Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckna serier

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker ligga steget för min son för att kunna hjälpa honom med datorjoxet. Han gillar att teckna serier. Tidigare skissade han i blyerts och tuschade med hjälp av ljusbord, skannade och la på färg i Photoshop. Nu tänker ha skippa ljusbordet och både tuscha och färglägga den skannade skissen i Photoshop. Är det någon som har goda råd när det gäller arbetsgången, inställningar etc. Jag tänker exempelvis på att få svarta linjer distinkta med hög svärta.

hög kontrast i skanningen, riktigt hög. Det ser man väl rätt enkelt?

Annars så kan han helt enkelt konvertera totalt till den digitala världen. Med hjälp av ett Wacom bord. Känner många grafiker som arbetar på det sättet. Det är ju ett komplett ritbord med samtliga attiraljer så som airbrush, penslar, kritor osv. Det hela är ju mjukvaran i Photoshop som styr detta, allt från tryckkänslighet till färgmängd. Dom finns i ett antal olika storlekar. Kolla på Matton, dom har koll på sådant.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 11:05

annars om man bara har tushade grejer så kan man köra livetrace i illustrator, och på så sätt få banor.

Annars är ett bra tips att använda sig av wacom och Sketchbook Pro från Alias, bra proram för det du eftersträvar, har även sett mycket om flash för att färglägga och få till en bra känsla, flera comicbook snubbar som jobbar på det sättet.

/Tangen

Jag gillar att teckna serier själv, men måste säga att teckna allt digitalt är rätt skönt. Jag har en Wacom som jag använder när jag har lust, då slipper man ju scanna.

Självklart använder jag fortfarande papper och penna väldigt mycket och scannar in även då, det är inte alltid samma känsla att rita på en Wacom som på papper även fast det är snarlikt.

Ska han tuscha i datorn så är det väldigt bra om han använder sig av lager i Photoshop.

1
Bevaka tråden