Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för flygplatsstölder

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-05 10:51

En kompis till mig flög SAS från NY till Stockholm precis. Väl i Sverige upptäcker han att flygplatspersonalen haft vänligheten att sno 2 st iPhone + 2 st iPod nano ur den låsta resväskan. När han klagar hos SAS så bemöts han med ett hånflin och att stöldbegärlig egendom inte ersätts alls...

Bra att tänka på när man fraktar hem godsakerna...

Vi blev av med en iPhone och ett Bluetooth headset förra veckan på samma sätt

  • Medlem
  • 2007-10-05 10:58

jävligt tråkigt att höra, jag som hade tänkt ta med mig typ 10st touch till kompisar och familj. Känns om att man tar dom i handbaget så är det betydligt större chans att man åker på tull.

Förövrigt så får man inte låsa till incheckade väskor nuförtiden.

Det låter ju helt sjukt! Skulle inte gå därifrån innan jag fått prata med nån.

Flygbolaget: "Du kan väl göra en polisanmälan och tala med försäkringsbolaget" samtidigt som personen gäspar på telefon.

Mellan raderna: Är du så dum att du skickar värdesaker i incheckat bagage får du skylla dig själv.

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-12-25 15:30
Ursprungligen av Björnström:

Mellan raderna: Är du så dum att du skickar värdesaker i incheckat bagage får du skylla dig själv.

Precis.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-05 11:22
Ursprungligen av wolf:

En kompis till mig flög SAS från NY till Stockholm precis. Väl i Sverige upptäcker han att flygplatspersonalen haft vänligheten att sno 2 st iPhone + 2 st iPod nano ur den låsta resväskan. När han klagar hos SAS så bemöts han med ett hånflin och att stöldbegärlig egendom inte ersätts alls...

Bra att tänka på när man fraktar hem godsakerna...

Det låter ju helt sjukt. Menar de att deras personal rutinmässigt rotar igenom väskorna i jakt på stöldbegärliga föremål som de behåller. Bra business i så fall. Jag skulle inte ge mig med detta utan försöka få tala med någona ansvarig. Hota med polisanmälan och aftonbladet/plus så kanske det händer något.

Du får ju låsa incheckat bagage, men det hjälper inte, säkerhetspersonalen har laglig rätt att bryta upp låsta väskor... så genom att låsa gör du dig bara en björntjänst, i värsta fall kommer en uppbruten, ihoptejpad och oanvändbar väska på baggagebandet.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 11:29

Förargligt att det är på det här viset. Stöld är stöld. Att flygbolaget inte ser mer allvarligt på detta. Det är ju deras egen personal det handlar om. Inte nog att de har befogenheter att rota i ens väska, de kommer undan med stöld också. Bättre att ta smällen med tullavgifter än att förlora dyra prylar. Trist att det behöver vara såhär...

Ursprungligen av Reisan:

Förargligt att det är på det här viset. Stöld är stöld. Att flygbolaget inte ser mer allvarligt på detta. Det är ju deras egen personal det handlar om.

Jag gissar att dom flesta som jobbar på bagagehanteringen inte jobbar för flygbolagen utan jobbar åt själva flygplatsen. Det är säkert inte så grymt välbetalt så en iPhone sitter nog fint som helgbonus

Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att dom flesta som jobbar på bagagehanteringen inte jobbar för flygbolagen utan jobbar åt själva flygplatsen. Det är säkert inte så grymt välbetalt så en iPhone sitter nog fint som helgbonus

Bra att du kan skämta om det, jag skulle blivit skogstokig Och då menar jag verkligen det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-05 13:10
Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att dom flesta som jobbar på bagagehanteringen inte jobbar för flygbolagen utan jobbar åt själva flygplatsen. Det är säkert inte så grymt välbetalt så en iPhone sitter nog fint som helgbonus

Dom har faktiskt helt OK lön, bättre än många andra arbeten som inte kräver yrkesutbildning.

En av mina kompisar jobbade ett år som bagageslav på Arlanda och han säger att han skämdes för hur de hanterade bagage och paket. Det var inga silkesvantar direkt. Stölder hör väl till ovanligheterna däremot.

Ursprungligen av rhesus:

Dom har faktiskt helt OK lön, bättre än många andra arbeten som inte kräver yrkesutbildning.

