prisnivå för er snart med automatisk rengörning kontroll

• Medlem
  • 2007-09-30 19:14

Jag har haft Nikons digitala i snart 4 år och inte haft problem med damm mer än en gång. Då rengjorde jag den själv, rätt enkelt var det också. Lite vanligt luft brukar jag med jämna mellanrum blåsa på sensorn med spegeln uppfäld ibland för att hålla det rent. Tycker inte att en sådan "gimmick" skall vara ett avgörande skälv till att inte kjöpa en kamera.
Vad gäller kameraval tycker jag att du skall gå på D80 om det är så att du planerar på att utvecklas lite som fotograf och vill ha tillgång till AF i ett stort utbud objektiv. D40x är en lysande liten kamera om man vill ha den istället för en bättre kompakt, men den sätter vissa gränser som inte D80 gör.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 19:39

ja, det går ju bra att kunna fixa det själv.

Varför erbjuder Nikon gratis fixa sensorrengörning i tre år ? Det är låter skumt, Nikon har gjort felsatsningar så att nu Nikon ensamma idag erbjuder sensorrengörning gratis i tre år. Kan du genomskåda det ?

Nikon D40 kostar extremt billigt idag, jag ser rött !

• Medlem
  • 2007-10-01 08:41

Du har säkert helt rätt i det att Nikons erbjudande om sensorrengöring handlar om att kompensera för en frånvara av just den funktionen i kameran. Min poäng är bvara att smuts/damm på sensorn är ett rätt överdrivet problem ofta och används ibland av säljare som någon slags avgörande argument till varför man skall välja en kamera framför en annan. Kameraval bör handla om andra saker än just denna lilla funktion, tex ergonomi eller något annat. At avrådas köpa D40x för att den inte har någon form av automatisk sensorrengöring är ju bara larvigt. Det är säkert en helt fantastisk kamera för många. Står valet mellan D80 och D40x bör man dock fråga sig några saker? Vad har jag för ambitioner med kameran? Är det en ersättare till en bättre kompaktkamera? Isåfall är kanske D40 ett perfekt val som du kan matcha med en eller kanske två objektiv som har AF-S vilket ger dig AF. Eller bara D40x och ett 18-200VR så ar du också antiskakfunktion i en kamera med stor omfång men ändå är behändig. Tror man att man på sikt kommer att nöja sig med det så är det nog ett kanonkit. MEN tror du att du kommer att fortsätta att utvecklas som fotograf så kommer du med tiden ställa nya och högre krav på kameranm och i synnerhet på objektiven och DÅ öppnar ju D80 för lite fler alternativ. D80 har också andra funktioner som är riktigt bra att ha för den som ställer liter högre krav. Det är helt enkelt två mycket olika kameror. Båda mycket bra MEN olika.

D40 säljs väl ut av naturliga skäl eftersom D40x kom ut som på flera sätt är en bättre kamera. Tror inte det kommer någon uppdatering av nikons digitala systemkameror under de närmaste 6 månaderna efetrsom man har haft en storlansering alldeles nyligen. Det kommer alltid bättre, nyare och mer funktionsrika kameror med tiden så det finns ingen anledning att inte köpa när man vill ha en eller behöver en. Det kan sluta med att man blir utan kamera för evigt eftersom hjulet aldrig slutar snurra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 12:08

Problemet med damm på sensorn blir ju bara ett problem om man dagligen byter objektiv i krävande miljöer. Den 3-åriga servicen gäller dessuom hela kameran och inte bara sensorn.
D40 är en oerhört kompetent kamera och kommer man från en kompaktkamera så är det en stor förbättring vad gäller inställningsmöjligheter. Den är liten och lätt och utbudet med objektiv växer, så snart är problemet med avsaknad av AF-motor även det ett icke-problem.
D80:n är en ännu mer kompetent kamera (fler fokuspunkter, fler megapixlar, inbyggd AF-motor, möjlighet att fjärrstyra blixtar o.s.v) men det kommer till ett pris som jag inte kan motivera. Den är också större och känns klumpigare.

