Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt-i-allo synth för nybörjare :)

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 11:36

Hej hemskt mycket hej!
Jag är total novis när det gäller allt vad synthsyntes heter och har de senaste dagarna blivit fantastiskt sugen på att börja pilla lite. Eftersom jag tycker det är bedrövligt att pilla rattar med musen är jag ute efter lite nybörjartips om hårdvarusynthar som är enkla att lära sig och låter bra och fungerar till många olika musiktyper samt dessutom är billiga och lätta att få tag på.

Är främst ute efter ljud i still med Italo men även lite äldre hård 90-talstrance samt annat blandat. Har spanat in Kurzweil KS2000 som verkar mycket bra åtminstonde gällande Italo-delen, men verkar extremt krånglig att programmera. Sedan finns det ofta utannonserade Korg MS2000 som verkar enklare att programmera men kanske mest fungerar åt lite hårdare musiktyper. Nu senast har jag fått upp ögonen på Novation Supernova II som verkar vara någon slags kombination mellan de två, dock lite dyrare.

Vad tycker ni här att jag bör göra? Är det en god idé att lägga en tusenlapp extra för att få en Novation Supernova och fungerar dessa bra till den typ av musik jag är intresserad av (främst)?

Stort stort tack för alla tips och idéer!

Kolla på ngt i Casio CZ serien !

är billigt och låter bra

det finns tusentals ljud att ladda ner gratis så använd dom ljuden till din musik så får du
mer gjort istället för att skruva ljud till förbannelse / ( min erfarenhet /

Är enkel att programera dock inte lika smidigt som Novan.

Är multimbral ( du kan köra mellan 4 - 8 ljud samtidigt beroende på modell )

lycka till,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 13:50

Joo... Fast nu ville jag ju skruva för att lära mig syntes. Dessutom känner jag att det är mycket mer kreativt att experimentera och samtidigt lära känna sitt instrument. Färdiga ljud kan jag ju ladda hem till vilken mjukvarusynth som helst.

En Novation Nova (som är en supernova) men med en billigare prislapp! Jag fick min för 2795:- i fin fint skick.. 16 röster med senaste OS:et och kan göra en hel jäkla massa ljud för olika stiler och är rolig att skruva ljud på.

MS2000 är grym också men endast 4 röster och det kommer du inte långt på om och får köra en jäkla massa inspelandes för att få ut en hel låt.

Nåt ifrån Clavia? NL/NR/Modular/G2? Vad ligger budgeten på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 14:33

Budgeten ligger på 3-4000:- men är expanderbar någon tusenlapp om det innebär att jag får mycket mer valuta för pengarna. Har ingen direkt brådska heller så väntar hellre efter det där riktiga kapet än slår till på första bästa.

Vad är skillnaderna mellan Supernova 1 och 2 i praktiken? Nova som jag förstår det är alltså en Supernova i annan förpackning?

Kanske bättre att spara MS2000-köpet till senare om jag trivs med att ratta synthar.
Tack för hjälp!

Nova är som du säger en samma synth fast med en ny förpackning och det som skiljer i motorn är att Supernova har en 42bands vocoder och minst 24 röster imot Novas 16 röster (men du kommer långt med 16 röster också).

Om du gillar ratta synth och har en dator så tycker jag du skall kolla in på Nord Modular (visserligen får du inte fullstort keyboard men det kan du lösa med ett lite billigare MIDI-keyboard) men där har du en mångsidig synth som kan låta allt och förutom att du kan pilla istort sett vilka ljud du vill så kan du även ladda ner tusentals patchar och du får se hur dom är uppbyggda och på så sätt lär du dig att ratta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 16:54

Spanade in Nord Modular. Verkar sjysst, effektiv och rätt billig begagnad men om jag har förstått det rätt skulle jag med en sådan återigen hamna i musfällan. Dvs sitta med datorn och ratta, även om inte till 100%. Stämmer detta?

Och för mig som inte förstår mig på någonting inom synthvärlden. Vad innebär det att en synth bara har 4 röster? Är det så enkelt att den helt enkelt kan ge ifrån sig 4 olika ljud samtidigt (styrt via midi?)? Tex 2 basljud och 2 leads för att bilda en enkel låt?

