Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-21 20:25

Niklas, jag förstår inte vad det är du inte förstår. Jag förstår inte varför du påstår att jag har en "källa", eller varför du säger att "mitt argument" är något som jag inte överhuvudtaget sagt att mitt argument är. Inget av dina påståenden om vad mitt argument är stämmer.

Mitt argument är sjukt simpelt, och dessutom fullständigt självklart. Jag har skrivit det förr, men jag kanske inte var tillräckligt tydlig då. Mitt argument är att Apple och deras samarbetspartners har ett (eller förmodligen flera) samarbetsavtal sinsemellan. Samarbetsavtalen sätter diverse gränser för hur/vad/var aktörerna får agera i olika frågor — som samarbetsavtal alltid gör.

Detta måste ses som en fullständig självklarhet. Tror man att samarbetsavtal saknas mellan parterna så saknar man ens grundläggande förståelse för vad samarbete mellan företag innebär.

Rimligen ställs exempelvis specifika krav som gäller ringsignaler, eftersom skivbolag anser sig ha rätt till extra kompensation för dessa, även om de inte anser sig behöva kompensera artisterna.

Jag har aldrig, inte vid något tillfälle, sagt att skivbolagen har rätt. Jag påstår enbart att det är i det närmaste självklart och uppenbart att de faktiskt ställer krav på Apple, hur dumma de än må betraktas. Att anta att skivbolagen förmodligen inte ställer några som helst krav på Apple anser jag vara så verklighetsfrämmande att man situerar i någon slags fantasivärld där skivbolag är ogiriga och kanske tillochmed generösa.

De fåtal stora skivbolag som dominerar branschen är kända för sin girighet och sin ovilja att se teknikens utveckling som en möjlighet; istället gör de sitt yttersta för att bekämpa den. Det är denna inställning från dem som präglar hela denna situation.

Förstår du fortfarande inte mitt argument så föreslår jag att du helt enkelt ignorerar allt jag säger i denna diskussion. Bara strunta i det.

Om Apple har förpliktelser mot andra företag. Varför bemöts de endast vad gäller ringsignaler?

Jag orkar inte läsa alla inlägg, men personligen tycker jag att iPhone borde ha möjligheten att kunna sätta vilket MP3 låt som ringsingal, med tanke på att alla andra telefoner kan det, och då pratar jag inte om köpa låtar, utan om MP3-filer.

• Medlem
  • 2007-10-19 09:35

Ehhh???

Apple får inte för skivbolagen låta användarna göra ringsignaler av låtar de köpt på iTMS. Ok. Sedan har Apple valt att inte låta dem göra det med "egen musik", dvs den som på något sätt tillkommit utan inblandning av iTMS. Hade de gjort det hade de samtidigt förklarat för användarna att CD-skivor är mycket bättre än iTMS musik, bara att rippa så får du ringsignalen gratis.

I mina ögon har Apple i och med detta allvarligt cripplat iTunes då andra leverantörer av musikkatalog/spelare inte är kopplade till en virtuell skivaffär på samma sätt och därmed kan erbjuda något iTunes inte kan.

Nedladdad musik är bekvämare än skivor men tills nyligen (då man släppte den hårdare komprimeringen) sämre i kvalitet och numera alltså sämre vad gäller rättigheter.

Är det korrekt sammanfattat?

/hpe

Bevaka tråden