Slutsats: kommer man från en kompaktkamera och önskar sig alla möjligheter till finjustering som en systemkamera erbjuder så kommer inte D40:n göra dig besviken. Priset just nu är oslagbart.
Har du behov av de mer avancerade funktionerna som D80:n erbjuder och kan motivera prisskillnaden så kör på D80:n. Men låt inte avsaknaden av automatisk sensor-rengöring vara en avskräckande faktor. Det är som sagt inte ett problem för den "vanlige" amatörfotografen.

Ok, vi gjorde en kovändning och beställde en 400D. Avgörande faktorer var två; vi insåg att en fotogravän till oss hade Canon och därmed ett flertal gluggar vi kunde få låna om vi behövde, vilket kändes bra då vi kanske inte behöver mer än ett objektiv dagligen, men känner vi att oss för att fota något speciellt finns det objektiv som man kan låna.

Andra faktorn var att möjligheten till ordentligt batterigrepp till 400D passar mig och mina stora händer bra. Så; en 400D med batterigrepp och standardglugg beställd. D80 kändes för dyr, och klumpig som standard. Med batterigrepp kan man ha en liten, smidig kamera om man behöver, men även en större bekvämare om man vill det.

Oavsett kommer vi nog bli nöjda, för jämfört med vår 4 år gamla kompaktkamera kan det inte bli sämre Tack för all hjälp, alla!

• Medlem
  • 2007-10-01 23:00

Att tala i "vi" form hela tiden är märkligt.
Tycker ni alltid samma?

Två saker som jag funderade över:

1. D80 kommer ju (vanligen) med en 18-135mm glugg, det borde väl minska behovet av att byta objektiv gentemot en 400D med 18-55 eller 17-85. Det ursäktar väl inte avsaknaden men det minskar väl ändå behovet EN ANING?

2. Har man större händer så är D80 mer kamera att hålla i.

Nikon D80

Köpte min nikon D8o i thailand för 5000:- (världsganati) och ett sigma DC 18-50 mm ex för 2000:-

så passa på att ta en billig semester när ni ändå skall köpa kamera!
förövrigt en underbar kamera...

Shitwolf
Du får problem i Sverige om kameran går sönder:Från Nikons hemsida:

Vad innebär det för dig att äga en Nikon-produkt från den grå marknaden?
Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kanske inte heller utför avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden. Kontakta istället återförsäljaren eller importören av varan för information om garanti och service samt programvaruuppdateringar och filer för nedladdning.

Innebär det att jag inte har någon garanti om jag äger en Nikon-produkt från den grå marknaden?
Alla Nikons produkter levereras med en garanti från tillverkaren. Om du äger en produkt från den grå marknaden måste du skicka den till återförsäljaren eller importören för service. Kontakta återförsäljaren angående information om detta.

• Medlem
  • 2007-10-23 07:08

Passar på att kränga in en fråga beträffande D40/D40X och min nuvarande D50:

Är det så att man inte kan köra manuell blixtljusmätning (alltså sätta förblixten själv) på D40/X?

Inbillar jag mig bara, eller är sökarbilden i D40/X större än i D50?

Läste någonstans att algorimerna för hur bilden tas (alltså expnering osv) är något uppiffad i D40/X mot D50. Stämmer det och vad skiljer en bild från endera kamera?

Om jag slår till på X-modellen, är den värd sin extra slant? Är det samma sensor som i stora D80 och D200?

Vad kommer jag sakna från D50? Flera autofokuspunkter (kör ändå bara mittpunkt), motor i huset (behöver nog inte det nej)...vad mer? =P

Gillar formatet. D50'n är rätt stor vilket iofs många gillar, men nja...lite för stor för min smak.

Vad tror och tycker ni?

/Fredrik

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-23 15:11

Hör av dig till mig om du skall sälja din D50

• Medlem
  • 2007-10-23 16:35

Det gör jag absolut!

/Fredrik

1
Bevaka tråden