Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minska total färgmängd?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en svart bild som efter cmyk-konvertering har för hög färgmängd (350%) enligt tryckeriet. Då är frågan: Hur minskar jag den totala färgmängden? Photoshop eller exportering från indesign till pdf eller i acrobat? vad är smidigast o bäst?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-10 12:27

Du får separera efter en profil som har en lägre färgmängd. Fråga tryckeriet om de har någon egen profil, eller vilken de i annat fall rekommenderar.

Vanliga standardprofiler som Euroscale coated har 340% och Euroscale uncoated 260%.

Enklast är nog om du separerar i Indesign vid export pdf. Ställ in profilen under Mål i Utdata i export till pdf-rutan. Kom ihåg att inte ta med färgprofilen om du levererar en färdigseparerad pdf till tryckeriet, de brukar bara bli förvirring om man gör det (är min erfarenhet).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 12:32

Jag antar att du använt någon av de "standard" ICC-profiler som följer med Adobeprogrammen. Den för bestruket "EuropeISOCoatedFOGRA27.icc" har total färgmängd på 350%.

Om du går till ECI's hemsida och laddar ner deras ISO-profiler så finns det en som bara har 300% total färgmängd och det ska tryckeriet klara utan problem.
http://www.eci.org/eci/downloads/ECI-en/icc_profiles_from_eci/ECI_Offset_2007.sit

Den du ska använda heter: ISOcoated_v2_300_eci.icc

Lycka till

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 12:36

Och du ska INTE välja profilen under mål i exportrutan, du ska tilldela profilen till dokumentet under "Redigera/Tilldela profil" så att Dokument CMYK har den profil du ska exportera till. Gör du som KalleW säger så får du konstiga färgkonverteringar till exempel 4-färgs svart text.

Janne

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-10 18:09
Ursprungligen av jannes:

Gör du som KalleW säger så får du konstiga färgkonverteringar till exempel 4-färgs svart text.

Nu utgick jag självklart från att alla bilder var monterade som RGB i Indesign. Om så är fallet behöver man inte tilldela något alls, och om någon av bilderna är separerad redan så kan man även då välja att exportera till en annan profil än dokumentets om man väljer "Bevara färgnummer" i separationsinställningarna i pdf-exporten.

Man får inte alls konstiga färgkonverteringar med fyrfägssvart om man gör som jag säger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 11:26

Nä för du har valt att "Bevara Värden" för CMYK.

Men om man monterar bilder som inte är i samma CMYK som dokumentet ska till så bör de konverteras till målet. Till exempel om du gör en Dagspressannons och monterar CMYK bilder som ligger i ISO Coated. Bör inte dessa då konverteras till Dagspress utan att allt annat också konverteras?

Och då blir det fel om du har "Bevara värden" för bilden blir inte konverterad alls eller om du har valt att inte "Bevara värden" så konverteras allt i dokumentet om du går ner på menyn och väljer Färgpressen.

Så grundregeln för all färghantering i InDesign är: Se till att dokumentet har den rätta profilen tilldelad (Dokument-CMYK). Annars får man problem.

Nu är det också så att den funktion du använder, "Bevara värden", tillkom i InDesign (delvis pga mig) för att man som användare skulle kunna välja om man vill bevara CMYK eller konvertera. I vissa fall är det önskvärt att kunna behålla bilder som CMYK:ats så som de är samtidigt som RGB bilder blir konverterade.

Janne

tack för svaren. Tryckeriet har en profil men de sa att EuropeISOCoatedFOGRA27 var väldigt lik deras och skulle gå bra.

Då nästa fråga: var ändrar jag bäst? Photoshop eller indesign?

Följdfråga: varför kan jag inte ladda in färgprofil i indesign?

Går det bra att konvertera från cmyk till cmyk? Eller ska man gå via rgb?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 13:32

Det går bra att göra från CMYK till CMYK men gör då det i Photoshop så att inte andra objekt i dokumentet påverkas. Öppna bilden och välj konvertera till profil och välj sedan den nya profilen. Prova med Relativ eller Perceptuell för att se vilket som blir bäst. Glöm inte Svartpunktskompensationen.

Om nu då tryckeriet säger att EuropeISOCoatedFOGRA27 är OK så tycker jag det är konstigt att de sedan klagar på den totala färgmängden. Den profilen har en total färgmängd på 350% och gillar de inte det ska de inte rekommendera den profilen!

Om du lägger ICC-profilen i /~user/library/Application Support/Adobe/Color/Profiles/ så ska Indesign se profilen. Spara sedan färginställningen så kan både Photoshop och InDesign se samma inställning.

Lycka till

Janne

en sista fråga: "Glöm inte Svartpunktskompensationen."
Hur fixar jag det?

Ok, verkar fixa sig nu. Pratat med tryckeriet o han sa fel profil till mig. Han menade Euroscale coated v2. Svartpunktskompensation var bara att bocka i.

Tack.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 15:00

Euroscale Coated v2 har också 350% total färgmängd.

Janne

Ja, jag märkte det. Börjar betvivla killens eller min kompetens. Valde uncoated o skickade.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 17:45

Det beror ju på vilket papper du ska trycka på.

Laddade du inte ner dom profiler jag gav länk till? Den profil jag nämnde är för bestruket men bara med 300% total färgmängd.

Du kan ju alltid ta några timmars genomgång med mig om du har lust, så får du bättre kompetens än tryckaren.

Janne

1
Bevaka tråden