  • Medlem
  • 2007-10-04 17:41

Med en NM så sätter man ihop själva "synten" i datorn, sedan skickas den till den riktiga synten där man kan ratta och vrida på den. Dock så skulle jag titta efter något annat om jag vore dig, det är väldigt lätt att man fastnar i pillandet och inte får några låtar gjorda.

Att någon har fyra röster betyder att du bara kan spela fyra toner samtidigt, dvs ta ett ackord med tre toner så har du bara en röst kvar att spela med. Väldigt begränsat.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-04 17:41

En nord modular är nog inget för en nybörjare tror jag. Det tog mig ett tag innan jag började uppskatta konceptet med den...

Att en synt har 4 röster betyder att den kan ta fyra toner samtidigt. Polyfonin alltså. Att en synt har 4 stycken är ganska lite faktiskt. Det duger för att spela 2 toner i praktiken om ljudet klingar ut långsamt, annars så klipps ljudet, vilket många tycker låter vldigt fult.

Annars så tycker jag en clavia nord lead 1 är en bra nybörjarsynt. Att kalla den för nybörjarsynt är lite tasigt kanske, då den är väldigt kompetent, men den är iaf en synt med enkelt upplägg och lätt att förstå. De är inte så svårsålda heller om du skulle tröttna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 19:04

Tack tack!
4 röster låter onekligen rätt begränsande.
Hur fungerar det i dagsläget att "spela in" med en synth kopplad mot en dator, och då använda denna som sequencer t ex med Live som jag kör idag. Om jag t ex vill att min synth skall stå för basslänga men även melodi kan synthar generellt sett göra detta samtidigt eller måste jag först programmera basspåret, spela in detta till datorn och sedan arrangera melodi spela in och sedan "klippa och klistra"/arrangera ljudfilerna till en färdig låt?

EDIT: Kom på att jag kanske var lite otydlig. Vad jag menar är kan man generellt sett programmera t ex 2 eller fler midi-spår i datorn och skicka ut dessa signaler simultant till en synth som då svarar på dessa 2 olika spår med olika presets/ljud och skickar tillbaks till datorn som spelar in ett spår?

Hej, ta en titt på min Roland XP-30! Den är multitimbral och kan spela 16 olika ljud på olika MIDI-kanaler, eller 16 ljud på samma om man vill. Den har 64 röster, så den räcker till för ganska komplexa arr. Den är fullt programmerbar, men har inte riktigt enkelheten i editeringen (med rattar) men kan härma många ljud bra, inklusive gamla analoga synthljud. Den har över 1500 ljud inbyggt från start, som man kan utgå från om man vill göra egna. Min annons finns här:

http://www.99.se/musikprylar-saeljes/224514-roland-xp-30-roland-d-110-casio-cz1000.html

Synthen finns i Stockholm är i perfekt skick och jag har precis sänkt priset lite. Du kan ju alltid slå till på en Casio CZ1000 på samma gång:), som föreslogs här ovan. Det kanske går att ordna ett paketpris.

VIll du ha en allt-i-allo-synt som verkligen sköter allt? Jag menar då även trummor och sånt? Ja, då skall du leta reda på något mutitimbralt med både trumljud och syntljud. En Nova låter bra men saknar trumdelen. Okej, man kan vrida till lite trumljud på den men någon fullfjädrad trummaskin har den inte. Många andra så kallade virtuellt analoga syntar saknar också trumdelen även om man i vissa fall kan mappa upp enskilda trumliknande ljud till vissa tangenter. Men sedan vill du kanske ha "röster" och MIDI-kanaler över till bas, pads, lead, effektljud och allt annat som man vill lägga på.

Förslaget med en XP-30 är lysande. Stirra dig inte blind på att du måste ha en VA-synt (eller äkta analogt) för att kunna göra gurgelfeta basar och blåvalsgrova filtersvep. En XP-30 eller motsvarande synt fixar den biten också om man (som jag) mest vill göra musik för skoj skull och inte är någon analogtaliban som lyssnar med stetoskop och jämför vågformer i ett oscilloskop.

