Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Windows och hur...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-22 21:00

Hej på er!
Jag är helt novis på detta (har dock haft mac i många år). Nu åker Cuben ut och en iMac 24" 2,4 C2D är på väg.
Jag skulle behöva köra ett väldigt enkelt Windows program på den även om det kanske bara används några minuter om dagen så sker det kanske vid 4-5 tillfällen.

Systemkraven för programmet är enligt följande:
Windows 98, NT, 2000, ME, XP (fungerar inte med Vista)
Minst 400 MHz
64 MB RAM
HD 90MB
800*600 pixel

Vi talar alltså om ett gammalt men för mej mycket värdefullt program. Dock vill jag inte behöva betala en massa för att kunna köra det?
Vilket Windows kan man installera på den nya iMacen C2D (kanske endast Vista)?
Hur kommer detta att fungera i Leopard?
Är BootCamp det självklara valet?
Alternativ (vill helst inte starta om hela tiden)?
Kan komma över en licens för Win 98, funkar det?

Tack på förhand för tips, tankar, idéer och annat matnyttigt!

Enklast blir nog att köra Win98 i Vmware.

Då kan du köra din Win98 licens och du slipper också starta om datorn när du behöver köra ditt program.

• Medlem
  • 2007-10-23 11:30
Ursprungligen av Johan S:

Enklast blir nog att köra Win98 i Vmware.

Då kan du köra din Win98 licens och du slipper också starta om datorn när du behöver köra ditt program.

Kan bara hålla med. Jag kör iof Vista, men det är ett väldigt enkelt och smidigt program att använda. Rekomenderas.

Ursprungligen av McNuz:

Hej på er!
Jag är helt novis på detta (har dock haft mac i många år). Nu åker Cuben ut och en iMac 24" 2,4 C2D är på väg.
Jag skulle behöva köra ett väldigt enkelt Windows program på den även om det kanske bara används några minuter om dagen så sker det kanske vid 4-5 tillfällen.

Systemkraven för programmet är enligt följande:
Windows 98, NT, 2000, ME, XP (fungerar inte med Vista)
Minst 400 MHz
64 MB RAM
HD 90MB
800*600 pixel

Vi talar alltså om ett gammalt men för mej mycket värdefullt program. Dock vill jag inte behöva betala en massa för att kunna köra det?
Vilket Windows kan man installera på den nya iMacen C2D (kanske endast Vista)?
Hur kommer detta att fungera i Leopard?
Är BootCamp det självklara valet?
Alternativ (vill helst inte starta om hela tiden)?
Kan komma över en licens för Win 98, funkar det?

Tack på förhand för tips, tankar, idéer och annat matnyttigt!

Det enklaste sättet att köra ditt program är nog (än så länge) Parrallels Desktop eller VM Ware + en vettig Windows(=win2k alt winxp sp1 eller sp2). Win98 ställer jag mig tveksam till då USB-stödet för detta lämnar mycket övrigt att önska...
För körning i Bootcamp är minimum WinXP SP2. Och du, GLÖM Vista. Om du är van vid MacOs kommer du att bli gråhårig på noll-tid över Vistas paranoida läggning...:)

• Medlem
  • 2007-10-26 08:25

TACK för era tips!
Nu börjas det planera inför installationerna. Leveransen kommer 30/10...

1
Bevaka tråden