Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sample start/end på ES-1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-11 10:43

Ok, skaffade ju mig en es-1 för ett tag sedan, har inte hunnit leka med den förrän nu.
Men jag håller på att bli galen.... jag måste ju missa något vitalt i manualen eller något.

Är i sample mode och har valt samplingen som ska editeras, trycker på play och den sepelar, så länge allt sväl. Men när jag går till start resp end och ändrar värdena händer inget alls när jag playar den, alltså den har samma start/slutpunkt som tidigare.

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-10-11 11:35

Du trycker inte på shift

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-10-11 11:37

För att vara lite utförligare (och därmed mer hjälpsam):

När du rattar start- eller ändpunkter rätt av, så rattar du någon sorts väldigt liten mängd. Typ en sample i taget, eller så. Då kan du ratta länge innan något händer. Tryck in shift, så får du ratta tusen samples i taget istället. Då händer det mer.

Jodå, jag har gjort likadant. Och varenda en som har en ES-1, verkar det som, om man surfar runt på electribe-forum. Klart fall av bra användargränssnitt

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-11 11:38

aaahh, tack tack

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-11 15:04

Ahh.. måste testa detta på min ES-1a hemma. jag har ju bara tankat över samplingar från datorn men inte samplat på den. Måste bara ordna en mick.

Troligtvis skulle även jag suttit och kliat mig om jag inte läst detta.. innan jag börjar sampla direkt i burken.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-12 13:33

En fråga till, kan man få den att kasta bort slasket runt om? Alltså det före startpunkten och efter slutpunkten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-12 14:12

Ja det kan man!!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-12 14:14

Härligt.

1
Bevaka tråden