Jag köpte nyligen en Yamaha EX7 som har i princip allt man behäver. Den spelar samplade ljud som man kan vränga till rätt rejält, ungefär som med XP-30, Den har även en virtuellt analog syntdel, om än monofonisk, för de där lite extra analogliknande ljuden. Den kan dessutom sampla egna ljud. Den har som grädda på moset de där klassiska TR-909.ljuden som man kanske vill ha till techno och trance. Ett annat förslag skulle kunna vara en Korg Trinity.

Allt-i-ett box lutar väl mer åt någon groovelåda. Kolla in Electribe-serien tex. Billiga, lätta att lära sig och rattvänliga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-05 10:25

Godmorgon!
Nej, jag är väl egentligen inte ute efter en allt-i-allo i den bemärkelsen att den ska hantera trummor osv (även om det givetvis är tacksamt om det går). Utan primärt är det en synth för synthljud typ pads och leads jag letar efter. Trummor tycker jag går utmärkt att arbeta med musen med via mjukvara. Inte lika mycket rattande. Men går det att få allt så tackar man ju inte nej (förutsatt att det inte blir på bekostnad av något i en större utsträckning)

Som ni förstår är jag rätt förvirrad i synthdjungeln.
Och tack Niklas för ditt förslag. Känner mig dock inte riktigt redo att slå till ännu och hellst är jag ute efter någon rack-variant eftersom min sambo kommer slå bakut om jag kommer hemdragandes med en gigantisk keyboardsynth och ställer i vardagsrummet.

Annars har jag inga krav på VA, eller äkta analog eller vad som helst. Ljudmässigt sitter jag nöjd med mjukvarusynthar i princip. Det är bara rattandet jag saknar eftersom jag tycker det är fruktansvärt att sitta med musen och experimentera. Sedan är det ju roligt (och snyggt) med lite prylar också.

Skall kolla in Electribe-prylarna nu!
Tack igen för all hjälp!

hej folket

Köp en novation remote sl och koppla till din dator så blir din flickvän glad och du slipper lägga massa pengar på synthar. Det finns en modell utan klaviatur om du redan har en sådan. Den mappar upp parametrarna själv när du öppnar plugginen i ditt sequencerprogram.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-05 15:44

Jag tänkte oxå spontant på Electribe (EMX-1). Jag har den och är glad i den. Den är lättrattad, komplett och kan faktiskt göra riktigt oväntat goa sounds med olika karaktär. Här finns alla möjligheter till 90-tals trance! (jag gav 3000 för min)

Kurzweil K2000 är jättetrevlig, men som sagt ganska komplex (en motsats till EMX:en) Men den har allt. Och är jättebillig (runt 2500 för rackmodell). Här får man dock akta sig för presets-träsket.

En äldre herre som är mycket trevlig är Ensoniq ESQ-1. Den är mycket pedagogiskt upplagd. Men mer knappar än rattar. Går också att hitta till mycket bra priser. Inte mycket trance-faktor här. (knappt 2000 kr)

Gemensamt för dessa tre väldigt olika alternativ är att de har sequencer. Med din budget och de behov du beskriver känns EMX-1 som ett gott första steg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-05 19:58

reverbsvansen: Jo, jag har gått länge och funderat på att helt enkelt köpa en midikontroller. Detta var tanken innan jag fick för mig att leta synth de facto. Dock hittade jag aldrig någon som kändes helt hundraprocentig, men Novation Remote Sl kom närmast. Dock har den ju betydligt mindre rattar och knappar än de flesta synthar. Tar för givet att man kan enkelt "switcha" mellan att låtta reglagen styra olika delar av synthen men blir det ett bra/smidigt arbetsflöde på detta sätt? Är lite rädd för att det i slutändan blir mycket styra med musen ändå. Fast jag kanske har fel. Sedan kostar ju just dessa modeller rätt mycket för vad man får IMO. Men det kanske det är värt. Har den bra knappar/reglage annars? Ser lite plastig ut på bilderna. :|

credo: Tack för input! Nu har jag mååånga varianter att kolla igenom under helgen. Ska försöka hitta lite ljudexempel från Electriben. Det här med groovebox verkar roligt. Såg också någon Roland MC-909 variant som var lite snyggare och verkade rätt fet.

folket: Jag har faktiskt ingen själv. Har känt på klaviaturmodellen i musikaffären.
Samt hade en kompis en och den funkade fint. Men mer ingående än så vet jag inte...
Det finns säkert folk här på 99musik som kan svara på det.
tipset som alltid... gå till musikaffären och testa.