En av mina kompisar jobbade ett år som bagageslav på Arlanda och han säger att han skämdes för hur de hanterade bagage och paket. Det var inga silkesvantar direkt. Stölder hör väl till ovanligheterna däremot.

Med andra ord så bör man inte packa ner finservisen Har faktist sett hur dom hanterar väskorna, det är därför man aldrig bör köpa en fin och dyr väska, eftersom dom ändå blir puckliga och fula efter en resa.

Men jag blir ändå chockad när jag läser hur saker försvinner, går dom systematiskt igenom väskorna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 13:24
Ursprungligen av Björnström:

Jag gissar att dom flesta som jobbar på bagagehanteringen inte jobbar för flygbolagen utan jobbar åt själva flygplatsen. Det är säkert inte så grymt välbetalt så en iPhone sitter nog fint som helgbonus

Jag förstår resonemanget i det du skriver, men oavsett värdet på förmålet, är det ju tråkigt att detta förekommer. Även om det är inhyrd personal, så är det ju flygbolaget anseende som står på spel.

Ursprungligen av wolf:

När han klagar hos SAS så bemöts han med ett hånflin och att stöldbegärlig egendom inte ersätts alls...

Och vem avgör vad som är "stöldbegärligt"? Eller är det så enkelt att om det har försvunnit, så är det per definition stöldbegärligt, och då ersätts det alltså inte? Om hela väskan försvinner, så var den stöldbegärlig också?

Låter inte som något som skulle accepteras av någon som helst juridisk instans. Det du har råkat ut för är oacceptabelt och flygbolaget måste ersätta dig, kan inte se hur det skulle fungera annars.

Ursprungligen av tvamvarg:

Och vem avgör vad som är "stöldbegärligt"? Eller är det så enkelt att om det har försvunnit, så är det per definition stöldbegärligt, och då ersätts det alltså inte? Om hela väskan försvinner, så var den stöldbegärlig också?

Låter inte som något som skulle accepteras av någon som helst juridisk instans. Det du har råkat ut för är oacceptabelt och flygbolaget måste ersätta dig, kan inte se hur det skulle fungera annars.

Det är försäkringsbolagen som avgör vad som är stöldbegärligt.

  • Medlem
  • 2007-10-05 12:37
Ursprungligen av tvamvarg:

Och vem avgör vad som är "stöldbegärligt"? Eller är det så enkelt att om det har försvunnit, så är det per definition stöldbegärligt, och då ersätts det alltså inte? Om hela väskan försvinner, så var den stöldbegärlig också?

Låter inte som något som skulle accepteras av någon som helst juridisk instans. Det du har råkat ut för är oacceptabelt och flygbolaget måste ersätta dig, kan inte se hur det skulle fungera annars.

Ungefär så här: Om något stjäls så är det stöldbegärligt - och ersätts inte, om det ligger kvar i väskan så är det inte stöldbegärligt - och behöver inte ersättas...tur att de inte resonerar likadant när det gäller bilstölder...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-05 11:38

Det låter ju inte klokt, ni måste skämta!

  • Medlem
  • 2007-10-05 11:57

Man får låsa väskan om den är av godkänd typ, amerikanska myndigheterna har listor på väskmodeller de kan öppna mha specialmetoder. Man kan hitta detta på internet om man letar.

Normal ersättning för stulna grejer går normalt enbart på vikt, typ 100:- per kilo. Som jag tolkar det så är det egentligen bara billiga kläder som inte klassas som stöldbegärligt, övrigt innehåll ersätts alltså inte. Sen kan man givetvis ha bättre försäkringsskydd via reseförsäkring eller via kort (om man använt det för att betala resan). Flygbolagen själva bryr sig väldigt lite. Konstigt att de inte begriper att de flesta resenärerna tycker det är EXTREMT viktigt att få behålla bagaget intakt...

För övrigt var det en stor härva på Arlanda för några år sedan där 10-15 pers åkte i finkan för omfattande bagagestölder. Det behöver alltså inte enbart vara lågavlönade minoritetsgrupper på Newark som stjäl...

Hur trist som helst.

Däremot förstår inte jag hur man törs lägga sina värdesaker i det incheckade bagaget. Visst, jag önskar också att vi levde i en perfekt värld där folk respekterade "ditt och mitt", tyvärr så är vi inte där riktigt ännu.