Nedan en Youtubesökning på Novation Remote sl
EDIT: http://www.youtube.com/results?search_query=novation+remote+sl&search=Search

99musik: Infinner sig hårdvarukänslan med novation remote sl och funkar automappingen fint?

Senast redigerat 2007-10-05 20:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-06 18:47

Ok, och tack för alla svar och all hjälp!
Tror faktiskt jag har bestämt mig nu. För något helt annat än vad som sagts i denna tråd.
Nämligen spanat in Alesis Ion, och blivit stormförtjust i den fula designen. Har lyssnat på flera olika ljudklipp från denna och Micron och måste erkänna att det låter mycket bra IMO. Ion verkar dessutom vara lättnavigerad och skall komma med en bra manual. Har läst mycket bra om den överlag (och även en hel del dåligt visserligen, men så är det ju med allt). Visserligen bara åtta röster, men det är ungefär lika många som fingrar jag har. Borde räcka.

Nu gäller bara hitta en bättre beg, eller spara ihop lite mer pengar. Finns fabriksnya på bl a ebay för 5000:- ungefär. Visserligen kommer flickvännen tycka den är skitful.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:06
Ursprungligen av folket:

Ok, och tack för alla svar och all hjälp!
Tror faktiskt jag har bestämt mig nu. För något helt annat än vad som sagts i denna tråd.
Nämligen spanat in Alesis Ion, och blivit stormförtjust i den fula designen. Har lyssnat på flera olika ljudklipp från denna och Micron och måste erkänna att det låter mycket bra IMO. Ion verkar dessutom vara lättnavigerad och skall komma med en bra manual. Har läst mycket bra om den överlag (och även en hel del dåligt visserligen, men så är det ju med allt). Visserligen bara åtta röster, men det är ungefär lika många som fingrar jag har. Borde räcka.

Nu gäller bara hitta en bättre beg, eller spara ihop lite mer pengar. Finns fabriksnya på bl a ebay för 5000:- ungefär. Visserligen kommer flickvännen tycka den är skitful.

men men men det är probleeeeem alltså!

Jag har fått oroande mycket rapporter om buggar i Alesis Ion och Micron... Någon som hört det samma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:09

och import från amerika = skatter och avgifter... vilket gör det hela dyrare och jobbigare!

Själv var jag precis som du ute efter en nybörjar synth... Jag har BESTÄMT mig för Roland SH-201, inte pga något annat än att den är pedagogisk och billig. Den är mångsidig, många rattar (realtivt många iaf)... Enda negativa jag hittills kommit på (för en synth som är så billig) är att den är lite plastig... men det överlever man om det är ett steg in i den nördiga synthvärlden!!!!!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-07 22:15

Fast 5000:- gäller från Engelska butiker (där den går för strax under 400 pund), dvs inget tillägg för tull/moms. Men buggrapporterna är lite oroande håller jag med om, men de användare med negativa erfarenheter brukar alltid skrika högst på internet så det är nog lugnt med tanke på hur mycket fin kritik dom fått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 22:20

som jag sa, var även jag inne på Alesis banan, blev tillrättavisad av ett helgon och now i see the light!

Jag har aldrig haft några problem med min Ion och jag är en ganska van syntanvändare nuförtiden. Jag har läst om buggarna men de är så obetydliga att det kvittar lika. Ion låter mycket bra. Bra botten och härlig lyster. Många olika, välljudande filter också. Det man behöver köpa till är någon reverb/delay-enhet.

Alesis Ion är faktiskt den enda VA-synt som jag gillar ljudet på.

Problemet med ION är väl att encodrarna kan sluta funka.

1
Bevaka tråden