När jag flyger har jag alltid ett handbagage där all elektronik får åka. I mitt incheckade bagage har jag bara kläder och toalettartiklar och andra saker som jag ändå köper nytt då och då. Så tråkigt är det.

Hade ju varit grymt med en call-home-mjukvara till iPhone i detta läge. Åtskilliga bärbara Macar har ju kommit till sin rätta med liknande program. Det borde inte vara så svårt att fixa något liknande för iPhone.

/M

Stölder ur bagage är tyvärr inget nytt. Jag har läst att fotografer har stora problem med det. De har ofta svindyr utrustning och därför tar de så mycket som möjligt i handbagaget. Men i USA skruvade de åt säkerhetsreglerna så hårt att man inte kunde ta det som handbagage och då hamnar man i ett knepigt läge. Man får inte ta det in i planet själv och skickar man det med incheckat bagage tar dom inget ansvar för innehållet.

Låser man riskerar man uppbruten väska. Man kan ha väskor med det där speciella nycklarna, men det känns som att en drivet tjuv säkert har en sådan nyckel på sig redan...

Jag vet inte om det finns någon bra lösning faktiskt. Försäkringar kanske? Det är ju populärt med försäkringar idag (se bara på elektronikkedjorna) och jag skulle kunna tänka mig att flygbolagen gärna vill rida på folks rädsla för stöld och sälja på alla en saftig försäkring bara för att de inte ska stjäla ur bagagen...

Ursprungligen av Martin Belak:

Hade ju varit grymt med en call-home-mjukvara till iPhone i detta läge. Åtskilliga bärbara Macar har ju kommit till sin rätta med liknande program. Det borde inte vara så svårt att fixa något liknande för iPhone.

Det funderade jag faktiskt på tidigare idag! Fast inte i samband med incheckning, utan bara för att iPhone är så pass stöldbegärlig rent allmänt. Ett litet program som ringer hem med så mycket info som möjligt så fort telefonen får nät, typ. (Och med "ringer hem" menar jag inte ringa som i telefon.)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-05 13:28

Rimligen sker det väl i.o.m. att någon har tillgång till röntgenutrustning och kan scanna väskorna.
En idé för att få telefoner och iPods mindre synliga på röntgen kanske kan vara att låta dem vara "stående" i väskan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 13:58

Jag har iofs alltid haft som regel att inte packa något som jag inte kan bli av med i det incheckade bagaget, inte egentligen mest för stöldrisken utan av anledningen att första gången som man kommer fram och ens väska inte gör det så lär man sig

Kan man inte packa dom i nåt som inte är genomskinligt? Folie? Kan inte så mycket om sånt men vi kanske kan försöka tipsa andra som ska köpa iPhones i USA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 14:13
Ursprungligen av wunderbaren:

Kan man inte packa dom i nåt som inte är genomskinligt? Folie? Kan inte så mycket om sånt men vi kanske kan försöka tipsa andra som ska köpa iPhones i USA.

Fick mig att tänka på detta som jag läste för länge sedan..

http://www.schneier.com/blog/archives/2006/09/expensive_camer.html

Inte en dum ide alls..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-05 15:12
Ursprungligen av wunderbaren:

Kan man inte packa dom i nåt som inte är genomskinligt? Folie? Kan inte så mycket om sånt men vi kanske kan försöka tipsa andra som ska köpa iPhones i USA.

Skulle kunna tänka mig att om de enbart ser en fyrkantigt paket i metall/dyl så blir de mer nyfikna/misstänkta. Möjligt att de öppnar den bara för att undersöka extra i så fall.

Köp en Zune-förpackning och lägg in dem i.

Ursprungligen av thevil:

Köp en Zune-förpackning och lägg in dem i.

Haha! Bra sagt

(1000 inlägg! )

Spelar ingen roll om dom är stående eller liggande i väskan.. dessa röngenutrustningar som används idag färgkodar allt som den "ser", d.v.s. en färg om det är något den anser sig vara elektronik.. på så sätt ser dom (t.ex.) om du har en riktig kniv, eller en leksaks-kniv..!

Det var väl inte många år sen dom började röntga det incheckade bagaget.. efter det så har stölder i bagage som är incheckat ökat..
(tyvärr kommer jag ej ihåg var jag läste detta :/ )

Bevaka tråden